Nee dat is niet schadelijk. Is meer een oppervlakte kras. Ik heb in het verleden best wel wat CD's werkend gehad met zelfs veel van die krassen. Een schadelijke kras is een diepere. Het hoeft niet groot te zijn maar een put of wat dikkere kras kan wel funest zijn. Vaak blijft het een kwestie van uitproberen, maar hoe "vetter" een kras, hoe meer kans je hebt dat het spel er schade aan ondervindt. (dat wil zeggen vastlopen, niet willen opstarten of muziek die overslaat, dat soort dingen).
Ikzelf heb ook eigenlijk geen krassen die ik zelf gemaakt heb op mijn spellen, maar het feit dat de FRS je een compliment geeft dat je een spel inruilt zonder beschadigingen, geeft al aan dat het niet vaak voorkomt (HELAAS)
Als je spel een schadelijke kras of put heeft merk je dat meestal al snel genoeg, bijv doordat het spel niet meer opstart. Let trouwens wel op, als je dit hebt kan dat ook komen doordat er vet of vingervlekken op zitten.
Truc: Blaas op de DVD en je zult de vetvlekken zien oplichten. Poets de oppervlakte even met je trui of een zachte doek (wees uiteraard wel voorzichtig) en blaas nog eens net zo lang tot je geen vlekken meer ziet en probeer het nog eens.
Is het echt door een kras ? Laatste redmiddel is polijsten. Dan wordt het bovenste laagje opnieuw aangelegd zeg maar, maar dat kun je niet blijven doen. Maar het wil wel eens helpen tegen krasjes, als ze niet te diep zijn. Dit kun je doen met polijst apparaatjes, soms hebben gameshops het als service.
Laatst bewerkt: 29 apr 2005