Videokaartprobleem met games

Discussie in 'PC, Handheld & Algemeen' gestart door TheProf82, 25 aug 2005.

  1. TheProf82

    TheProf82 Geen pr0, geen 25 8)

    Berichten:
    1.273
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb net een nieuwe pc gekocht. Dit zijn de specs:

    windows XP prof.
    40 gb hard-disk 7200 rpm
    AMD Sempron 2600+
    1 gigabyte ddr333 ram
    Ati Radeon 9800 pro 128 mb

    Ik heb de Catalyst 5.8 gedownload(volgens mij waren dit de nieuwste ati drivers), en Call of duty speelt perfect.

    Totdat ik FarCry en Half life 2 installeerde. Bij beide games ervaar ik problemen. Bij FarCry is het als volgt: Ik heb last van pop up(als ik inzoom met een machine gun zie ik bijvoorbeeld allemaal bosjes en bomen pop-uppen, de draw distance is erg kort. Ook krijg ik ongeveer elke 10 minuten de volgende melding in windows(die bij het spel ongeveer 1 minuut lang een zwart spel veroorzaakt voordat ik naar windows kan):

    [​IMG]

    Bij Half Life 2 had ik last van stotteren van het geluid en beeld, lage framerate. Echter waren er ook stukken van soms wel 30 minuten lang zonder enig probleem. Mijn pc kan het dus wel aan. Bij Half Life 2 kan ik het simpel oplossen door Alt-Tab te drukken, en vervolgens nog een keer en dus terug te gaan naar het spel. Dan is het probleem verholpen. Toch is het storend.

    Bij FarCry weet ik me geen oplossing. Heb ik toch niet de nieuwste drivers? Is er een patch van UbiSoft voor FarCry die deze problemen verhelpt?
     
  2. Drone

    Drone Active Member

    Berichten:
    941
    Leuk Bevonden:
    1
    Half-Life 2: bekend probleem, patch installeren enzo.

    Far Cry: sja, ik had die foutmelding ook vaak bij GTA: SA. Volgens mij is er weinig aan te doen. De popup enzo zal je wel bij je instellingen kunnen instellen.
     
  3. Franko

    Franko Lets Roll

    Berichten:
    1.519
    Leuk Bevonden:
    0
    andere drivers en et was bij mij opgelost
     
  4. Lucky13

    Lucky13 Active Member

    Berichten:
    118
    Leuk Bevonden:
    0
    Farcry heeft geloof ik ook een patch daarvoor
     
  5. Arjan

    Arjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    7.207
    Leuk Bevonden:
    3
    Heb je de laatste chipset drivers geinstalleerd voor je moederbord? Op je screenshot zie ik trouwens dat Anti-Virus aanstaat en dat ie bezig is met een liveupdate :cool:. Virusscanners kunnen echt een hoop van de 'stotter' problemen veroorzaken. Doordat ze alle bestanden staan te scannen, die worden gebruikt door games e.d.

    De pop-up in Far Cry blijf je altijd wel houden. Maar van zo dichtbij klopt in iedergeval niet! Van Far Cry zijn er inmiddels aardig wat patches uitgebracht. De laatste versie is dacht ik 1.33.

    Wat de VPU Recover foutmelding betreft, schakel de optie VPU Recover even uit in de eigenschappen van je beeldscherm.

    Ik vermoed dat de problemen bij Half Life 2 ook grotendeels worden veroorzaakt door de virusscanner.

    Zat er voordat je de 9800 Pro had geinstalleerd, nog een andere videokaart in?
     
  6. MegaHerz

    MegaHerz Vitesse Arnhem 1

    Berichten:
    288
    Leuk Bevonden:
    0
    zie aan de windows update logo dat geen service pack 2 is geinstalleerd.
    op de site van ati staat ook als je drivers download dat verstandig is service pack 2 erop te hebben mss dat dat helpt ;)

    Notes:
    ATI recommends Windows XP Service Pack 2 or higher to be installed.
     
    Laatst bewerkt: 26 aug 2005
  7. TheProf82

    TheProf82 Geen pr0, geen 25 8)

    Berichten:
    1.273
    Leuk Bevonden:
    0
    VOor de ati 9800 pro zat er twee dagen een GeForce 2 MX in. In het menu van Beeldscherm van ik VPU recover niet vinden.
     
  8. patje_1_1_2

    patje_1_1_2 Westland uber alles

    Berichten:
    95
    Leuk Bevonden:
    0
    Als het goed is heb je een ati teken rechtsonderin staan. KLik daar eens op met je rechtermuisknop, dan instellingen, daarna Ati beeldscherminstellingen. Daar kan je dat vpu recover uitzette
     
  9. EvilWasp

    EvilWasp -

    Berichten:
    1.238
    Leuk Bevonden:
    3
    BIOS update is ook mogelijk, maar probeer eerst alle andere opties voordat je zomaar je bios gaat flashen.
     
  10. T!jg3rn00tj3

    T!jg3rn00tj3 Active Member

    Berichten:
    644
    Leuk Bevonden:
    1
    Kijk ook even bij de instellingen van je 3dkaart of je V-sync niet aan hebt staan. Alles op je scherm wordt hiermee dubbel gerenderd en vreet dus veel performance. Als het op toepassings gestuurd staat moet je dit gewoon op uit zetten.

    En daarnaast...verwacht niet een al te hoge frame rate want de sempron is een low budget cpu.
     
  11. Arjan

    Arjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    7.207
    Leuk Bevonden:
    3
    Heb je de nvidia drivers gedeinstalleerd? Als je drivers van nVidia en ATI door elkaar heen gebruikt, stuit je geheid op problemen.

    Zoek op Google even naar het programma Driver Cleaner. Download deze freeware even, en installeer het vervolgens. Klik in dat pull-down menu`tje op nVidia display driver, en druk vervolgens op start cleaning. Nu verwijderd het programma alle nVidia drivers van je pc.
     
  12. SuxxeR

    SuxxeR boem

    Berichten:
    1.197
    Leuk Bevonden:
    0
    Nee, je moet je oude drivers installeren. Ik ken iemand die had dit ook, oudere drivers geinstalled en klaar. En je kan de NVIDIA drivers ook makkelijk verwijderen via het Configuratiescherm --> Software --> NVIDIA Drivers (zoiets).
     
  13. Arjan

    Arjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    7.207
    Leuk Bevonden:
    3
    Ik zou nu helemaal geen nVidia drivers meer gaan installeren. Ook als je ze via het configuratiescherm verwijderd, blijven er nog tig bestanden achter op de pc.
     
  14. TheProf82

    TheProf82 Geen pr0, geen 25 8)

    Berichten:
    1.273
    Leuk Bevonden:
    0
    Heb V-Sync altijd uitstaan, het limiteert namelijk je FPS.

    Verder is mijn pc heus wel snel genoeg aangezien Half life 2 nu al een uur een framerate van 60+ heeft(geen haperingen), en FarCry ook goed loopt behalve als ik die melding krijg.

    Heb VPU recover uitgezet en zal kijken of ik er nog last van heb.

    Ik heb Driver Cleaner pro gedownload, en ik delete een paar dingetjes van Nvidia. Als ik hierna het programma weer opnieuw opstart dan staat het er nog steeds:confused:
     
  15. TheProf82

    TheProf82 Geen pr0, geen 25 8)

    Berichten:
    1.273
    Leuk Bevonden:
    0
    FarCry doet nog steeds gek. Half life 2 doet het al beter, de framerate is bijna altijd stabiel.

    FarCry heeft nog steeds hetzelfde probleem, op sommige punten gaat het opeens erg laggen.

    Ik heb patch 1.1 geinstalleerd. Patch 1.33 is al uit, maar volgens mij moet ik eerst patch 1.1, dan 1.2, dan 1.3 en uiteindelijk 1.33 installeren, aangezien patch 1.33 25 mb is en patch 1.1+1.2+1.3 samen al 100+ mb.
     
  16. MegaHerz

    MegaHerz Vitesse Arnhem 1

    Berichten:
    288
    Leuk Bevonden:
    0
    zou zeggen probeer een oudere driver van ati ofzo anders. Want heb vaak zat gehad dat CSS helemaal klote deed vanaf 5.2 t/m 5.6 drivers dikke haperingen enzo.
     
  17. Arjan

    Arjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    7.207
    Leuk Bevonden:
    3
    @TheProf82,

    Het klopt dat nVidia blijft staan in Driver Cleaner. Dat is namelijk de optie om te zoeken naar nVidia drivers. Je kan ook zien wat ie verwijderd. Dus als je nu weer nVidia aan zou vinken, en het proces start, zal je zien dat ie niks kan vinden.

    Far Cry moet je inderdaad behoorlijk patchen 8).
     
  18. TheProf82

    TheProf82 Geen pr0, geen 25 8)

    Berichten:
    1.273
    Leuk Bevonden:
    0
    8)

    Maar hoe kan ik oude ATI drivers installeren dan? En welke versie zou ik moeten downloaden van CataLyst?

    En moet ik 5.8 dan verwijderen met Driver Cleaner?
     
  19. MegaHerz

    MegaHerz Vitesse Arnhem 1

    Berichten:
    288
    Leuk Bevonden:
    0
    ja 5.8 met driver cleaner er wel afhalen en 5.1 deden altijd wel goed ;)
     
  20. Arjan

    Arjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    7.207
    Leuk Bevonden:
    3
    Deinstalleer de Catalyst 5.8 drivers via; Configuratiescherm => Software. Start dan de pc opnieuw op, en draai Driver Cleaner. In Driver Cleaner hoef je alleen maar 'ATI' te kiezen om te cleanen.

    Ik zou Catalyst 5.7 anders eens proberen.
     

Deel Deze Pagina