1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[PC] Het Grote: Welke kabel geeft het beste beeld/geluid? topic

Discussie in 'Games' gestart door Patvs, 7 jun 2005.

  1. Patvs

    Patvs Active Member

    Berichten:
    53
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik word helemaal gek van alle aansluit "kabel" mogelijkheden van spelconsoles. Vooral nu sommigen van ons op korte termijn ook een BEAMER, PLASMA/LCD TV, of een Xbox 360 willen aanschaffen, misschien handig om een overzicht te maken hoe je games het beste kan weergeven op je TV.

    Stel in dit topic vragen hoe je jouw consoles het beste kan aansluiten, en help anderen door te helpen aan een zo'n compleet mogelijk overzicht van ALLE aansluitmogelijkheden per console, op volgorde van de beste naar slechtste beeldkwaliteit. (geluid mag natuurlijk ook!) Plus- en minpunten, ervaringen met kabels, (import experts die weten hoe je met je NTSC console wel progressive scan kan gebruiken, ervaringen met HD-TV) etc.

    UPDATE: Xbox 360 info geupdate!

    Index:
    Deel 1: Kabels (video)
    Deel 2: Kabels (audio)
    Deel 3: Progressive Scan en High Definition
    Deel 4: Overige


    ----------

    Deel 1: KABELS (video):

    Xbox 360:
    -1 (beste) COMPONENT*--> 480p, 720p, 1080i
    -2 VGA (Xbox 360 kopen, terwijl je nog geen HD-TV hebt? Sluit hem aan met de VGA kabel op je computer monitor-->resolutie 1024x768 tot 1280x1024)
    -3 RGB
    -4 S-VIDEO
    -5 COMPOSITE* (standaard bij de Core pack)
    -6 (slechtste) RF-kabel
    *COMPONENT/COMPOSITE (2-in-1 kabel standaard meegeleverd bij de Premium pack!)

    Xbox:
    -1 Official Microsoft COMPONENT kabel--> 480p, 720p, 1080i (of via VGA box)
    -2 RGB
    -3 S-video
    -4 Standaard meegeleverde composite kabel
    -5 RF-kabel

    [​IMG]

    Playstation 2:
    -1 Official Sony component kabel voor HD-TV (of via VGA box)
    -2 Official Sony RGB kabel of Blaze RGB kabel
    -3 S-video
    -4 Standaard meegeleverde composite kabel
    -5 RF-kabel

    Gamecube:
    -1 Official Nintendo component kabel (requires Digital A/V out port op Gamecube!)
    -2 VGA kabel (werkt niet met PAL Gamecube, en support alleen progressive scan spellen) of VGA box
    -3 Official Nintendo RGB kabel (met als nadeel geen aparte L+R audio out, dus mensen met een Dolby Pro Logic II receiver kunnen deze kabel beter vermijden en kiezen voor een Third Party Kabel met wel aparte een L+R audio out)
    -4 S-video
    -5 Standaard meegeleverde composite kabel
    -6 RF-kabel

    Dreamcast:
    -1 VGA box (of direct via nieuwe Dreamcast VGA kabel) op computer monitor, of op de VGA aansluiting van de LCD/PLASMA TV's (of beamers!)
    -2 RGB
    -3 via de S-video aansluiting (die trouwens vaak ook zit op een Dreamcast VGA box)
    -4 Standaard meegeleverde composite kabel
    -5 RF-kabel

    [​IMG] (composite)

    PC--->TV
    -1 DVI of component (component uitgang op videokaart is vrij zeldzaam, maar ze zijn er wel)
    -2 VGA--> (extreem lange VGA/DVI kabel-->=DUUR-->verlies beeldkwaliteit?)
    -3 S-video--> (nadeel, aansluiting vaak aan zijkant/voorkant TV)
    -4 DRAADLOOS (digitaal)--> (relatief duur)
    -5 Composite-->
    -6 DRAADLOOS (analoog)--> (erg storingsgevoelig, ook over korte afstanden)

    DVD speler--->TV
    -1 DVI/HDMI of component--->
    -2 RGB-->
    -3 Composite--->

    [​IMG] (DVI-I)

    Retro:
    PSOne/Nintendo 64/SNES/NES/Megadrive/Saturn/etc.: -1 VGA box mits beschikbaar, -2 RGB mits beschikbaar, -3 S-VIDEO, -4 composite, -5 RF-kabel.

    Algemeen:
    Het gebruik van een spider-scart kabel / scart-splitter, waarmee je bijv. 3 consoles op 1 TV scart-ingang aansluit is af te raden. Bijna iedereen ondervind storingen, alhoewel extreem dure scart-switchboxes (waarvan sommige zelfs RGB ondersteunen) daar minder last van zouden moeten hebben. Component switchboxen hebben veel minder last van kwaliteitsverlies.


    Deel 2: KABELS (audio) (voor mensen met een Dolby versterker)

    -Xbox 360: Digital Optical Out-->Dolby Digital, uitgang zit standaard op alle Official Microsoft kabels
    -Xbox: Digital Optical Out--> Dolby Digital, DTS, er zit een Digital Optical Out op alle Official Microsoft HD A/V kabels (zowel op de component, als RGB en s-video kabel) dus vervang je composite kabel!
    -PS2: Digital Optical Out--> Dolby Pro Logic II, 5.1, DTS, afhankelijk wat het spel support, uitgang zit standaard op een PS2.
    -Dreamcast: rood/witte tulpstekkertjes-->Dolby Pro Logic II (betreft maar 5 spellen, alle anderen zijn alleen stereo)
    -Gamecube: rood/witte tulpstekkertjes-->Dolby Pro Logic II. Dit geeft wel enige problemen in combinatie met de component/vga video kabel, omdat daar geen audio uitgang op zit, dus wil je het beste geluid en beeld moet je OOK je composite kabel erin laten zitten (allebei dus tegelijk!) en de L+R audio out hiervan leiden naar de receiver.

    [​IMG]

    Voor lijst welke spellen wat voor geluid supporten zie de High Definition Game Database: http://hdgames.net/



    Deel 3: Progressive Scan en High Definition

    Wat is Progressive Scan en High Definition?

    Voor de mensen die een LCD/PLASMA TV/BEAMER hebben: Hoe krijg je de BESTE beeldkwaliteit? (480p, 720p, 1080i)
    -1 koop de juiste kabel (zie lijst boven) (=vrijwel altijd de COMPONENT kabel, maar VGA kan ook)
    -2 Unlock progressive scan!*

    *Hoe unlock je progressive scan?:
    -1 Het spel moet progressive scan supporten. Lijst met spellen (Xbox/PS2/Gamecube/Dreamcast) met support 480p, 720p, 1080i: http://www.hdtvarcade.com/ of http://hdgames.net/
    -2 zie hieronder

    Xbox 360: aansluiten met de standaard meegeleverde component kabel, component selecteren in de instellingen en SPELEN maar!
    %: 100%. ALLE spellen (PAL en NTSC) supporten 480p, 720p (en enkelen 1080i).

    PAL/NTSC Dreamcast: aansluiten met VGA kabel en SPELEN maar! (-->480p)
    %: 80%. Een verrassend hoog aantal Dreamcast spellen support progressive scan, dus koop alsnog een VGA kabel/box en haal die Dreamcast uit de kast!

    NTSC PS2: aansluiten met component kabel, component instellen als video output in de PS2 videoinstellingen, en SPELEN maar! (-->480p, en 480i als het spel geen progressive ondersteunt)
    PAL PS2: aansluiten met component kabel, component instellen als video output in de PS2 videoinstellingen en SPELEN maar! MAAR Sony heeft progressive scan uit sommige PAL spellen gehaald (o.a. Gran Turismo 4 en Burnout 3 ). Dus van die spellen zul je op zoek moeten gaan naar de NTSC versie. (-->480p, en 576i als het spel geen progressive ondersteunt)
    %: Slechts <20% PS2 spellen support 480p (PAL nog minder!), en de spellen die 720p en 1080i supporten zijn op 1 hand te tellen.

    (Opmerking: M.b.v. een IScan Ultra (a 400 euro!) kan je 576p unlocken op een PAL PS2 dat er nog beter uitziet dan 480p!)

    NTSC XBOX: aansluiten met component kabel, in dashboard 480p, 720p, 1080i aanzetten (dat kan je pas aanzetten als de Xbox is aangesloten met een component kabel!) en SPELEN maar!
    PAL XBOX: Op een unmodded PAL Xbox is het niet mogelijk om spellen in progressive scan te spelen. Een component kabel geeft echter wel de beste beeldkwaliteit (-->576i). Vrijwel alle PAL Xbox spellen supporten progressive scan, maar Microsoft heeft "progressive scan" bewust uitgeschakeld in PAL Xbox ervan uitgaande dat wij niet zulke "geadvanceerde" TV's hebben... (en niet gamen met een beamer).
    %: 98% spellen (NTSC en PAL) supporten 480p, en zo'n 60 titels 720p (en 20 titels 1080i)

    [​IMG]


    NTSC Gamecube: aansluiten met component kabel en SPELEN maar! (-->480p, en 480i als het spel geen progressive ondersteunt)
    PAL Gamecube: aansluiten met component kabel (enkel Gamecubes gemaakt voor mei 2004 hebben hier een aansluiting voor!), en enkel NTSC import spellen spelen met Freeloader. (-->480p) PAL games kunnen op een PAL Gamecube geen progressive scan weergeven. (maar wel -->576i)
    %: 60% NTSC Cube games support 480p, en ongeveer 1% PAL games. (en dat laatste is opmerkelijk gezien een PAL Gamecube geen progressive scan ondersteunt)

    Opmerking: Progressive Scan-->VGA monitor kan m.b.v. een Progressive-Scan Component VGA Box.


    Deel 4: Overige

    -PS3/Revolution: (reeds bevestigde kabels)

    Playstation 3:
    -1 HDMI--> (2x) (!!!!) 480p, 720p, 1080i en 1080p (!!!)
    -2 Component
    -3 RGB
    -4 S-VIDEO
    -5 Composite

    Nintendo Revolution
    -1 Component
    -2 RGB
    -3 S-video
    -4 Composite

    -Dat verschil in kabels zie ik nooit!?

    FAQ: Zie ik het verschil wel tussen composite-->s-video-->RGB-->component en is het het geld voor nieuwe kabels wel waard?

    Iedereen die gamed op een TV van:
    *<58cm - Het verschil tussen composite-->s-video-->en zelfs het superieure RGB is de investering in dure nieuwe kabels niet echt waard.
    *59-82cm - (vooral breedbeeld) Overweeg de investering in RGB kabels!
    *PLASMA/LCD (formaat maakt niet uit) (non HD-TV) - Het importeren van component kabels (ook al kosten ze 39 euro per stuk) is het meer dan waard! Het beeld wordt met component zowel veel scherper, en de kleuren worden veel beter weergegeven. Als je alles al had aangesloten met RGB kabels en niet van plan bent moeite te doen om progressive scan (op Xbox en Cube) te unlocken, is de overstap naar component de investering in dure nieuwe kabels niet echt waard.
    *PLASMA/LCD/BEAMER (HD-TV: 720p ++ en/of >37inch grootte) Koop component kabels! EN zorg ervoor dat je zo veel mogelijk met progressive scan kan spelen! (vooral mensen die gamen met een BEAMER!) Dus idiote aankopen (zoals al je PAL Gamecube spellen vervangen voor NTSC versies) zijn volledig gerechtvaardigd.

    FAQ: Welk TV moet ik kopen? (als ik HDTV en "nieuwe generatie consoles" PREPARED wil zijn)

    -LCD/PLASMA/BEAMER met minstens support 720p (het liefst tot 1080i of 1080p)
    -zo'n PLASMA TV kost 2000+ euro, dus als je dat te duur vind moet je kiezen voor een kleinere LCD TV. (1000+ euro) (of een afweging maken tussen de schermgrootte en resolutie, door bijv. een grote non-HDTV plasma te kopen die max. maar 480p support)
    -of voor een computer monitor met een component/HDMI aansluiting (700+ euro) (voor de Xbox 360 is ELKE monitor met een VGA aansluiting voldoende)
    -Zoveel mogelijk COMPONENT, HDMI, DVI, en VGA aansluitingen. (pas op veel goedkope plasma/LCDs hebben geen COMPONENT!)
    -(HDMI/DVI [digitaal] zijn niet automatisch beter dan COMPONENT [analoog] - zie: http://forum.ecoustics.com/bbs/messages/34579/122868.html )
    -16 : 9 (breedbeeld) en niet vergeten je Xbox en PS2 video instellingen ook op breedbeeld te zetten!
    -

    Algemene opmerkingen:
    RF kabels: enkel gebruiken als je tv ZOOOOO oud is dat er geen scartaansluiting op zit
    RGB: RGB en composite kabels kunnen er identiek uit zien dus pas OP. Let ook op dat vaak slechts 1 van de 2 (of 2 van de 3 ) scart aansluitingen op een TV RGB ondersteunen)

    SCART: is enkel de naam van het blokje (de plug) die je in je TV steekt. Door een scartkabel kan je echter verschillende signalen sturen! (RGB, composite) Dus let op wat voor soort scartkabel je koopt!
    Officiele kabels (RGB / COMPONENT) geven in vrijwel ALLE gevallen veel beter beeld dan veel goedkopere onofficiele kabels. (m.u.v. enkele BLAZE kabels)

    Handige links:
    -www.hdtvarcade.com (HDTV info/forum) met de beste uitleg over Progressive Scan en definitie HD-TV
    -High Definition Game Database en wederom http://www.hdtvarcade.com/ voor een lijst van alle spellen die progressive scan, 720p, Dolby Digital, etc. ondersteunen.
    -Artikel: HDMI/DVI [digitaal] vs COMPONENT [analoog] )

    Waar koop ik alle -in dit topic genoemde- kabels?
    -Sommige zijn in Nederland lastig (en enkele zelfs NIET) te vinden (stuur me maar een PM dan PM ik je een lijstje met internationale webwinkels)


    Dit topic staat gecrosspost op segaforum/fok om zoveel mogelijk hulp te krijgen voor een zo compleet mogelijk overzicht.
     
    Laatst bewerkt: 22 nov 2005
  2. Pablow

    Pablow -

    Berichten:
    868
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik post het hier misschien helemaal verkeerd, maar aangezien ik nergens anders iets kan vinden. Ik ben van plan een lcd sherm te kopen, de Sharp LC-26GA5E (66cm). Als ik deze koop, is het dan nuttig om ook kabel televisie te nemen (dit is gratis), maar hoe werkt dit precies en waar sluit je dit op aan? Alvast bedankt!
     
  3. Elgee

    Elgee Active Member

    Berichten:
    1.864
    Leuk Bevonden:
    1
    *Heropent.
    Beginpost aangepast door topicstarter zelf. Geen vragen mbt modchips/softmod!

     
    Laatst bewerkt: 7 jun 2005
  4. Patvs

    Patvs Active Member

    Berichten:
    53
    Leuk Bevonden:
    0


    Kabel TV. Dat sluit je gewoon met een coax kabel aan. (en daar heeft die Sharp gewoon een aansluiting voor) Ik vind persoonlijk kabel TV op LCD (in 1366 x 768 ) er niet zo goed uitzien. Digitale TV / (of via de satelliet) ziet er wel goed uit. En je bent natuurlijk HD-TV voorbereid dus zodra alles digitaal in 720p wordt uitgezonden kan je het beste meteen overstappen. Daarentegen, veel mensen waarschuwden mij dat normale TV er op een 42inch plasma slecht zou uitzien en dat viel heel erg mee, dus het zal er op die Sharp ook wel redelijk uitzien. Realiseer je alleen wel dat het er nog VEEL MOOIER uit kan zien. (en begin alvast component kabels voor je consoles te zoeken!) :)
     
    Laatst bewerkt: 7 jun 2005
  5. FabianNL

    FabianNL Guest

    je zal dan idd ff kunnen kijken naar Digitale TV of naar een schotel, zelf heb ik hier totaal niks aan omdat wij dat niet kunnen ontvangen :'-(

    maar anders gewoon de kabel erop aansluiten, heb ook regelmatig gehoord dat het op een normale beeldbuis dan nog veel en veel mooier is als op een LCD/Plasma maar vind ik allemaal maar overdreven hoor...
     
  6. Wallie

    Wallie Hardware Freak

    Berichten:
    448
    Leuk Bevonden:
    0
    @ Pablow Kabel TV is niet gratis... Het zit namelijk bij je gas, licht en water inbegrepen.
    Als je overstapt naar digitaal tv moet je je naar je kabel provider bellen dat je je kabel afschaft. Volgens mij is ook sommige digitale tv abonnement (bijvoorbeeld digitenne) goedkoper dan je kabel. Het nadeel wel is dat je wel voor je digitale tuner apart moet betalen. Die kunnen al rond de 100 euro zitten...

    Schotel zou ik helemaal niet naar kijken, daar heb je namelijk niet altijd beeld...
    Zeker als het regent of sneeuwt, enja dat gebeurt best vaak in Nederland :{
    Maar deze heeft geen abonnent, maar heeft wel minder (Nederlandse) kanalen dan bijvoorbeeld digitenne. Helaas zijn de tuner wel weer duurder...

    Nou ik hoop dat je beetje wijzer bent geworden van mij wartaal 8)
     
  7. Patvs

    Patvs Active Member

    Berichten:
    53
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik zal proberen het verschil te laten zien d.m.v. screenshots van het Xbox spel Dragon's Lair: (bron: HDTVArcade.com )

    (Composite)
    [​IMG]
    (Composite)

    (S-video)
    [​IMG]
    (S-video)

    (Component - 480i)
    [​IMG]
    (Component - 480i)

    (Component + Progressive Scan 480p)
    [​IMG]
    (Component + Progressive Scan 480p)

    (Component - 1080i)
    [​IMG]
    (Component - 1080i)

    -----------

    Ander voorbeeld:

    480i TV signaal op kleine normale televisie:

    [​IMG]

    Datzelfde TV signaal (480i) op grote HD-TV:

    [​IMG]

    HD-TV signaal (1080i) op HD-TV:

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 10 jun 2005
  8. Patvs

    Patvs Active Member

    Berichten:
    53
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb m'n kabels binnen.

    [​IMG]

    Officiele Gamecube, Xbox en PS2 component kabels, Third Party Dreamcast VGA kabel, en Component switchbox.

    [​IMG]


    ---

    PAL Gamecube RGB vs Component..: ik zie weinig verschil!, een beetje een miskoop. Mogelijk omdat ik geen spellen in progressive scan kan spelen. Ik zal het binnenkort weer eens vergelijken als ik een import spel + Freeloader van iemand kan lenen.
    PS2 RGB vs Component..: Veel scherper/helderder beeld, zelfs als het spel geen progressive scan support. Aanrader!
    Xbox Composite vs Component..: SUPER BEELD NU. (ik kan het echter niet vergelijken met RGB) Zelfs het dashboard wordt in 480p weergegeven! Veel scherper beeld, alleen het wordt wat donkerder)

    (Component switchbox lijkt trouwens ook goed te werken, was maar $1:cool:
     
    Laatst bewerkt: 11 jun 2005
  9. Pablow

    Pablow -

    Berichten:
    868
    Leuk Bevonden:
    0
    Heej!

    Bedankt voor jullie reacties, maar ik had een fout gemaakt ik bedoelde ook digitale televisie (@home). En dan hoef je idd alleen maar een decorder aan te schaffen dat is verder geen probleem! Alleen zit ik nu met het volgende, als ik een decorder koop is er dan een mogelijkheid om om meerdere tv's digitale tv te ontvangen. Wij hebben nu bijv. 4 tv's waar kabel televisie op gedraait wordt. Alleen gaat dit allemaal vanaf 1 punt vanaf beneden. Is dit bij digitale tv ook mogelijk en wat voor kabels zou je dan nodig hebben? Of moet je per tv een decorder kopen of iets dergelijks?

    Alvast bedankt.

    Edit: ik post even de tv spec's, om te kijken of hij zoiezo wel geschikt is...(vind de prijs namelijk nogal laag ten opzichte van andere hdtv schermen).

    PANEEL
    Paneel 26" (66 cm) LCD
    HDTV (High Definition Television) +
    Black TFT +
    ASV (Advanced Super View) +
    Formaat 16:9
    Lichtopbrengst 450 cd/m²
    Contrast 800:1
    Sharp Picture System -
    Sharp Picture System II +
    Quick Shoot Technologie +
    RESOLUTIE
    Aantal beeldpunten 3.147.264 pixels (1366 x 768 x :cool:
    VIDEO SYSTEEM
    Video systeem PAL,SECAM,NTSC (3.58/4.4:cool:
    TV SYSTEEM
    Digitale Tuner -
    TV systeem VHF/UHF/CATV PAL-I,-B/G, SECAM-L
    HDTV Weergave 1080i / 720p
    Aantal voorkeuze zenders 200
    TELETEKST
    Teletekst TOP/FLOF
    AANSLUITINGEN (IN)
    Input Scart x 2, S-video, Component, 15 pins sub-D mini
    PC Aansluiting + (WXGA)
    AANSLUITINGEN (OUT)
    Output Audio L/R x 1, stereo headphone x 1
    OVERIGE
    Picture in Picture -
    Picture in Text +
    Fm-radio +
    Levensduur lamp (normal mode) in uren 60.000
    PCMCIA slot -
    Kijkhoeken (horizontaal / verticaal) 170°/170°
    Audio versterker 20W stereo (10W + 10W)
    1 Bit versterker met Virtual Dolby Pro Logic II -
    Speakers +
    Luidspreker als centerspeaker te gebruiken -
    Draai en kantelbare voet -
    Netvoeding 110V-240V 50/60Hz
    Levensduur oplaadbare accu -
    Opgenomen vermogen Paneel 110W
    Opgenomen vermogen Multi Media receiver -
    MATEN EN GEWICHTEN
    Afmetingen zonder standaard (b x h x d) in mm 663x504x108
    Afmetingen met standaard (b x h x d) in mm 663x556x278
    Gewicht met standaard in kg 15
    Gewicht zonder standaard in kg 12
    ACCESSOIRES
    Afstandsbediening +
    AC adapter -
    AC snoer +
    Batterijen +
    Gebruikers handleiding +
    Systeem kabel -
    Draadloos zend systeem 2,4 GHz -

    Consumenten Producten Zakelijke Producten SHARP Service Nieuws Zoeken/Downloads
     
    Laatst bewerkt: 12 jun 2005
  10. Patvs

    Patvs Active Member

    Berichten:
    53
    Leuk Bevonden:
    0
    Het probleem met decoders voor digitale TV (en satelliet) is dat je op de meeste er maar 1 TV op kan aansluiten.

    Dat heeft 2 nadelen:
    -1 als je meerdere TV's hebt, zoals in jouw geval, maar ook
    -2 als je maar 1 TV hebt en naar een programma wilt kijken en tegelijkertijd iets van een andere zender wilt OPNEMEN (dat kan dan dus niet)

    Oplossing: een "twin-tuner" decoder. Met een normale decoder en heel veel kabels kan je namelijk WEL meerdere TV's erop aansluiten, maar je kan op AL die TV's dan maar naar 1 en dezelfde zender tegelijk kijken. Met een twin-tuner" kan je met 2 tv's wel naar 2 zenders kijken. (of op 1 TV naar zender A kijken en zender B opnemen)

    4 tv's zou een erg dure grap worden want dan zou je dus nog zo'n decoder moeten bijkopen.
     
    Laatst bewerkt: 13 jun 2005
  11. Pablow

    Pablow -

    Berichten:
    868
    Leuk Bevonden:
    0
    Bedankt voor je reactie!

    Alleen ben ik bang dat zo'n "twin-tuner" rond dezelfde prijs uitkomt van 2 decorders... Is verder het lcd scherm wel geschikt? Ik hoor het wel van je...

    Edit: ik heb trouwens recensies gelezen dat tv home en een lcd scherm niet eens boven de kwaliteit van een analoge verbinding gaat. Is dit onzin of kan dit wel degelijk waar zijn?
     
    Laatst bewerkt: 13 jun 2005
  12. FabianNL

    FabianNL Guest

    2 decoders kan niet, dan moet je ook 2 apparte aansluitingen hebben, want je hebt 1 aansluliting, sluit je dan op 1 decoder aan, kan er je er vervolgens nog wel een decoder tussenzetten maar dat slaat dan gewoon nergens op....
     
  13. Franko

    Franko Lets Roll

    Berichten:
    1.519
    Leuk Bevonden:
    0
    ik heb nu een gewone scart kabel van xbox naar me tv... wat zou een goede zijn voor beeldverbetering?
     
  14. Patvs

    Patvs Active Member

    Berichten:
    53
    Leuk Bevonden:
    0
    Een "scart"-kabel. Dat betekent niets, gezien een scart enkel het type poort is, maar niets zegt over het signaal dat erdoor heengaat. (je kan composite, s-video, en RGB versturen door een scart-kabel)

    Als je de standaard kabel nu hebt met 3 tulpstekkertjes (geel, rood, wit) naar een scart-blokje heb je nu composite. Het verschil met s-video is minimaal, component heb je waarschijnlijk de aansluiting niet voor op je TV, dus je zou eens moeten kijken naar een RGB kabel. (Xbox RGB kabel zowel officiele van Microsoft als Third Party zijn overal te koop, bijv. in de Mediamarkt en zouden het beeld aanzienlijk moeten verbeteren)
     
    Laatst bewerkt: 13 jun 2005
  15. Pablow

    Pablow -

    Berichten:
    868
    Leuk Bevonden:
    0
    Je kan de aansluiting toch splitten of niet? Net zoals je nu doet met analoog? Of zie ik het verkeerd? Je digitale decorder moet toch aangesloten worden op een kabel verbinding en je televisie?
     
  16. FabianNL

    FabianNL Guest

    hebben sinds vrijdag hier een LCD TV staan en nu zie je echt super goed het verschil tussen de standaart kabel die MS erbij levert en de SCART RGB kabel, zal binnenkort wel ff het verschil laten zien. Ben nu bezig om een HD AV Pack te kopen, hopelijk word het dan pas echt genieten :)
     
  17. FabianNL

    FabianNL Guest

    heb ff 2 foto's gemaakt, zie je echt super goed het verschil:

    [​IMG]
    en
    [​IMG]

    Thanks to ImageShack for Free Image Hosting
     
  18. Patvs

    Patvs Active Member

    Berichten:
    53
    Leuk Bevonden:
    0
    Met dank aan Exus (forum.gamers):

    PC--->TV (aanvulling)

    Stel je hebt een CRT scherm met een standaard VGA aansluiting en koopt voor het eerst een LCD scherm met een DVI aansluiting. Let dan op een paar dingen:

    DVI geeft een hogere kwaliteit dan VGA. Er zijn twee typen DVI in omloop, DVI-I en DVI-D. Heeft het nieuwe scherm een DVI-I ingang, betekent dit dat je ook met een analoog (VGA) signaal + een VGA>DVI converter het scherm aan kunt sluiten. Dit is trager door het omzetten van het signaal, maar een uitkomst voor bezitters van een videokaart met enkel een VGA uitgang.

    Heeft je videokaart een DVI uitgang, controleer dan of het een DVI-I of een DVI-D aansluiting is voor je je nieuwe scherm aanschaft, dan weet je welke kabel(s) er nog bij moeten: sommige leveranciers leveren standaard geen DVI kabel mee of ze zijn vrij kort. Het laatste komt ook voor bij schermen met een VGA aansluiting. Het verschil is te zien aan de indeling van de pinnen rondom het platte plaatje in de aansluiting. DVI-I heeft extra pinnen hier, om de conversie naar VGA met een adapter mogelijk te maken. DVI-D kan niet worden omgezet naar VGA.

    [​IMG]

    De aansluiting voor een DVI-I kabel heeft extra gaten om de pinnen in te laten vallen. Een DVI-D kabel past hier ook in! De volgende vormen van aansluiting zijn mogelijk:

    Code:
    PC         adapter      LCD    benodigd & resultaat
    DVI-I ---> ------> ---> DVI-I (DVI-I>DVI-I kabel, geen kwaliteitsverlies)
    DVI-I ---> ------> ---> DVI-D (DVI-D>DVI-D kabel, geen kwaliteitsverlies)
    DVI-D ---> ------> ---> DVI-I (DVI-D>DVI-D kabel, geen kwaliteitsverlies)
    DVI-D ---> ------> ---> DVI-D (DVI-D>DVI-D kabel, geen kwaliteitsverlies)
    
    VGA   ---> VGA>DVI ---> DVI-I
    (VGA>VGA kabel + DVI-I>DVI-I kabel, kwaliteitsverlies door omzetting)
    
    DVI-I ---> DVI>VGA ---> VGA
    (DVI-I>DVI-I kabel + VGA>VGA kabel, kwaliteitsverlies door omzetting)
    
    VGA   ---> ------> ---> VGA (VGA>VGA kabel, slechts analoge kwaliteit)
    Kortom wanneer je eender welke DVI aansluiting op je videokaart hebt zitten en je koopt een gloednieuwe LCD (TV) met DVI, zit je met een DVI-D kabel gegarandeerd goed.

    Vergeet overigens niet bij gebruik S-Video of Composite van PC > TV het juiste PAL signaal in te stellen. Voorkomt geen, zwartwit of verkleurd beeld.
     
  19. TheWalrus

    TheWalrus Guest

    Ik heb ook een vraag. Bij een reguliere Pal Xbox(dus zonder 480p!), aangesloten op een LCD HDTV, is het beeld beter met een een compnent kabel dan met RGB scart? Of maakt dat praktisch geen verschil?
     
  20. Patvs

    Patvs Active Member

    Berichten:
    53
    Leuk Bevonden:
    0
    Component is veel beter.

    Maar die component kabel (Xbox HD-AV pack) is een stuk lastiger te vinden dan een RGB kabel en duurder.
     

Deel Deze Pagina