1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Zal A.I. in games ooit slimmer worden dan echte mensen..?

Discussie in 'Xbox Hardware' gestart door Blubba, 31 mrt 2005.

  1. LOGOK

    LOGOK Muuge Herder

    Berichten:
    172
    Leuk Bevonden:
    0
    Spellen worden gemaakt door mensen dus hoe kan een mens ooit een ding maken dat slimmer is als hemzelf? want dan zou de mens het moeten bedenken dus is het ding niet slimmer want de mens weet het dan ook :p
     
  2. RoX BoX

    RoX BoX Earth

    Berichten:
    306
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik denk dat ze een keer A.I van spellen een keer in echt robots stoppen, en geen gewone A.I zoals Halo maar meer van Black & White. A.I dat zelf alles kan leren. Een mens moet ook alles leren maar vergeet toch een hoop, een computer A.I niet die onthoud alles wat ze geleert hebben maar wat mensen wel hebben is fantasie en daar door kennen we nieuwe idee'en ontwikkelen dat heeft de computer A.I (nog) niet }:]

    Dus mijn punt is dat de computer ooit slimmer dan een mens kan worden.
     
    Laatst bewerkt: 31 mrt 2005
  3. TheProf82

    TheProf82 Geen pr0, geen 25 8)

    Berichten:
    1.273
    Leuk Bevonden:
    0
    Punt een, een creatie kan de uitvinder niet overtreffen!

    Punt twee. Een bot speelt altijd vals. Hij is geprogrammeerd. Als een bot op je schiet, en de moeilijkheidsgraad staat bijvoorbeeld op normal, dan is de raakkans 50 %(bijvoorbeeld). Als je rent wordt dit 20%, als hij een bepaald deel van je lichaam ziet wordt dit nog minder(5% van je lichaam = 1%, 10%=2%, enz.)

    Een bot loopt gewoon random door een map, en schiet iedereen die hij tegenkomt. Alles is gebasseerd op kansen. Je kan met een bot een mens niet evenaren, aangezien het veel te veel programmeerwerk is. Je moet inprogrammeren wanneer hij campt, rusht, granaten gooit, misschiet, raakschiet, door zijn vizier kijkt, welk wapen hij kiest, welke route hij neemt, op welk geluid hij afgaat, enz. Een bot zal dit m.b.v. kansen moeten kiezen, een mens gaat af op intuitie.

    Een mens kan denken, een bot niet! Een mens kan strategisch aanvallen, een bot is geprogrammeerd, hij wordt dus voorspelbaar. De kans op een bepaalde reactie in een bepaalde actie is altijd het grootst, dus je weet dat een bot als je dichtbij komt altijd zijn machine gun pakt. In het echt zou de enemy je niet hoeven kunnen zien en zou hij bijvoorbeeld met een sniper blijven staan.

    Lang verhaal: Om het kort te maken, even een logische samenvatting:

    -Een mens gaat af op intuitie, en neemt altijd de meest strategische oplossing, ondersteund door gedachten.
    -Een bot gaat af op geprogrammeerde kansen, waardoor je weet dat een bot bijvoorbeeld binnen een straal van 10 meter altijd in het wilde weg schiet en buiten die straal van 10 meter door zijn vizer kijkt.
    -Hierdoor zal een bot voorspelbaar en saai worden!




    Dit neemt niet weg dat een bot wel zeer slim kan reageren, maar het niveau van een mens zal hij nooit en te nimmer halen. Er zal een grens zijn!

    En bedenk ook: als[/]het mogelijk zou zijn(wat dus niet het geval is) dan zou iedereen offline spelen, waar ook niets aan is.

    De communicatie tussen bots is ook ondenkbaar, ook dit zal op kansen/voorgeprogrammeerde commando's werken, waardoor het voorspelbaar wordt.

    Een computer/bot kent geen gevoel. Geen emoties. Hij kan niet denken. Hij kan enkel geprogrammeerd worden. Vandaar dat een bot ook niet willekeurig geprogrammeerd kan worden. Je zal alle opties moeten invoeren. En als je duizenden dingen invoert zal het na een week nog eentonig worden. Als het niet eentonig moet worden moet je reacties van bots maken die pas na jaren vervelend/herhalend worden. Hiervoor zal je zo'n 100 jaar aan het werk moeten(en nog vele honderden jaren meer om alle reacties/bewegingen/acties/voorkeuren/routes/taktieken van een bot in te programmeren.

    Je zal bijvoorbeeld in moeten programmeren of een bot uit het raam links springt en zijn machine gun pakt, of hij bij raam 1 blijft sniperen, of hij de ingang blokkeert(en met welk wapen), of nog duizend andere oplossingen.

    Samenvatting van 1 woord: Onmogelijk!
     
  4. eprode

    eprode Active Member

    Berichten:
    500
    Leuk Bevonden:
    0
    Mjah, mss in het jaar 4050 ofzo 8)
     
  5. party crusher

    party crusher VGcats is de shit

    Berichten:
    781
    Leuk Bevonden:
    0
    trouwens mensen onthouden ook alles dat ze ooit hebben gezien, gehoord, geproefd, gevoeld of geroken hebben.
    dit word allemaal in je geheugen op geslagen, het enig probleem is het oproepen ervan.
    de mens bezit een onmeetbare hoevelheid ruimte in hun hersenen om informatie opte slaan.

    maar ff verder over de AI. ik denk ook dat AI niet slimmer kan zijn dan de mens die het heeft ontworpen.
    behalve natuurlijk als je zelf lerende software hebt, maar dit is nu onmogelijk en ik betwijfel dat het ooit mogelijk word
     
  6. Blubba

    Blubba Guest

    hmmmmf ,maarh je moet eens nagaan hoe ver we zijn gekomen met technologie in 20 jaar!! k denk dat t echt wel lukken zal :p
     
  7. Excess-Denied

    Excess-Denied ----------- XBW.nl VIP

    Berichten:
    5.644
    Leuk Bevonden:
    169
    Jij bent d'r van bewust dat wij in de A.I.s krijgen die intelligenter en 'bewust' zijn dan de mens, daarom zeg ik dat dat niet gaat gebeuren in games. Zo helder zat? :{ Want ik weet niet waar jij die (toekomstige)A.I.s dan in wil zien(lees. gebruikt gaat worden).

    En wat heb je aan een A.I. die slimmer is als een mens, in een game?? zie jij het nut? ik namelijk niet, bijvoorbeeld vijanden in menselijk lichaam die zich dus NIET menselijk gedragen, want zoals je weet maken mensen ook fouten, dus mogen ze zeg maar de 'vijanden' ook wel fouten laten maken. Zo blijft een spel leuk en speelbaar.


    edit: BTW het is excess-approved als je het goed wil doen, doe dat dan ook. ;)
     
    Laatst bewerkt: 31 mrt 2005
  8. Excess-Denied

    Excess-Denied ----------- XBW.nl VIP

    Berichten:
    5.644
    Leuk Bevonden:
    169
    Das geheel jou kijk daarop, daar kan ik niks aan veranderen. Dus ga ik je geen gelijk of ongelijk geven.
     
  9. Blubba

    Blubba Guest

    k ben een Turk maarh k ben ook wel slim :p.............Echt hoor!
     
  10. Kappy

    Kappy koekenbakker

    Berichten:
    44
    Leuk Bevonden:
    0
    De maker kan dan wel slimmer zijn, de AI kan sneller zijn en als je in een FPS heel slim bent maar de AI heeft in een milliseconde een headshot denk ik dat de AI wel wint. Dus ik denk dat je AI makkelijk veel beter kunt maken, maar slimmer zal het niet worden denk ik, want het is wel allemaal voorgeprogrammeerd (door een mens;))
     
  11. Barbatruuk

    Barbatruuk huub huub huub

    Berichten:
    411
    Leuk Bevonden:
    2
    Wie zegt dat ik dat wilde? Ik wil het graag fout hebben, vind ik leuk. Ga me nou niet aanvallen op iets stoms als een simpele spellingsfout.

    Anyhow, ik heb het erover dat er in de toekomst AI's zullen zijn die slimmer zijn dan de mens. Begin jij over dat ze niet in games zullen komen. Mij best, daar gaat het topic ook over. Maar je hoeft mijn post er niet voor te quoten, je weerlegd/confirmeert/etc. namelijk niets. Ik zag het nut van je quote gewoon niet...

    @Kappy. En ik probeer weer te zeggen dat wij weer zijn voorgeprogammeerd door tja... de evolutie? Alle eerdere generaties dus. In principe zijn onze hersenen ook gewoon een computer. Er is een input, een verwerking en een output. Het is alleen allemaal rete ingewikkeld, maar als je een AI ook zo ingewikkeld kan krijgen dan ben je al een heel eind. Daar komt bij dat AI's een voordeel kunnen hebben. De maker kan bijvoorbeeld emoties weglaten, de AI kan zeer snel herinneringen opvragen en dergelijke.
     
  12. Blubba

    Blubba Guest

    O-) Ehummmmmmmmmmm blijf rustig jongens :p
     
  13. Excess-Denied

    Excess-Denied ----------- XBW.nl VIP

    Berichten:
    5.644
    Leuk Bevonden:
    169
    Je zegt mischien niet dat je dat wilde, maar hoe kom je dan bij die onzin dat AI's inteligenter dan de mens zijn in de toekomst? Hoe weet je dat nu dan? Ik heb al gezegt dat het kwa animeren in de toekomst wel realistischer gaat worden en das gewoon een fact, en dacht dat deze hele discussie over AL's in games ging de rest is gewoon offtopic gelul. Over offtopic gesproken: ja die spelfout vond het gewoon dat ik je daar even op moest wijzen, want als je je toch zo cool voelt om mijn nickname te wijzigen dan moet je d'r ook wel tegen kunnen als ik je op zulke dingen even wijs. Want je kwam namelijk erg kinderachtig over op die manier.
     
  14. c2h50h

    c2h50h Elder Scrolls IV

    Berichten:
    54
    Leuk Bevonden:
    0
    De A.I. kan dan miss niet slimmer worden dan de maker, maar er zijn meestal wel meerdere makers. dus al die makers bij elkaar opgeteld :+.....
     
  15. xboxbezitter

    xboxbezitter Active Member

    Berichten:
    790
    Leuk Bevonden:
    0
    AI wordt denk k wel eens beter dan de mens, maar denk er aan dat het nog wel te doen moet te zijn. Dan zou je in principe ook niet meer van niveau moeten kunnen veranderen, want dan heb je nog steeds weinig aan die functie.. iedereen zou em te moeilijk vinden. Als de bots beter worden dan jou, hoe kun je dan winnen?
     
  16. Riddick

    Riddick --

    Berichten:
    735
    Leuk Bevonden:
    0
    Beste Bot A.I. die ik ooit ben tegen gekomen was in Perfect Dark.
     
  17. ghostface killah

    ghostface killah Active Member

    Berichten:
    37
    Leuk Bevonden:
    0
    Al

    Ja goed, de AL is altijd moeilijk geweest om te maken en uitwerken voor de ontwikkelaars. Dit zal ook altijd blijven.
    Maar het zou weleens over een tijdje gebeuren(paar jaar) dat de AL gewoonweg te slim zijn.
    Dit komt volgens mij al voor.
    Ze zijn dan bijvoorbeeld gewoon perfect in t' mikken enzo. Soms lijkt het wel dat ze zich onwijs snel verplaatsen, zonder dat je het in de gaten hebt? :confused:

    De AL van DRIV3R kan ik ook nog steeds niet aan wennen, alhoewel het wel een erg leuk spel is _O_ .


    BTW. waar staat AL eigelijk voor.........
     
  18. Barbatruuk

    Barbatruuk huub huub huub

    Berichten:
    411
    Leuk Bevonden:
    2
    Rustig gozer.

    Alles wat in dit topic wordt gezegd is puur speculatief, want niemand weet hoe het er in de toekomst aan zal toegaan. Ja, dat er beter zal worden geanimeerd is hoogst waarschijnlijk, maar allesbehalve een fact. En ik ben dus van de mening dat het mogelijk is om een AI te maken die slimmer is dan de mens. Of die er komt weet ik niet. De vraag is of er in de toekomst een AI in games komt die slimmer is dan de mens, en ik zeg dat er in de toekomst vast wel een AI komt die slimmer is dan de mens. En daarmee kan het dus ook in games. Ik suggereer nérgens dat ik dat wel of niet vermoed. Maar zeker niet off-topic!

    En dat ik je nickname verander, jij doet er zo moeilijk over. Ik vind het gewoon grappig om te doen. Dat jij dat niet vindt is nu wel duidelijk...
     
  19. T!jg3rn00tj3

    T!jg3rn00tj3 Active Member

    Berichten:
    644
    Leuk Bevonden:
    1


    Mag jij mij uitleggen waarom 's werelds beste schaker al niet meer van big blue 2 kan winnen. Als de mensheid slimmer is dan een computer had die rus toch moeten winnen. En nu op het moment klopt alles wat je zegt over die bots. Maar dat zal in de toekomst wel anders worden. Er zijn zoveel dingen die ze eerst voor onmogelijk hielden die misschien over 10 of 15 jaar wel kunnen. Want zoals je weet...de aarde is plat. Dat weet je niet. Misschien ontwikkelen ze in de toekomst wel een heel ander systeem wat heel anders werkt dan de systemen van nu. En zullen deze computer gestuurde wezens wel de gave kunnen hebben om uit zichzelf dingen te kunnen leren en door te evalueren. Dit zal alleen wel zo complex worden dat de pc's van nu dat nog zeker niet aankunnen.
     
  20. Excess-Denied

    Excess-Denied ----------- XBW.nl VIP

    Berichten:
    5.644
    Leuk Bevonden:
    169
    Ik reageer maar even op het dik gedrukte stukje, voor de rest kan ik d'r wel weer op in gaan maar het is jou woord tegen het mijne. Maar goed even over dat stukje.

    Dat is dus wel zeker he, kijk maar naar de nieuwe Unreal engine enz enz. Ik zit zelf op een school waar ons al de nieuwe technieken voor animeren word geleerd. En het staat voorzich dat in de toekomst de beelden soepeler en menselijker gaan overkomen waardoor de AL dus ook beter tot uiting gaat komen, dat staat dus als je een beetje redelijk na denkt toch wel vast.

    http://www.massivesoftware.com/ Daar vind je een mooi stukje techniek wat precies in deze topic past.
     

Deel Deze Pagina