artifact probleem

Discussie in 'PC, Handheld & Algemeen' gestart door tiez_1986, 18 apr 2005.

  1. tiez_1986

    tiez_1986 Active Member

    Berichten:
    24
    Leuk Bevonden:
    0
    hoi,

    ik heb een probleem met het spelen van games, telkens als ik een game zit te spelen (bijv. thief III) zie ik van die zwarte vlekken en vegen door mijn beeld
    een vriend van me zei dat dit "artifacts" zijn, mijn vraag: hoe krijg je die weg?
    ik hoop dat iemand me kan helpen
    bedankt

    thijs
     
  2. Pegas

    Pegas XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    8.799
    Leuk Bevonden:
    22
    Als je je grafische kaart hebt overgeclockt, de snelheid van je geheugen zo'n 10 MHz naar benede doen en dan nog eens kijken.
    Als je je grafische kaart niet heb overgeclockt dan kan je het ook eens proberen door de snelheid 10 MHz naar beneden te doen, maar dat wilt dan zeggen dat je geheugen of te warm wordt of in het slechtste geval beschadigt is.

    Als je geen flauw idee hebt waarover ik bezig ben, dan is je geheugen te warm/beschadigt :p.
     
    Laatst bewerkt: 18 apr 2005
  3. err0r

    err0r Active Member

    Berichten:
    1.779
    Leuk Bevonden:
    0
    Nieuwste drivers, maar ik neem dat je die al heb anders zou je het hier niet posten.

    Dan kan het eventueel aan de game liggen (zoek forums na en download de laatste patches).

    Kan je daarover niks vinden zou ik het hardwarematig gaan zoeken en doen wat de poster hierboven mij heeft voorgesteld.
     
  4. Pegas

    Pegas XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    8.799
    Leuk Bevonden:
    22
    Oh ja, aan de drivers kan het ook liggen :p.

    De nieuwste drivers garanderen nog niet dat het beter is dan met de vorige driver, in sommige gevallen zijn wat ouderen drivers beter dan nieuwere drivers (zie maar naar Nvidia drivers en HL² met het vreemde water). De beste driver hangt af van de grafische kaart en de rest van de pc (en persoonlijk smaak).
     
  5. tiez_1986

    tiez_1986 Active Member

    Berichten:
    24
    Leuk Bevonden:
    0
    ik heb een club 3D ati radeon 9800 pro met 128 mb geheugen
    nieuwste drivers heb ik al geprobeerd --> geen effect
    en het ligt niet aan de game want hij doet het bij alle games (zoals ik hierboven ook al vermeld heb)

    PS hoe haal ik de snelheid van mijn kaart naar beneden? (ik denk niet dat het daaraan ligt, want ik heb een zalman cooler maar toch)
     
  6. Pegas

    Pegas XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    8.799
    Leuk Bevonden:
    22
    Met programma's zoals RivaTuner, AtiTool, Powerstrip, ... kan je oc'en. Je vindt ze allemaal op Guru 3D.

    Ik denk toch dat je geheugen beschadigt is.
    Het kan ook natuurlijk ook zijn dat de fout bij je cooler ligt. Als je er een fan op hebt staan, haal als het stof er eens uit (als de fan niet waait over de ram chips zal het geen effect hebben op de temperatuur van het geheugen, alleen van de core). Als je een passieve cooling hebt, kijk eens of ze nog goed vastzit en of er misschien een heatpipe is gebroken (wat zeer uitzonderlijk is).
     
  7. tiez_1986

    tiez_1986 Active Member

    Berichten:
    24
    Leuk Bevonden:
    0
    weet iemand wat de standaard waarden zijn voor een ati radeon 9800 pro? en hoe kun je de waarden waar op "standaard" (default) zetten zeg maar? moet dat ook met powerstrip?
     
  8. Pegas

    Pegas XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    8.799
    Leuk Bevonden:
    22
    De core snelheid is 380 Mhz, het geheugen is 340 MHz (of 680MHz omdat het DDR is).

    Hoe je het moet doen in Powerstrip weet ik niet meer. Maar je lijkt dat je nogal een noob op dit gebied (n/o), dus raad ik je aan eens AtiTool te proberen. Ik dacht dat je daar direct op het menu voor de snelheden (zijn er wel andere menu's in AT?) werd gegooid
     
    Laatst bewerkt: 19 apr 2005
  9. err0r

    err0r Active Member

    Berichten:
    1.779
    Leuk Bevonden:
    0
    Over het algemeen zijn de nieuwste drivers toch het beste. (denk aan fixes voor nieuwe games). Ik heb persoonlijk geen ervaring met de Nvidia drivers maar ik neem dat ze het in de volgende (lees nieuwe) drivers dat weer goed maken. Ik zeg niet dat de nieuwste DE beste nieuwe driver is maar het helpt wel als je de nieuwste games wilt draaien.

    Maar goed ontopic, als ik het zo hoor zit het inderdaad ergens hardwarematig, ik zou dan ook maar de raad opvolgen van de poster boven mij.
     
  10. Pegas

    Pegas XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    8.799
    Leuk Bevonden:
    22
    De nieuwste drivers zijn meestal beter dan de vorige als ze officïeel zijn. Van Nvidia vindt je genoeg beta drivers die soms beter zijn en soms slechter. Van Ati daarintegen vind je amper beta drivers, en daarom is bij Ati de nieuwere ook meestal beter.

    Ontopic: Je kan ook nog altijd eens proberen met een oudere driver en zien of je dan nog last heb van artifacts (ookal is dat vreemd met Ati drivers).
     

Deel Deze Pagina