Krassen op DVD's

Discussie in 'Xbox Hardware' gestart door Wallace, 27 apr 2005.

1. Wallace

Wallace Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Krassen op games

Ikzelf koop het liefst een spel als deze nog helemaal in het plastic zit verpakt, op deze manier weet je dat het spel onbeschadigd is. Helaas verkopen steeds minder winkels de spellen op deze manier. Zij halen het spel eruit en leggen het in een bak met de kans op beschadigingen. Ik heb al een aantal keer gehad dat ik een spel kocht voor 60 euro waar een krasje/krassen op zat wat eigenlijk te gek is.

Ben ik de enige die dit vind of zijn er meer mensen die dit vinden en weet iemand of het erg is als er een krasje/krassenopzit, kan dit problemen geven bijv.?

Laatst bewerkt: 27 apr 2005
  2. Slurpgeit

Slurpgeit Moderator XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    7
    Zo erg is het niet hoor, zolang het werkt, wie kan het boeien.

3. Beowulf

Beowulf Intellectual Killer

Leuk Bevonden:
    1
    Een DVD/CD kan best nog wel wat hebben. Natuurlijk mag je spel onbeschadigd zijn als je het koopt voor 60 euro, maar nooit eens aan gedacht dat je eerst even naar het spel kijkt voor je het koopt ? Kun je toch rustig om vragen ? En je doet nu net alsof winkeliers de inhoud op een grote hoop gooien. Alsof ze niet snappen dat die, ook voor hen kostbare inhoud, netjes bewaard moet blijven. Doosjes worden ook niet voor de lol leeg gemaakt, omdat ze natuurlijk zeer makkelijk te stelen zijn (klein en gewild) en de schade dan groot is. Aangezien fabrikanten zeer zelden demo-doosjes meesturen en het te duur is om van ieder spel veel op vooraad te hebben, zullen de doosjes door veel winkeliers nog leegehaald worden.

Oplossing: Kijk met de winkelier mee naar hoe de DVD eruit ziet en ben je het er niet mee eens vraag je een andere. Simpel toch ?

4. Darkon 83

Darkon 83 Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ik vind dat ze alleen doosjes neer moeten leggen. Gewoon 1 doosje die ze van de uitgever krijgen om in de winkel neer te leggen. De andere games moeten verpakt worden opgeslagen. Dit vind ik.

5. Beowulf

Leuk Bevonden:
    1
    Zoals ik al meldde geven die uitgevers geen lege doosjes. Dat kost ook alleen maar meer geld he. En bovendien is 1 doosje te weinig. Als er 1 klant het doosje in zijn hand heeft lijkt het net alsof het spel op is terwijl er nog tig achter liggen. (en nee, niet iedereen vraagt er dan om). Dan komt het ook nog zeer regelmatig voor dat een doosje ergens anders terug gezet wordt dan het hoort te staan, en dan lijkt het dus ook dat het spel op is. Als dat ene doosje kwijtraakt (of gestolen wordt door iemand die kopietjes maakt) dan moet de winkelier alsnog een doosje leeghalen.

Het idee is goed, alleen moeten alle (van elkaar lostaande) fabrikanten er aan meewerken, en dat is al een klus op zich. Maar mocht het lukken dan scheelt het een hoop werk voor een winkelier, want dat uitpakken en inpakken is erg tijdrovend natuurlijk. Bovendien gaat het opslaan van alle spellen en dvd's behoorlijk veel meer opslagruimte kosten (stel je maar voor, alle spellen in die winkel op een stapel)
    , en dat is altijd een schaars goed.

6. snike888

snike888 Tomatenpuree

Leuk Bevonden:
    0
    Die spellen zijn voor hen en voor geen ene reet balangrijk, moet je eigenlijk is bedenken hoe belachelijk duur die nieuwe games in de winkel kosten terwijl de winkels ze voor ongeveer €10,- per stuk(omgerekent)inkopen:mad:.

7. mark145

mark145 maffiamaffia.nl

Leuk Bevonden:
    0
    volgens mij werken cd winkels met 1.5,dus een winstmarge van 35%.
    dus ze betalen meer dan 10 euro voor een spel.
    ik heb tegenover een cdwinkel gewerkt,en daar konden we in ruil voor een paar broodjes zoveel films en spellen lenen als we wilden.
    dan leende ik een xbox spel,speelde hem uit en bracht hem een week later terug.
    dan heb je nog mensen die ruilen.
    en dan heb je mensen die het spel kopen,dus de meeste spellen zijn al een keer of drie gespeeld en rond blijven slingeren voordat iemand ze koopt.
    dus gek vind ik het niet dat er krassen op zitten als je een spel koopt.

8. de j

de j New Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb al wel eens meegemaakt dat ik een spel wou kopen en dat iemand de cd zo liet vallen voor mijn neus

9. mark145

mark145 maffiamaffia.nl

Leuk Bevonden:
    0

heb je hem toen nog gekocht?

10. de j

de j New Member

Leuk Bevonden:
    0
    nee,ik heb toen een andere cd gevraagd dat wouden ze niet doen en toen ben ik weggelopen

11. Wallace

Wallace Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Dat is helemaal bizar, dan denk je dat je een nieuw spel koopt, blijkt het al volop door andere gespeeld te zijn!

En om nog even op Beowulf in te gaan. Tuurlijk kan je vragen in de winkel of je kan kijken of er krassen op zitten, maar soms valt een kras niet snel op, bijv. door een verkeerde lichtinval in de winkel. Het gaat mij erom dat ik vind dat het raar is dat je een nieuw spel kan kopen waar krassen op kunnen zitten.

12. Beowulf

Leuk Bevonden:
    1
    Alsof alle spellen gratis uitgeleend worden voor broodjes! Dit lijkt mij meer incidenteel dan dat het standaard zo gebeurt. En zelfs als een spel een ker gebruikt wordt dan geeft dat niet standaard krassen natuurlijk.

Ik werk trouwens zelf ook in een winkel met computerspellen en ik weet dat je met het vele licht wat in een winkel aanwezig is juist krassen beter kunt zien omdat de oppervlakte beter spiegelt. Bovendien kun je krassen die schadelijk spel voor het spel echt wel zien.

@snike888, waar baseer je op dat een winkel "omgerekend" een spel voor 10 euro inkoopt. De winstmarge op een spel van 60 euro is meestal tussen de 20% en 25 % (Dit weet ik dus omdat ik zelf over inkoop ga o.a.) Van deze marge wordt dus de huur, gas en licht, personeelskosten en al het andere ook nog van betaald. Ik vermoed dat je maar wat gegokt hebt zonder echt onderzoek gedaan hebt.

Als dat niet zo is en je kan me aantonen waar je legale nieuwe spellen kan inkopen voor rond de 10 euro incl. BTW, en ze vervolgens kan verkopen voor 60 euro per stuk (dus 50 euro winst!) meld me dat adresje dan even, dan begin ik voor mezelf.

13. mark145

mark145 maffiamaffia.nl

Leuk Bevonden:
    0
    de meeste spellen wel.
    bij ons was het ruilen voor broodjes in de broodjes zaak.
    iets verder in een ander filiaal van het zelfde bedrijf,tegenover een bioscoop.
    ruilde ze voor gratis bioscoopkaartjes.
    dus ze doen het bijna overal.

edit/ 20 tot 25 % lijkt me wel wat weinig,beowulf.
    ik doe verder niks in spellen maar heb toevallig een ps2 spel.
    de nieuwe ijshockey van nfh geloof ik.
    kost in de winkel rond de 50 euro
    ik verkoop hem voor 22.50 ex.

Laatst bewerkt: 29 apr 2005
  14. FFWD

FFWD XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    3
    Daarom koop ik ook altijd bij mediamarkt :) Altijd ingesealed *)

15. Beowulf

Leuk Bevonden:
    1
    20/25 % is ook weinig, maar daarom nog niet onwaar (let wel dit is netto en dus niet incl BTW). En dan is dit dus nog het gene waar op verdiend moet worden. Op een spelcomputer zoals Xbox PS2 of Gamecube zit nog veel minder verdient. Voorbeeld: Toen de gamecube naar 100 euro ging, was de inkoop incl BTW 95 euro. Dat is dus 5 % winst waar je alles van moet betalen. Alleen als mensen er een memorycard en spelltje en eventueel nog een extra controller bij zouden kopen wordt er pas genoeg verdiend om een winkel draaiende van te houden.

Maar dat is ook niet zo gek als jullie toch allemaal wel weten dat het ontwikken van spellen heel duur is, de belasting 19 % en ook de uitgevers als EA of Vivendi er wat aan over willen houden. Dan kunnen de marges niet hoog zijn.

Ieder ander die echt in deze buisness zit herkent dit denk ik wel en kan me hierin ondersteunen.

Je kunt trouwens ook moeilijk concluderen dat als er een winkel is waarbij het personeel de spellen uitleent in ruil voor geschenkjes, dat iedereen dat dus ook zomaar doet en dat dus de oorzak is van krasjes op nieuwe spellen. Het zal vast wel eens meer voorkomen, maar ik denk dat het meer een bijzaak is.

Een hoofdzaak van het voorkomen van krasjes op nieuwe spellen is ,denk ik, dat een spel gekocht is en omgeruild wordt omdat het niet bevalt (dat recht heeft een klant, meestal ruilen binnen 24 uur) en dat het winkelpersoneel niet goed genoeg gekeken heeft bij het innemen. Óf dat de krasjes net niet erg genoeg zijn om het ruilen te weigeren (hiermee bedoel ik dus niet de diepe schadelijke krassen).

Want stel dat je zelf iets wilt ruilen waar al gebruiksspoortjes op zitten, zou je dan ook niet doordrammen dat je het wel om mag ruilen omdat de krasjes "reuze" meevallen? Dat zijn waarschijnlijk dezelfde krasjes waar je over zult vallen als de CD niet spiegeltje glad is.

En als je komt met het argument "maar ik maak nooit een krasje" ,dan ben je ten eerste een uitzondering maar verdien je daar wel een compliment voor, en ten tweede, probeer je dan in te leven in iemand die dat wel doet.

16. Wallace

Wallace Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Nou ik ben dan zeker een uitzondering maar op al mijn spellen die ik gesealed gekocht heb zitten geen krassen. Toen ik bij de actie van de frs een spel wilde inruilen kreeg ik er door het personeel zelfs complimenten voor.

Maar Beowulf, leg mij dan eens uit wat een schadelijk krasje is. Dit krasje op Jade Empire wat ik heb bijvoorbeeld zie je als je de game op zijn kop houd en een beetje in het licht beweegt, je ziet dan een klein licht krasje. Is dat schadelijk voor de werking van het spel??

17. Beowulf

Leuk Bevonden:
    1
    Nee dat is niet schadelijk. Is meer een oppervlakte kras. Ik heb in het verleden best wel wat CD's werkend gehad met zelfs veel van die krassen. Een schadelijke kras is een diepere. Het hoeft niet groot te zijn maar een put of wat dikkere kras kan wel funest zijn. Vaak blijft het een kwestie van uitproberen, maar hoe "vetter" een kras, hoe meer kans je hebt dat het spel er schade aan ondervindt. (dat wil zeggen vastlopen, niet willen opstarten of muziek die overslaat, dat soort dingen).

Ikzelf heb ook eigenlijk geen krassen die ik zelf gemaakt heb op mijn spellen, maar het feit dat de FRS je een compliment geeft dat je een spel inruilt zonder beschadigingen, geeft al aan dat het niet vaak voorkomt (HELAAS)

Als je spel een schadelijke kras of put heeft merk je dat meestal al snel genoeg, bijv doordat het spel niet meer opstart. Let trouwens wel op, als je dit hebt kan dat ook komen doordat er vet of vingervlekken op zitten.

Truc: Blaas op de DVD en je zult de vetvlekken zien oplichten. Poets de oppervlakte even met je trui of een zachte doek (wees uiteraard wel voorzichtig) en blaas nog eens net zo lang tot je geen vlekken meer ziet en probeer het nog eens.

Is het echt door een kras ? Laatste redmiddel is polijsten. Dan wordt het bovenste laagje opnieuw aangelegd zeg maar, maar dat kun je niet blijven doen. Maar het wil wel eens helpen tegen krasjes, als ze niet te diep zijn. Dit kun je doen met polijst apparaatjes, soms hebben gameshops het als service.

Laatst bewerkt: 29 apr 2005
  18. Redje

Redje Mafketel 1ste klas

Leuk Bevonden:
    0
    Ik ben ook allergisch voor krassen.
    Als ik 40-60 euro betaal voor een nieuwe game, wil ook dat deze nieuw is.
    Als ik iets anders in de winkel koop wil ik er ook geen krassen op hebben dus waarom wel op CD/DVD's?

Bij shops zoals FRS, Bart Smit etc. is de kans groot dat je een gekrast exemplaar krijgt, ook als je online koopt.

Ik koop mijn games nu ook bij Play.com of bij de MediaMarkt zodat ik zeker weet dat hij 100% nieuw is.

19. RobbertN

RobbertN Banned

Leuk Bevonden:
    0
    Op mijn games zitten zelden krasjes, maar ik koop wel eens tweedehandse games. Maar daar zitten soms een paar kleine krasjes op.

Laatst bewerkt: 30 apr 2005
  20. Pim

Pim XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    76
    RobbertN, zou je met wat meer inhoud kunnen posten. Dit soort posts slaan nergens op.

Deel Deze Pagina