Tekki - eerste impressie

Discussie in 'Algemeen' gestart door df0:, 17 okt 2002.

1. df0:

df0: Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Hoi,

Tekki, Steel Battalion in Europa, staat sinds een paar weken op mijn kantoor. Wat is het? Is het wat?

Tekki is een strategische oorlogssimulatie... als je over simualtie mag spreken wanneer er robots aan te pas komen en alles zich afspeelt in het jaar 2080. Het spel begint wanneer jij, een naamloos persoon, aankomt bij een trainingsbasis voor VT's - Vertical Tank. Dit is het soort de robot waarmee jij en de vijand vecht. Je moet volgens de trainer minstens een half jaar oefenen om een volleerd VT bestuurder te worden. De traning die nog niet begonnen is wordt abrupt onderbroken door een vijandelijk invasie, je trainer raakt gewond en met meer kloten dan verstand stap je in de gereedstaande VT - Decider. En ja, daar zit je dan, zonder enig idee wat te doen in de Decider, het nieuwe model VT. Tekki herbergt meerdere VT's, van oude modellen tot spiksplinternieuwe. Nutteloos? Neen, integendeel. Hele oude modellen hebben een zwart/wit scherm dat het onderscheiden van vriend en vijand nagenoeg onmogelijk maakt. Maar daarover later meer.

Het nieuws zal je niet ontgaan zijn - Tekki komt geleverd met een immense besturingseenheid. 88 Centimeter breed en een dikke 20 centimeter diep. Vervaardigd uit plastic en op bepaalde punten metalen platen voelt het een beetje goedkoop aan. Twee sticks, een pookje, veertig knoppen (hoewel ik er maar 39 kan vinden), een draaischijf en een hendel maken de hoop plastic tot iets opzienbarends. De linkerstick die alleen naar links en rechts kan worden bewogen bepaalt de route van de VT, de hendel die op zeven verschillende standen kan worden gezet bepaalt de versnelling waarin de VT voortbeweegt. De rechterstick beweegt beide wapens waarvan de kogels samen komen op een vizier dat te zien is op het scherm. Een groot aantal knoppen op de besturingseenheid licht op wanneer door jou aangeraakt of het spel spel er odpracht tot geeft. Wanneer een van de twee fueltanks leeg is geraakt licht de knop 'Tank Detach' op. Drie erg robuuste en duurzame pedalen op de grond laten jou accelereren, remmen en side steppen. Deze laatste laat de VT een stap opzij nemen. Handig om bijvoorbeeld een opdoemende raket te ontwijken.

Elke VT kent een hele opstartprocedure. Allereerst dient de cockpit te wporden gesloten met de knop 'Cockpit Hatch'. Deze sluit de cokcpit van de VT waardoor jij compleet opgesloten zit in de VT, zonder zicht op de buitenwereld. Ignition start de VT automatisch op, jij moet handmatig vijf schakelaartjes omzetten. Deze schakelaartjes activeren onder andere een scherm dat jou zicht geeft op de buitenwereld. Start start de VT zicht- en hoorbaar op. En pas dan kun je op pad, geen moment eerder. Een VT is een rappe robot, integendeel. Mijn snelste loopt iets harder dan 100 kilometer per uur, wanneer heuvelaf. met een VT Snel door een bocht met de VT is niet aan te raden omdat de kans groot is dat het ding omvalt. Opstaan is geen enkel probleem, maar het kost tijd in midden in een hevige strijd - het leven. Tekki bezit een tijdlimiet die mij nog geen problemen heeft gezorgd.

Zoals beloofd zal ik iets diepen ingaan op de verschillende VT's. Je begint in een middenklasse - een sombere cockpit en een kleurenscherm. Na verloop van tijd krijg je betere VT's tot je beschikking. Ik heb er nu een met een hele sjieke licht blauw-groene cockpit met modern vormgegeven metertjes. een natuurlijk een kleurenscherm. Oude VT's hebben een zwart wit scherm wat het onderscheiden van troepen erg moielijk maakt. Op de map zijn rode pijlen primaire vijanden, gele pijlen secondaire vijanden en blauwe pijlen vriendelijke troepen.

Tekki draait om punten. Ik heb het niet over een scoresysteem, maar over punten die jouw savegame in leven houden. Elke VT kost geld. Is het geld op dan kun je geen VT kopen dus kun je niet spelen. Dus heb je niets meer aan de savegame. Geld kan op door niet nauwkeurig om te springen met VT's. Door heel agressief te spelen jaag je een VT zo de dood in. Wanneer een VT op sterven staat dien je de EJECT knop op de ebsturingseenheid in te drukken. Verzuim je dit. Dan ben je dood - savegame direct kwijt.

Aanvullende info: ik zit momenteel in Mission06.

Heb je vragen over Tekki, stel ze!

2. df0:

Leuk Bevonden:
    0
    toevoeging

Hoi,

Tekki heeft erg veel pop-up, heel erg veel. Vooral in gebieden met hoge objecten zoals een ravijn of gebouw zie je het veld voor je opgebouwd worden. Ik heb niks tegen pop-up en het maakt een spel asbsoluut niet ineens slecht, maar bij Tekki is het zo erg dat het 't spelen beinvloedt, negatief. Wat je namelijk niet ziet kun je niet raken. En zelfs niet op inzoomen. Vaak moet je je dichterbij een vijand begeven dan je lief is. Zodra jij hen ziet zien zij jou ook. Dit haalt het tactische aspect aan Tekki een beetje weg.

3. lammetje

lammetje *PGR2-Addict*

Leuk Bevonden:
    0
    Is het bijvoorbeeld 200 euro waard ? De sensatie van dit spel met zijn grote controller ?

4. lammetje

lammetje *PGR2-Addict*

Leuk Bevonden:
    0
    Kan je ook fullscreen spelen zonder die cockpit rand er omheen of is die noodzakelijk voor de verschillende waarschuwingen... ?

ps : edit knop vergeten.

Laatst bewerkt: 17 okt 2002
  5. df0:

Leuk Bevonden:
    0
    Hoi,

je moet oppassen dat je het niet koopt omdat de besturingseenheid zo ontzettend indrukwekkend is. Het is erg simpel om je te laten verleiden door zo'n niche apparatus. Tekki zonder besturingseenheid is niets, besturingseenheid zonder Tekki is iets. Ik ga jou niet adviseren om Tekki te kopen, dan mag je helemaal zelf weten. Spreekt het spel en concept je aan, dan lijkt het mij een goede zet om er 200 euro aan uit te geven. Maar het is en blijft veel geld voor een spelletje.

6. df0:

Leuk Bevonden:
    0
    Hoi,

het is mij niet gelukt om full screen te spelen, maar het schijnt wel te kunnen door een bepaalde knoppencombinatie in te drukken. Maar waarom zou je full screen willen spelen, met de cockpit eromheen is het veel geloofwaardiger.

7. HanTheMan

HanTheMan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    74
    Is het het geld waard?

8. Liquid

Liquid Kobrakai

Leuk Bevonden:
    0
    Krijg je een beetje het gevoel dat je in zo'n immens mechanisch geval zit? Of valt dat wel mee?

Is de actie echt flitsend en intens, of meer traag en eentonig?

9. CyberPunk

CyberPunk XBW Elite member

Leuk Bevonden:
    0
    Hoi Marcel..

Goed stukje.. Maar toch een paar vraagjes.

Hoe zit het met de graphics? Ik hoor daar van alles over. De één die vindt het prachtig, en de ander vindt het bagger en onoverzichtelijk om het maar overdreven te zeggen.

En wat zou jij als score geven? In Japan zijn er tienen gevallen, en dit is opzienbarend voor een land als Japan. Is de game echt zo goed, of valt dit nou ook weer mee?

Voor gamers die geen grote tv hebben (niet ik) zouden ze denk ik wel antwoord willen hebben of de game op een kleine tv te spelen is!

Is de game moeilijk of makkelijk.
    En ook of de replay interessant is.. Is het leuk om de game opnieuw te spelen, of toch niet zo?

Zo.. Dat wou ik eventjes weten...
    Ik wacht wel even af.. ;)

10. df0:

Leuk Bevonden:
    0
    Hoi,

Hoe zit het met de graphics? Ik hoor daar van alles over. De één die vindt het prachtig, en de ander vindt het bagger en onoverzichtelijk om het maar overdreven te zeggen.

Tekki ziet er erg mooi uit. Van de koeien in een klein dorpje tot de licht- en schaduwefecten op de VT's en omgeving - alles is gewoon mooi. Niet spectaculair, maar ook zeker niet onvoldoende. Mierenneuken - explosies zijn te 'plat' en maken weinig indruk. Het ergste is wel de pop-up; dan de omgeving als het ware voor je neus wordt opgebouwd.

En wat zou jij als score geven? In Japan zijn er tienen gevallen, en dit is opzienbarend voor een land als Japan. Is de game echt zo goed, of valt dit nou ook weer mee?

In Japan een tien opzienbarend? Integendeel, Famitsu, om maar een publicatie te noemen, strooit met tienen. Ik kan en ga Tekki nu nog geen score geven omdat ik het nog niet goed heb kunnen spelen. Tekki is sowiezo opzienbarend door de grote besturingsneenheid en het is aantrekkelijk om enkel en alleen hiervoor het spel goed te bevinden.

Voor gamers die geen grote tv hebben (niet ik) zouden ze denk ik wel antwoord willen hebben of de game op een kleine tv te spelen is!

Minder dan de helft van het scherm toont de buitenwereld, de rest cockpit. Hoe groter het beeld waarop je speelt, hoe meer je ziet. Ik denk dat het op een kleine TV (laten we zeggen 37 centimeter) aardig moeilijk te spelen is omdat alle actie dan plaatsvindt in een vlak van circa 20 centimeter.

Is de game moeilijk of makkelijk.
    En ook of de replay interessant is.. Is het leuk om de game opnieuw te spelen, of toch niet zo?

Tekki is moeilijk. Niet zozeer door de moielijkheidsgraad (Rookie of Normal) maar door het puntensysteem. Ik heb het spel nu enkele weken, speel op Normal en heb al tien keer opnieuw moeten beginnen. Irritant? Niet echt omdat je steeds beter wordt. Mission06 is kinderspel tot je bij een basis aankomt die circa zes vuurspuwende razendsnelle VT's op je af stuurt. Een maal 'dood' bedenk je goed welke VT je nu neemt en met welke uitrusting.

Voor Liquid, Tekki valt onder de categorie traag. Een eentonig omdat je in elke missie naganoeg dezelfde opdracht krijg - vernietig vijandelijk(e) doelen(en). Maar waarom zou eentonigheid een spel meteen slecht maken? Die je in een vechtspel meer dan alleen vechten?

11. CyberPunk

CyberPunk XBW Elite member

Leuk Bevonden:
    0
    Yo man...
    Thanks for de uitbundige informatie.
    Is dus op zich wel een aanradertje..
    Alleen vrij duur..

Ik wacht er nog wel even mee..... Denk ik.. :9

Maar bedankt voor de info. ;)

Dat van Japan wist ik nog geen eens....
    Mehhehe.. Famitsu strooit met tienen..
    Maar dan is toch nog dat als zij een goed cijfer geven dat er toch wel een reden achter zit. Of heb ik dit verkeerd? :confused:

12. HanTheMan

HanTheMan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    74
    K heb juist altijd gehoord dat Famitsu heel critisch is

13. Xenior

Xenior Serious Xenior

Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb verder buiten de pop up niks slechts gehoord, jij bevestigd dat ook, alleen iets uitgebreider.:) Ik ga hem zekers halen of importeren als we hem hier niet krijgen.
    Maarreh...heb je nog collega's nodig? Mijn baas zet hooguit een cup a soep automaat neer...:{

14. df0:

Leuk Bevonden:
    0
    Hoi,

als je denkt dat ik Tekki heb gekregen heb je het bij 't foute eind. En al zou ik het krijgen, dan blijft het eigendom van mijn werkgever en dat wil ik niet. Ik werk niet voor gamespublicaties om de gratis soft- en hardware, maar omdat ik het leuk vind. Dit werk brengt hoge kosten met zich mee die je moet willen accepteren. Ik ga hier niet vertellen hoeveel ik voor de Tekki (Japanse import) heb betaald, maar het is dik het dubbele van de Europese prijs. En neen, er is bij geen van de publicaties ruimte voor collega's. Ik wil ook wel een Cup-a-Soup automaat.

Famitsu kritisch? Ik wil geen van de Famitsu publicaties kritisch noemen. Het is mij wat te pro-Japan en pro-bepaalde ontwikkelaar/uitgever. Net zoals ik IGN te pro-Amerika vind. Ik kan ook te paranoide zijn:)

De pop-up wil ik niet echt een nagtief punt noemen, het is een nare bijkomstigheid. De slechte Kunstmatige Intelligentie van je medestrijders is wel negatief. Jij en je VT doen voor 90% al het vuile werk. Je maakt geen deel uit van een bataljon, je bent het bataljon. En dat is erg jammer, er is geen gevoel van saamhorigheid en geborgenheid. Zo af en toe staan je medestrijders alleen maar in de weg wat zorgt voor een opstopping. En dit gebeurt natuurlijk altijd in een gebied waar veel vijandelijke VT's ronddolen. De selchte KI zorgt soms voor veel frustratie.

15. Xenior

Xenior Serious Xenior

Leuk Bevonden:
    0
    Heej man, weet ik waar je werkt, was maar grapje.:) 2x zoveel....damn. Anyways, dat van die saamhorigheid is idd erg jammer, ik ben denk ik ook wel erg voor iets aparts in een spel en die controller doet de helft. Ik verwacht gewoon niet teveel en van het schieten en ronddolen geniet ik toch wel.

Edit: Kheb je sig. gelezen, kweet iig waar je werkt nu. Vandaar dat je er wat serieuzer op in ging.:9 Had ik nie gesjien.

Laatst bewerkt: 17 okt 2002
  16. GooDy

GooDy Warthog driver

Leuk Bevonden:
    0
    Sorry... ik ben lui en heb niet de moeite genomen (komt later in de avond wel ;) ) om het bovenstaande allemaal te lezen. Ik heb maar 1 vraag... waar kan ik hem kopen? Want ik ben er zegmaar al 3 dagen opzoek naar en niemand wilt hem zegmaar... leveren.

17. Fardo

Fardo Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    224
    :{ sprakeloos ................ Wow!:eek:

Deel Deze Pagina