Autisme belemmerd Live ervaring

Discussie in 'XBW Gaming' gestart door Zeroine 83, 1 aug 2005.

  1. Zeroine 83

    Zeroine 83 Active Member

    Berichten:
    6.129
    Leuk Bevonden:
    0
    Hallo mensen, dit onderwerp klinkt misschien heel erg off-topic en ik weet ook niet zeker of het is toegestaan maar dat merk ik dan vanzelf wel....maar ik hoop dat jullie me in elk geval de kans willen geven om ff dit verhaal te doen, en het in het kort te kunnen hebben over een probleem wat ik ervaar tijdens het gamen op Xbox Live....

    Ik heb dus autisme, of in elk geval een vorm van....nu ga ik hier niet uitgebreid vertellen wat dat precies inhoudt, daarvoor verwijs ik je liever naar mijn persoonlijke homepage want daar staat het vrij bovenaan heel uitgebreid en duidelijk uitgelegd....maar kort gezegd is het een contactstoornis, aangeboren en gaat dus niet over. Zoals het woord zegt dus, maak ik moeilijk contact, en alhoewel je zou denken dat dat op Xbox Live geen punt hoeft te zijn (je ziet elkaar immers niet, je praat alleen met elkaar door de headset) is het tegendeel toch gebleken....

    Om ff concreet aan te geven wat ik bedoel : ik maak het regelmatig mee dat ik tijdens een potje Halo 2 op Xbox Live het verwijt naar me toegeslingerd krijg (en dan met name van teamleden op dat moment) dat ik te weinig zeg....als ik niet direct doorgeef waar ik op dat moment ben gefragged, en waar de meeste tegenstanders zitten, of als mijn teammaten me een bepaalde tactiek toewijzen (ik besef dat ik geen uber-goede Halo speler ben, meer een gemiddelde en soms ook beneden gemiddeld) en het me niet helemaal lukt....vragen als "waar ben je mee bezig ?!" of opmerkingen als "wij gaan verliezen, want er zit er een niet goed te spelen of hij communiceert niet" zijn dan ook regelmatig aan de orde. Dit resulteert vaak in scheldpartijen, en gekloot binnen het team....ik heb het zelfs een paar keer meegemaakt dat mijn teammaten me betrayeden omdat ik volgens hun "niet goed me best deed", en ook dat teammaten het spel uitgingen zodat ik er in me eentje voorstond....

    Dit is een concreet voorbeeld uit de praktijk, op het moment dat er van mij veel communicatie verwacht wordt, of er wordt gescholden of net wat....val ik stil, en ben ik "helemaal nergens meer" om het zo maar ff te zeggen. Ik probeer me op de game te focussen, en meng me niet teveel in het mengelmoesje van (vaak ook) onnodige informatie die er gezegd wordt, dit omdat ik gewoonweg niet teveel tegelijk kan....maar dit wordt dus vaak niet gewaardeerd. Het resultaat : een Live ervaring die voor mij soms gewoon te frustrerend is, dat ik gewoonweg geen andere optie zie dan te stoppen en maar weer lekker te gaan single-playeren offline. Ofwel, ik laat mijn Xbox Live game plezier vaak door anderen verzieken, terwijl ik dat helemaal niet wil. Het ergste is, ik kan er weinig aan doen :'-(

    Nu is mijn vraag, of eerder gezegd oproep....of er gamers zijn die mijn probleem begrijpen, tips om het "leven" voor mij op Xbox Live te vergemakkelijken zijn altijd welkom, vandaar deze post.
    Ik verwacht niet dat je je helemaal in het autisme gaat verdiepen om mij te helpen, maar kom met tips, adviezen, het maakt mij niet uit, alles wat ik kan gebruiken :)

    Nogmaals hoop ik dat deze topic voorlopig ff mag blijven, daar zou ik de moderators en dergelijke in elk geval reuze dankbaar voor zijn....want soms weet ik het gewoon echt ff nie, en ik wil net als iedereen gewoon lekker kunnen Liven, zonder al te veel gezeik. Alvast bij voorbaat dank voor iedereen die al de moeite neemt om dit te lezen ! :D
     
    Laatst bewerkt: 1 aug 2005
  2. RuffRyder

    RuffRyder 360º

    Berichten:
    1.328
    Leuk Bevonden:
    2
    Dude, het is maar een spelletje :eek:.Voor de lol enzo.. Doe Team Training en er zijn geen enkele verwachtingen van je :p. Laat die fanatiekelingen maar praten en zie ze als een stelletje nerds ofzo :+.

    Btw, wel mooi getypt stukje tekst eigenlijk ;).
     
  3. Zeroine 83

    Zeroine 83 Active Member

    Berichten:
    6.129
    Leuk Bevonden:
    0
    Tuurlijk is het maar een spelletje, dat weet ik ook wel....het is ook niet alsof m'n leven er vanaf hangt ofzo....Ik heb deze topic ook niet gemaakt om te "zeiken" of "zeuren", maar gewoon om mee te delen wat ik af en toe ervaar en dat het gewoon af en toe best kut kan zijn, en om erachter te komen wat anderen ervan vinden :)
    En jah thx, dan weet ik in ieder geval dat ik het goed onder woorden heb weten te brengen ;)
     
  4. WouteR

    WouteR Senior Member

    Berichten:
    16.457
    Leuk Bevonden:
    8
    Speel niet zo héél erg veel Halo online, maar dit soort dingen maak ik toch weinig mee. Ja ik ben iemand die relatief veel communiceert in een potje Halo 2 en verwacht eigenlijk dat de rest dat ook doet, maar als iemand het niet doet, kan ik daar weinig aan veranderen en heb ik nooit het idee om daar over te gaan zeuren oid. Heb dat anderen ook nog niet echt horen doen, en betrayen gaat inderdaad wel erg ver.

    Misschien dat je het niet echt treft met de potjes waar je in speelt? Wel zonde, want ook zonder te communiceren moet Live tof zijn.
     
  5. Shammo

    Shammo Ik in dat pak

    Berichten:
    165
    Leuk Bevonden:
    0
    Als je een partner hebt (die niet autistisch is) , geef hem dan de headset en laat hem dan zeggen wat ze willen.

    Wanneer ik met mijn drie vrienden op xboxlive speel, durven ze meestal niks tegen ons zeggen :p
     
  6. Fardo

    Fardo Well-Known Member

    Berichten:
    27.147
    Leuk Bevonden:
    224
    Ik zeg meestal ook niets :eek: ... Ik maak gerbuik van een wireless controller en ben vaak te lui om mijn wireless headset te pakken

    Maar goed kijk even of je members van xbw ziet en voeg die toe ... we zijn vaak wat gemoedelijker ... ook kan je games als PGR2 uitproberen (solo verband) of als een vriend van je een xbox heeft met hem double team spelen

    Verder gewoon lekker blijven gamen
     
  7. Mirik

    Mirik XBW Bazin XBW.nl VIP

    Berichten:
    8.476
    Leuk Bevonden:
    3
    Heb je die jongens waarmee je speelt van je autisme op de hoogte gesteld? Als ze de redenen weten achter je gebrek aan communiceren tijdens het spel hebben ze misschien iets meer begrip en vinden ze het niet meer zo erg?

    Is maar voorstel, ik snap dat het eventueel ook moeilijk is te vertellen, maar je doet het hier prachtig. Veel succes! :)
     
  8. Banjy

    Banjy It's getting closer

    Berichten:
    913
    Leuk Bevonden:
    0
    Misschien een Idee om een clan op te richten waar je dus vaak mee gaat spelen en hen ook gewoon even op de hoogte stelt, zodat ze het begrijpen. Of wellicht een ander type spel kiezen, topsin/forza of iets in die richting spellen waar het om de individuele prestatie gaat en niet als team... er zijn zat mensen in die spellen die hun headset niet hebben ingeplugd.

    Ik praat eigenlijk ook niet erg veel op live, behalve als het met een aantal bekende van live is. Maar bij Forza hoor je mij ook zo goed als nooit in een of andere vage Engels onzin discussie mengen.

    Dus als mensen zo tegen jouw doen terwijl ze het weten, gewoon lekker leaven en laat ze maar stikken. Want ik neem aan dat je wel luisterd dus als ze even zeggen dat jij de vlag moet verdedigen, dan kunnen ze er vannuit gaat dat je dat doet, ook al zeg je er niet even OK bijvoorbeeld achter. Dus zoek mensen die het begrijpen :)

    Succes!
     
  9. Amras

    Amras Active Member

    Berichten:
    856
    Leuk Bevonden:
    0
    Ga jij alleen de matchmaking in waardoor je random in een team gezet wordt? Believe me, 9 van de 10 keer gaat het dan voor geen meter. Veel mensen durven niks te zeggen tegen vreemden. Ik probeer veel te communiceren tijdens de game, maar hier komt bijna nooit wat van terecht als ik met vreemden speel. In games met vrienden gaat dat juist erg goed!
    Probeer een vast groepje op te bouwen waar je vaak mee speelt. Ik denk dat je daar veel makkelijker mee praat.
     
  10. Rox

    Rox Marketing 2.0..

    Berichten:
    1.831
    Leuk Bevonden:
    2
    Of je gaat een spel spelen waar het niet zo veel bij uitmaakt. Ik bedoel, Halo is gewoon verzaakt, je kunt veel beter een potje relaxed racen, of desnoods een sportspel. Je moet een spel uitzoeken wat niet al te hectisch is, en waar niet zo ontzettend veel van die stat-freaks aanwezig zijn.
     
  11. Opheodrys

    Opheodrys Allround gamer

    Berichten:
    401
    Leuk Bevonden:
    1
    je hebt dus met een stelletje losers gegamed!!
    andere gasten joinen,probleem opgelost.

    tip;zoek wat oudere gamers op
     
  12. Levathian

    Levathian Team XBW

    Berichten:
    248
    Leuk Bevonden:
    0
    gewoon zonder headset gamen, dan kan je toch niet praten en zeiken ze dus ook niet op je.
     
  13. lekkerbek312

    lekkerbek312 Wicked

    Berichten:
    711
    Leuk Bevonden:
    0
    Nou vind ik wel, dat bij het spel Halo de fatsoensnormen verder weg zijn, dan bij andere spellen. Iedereen scheldt elkaar uit en de een probeert de ander te overtreffen. Vaak zijn het amerikaanse tieners, maar nederlanders kunnen er ook wat van.

    Bij rainbow six is het allemaal veel minder en gaat het er gemoedelijker aan toe. Tip dus: probeer eens een ander spel.
     
  14. TotalSOLO

    TotalSOLO launch ball

    Berichten:
    518
    Leuk Bevonden:
    0
    Weet niet of je sportspellen leuk vindt, maar met Amped 2, Rallisport challenge 2 en Links 2004 + nog een paar games kan je via XSN aan hele tournooien/seizoenen meedoen zonder dat je ook maar met iemand een woord hoeft te wisselen.
    Ik speel nu zelf mijn derde seizoen met Links via XSN, en het communiceren gaat enkel via forums en priveberichten.
    Je speelt dan wel alleen, maar toch ben je zo'n competitie met een heleboel gasten aan het spelen die je wekelijks weer tegenkomt in de rankings.
    Een erg verslavende bezigheid kan ik wel zeggen.
     
  15. Zeroine 83

    Zeroine 83 Active Member

    Berichten:
    6.129
    Leuk Bevonden:
    0
    Wauw, we zijn een dag verder en nu al zoveel reacties....thx guys ! :)
    Er zijn idd wel wat vrienden die op de hoogte zijn waar ik (mits ze onine zijn) dan ook het liefst de matchmaking mee in ga....dit praat voor mij idd een stuk makkelijker dan met vreemden en dit vind ik leuker als alleen de matchmaking ingaan maar dit gaat dus niet altijd....en je kunt misschien begrijpen dat ik niet iedere volgende Amerikaan of whatever op de hoogte ga stellen van mijn autisme, want ik denk dat ik dan alleen maar meer gezeik krijg, ofwel onbegrip. Komt ook omdat er vaak sprake is van arrogantie, en omdat veel mensen niet eens weten wat autisme is.
    Wat andere games betreft, Halo 2 is idd niet het enige wat ik online speel. Een potje DOAU gaat er ook altijd in, en ook dit is meer op de solo-ervaring gericht. Helaas ben ik niet into racegames (heb niks met auto's e.d.) of sportspellen, dus die vallen bij dan ook af....
    Ik ben me ervan bewust dat Halo 2 gewoon het fijnst speelt met een headset, omdat je dan dingen kunt afspreken. Als mijn teammaten iets vragen, doe ik dat ook echtwel....ik ben geen dwarsligger ofzo, ik heb alleen moeite met het af en toe hectische gebeuren qua communiceren en ben erg gauw geneigd om dan stil te vallen....maar om dan zonder headset te gaan spelen...nee, want ik hoor wel wat mijn teamgenoten zeggen en als ze iets vragen zal ik altijd proberen eraan te voldoen. En ik vind Halo 2 gewoon een erg tof en verslavend spel om online te spelen, dus ik zal er ook echtwel mee doorgaan ;) Maar goed, ik zal idd eens proberen om wat meer Nederlanders, hier van XBW, in mijn friends list te zetten omdat ik merk dat jullie er hier in elk geval genoeg begrip voor kunnen tonen, dat merk ik aan de reacties wel :D
    In ieder geval hartstikke bedankt mensen, voor jullie positieve reacties ! Enneuh....misschien dat je binnekort een friend-request van P4R4DOX in je lijst heb staan ;)
     
  16. Wessiej

    Wessiej A.F.C.A.

    Berichten:
    1.834
    Leuk Bevonden:
    0
    Ach ik speel op xbc en meestal hoor je dan ook iedereen iets vragen enz.
    Als ze het aan mij vragen doe ik het wel en soms komt er een miezer oktje achter.
    Heel soms praat ik met iemand als het een nederlander is ofzo
    Krijg ik nooit gezeik mij.
    Ik denk dat je teveel bij arrogante mensen in de potjes komt.
    Ik denk dat het al een stuk beter gaat als je met nederlanders erin gaat.
    Ik weet niet of je dat kan kiezen bij Halo2???
     
  17. Vegeta

    Vegeta capo di tutti i capi

    Berichten:
    4.197
    Leuk Bevonden:
    18
    Sorry hoor maar jullie zeggen allemaal ga naar een andere game maar als die gast lekker deze game wil spelen dan moet dat toch lekker kunnen en moet hij zijn headset toch lekker kunnen inpluggen dat als hij iets wil zeggen dat hij dat gewoon kan doen? Vind eigenlijk dat hij niet diegene is met het probleem maar dat stelletje halfdebiele dat een beetje gaat schelden en een beetje zielig groepjes gaat verlaten omdat ze worden afgeschoten (meestal uit mijn ervaring zijn het de gastjes die het hardste schelden diegene die het slechtste zijn)

    Als ik jouw was zou ik gewoon lekker Halo blijven spelen en lekker dikke schijt aan hun hebben en gewoon in je kop houden dat jij niet diegene bent die een contactstoornis heeft op Live maar dat zij het juist zijn met hun gescheld en hun getyft. Iederen speelt zo serieus als hij zelf wil en als ze willen dat iedereen hun tacktiek gaat schreeuwen dan maken ze maar lekker een clan en gaan ze daar maar een beetje lopen rondbazuinen. (Snap aan de andere kant natuurlijk wel dat het gescheld vervelend is en niet leuk maar misschien is een paar goede vrienden maken (misschien moeilijk maar toch wel mogelijk?, probeer misschien andere wat stillere spelers en ga lekker met hun in een team.

    btw wel goed geschreven stuk zeg en succes.
     
  18. Wessiej

    Wessiej A.F.C.A.

    Berichten:
    1.834
    Leuk Bevonden:
    0
    Tuurlijk moet je je niks van ieder aantrekken.
    Meteen een ander spel spelen als je dat andere spel leuk vind moet je helemaal niet doen.
    Maar val je echt helemaal stil of komt er nog wel iets uit?
     
  19. MasterApu

    MasterApu De klassieker

    Berichten:
    1.580
    Leuk Bevonden:
    0
    Halo 2 is erg competitie gevoelig. Iedereen wil winnen en dit veroorzaakt vaak stress als het fout gaat. Daarnaast heb je ook gasten die er alles voor over hebben om te winnen en die gaan cheaten zoals igor NL. Je moet gewoon een team zoeken die gewoon voor de fun speelt en niet alleen maar voor het winnen. Dit zijn vaak niet de beste spelers, maar je zult geen druk hebben van anderen. Doordat je met levels en leaderboards werkt zijn mensen snel gestresst want ze willen graag een level omhoog in de leaderboards komen enzovoorts.
     
  20. II FTM II

    II FTM II Active Member

    Berichten:
    195
    Leuk Bevonden:
    0
    Hey paradox,

    Ik heb je verhaal gelezen en ik denk dat als je het zo vervelend vind als mensen waarmee je speelt commetaar geven op jou speelstyle. Dat je het beste opzoek kan gaan naar andere mensen die wat minder om hun stats geven zoals MasterApu al zegt. Als jij gewoon met mensen speelt die het puur voor de lol doen en niks geven om dat cijfer achter hun naam zullen ze er zeker begrip voor hebben dat jij minder communiceert dan andere.

    Ik denk ook dat je moet proberen je zo weinig mogelijk aan te trekken wat mensen tegen jou zeggen op xbox live, want die mensen kennen jou niet eens. Als ik verlies krijg ik van de tegenstanders of teammates ook wel is te horen dat ik een noob ben, dat ik geowned ben etc. en dan kan 2 dingen doen; het je aantrekken en er een probleem van maken wat mensen van jou vinden die je niet eens echt kennen of gewoon denken zoals ik altijd doe, dat het maar een spel is en dat je er meer waarde aan hecht wat mensen van je vinden in het echte leven dan op xbox-live.
     

Deel Deze Pagina