Externe harddisks

Discussie in 'PC, Handheld & Algemeen' gestart door SoulFighter, 28 mrt 2005.

1. SoulFighter

SoulFighter XBW Zeur

Leuk Bevonden:
    0
    Hey,

heeft iemand ervaring met externe usb/firewire harddisks (werken ze snel genoeg, zijn ze ook voldoende met spellen, handig in het gebruik etc.)

ik had mijn oog laten vallen op de maxtor onetouch II, is die bijv. goed.

Groeten,
    SoulFighter

ps. @mods: ik heb geen topic over dit onderwerp gevonden en daarom deze thread aangemaakt, als er tohc een andere thread blijkt te zijn, dan bij voorbaat mn excuses...

2. The Pulser

The Pulser Taking Back Sunday

Leuk Bevonden:
    0
    wat vreemd dat ik 2 draadjes hieronder de goeie thread zie staan...

hmm geeft je te denken :p

http://forum.xboxworld.nl/showthread.php?t=69853

3. SoulFighter

SoulFighter XBW Zeur

Leuk Bevonden:
    0
    dat is maar 1 draadje :confused:

bovendien heb ik die niet kunnen vinden, bovendien is dit een draad specifiek over een bepaald onderdeel, het is geen intern pc onderdeel, maar een extern pc onderdeel...

4. Banjy

Banjy It's getting closer

Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb zelf een 2,5" extern schijfje. Het voordeel van deze (laptop) schijf is dat je geen externe voeding nodig hebt en dat je dus voldoende stroom uit de USB poort kan halen. Nadeel is dat ze relatief per gig duurder zijn. Ik gebruik hem voor Media storage (Afbeeldingen/Muziek/Video's/Documenten) en daar is USB2.0 snel genoeg voor, maar ik zou hem niet zo gauw voor games willen gebruiken.

Nog een tip: Koop ze niet bij een Mycom of iets dergelijks daar zijn ze namelijk veel duurder. Ik heb zelf een external case en hdd los gekocht en hierdoor ben ik veel goedkoper uit...

5. Suka

Suka not a B*tch

Leuk Bevonden:
    0
    Heb zelf een maxtor one touch van 160gb...heerlijk. Ik wil hem aan het netwerk hangen is echter erg prijzig :'-(

6. FeaR

FeaR Inside you ...

Leuk Bevonden:
    4
    weten jullie goeie online winkels waar je zulke ken halen?

7. SoulFighter

SoulFighter XBW Zeur

Leuk Bevonden:
    0
    @banjy: maar hij is dus wel snel genoeg om bijv. grote videobestanden af te spelen?
    @fear: het goedkoopst is online, bijv. bij www.alternate.nl, of www.informatique.nl of www.perfect-systems.nl
    soms zitten ze daar meer dan 100 euro onder de winkelprijs.

ik heb trouwens gelezen dat de bestandsoverdracht gemiddeld 40 mb/s is, maar ik heb geen idee of dat snel is voor wat vor soort toepassing.

//Edit: @suka: ik heb trouwens gehoord (ik weet het niet zeker) dat je externe schijven beter niet aan het internet kan hangen omdat ze daar te langzaam voor zijn, je hebt sowieso dan maar een bandbreedte van max die 40 mb/s dus...

Laatst bewerkt: 29 mrt 2005
  8. FeaR

FeaR Inside you ...

Leuk Bevonden:
    4
    thanks ... k denk dat k er ook 1 ga bestellen .. k heb een oude pc met maar 17,5 GIG HD ... dus ff een externe erbij halen, hoef k mn pc ook niet open te maken enzo :p

9. Redje

Redje Mafketel 1ste klas

Leuk Bevonden:
    0
    USB2.0 harddisk zijn snel zat, theoretisch 60MB/s.
    Een gewone hdd is niet veel sneller. Enig nadeel is dat de CPU load hoger ligt bij USB2.0 dan bij ATA of Firewire.
    Verder kan je er alles mee, een video kijken vanaf de disk is geen enkel probleem aangezien dit maar enkele MB's per sec zijn.

Ik heb zelf gewoon een lege casing gekocht en er zelf een disk ingebouwd die ik nog had liggen, werkt ook goed, en is goedkoper als je nog een disk over hebt.

Voor een thuis netwerk is de disk ook snel zat, er zijn ook devices (ook wel NAS genaamd, Network Attached Storage) die je aan het netwerk prikt en vervolgens prik je daar de USB disks in, deze kan je dan weer sharen. Snelheid van goedkope NAS apparaten zal onder een gewone server (of dure NAS) liggen maar meestal is dat geen probleem.

10. Suka

Suka not a B*tch

Leuk Bevonden:
    0
  11. Slurpgeit

Slurpgeit Moderator XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    7
    Ik heb een 120gig onetouch voor school, werkt perfect. En Unreal Tournament draait er ook goed vanaf.

12. Banjy

Leuk Bevonden:
    0
    Voor films is het ruim voldoende. Maar voor spellen raad ik het niet aan en zeker niet als je hem ook zo af en toe meeneemt... Want als jij het installeert dan is je external HDD misschien station N: maar de volgende keer prik je er ook een MP3 speler bij en dan je HDD dan wordt je HDD misschien wel G: dan heb je dus een probleem want dan kunnen de geinstalleerde bestanden niet gevonden worden door je pc. (heb hier zelf ervaring mee, met windows movie maker project bestanden)

En als je hem niet gaat gebruiken om mee te nemen (daar koop je natuurlijk eigenlijk zo een ding voor) dan kan je toch net zo goed een gewone HDD kopen en inbouwen? scheelt je een hoop geld en is sneller.

13. SoulFighter

SoulFighter XBW Zeur

Leuk Bevonden:
    0
    ik wil hem gebruiken voor mijn 2 pc's, en dan komt ie bij beide op E, dus dat komt goed uit, ik wou hem ook gebruiken voor sharen met vrienden of school.

Ik hoor van veel kanten dat zelfs inbouwen in een externe case goedkoper is, daar had ik 2 vraagjes over;
    ten eerste, passen alle schijven in alle externe cases?
    en persoonlijk vindt ik het prijsverschil niet ZO groot, bijv.
    Maxtor onetouch II 100 GB --> 112 euro
    Maxtor 80 GB Hdd --> 55 euro + 3,5" case --> 40 euro = 95 euro.

En de onetouch heeft allerlei extra functies en is goed afgestemd...

14. Banjy

Leuk Bevonden:
    0
    Het valt de laatste tijd wel mee ja. (de prijzen) :) Maar ik heb het via Ebay gedaan en uit Taiwan of iets dergelijks laten komen dat scheelde me ook behoorlijk wat geld *)

Let wel op he als je hem als draagbare media opslag wilt gebruiken is een 3,5" niet handig omdat deze een externe voeding nodig heeft. In tegenstelling tot 2,5" laptop schijfjes (zijn wel veel duurder)

15. SoulFighter

SoulFighter XBW Zeur

Leuk Bevonden:
    0
    die voeding krijg je er tohc bij?

zon 2,5" is idd wel handiger ja, maar die prijzen zijn niet gering...

Edit// hier wat prijzen van informatique;
    80 GB 3,5" (ide) Intern --> 50 euro
    80 GB 2,5" (ide) Intern --> 100 euro
    Externe case 3,5" --> 40 euro
    Externe case 2,5" --> 20 euro
    80 GB 3,5" usb2 Extern --> 110 euro
    80 GB 2,5" usb2 Extern --> 210 euro

Het prijsverschil tussen het zelfbouwen bij die 2,5" is veel groter...

Laatst bewerkt: 29 mrt 2005
  16. Banjy

Leuk Bevonden:
    0
    Voeding zit erbij ja voor de 3,5" casings. Maar je neemt het hele geval dus niet even makkelijk mee want dan zal je ook adapter enz moeten loskoppelen. Ik kan mijn hdd in me binnenzak van me jas doen. En voor die extra mobiliteit (afmeting + stroomgebruik) betaal je indd wel veeel meer geld. Het is maar net wat je ermee voor ogen hebt :)

17. SoulFighter

SoulFighter XBW Zeur

Leuk Bevonden:
    0
    Nuttige informatie, kzal nog eens ff nadenken

@Banjy, nog 1 vraag, doordat je bij die 2,5" schijven ook stroom krijgt via de usb2 poort schijnt de verbinding minder betrouwbaar te zijn...
    heb jij dara wel eens last van?

18. Banjy

Leuk Bevonden:
    0
    Nee nog nooit last van gehad, maar het zou opzich best goed kunnen natuurlijk. Daarbij heb ik een kabel met 2 usb plugs mocht ik te weinig voeding uit 1 port kunnen halen dan kan ik die ander aansluiten voor meer stroom.

Maar je hebt toch al een external hdd besteld? (las ik net in het Show hier je nieuwste aankoop topic)

Oh en 3,5" schijven zijn wel sneller he, mijn 2,5 redelijk oude (denk ik) laptop schijf loopt maar op 4200rpm terwijl 3,5" toch bijna allemaal wel op 7200rpm lopen.

Deel Deze Pagina