Openen HDTV centraal thread

Discussie in 'Xboxworld.nl : Frontpage en forum discussie' gestart door Alex V, 8 jun 2005.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Alex V

Alex V V RACING

Leuk Bevonden:
    1
    Ik vroeg me af of iemand genoeg informatie heeft om een centrale HDTV thread te openen. Gewoon kernachtig waarin de 780 en 1020 staat uitgelegd en het verschil tussen interlaced en progressive. Zonder al teveel bombarie, die extra info kan dan in een of meerdere links. Er is al zo'n soort thread, maar er is nog niks met een duidelijke beginpost. Die thread lijkt me met name handig om ontwikkelingen in de gaten te houden wat betreft nieuwe displays en prijzen. Zeker aangezien de xbox 360 toch HDTV als paradepaardje gebruikt lijkt me het een onmisbaar onderdeel op het forum.

Laatst bewerkt: 8 jun 2005
  2. Fardo

Fardo Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    224
    waarom vegin je dan zelf geen draad :) ... geen probleem lijkt me ...

3. dirtybolle

dirtybolle xboxlive member

Leuk Bevonden:
    0
    maken die thread!!!

4. MisTicMac

MisTicMac Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Wat is High Definition TV?
    High Definition Television (HDTV) is een uitbreiding van digitale televisie - de nieuwe televisiebeleving. In het verleden waren er slechts twee keuzemogelijkheden: analoog en digitaal. Zoals u misschien wel weet, is analoog gevoelig voor storing en spookbeelden, en kan digitale televisie, hoewel deze problemen zijn verholpen, technisch worden gecomprimeerd, waardoor niet altijd de optimale beeldkwaliteit wordt bereikt. Echter, digitale televisie maakt interactieve televisie mogelijk en verhoogt het aantal beschikbare zenders. Digitaal wordt nu HDTV. HDTV biedt ongeëvenaarde beeldkwaliteit, de meest realistische ooit.

Wat zijn de voordelen van High Definition?

Veel betere beeldkwaliteit
    Ongelooflijk volle kleuren
    Fantastisch scherp beeld
    Adembenemende details
    Uitzendingen in breedbeeldformaat
    5.1 Dolby® Digital-geluid (regiogebonden)
    Hoe werkt High Definition?
    HDTV-beelden bevatten meer gegevens dan bij de conventionele standaardresolutie. Deze extra gegevens leiden tot een rijker beeld met meer detail en helderheid, met als extra voordeel dat de geluidskwaliteit beter is. Er is een serie uitzendstandaarden, de meest gangbare daarvan zijn 720p en 1080i.

Resolutie
    Conventionele televisie is opgemaakt uit 480 regels, in tegenstelling tot de 720 of 1080 van High Definition. De toename in het aantal regels verschaft een veel scherper beeld, met een hogere resolutie. Video met 1080 regels vereist wel meer bandbreedte voor de zender, en het is duurder om te maken dan met 720 regels.

Scannen
    Met een interlaced beeld (1080i) wordt het beeld in twee fasen opgemaakt, eerst de oneven regels en dan de even regels. Bij een progressief beeld (720p) wordt het beeld lijn voor lijn getekend. Hierdoor ontstaat een vloeiender en stabieler beeld. Dit zorgt ervoor dat het verschil tussen 1080i en 720p niet groot is, ondanks de hogere resolutie van 1080i. Echter, progressief beeld gebruikt dubbel zoveel bandbreedte als interlaced beeld.

Codering
    HDTV gebruikt digitale videocodering, MPEG-2 genaamd, die tevens wordt toegepast op DVD en digitale televisie. De technologie is echter verder ontwikkeld. Dit heeft geleid tot nieuwe indelingen zoals MPEG-4 en Windows Media® 9, waarmee codering en bandbreedtegebruik efficiënter verloopt. Hierdoor komen meer TV-zenders beschikbaar, passen er meer films op een schijf en zijn de beelden van hogere kwaliteit.

Hoe kan ik High Definition ontvangen?

Satelliet
    U kunt High Definition op meerdere manieren ontvangen, maar sommige van deze manieren zijn in Europa niet beschikbaar. Op 1 januari 2004 werd een nieuwe HDTV-service genaamd Euro 1080 geïntroduceerd op het Astra-satellietnetwerk. Deze service bestaat uit twee zenders, Main en Event, die momenteel concerten en kinderprogramma's uitzenden. Euro 1080 heeft bepaalde voetbalwedstrijden van de Europese voetbalkampioenschappen in 2004 uitgezonden. Hiervoor is wel een speciale HDTV-decoder en satellietschotel nodig.

DVD
    DVD is buitengewoon populair geworden, en de kwaliteit van DVD is veel beter dan die van conventionele videocassette. Het overtreft zelfs de kwaliteit van digitale televisie. Maar ook DVD kan worden overtroffen. Sony heeft een verzameling Superbit DVD's, alle van Columbia TriStar en gecodeerd met de dubbele bitsnelheid, wat leidt tot meer detail en hogere resolutie. Bovendien zijn diverse films op DVD uitgebracht in Windows Media® 9-indeling (HD-WMV), een hele verbetering ten opzichte van de bestaande DVD-indelingen

Digitale televisie
    In de toekomst wordt HDTV mogelijk tevens onderdeel van het digitale televisienetwerk, maar de zenders moeten nog beslissen over de precieze planning en inhoud.

Blu-ray Disc™ en HDV
    De volgende generatie DVD's zal gebruikmaken van een blauwe laser (die op een kleiner punt kan worden gericht) zodat zij meer gegevens kunnen bevatten dan een conventionele DVD. Met deze DVD's, die ook wel HD-DVD of Blu-ray Disc™ worden genoemd, kunt u beelden van HDTV-kwaliteit opnemen en weergeven, zolang de bron van voldoende kwaliteit is. Deze DVD's kunnen echter alleen worden afgespeeld op een nieuwe blauwe laser-speler. De uitzendingen in en inhoud van HDTV zijn momenteel alleen beschikbaar in Japan. De introductie van Blu-ray Disc™ in Europa hangt af van Europese zenders en de introductie van HDTV in Europa. Sony is van plan om een nieuwe camcorder te introduceren op basis van de fonkelnieuwe HDV-indeling. Als de technologie breder beschikbaar wordt, ontstaat de mogelijkheid om High Definition-videobeelden op te nemen en te bewerken met alle voordelen van deze nieuwe indeling, met name de zeer hoge beeldkwaliteit.

5. MisTicMac

MisTicMac Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    HDTV Laatst bijgewerkt : 14-01-2005

De belangrijkste HDTV begrippen en normen in vergelijking met standaard PAL en NTSC

HDTV: High Definition Television, hoge definitie-televisie met tenminste 720 beeldlijnen, breedbeeldformaat (16/9) en meerkanaalsgeluid.

DVB: Digital video Broadcast, Digitale televisie uit Europese ontwikkeling (oa door Philips, Thomson en IRT, het instituut voor radiotechniek in München); oorspronkelijk alleen voor standaardresolutie, sinds enkele jaren ook uitgebreid voor HDTV (HD-DVB). DVB is er onder andere voor kabel (DVB-C), sateliet (DVB-S) en antenne (DVB-T). HD-DVB wordt tot nu toe alleen in Australië gebruikt.

480i: geen HDTV, maar standaard NTSC (National Television Standards Committee, maar gekscherend ook wel Never Twice the Same Colour genoemd), dit videosysteem wordt gebruikt in Noord-Amerika, voor details zie de tabel onderaan deze pagina.

576i: geen HDTV, maar standaard PAL (Phase Alternate Lines) en SECAM (SEquential Couleur Avec Memoire). Dit is het signaal wat er wordt gebruikt voor 'normale' TV uitzendingen in de Benelux en in de rest van Europa behalve in Frankrijk, en de uitgang van een gewone DVD-speler.

Het Europese televisiesysteem PAL maakt een beeld dat is opgebouwd uit 207.360 beeldpunten: 576 lijnen van elk 720 pixels. Dat beeld wordt 25 keer per seconde in twee delen ververst: eerst een voor een alle oneven lijnen, vervolgens alle daartussen liggende even lijnen. Deze techniek staat bekend als interlacing. Maar hoe groter het beeldscherm, hoe zichtbaarder de lijnen.
    Bovendien: zodra een plaatje beweegt zullen ten gevolge van het tijdverschil alle tussenliggende lijnen op een andere plek geprojecteerd worden. Elke objectrand wordt vertekend weergegeven, als een soort zaag of kam verspringen van lijn naar lijn. Dat kan verholpen worden door de-interlacing. Daarbij worden beide lijngroepen door middel van geavanceerde software van onscherpte verlost en in één moment op het scherm geprojecteerd. Het wordt hier sinds kort in dvd-spelers en externe lijnverdubbelaars/de-interlacers toegepast onder de naam progressive scan.

576p: geen HDTV, maar PAL progressive. Dit is het uitgangs progressive scan videosignaal van bijvoorbeeld de DVDO iScan Pro en DVDO iScan Ultra.

Hoge-definitie-tv pakt de wortel van het probleem aan door zowel het aantal lijnen als het aantal pixels per lijn te verveelvoudigen. Het kent twee standaarden: 720p en 1080i. Die kunnen door elkaar gebruikt worden; hdtv-toestellen kunnen beide soorten verwerken. De eerste standaard maakt een plaatje van 720 lijnen van elk 1.280 pixels en doet dat via progressive scan; de tweede doet het met 1.080 lijnen van elk 1.920 pixels en interlacing. Ruim 1 miljoen pixels: nog meer scherpte, ten koste van een langere `sluitertijd'.

720p: HDTV-standaard met 720 lijnen en 1.280 beeldpunten per lijn, overgedragen volgens de 'volledig-beeldtechniek' ('progressive scan', per beeldwissel steeds alle lijnen tegelijkertijd). Deze techniek is mogelijk met 24, 25, 50 of 60 Hz. De Action model one van Projectiondesign kan deze resolutie perfect zonder compressie weergeven.

1080i: HDTV-standaard met 1.080 lijnen en 1.920 respectievelijk 1.440 beeldpunten per lijn, overgedragen volgens de 'halfbeeldtechniek'('interlaced', per beeldwissel steeds het halve aantal lijnen, dus even en oneven lijen worden om en om weergegeven), mogelijk met 50 of 60 Hz. Dit is de resolutie waarin de uitzendingen van de nieuwe HDTV zender HD1 (Euro1080) worden uitgezonden. Om deze zender te ontvangen heeft u wel een schotelantenne en een HDTV tuner.

1080p: HDTV-standaard met 1.080 lijnen en 1.920 respectievelijk 1.440 beeldpunten per lijn, overgedragen volgens de volledig-beeldtechniek ('progressive scan', per beeldwissel steeds alle lijen tegelijkertijd). Deze techniek is mogelijk met 24, 25, 50 of 60 Hz. Dit is het maximaal haalbare uitgangs progressive scan videosignaal van de nieuwe DVDO iScan HD.

24p: Productiestandaard voor bioscoopfilms met 24 beelden per seconde, dit zijn de eigenlijke 24 celluloid frames die per seconde worden weergegeven, 24 Hz.

Lees meer over de oa standaarden DVI en HDMI op onze connectiepagina

De belangrijkste Video Signaal Standaarden
    Name Frame/Field rate Aspect Ratio Scan Lines
    TV standaard Kleur Systeem Subcarrier Freq
    NTSC 29.97/59.94 4:3 525
    EIA NTSC 3.58MHz
    PAL-M 29.97/59.94 4:3 525
    EIA PAL 3.58MHz
    SECAM-M 29.97/59.94 4:3 525
    EIA SECAM ?.??MHz
    PAL 25/50 4:3 625
    CCIR PAL 4.43MHz
    SECAM 25/50 4:3 625
    CCIR SECAM 4.25/4.40MHz
    D-MAC 25/50 4:3 or 16:9 625
    D-MAC D-MAC N/A
    PALplus 25/50 16:9 625
    CCIR PAL 4.43MHz
    HiVision 60/120 16:9 1125
    HiVision MUSE Unknown

(bron tabel: Worldwide TV Standards - A Web Guide, hier is meer info over de verschillende videosystemen te vinden)

Voor de volledigheid hieronder ook nog even de standaard computerdata resoluties:

4/3:

VGA 640 X 480 pixels
    SVGA 800 X 600 pixels
    XGA 1.024 x 768 pixels
    SXGA 1.280 x 1.024 pixels
    UXGA 1.600 x 1.200 pixels
    QXGA 2.048 x 1.536 pixels

16/9:

WXGA 1.280 x 768 pixels (breedbeeld)
    WSXGA 1.600 x 1.024 pixels (breedbeeld)

6. MisTicMac

MisTicMac Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    videoconnectoren en standaarden

In het gebruik van video apparatuur zoals projector, DVD speler en TV zijn diverse aansluitnormen in gebruik. In de basis bevat een video signaal 5 componenten: Rood, Groen, Blauw, Horizontale syncronisatie en Verticale syncronisatie. Oftewel RGBHV. Bij een kleurentelevisie wordt elke beeldlijn beschreven door een rode, groene en blauwe elektronenstraal. De positie van zo'n elektronenpuls op het beeldscherm wordt bepaald door kortstondige magnetische velden (horizontale- en verticale syncronisatie) veroorzaakt door een aantal spoelen. Als dit niet zou gebeuren dan zal alle beeldinformatie op slechts één plek in het beeldscherm terechtkomen.

De meest gebruikte videoconnectoren zijn min of meer onder te verdelen in de mate waarin
    bovenstaande 5 componenten gescheiden blijven of samengevoegd worden. De beste type connectoren zijn de exemplaren die de orginele signalen zoveel mogelijk gescheiden laten. Bij samenvoegen treedt er in meer of mindere mate verlies op.

RGB (BNC of cinch connectoren)
    Er zijn een aantal vormen RGB connectoren en standaarden:

RGBHV 5 connectoren: Rood, Groen, Blauw, H sync en V sync
    RGBS 4 connectoren: Rood, Groen, Blauw, composite sync (H+V)
    RGsB 3 connectoren: Rood, Groen inclusief syncronisatie en Blauw,
    YUV 3 connectoren: zwart-wit (Y) en twee kleurverschilsignalen U en V (YUV wordt
    ook wel component video genoemd) Het grote verschil met RGsB is een kleinere
    benodigde opslagcapaciteit en hogere transmissiesnelheid. YUV is makkelijk te verwarren met RGsB want bij beide systemen zijn de connectoren rood, groen en blauw gecodeerd. Of het om YUV of RGsB gaat moet op het desbetreffende apparaat staan.

SCART
    De 21-polige scart connector is een veelzijdige video én audio verbinding. Geschikt om RGsB,
    YUV en S-video signalen te transporteren. In het aansluiten is de SCART verbinding altijd te
    prefereren boven de gele cinch connector(Composite Video)

S-video (wordt ook wel mini-DIN of Hosiden connector genoemd)
    S-video is grotendeels een verdere samenvoeging van het YUV signaal in Y en C. C (chrominance
    oftewel kleur) is dan de samenvoeging van U en V.

Composite Video (gele cinch connector)
    Nu zijn alle signalen samengevoegd. De Y en C worden gecombineerd tot één signaal vandaar
    de naam composite.

DVI (Digital Visual Interface)

DVI staat voor Digital Visual Interface, dit zou de nieuwe standaard moeten worden. Een digitale verbinding dus, daardoor verliesvrij. DVI is er in twee versies, een 24-pins DVI-D (alleen digitaal) en een 29 pins DVI-I (analoog+digitaal). Deze laatste is dus tevens in staat een analoog signaal over te brengen. U kunt het type DVI-I herkennen doordat er rondom de brede lip vier aansluitpennen zitten. Dit zijn de pennen C1, C2, C3 en C4, de brede pen is C5. Hier vindt u meer info over de DVI connector en aansluitingen. Bij zeer lange DVI kabels kan het nodig zijn een DVI- signaalversterker te gebruiken.

HDMI
    HDMI (High-Definition Multimedia Interface) is de eerste digitale audio/video interface die breed ondersteund wordt vanuit de A/V industrie (oa. Matsushita, Philips, Sony, Toshiba en Silicon Image). HDMI zorgt voor de mogelijkheid om een willekeurige audio/video bron, zoals een sateliet tuner, videorecorder of DVD-speler in de hoogste kwaliteit aan te sluiten op een monitor zoals een digitale televisie (DTV) met maar één enkele kabel.

HDMI ondersteund standaard, of HDTV video signalen, plus meerkanaals digitale audio signalen in één kabel. Er is genoeg bandbreedte voor de HDTV standaard, het biedt ondersteuning voor 8-kanaals ditale audio en er is nog ruimte over voor eventuele toekomstige verbeteringen of nieuwe toepassingen. Meer over HDMI op hdmi.org De volledige HDMI specificaties zijn hier te downloaden

Lees ook het artikel over de HDMI 'The next A/V Standard' in Widescreen Review, te downloaden in .pdf (Acrobat reader vereist)

HDCP (High-bandwidth Digital Content Protection) voor DVI of HDMI, is geen connector maar is een digitale anti kopieërbeveiliging. Dit wordt o.a. toegepast door een aantal belangrijke filmmaatschappijen zoals Fox, Universal, Warner Bros. en Disney.

SDI (Serial Digital Interface ) Dit is de professionele digitale video verbinding. Deze connector maakt een directe digitale video verbinding tussen videobron en scaler/monitor / projector. Dus zonder tussenkomst van de videoprocessor van de bron en daarom verliesvrij. SDI heeft een hogere datacapaciteit in vergelijking met DVI. Tevens is de slechts 2-polige SDI in tegenstelling tot DVI geschikt om lange kabellengten te overbruggen.

7. MisTicMac

MisTicMac Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    hier wat info wie er zin in heeft om er wat van te maken gaat gerustje gang

8. Levathian

Levathian Team XBW

Leuk Bevonden:
    0
    heb je nog nooit van de edit knop gehoord MisTicMac?
    Maar bedankt voor de info over HDTV!

9. MisTicMac

MisTicMac Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    heb het juist expres gedaan omdat het artikelen zijn van meedere sites

10. The Pulser

The Pulser Taking Back Sunday

Leuk Bevonden:
    0
    idd bij zulke grote artikelen moet je niet zeuren over de edit knop...

dit is namelijk overzichtelijker dan 1 grote post...

11. shd

shd Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ik vind het wel prettig als het één en ander gescheiden staat, het is namelijk gewoon teveel info bij elkaar.

Er staan veel TV lcd en tft te koop met beeldformaten van 1280x720 meen ik.
    Dat wil dus niet perse zeggen dat het HDTV kan weergeven?

Er is ook pixelplus2, heeft dat nog iets te maken met hdtv of niet?

12. dirtybolle

dirtybolle xboxlive member

Leuk Bevonden:
    0
    kunnen jullie mis ook iets zeggen over de prijs ???

13. Alex V

Alex V V RACING

Leuk Bevonden:
    1
    Mja ik heb ook een van deze sites gelezen, maar er staat nog steeds veel overbodige onzin in :9

14. Vengo

Vengo Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Crap, ik heb net een lcd tv van 1280 bij 1024 resolutie. Bij mij blijven de grote pixels dus toch nog net als nu zichtbaar op een aansluiting met xbox 360??

15. Toxic Squirrel

Toxic Squirrel 1+1=2

Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb laatst een samenvatting in een blad gezien over hd.
    Typ het vanmiddag wel ff over eerst ff f*ckie vullen bij de appie heijn :confused:

16. MisTicMac

MisTicMac Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Als je het zo goed weet zoek het dan lekker zelf op

17. Alex V

Alex V V RACING

Leuk Bevonden:
    1
    Ja dat heb ik dus al gedaan. Mijn vraag is dus ook of iemand het er in kan zetten zonder al die overbodige informatie en die er zelf ook wat verstand van heeft. Die informatie van google af halen en hier op het forum zetten kan ik ook. Niet om negatief te doen, maar eerst even filteren zal wel moeten gebeuren. Ik doe deze suggestie ten behoeve van alle lezers niet alleen voor mezelf. Dus doe a.u.b. niet defensief.

Laatst bewerkt: 9 jun 2005
  18. MisTicMac

MisTicMac Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    wie doet er hier nu triest misschien weet je het zelf niet goed te interpeteren. Maar goed. Ik ben niet de eninge hier op het forum die denkt dat jij echt een arogant kut ventje bent. Alles over een HD tv staat er in en als je ze zo goed wat er ontbreekt kan je het aanvullen dat we er een mooie post van kunnen maken ipv alleen maar commentaar geven.

19. Alex V

Alex V V RACING

Leuk Bevonden:
    1
    A)Als zij mij niet mogen vind ik dat jammer, maar je kan het niet met iedereen altijd eens zijn. Ik ga niet met modder gooien want dat vind ik niet zo gepast. Bovendien zijn dat altijd mensen die mij niet in het echt of van live kennen. Ik kan er trouwens maar 2 opnoemen die met mij een probleem hebben gehad op dit forum. dat kwam ook omdat ik eerst heel fel reageerde, ik reageer nu, wat ouder en wijzer :9, wat rustiger.

B) Origineel gepost door Alex V
    Mja ik heb ook een van deze sites gelezen, maar er staat nog steeds veel overbodige onzin in

Misticmac:
    Als je het zo goed weet zoek het dan lekker zelf op

Ik maak hier alleen een opmerking dat er nog wat onzin uitgehaald moet worden en jij gaat hier meteen defensief doen en schelden.

Laatst bewerkt: 9 jun 2005
  20. MisTicMac

MisTicMac Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Dit zegt al genoeg en meer over jou als over mij.

Heel simpel zelf iets opperen en er zelf geen flikker aan doen maar wel commentaar geven. Is niet echt netjes als je zelf info hebt deel het dan dan kunnen we er met zijn alle hier wat van maken ipv van zitten zeiken. Maar goed het gaat je waarschijnlijk meer om jezelf als om een ander.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina