Apple Ipod

Discussie in 'PC, Handheld & Algemeen' gestart door Freddy Xbox, 4 jan 2004.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bl0kkie

    bl0kkie pwn4tsj p0rk !

    Berichten:
    1.207
    Leuk Bevonden:
    6
    Tuurlijk is het dat wel ja. Maar ze doen dit echt niet zomaar (gratis), er zit altijd wel wat achter. Maar dat hoor jij wel te weten denk ik :).
     
  2. Rox

    Rox Marketing 2.0..

    Berichten:
    1.831
    Leuk Bevonden:
    2
    Om even dieper op de materie in te gaan :9. Het hele verkoopconcept van Apple is op zijn minst opvallend te noemen. Ze verkopen op 2 manieren. Via de gewone winkel en via internet. Via internet bieden ze opties die je (meestal) niet in de winkel krijgt (graveren, studentenkorting, etc.). Ze concurren dus keihard met hun andere eigen verkoopkanaal. De winkelketens krijgen maar een minimale marge (denk in termen van hooguit 10%) en worden dus vanuit 2 kanten door Apple uitgeknepen. Dit verklaart ook waarom de iPod Mini's op dit moment niet massaal gedumpt worden. Apple gebruikt dus de pullstrategie (hebben jullie vast wel van gehoord). Dit is ook de reden waarom je Apple producten (iPod is een lichte uitzondering) op zo weinig plaatsen ziet.

    Verder nog over die massapersonalisatie (leuk scrabblewoord :+). Dit gaat absoluut de toekomst worden en vormt een van de grotere bedreigingen voor de huidige detailhandel. Andere (snellere) verkoopkanalen hebben daar namelijk een gigantische voorsprong (het is ook veel makkelijker toe te passen). Een leuk voorbeeld van hoe de markt er uit zal zien als het zo verder gaat is de automarkt. Daar zijn zo ontzettend veel mogelijkheden dat (in theorie) geen auto hetzelfde hoeft te zijn. Een nadeel van dit concept (waarom het op dit moment niet heel hard aanslaat) zijn de toegenomen kosten. Dit kan (let op! mijn mening ;)) ook een reden zijn waarom de nano er nog maar in 2 kleuren is. De low-end hd-based mp3 speler (en nu dus high-end flash-based :+) markt staat onder zware prijsconcurrentie. Wanneer Apple er NOG meer verschillende mogelijkheden van aan zou bieden, zou de prijs nog verder omhoog gaan (is in verhouding nu al hoog). Waarschijnlijk heeft Apple dit wel laten onderzoeken en daarom bewust voor deze mogelijkheid gekozen.

    Pfew, in de snel-reageren balk is het nu al veels te veel, ik zal het straks nog eens teruglezen en eventueel aanvullingen plaatsen.
     
  3. bl0kkie

    bl0kkie pwn4tsj p0rk !

    Berichten:
    1.207
    Leuk Bevonden:
    6
    Dat is duidelijk. Maar wat ook opvallend is is dat apple niet voor "iedereen" is om zo maar te zeggen. Het maakt niet tot nauwelijks gebruik van de media om reclame te maken. Want het verkoopt het toch wel, het heeft zo'n goed imago dat de meeste mensen (als ze er eenmaal aan begonnenzijn) merktrouw zijn geworden en de voorkeur alleen nog maar bij Apple leggen. En daar moet Apple het denk ik ook van hebben. Oké..de mp3-spelers zijn goed, en verkopen ook wel via winkels. Maar online is dat toch het meeste. En vergeet niet, dat Apple hier niet is wat het in de VS is.

    Mensen kennen het design en de appel wel, maar verder weten ze er niet veel vanaf (ik ook niet, wel in grote lijnen maar toch).

    En nog 1 klein dingetje, die korting krijg je ook in de Apple stores ! :) Dus wel de moeite waard om even voorbij de Dixons te lopen en door naar de Apple shop !
     
  4. Rox

    Rox Marketing 2.0..

    Berichten:
    1.831
    Leuk Bevonden:
    2
    Van die apple stores wist ik (vandaar ook het woordje meestal). Maar voordat ik bij een apple store ben (op een dag dat mijn ov niet geld ;)), ben ik het grootste gedeelte van de winst al kwijt op een kleinere aankoop als bijvoorbeeld een iPod.
    Daarnaast ben ik benieuwd of de meeste iPods wel verkocht worden via de online store. Zeker tijdens de launch is dit wel het geval (slechte distributie richting winkels, waardoor Apple store duidelijk sneller is), maar daarna kan ik het niet inschatten. Als we even kijken naar een iPod mini doelgroeppersoon (14-18 jaar, hip, trendgevoelig, ga maar door). Daar zou dus bijvoorbeeld ook een 'breezah' tussen zitten die net als haar vriendinnen zo'n te gekke roze min wil :9. Volgens mij koopt dat soort mensen nog gewoon bij de Dixons. Maar goed, vanuit onze posities is daar natuurlijk lastig achter te komen.

    Inderdaad is Apple hier niet wat het in de VS en daarom vind ik het jammer dat ze hier niets (of in ieder geval veel te weinig) doen aan naamsbekendheid of voorlichting. Voor mijn gevoel zit er zoveel meer in voor Apple, al moet ik zeggen dat ik zelf nog geen ervaring heb met OSX. Maar wanneer dat maar half zo goed werkt als de bediening van een iPod is het al een gigantische verbetering tov Windows. Wat volgens mij al heel veel helpt is op HBO's en universiteiten ervoor te zorgen dat daar Mac's staan. Wanneer mensen er daar mee leren werken (en er relatief voordelig er zelf 1 aan kunnen schaffen) krijg je al een veel grotere userbase. Ze zouden zich bijvoorbeeld ook kunnen richten op de ouderen (doelgroep met veel geld!, alleen niet zo'n grote customer lifetime value ;)), en het gebruiksgemak van OSX kunnen laten zien. Weer een andere mogelijkheid zou zijn om 'sluikreclame' toe te passen op de televisie (allemaal Apple's in GTST of bij quizprogramma's).

    Ik vind het namelijk raar dat ze wel heel erg focussen op de klant, maar dat de klant duidelijk de eerste persoon moet zijn die contact zoekt. Ze moeten namelijk ervoor zorgen dat ze de 'angst' achter OSX zien te lozen. Als ze dat goed hadden gedaan zat ik nu rustig op mijn iBook te werken (in plaats van achter mijn ge-upgrade PC), dit is slechts een voorbeeld he ;). Mensen zijn bang voor het onbekende, en Apple lijkt ervoor te kiezen om bewust onbekend te blijven.
     
  5. bl0kkie

    bl0kkie pwn4tsj p0rk !

    Berichten:
    1.207
    Leuk Bevonden:
    6
    Ik pleit voor huis aan huis reclame met pakkende teksten als: 'nooit meer virussen" e.d. (wat ze dus beweren, de apple-fielen :+ ). Als de gemiddelde microsoft gebruiker dat leest. Dan zah die drempel om een apple te nemen stukken lager worden. Maar het is wel zo dat je van het model moet houden. Oké..je kan een apple in een pc kast gaan knallen (en vice versa !! :9). Maar dat doe je niet. Dat is wellicht ook een reden om er 1 te nemen. Ik vind ze prachtig, maar sommige mensen verafschuwen het.

    Toch ben ik bang dat Apple nooit zo ver gaat komen als dat de PC is gekomen, ze redden het gewoon niet. Ja, in de designers wereld, maar niet in andere branches.

    Leuke discussie imo :)
     
  6. Fnx

    Fnx Active Member

    Berichten:
    197
    Leuk Bevonden:
    0
    Heb een 20GB I-Pod voor 270 euro gekocht bij Dixons. Heeerlijk ding, enige ding is dat de batterij een klein beetje kut is
     
  7. Rox

    Rox Marketing 2.0..

    Berichten:
    1.831
    Leuk Bevonden:
    2
    Het nadeel van huis-aan-huis reclame is dat het een verschrikkelijke respons heeft en dat er mensen zijn die de folders gewoon doorschuiven naar het oud papier ;).
    Daarnaast denk ik het dat je je dan focust op het verkeerde punt (tuurlijk, virusvrij enzo is leuk, alleen dat kunnen ze nu ook door McAfee ed :9). Wanneer ze focussen op gebruiksgemak (met 1 klik je digitale foto's in een online galerij, bijv.) kun je volgens mij veel meer bereiken. Je moet je wel realiseren dat 'wij' opgegroeid zijn met de pc. Dit terwijl onze opa's en oma's nog zonder tv zaten (bij wijze van spreken) en onze ouders net een email kunnen versturen. Dat is een bijkomend probleem. Voor verschillende generaties zijn er eigenlijk verschillende redenen om over te stappen (of om de overstap te beperken). Waarbij bij 50+ het vooral op gebruiksgemak zou liggen, schuift dat langzaam naar design (en natuurlijk ook wel gebruiksgemak) toe voor de jongste doelgroep (14+ tot en met ongeveer 25-30).
    In 'onze' generatie is een Apple vooral een statement. Om deze reden is het in bedrijven meestal ook 'not-done' om met Apple's te pronken (behalve in de grafimedia-branche). Ze hebben meestal gewoon te veel klasse :). Het is bij wijze van spreke hetzelfde als met een veel te dure auto bij de klant voorrijden.

    Ik ben het wel met je eens dat ze het niet gaan redden, maar ze moeten wel wat gaan doen willen ze niet "het merk van de iPod" worden. Want grafi-media gaat tegenwoordig net zo goed op 'wintels'.

    Idd leuke discussie, wel wat off-topic ;)
     
  8. Don Juan

    Don Juan Do The Moonwalk

    Berichten:
    3.475
    Leuk Bevonden:
    32

    270??? Heb je korting gekregen dan?? Of is hij nu afgeprijsd???
     
  9. Rox

    Rox Marketing 2.0..

    Berichten:
    1.831
    Leuk Bevonden:
    2
    Ik denk dat het de oude versie zonder kleurenscherm is :)
     
  10. Don Juan

    Don Juan Do The Moonwalk

    Berichten:
    3.475
    Leuk Bevonden:
    32
    Ooohw ja die zijn iets goedkoper ja. Zou ik zelf liever die 30 eurie erbij leggen voor 1 met kleur.
     
  11. Halftam

    Halftam BG'86

    Berichten:
    3
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik zat laatst te denken:
    Zal microsoft niet bezig zijn met een Mp3 speler?? Ik denk dat een MSN music store een groot succes zal worden en Microsoft kan haar paradepaartje MSN mooi gebruiken om het product te promoten.

    Het lijkt me niet onwaarschijnlijk
     
  12. EvilWasp

    EvilWasp -

    Berichten:
    1.238
    Leuk Bevonden:
    3
    Ik heb m'n witte 4GB Nano besteld _O_
     
  13. Rox

    Rox Marketing 2.0..

    Berichten:
    1.831
    Leuk Bevonden:
    2
    Top, je zult er geen spijt van krijgen. Ik ben helemaal verliefd op het apparaatje :9. Straks even braaf in het dock zetten en dan kan ie er weer een weekje tegen aan (ik luister niet zo heel veel ;)).
     
  14. Fnx

    Fnx Active Member

    Berichten:
    197
    Leuk Bevonden:
    0
    Juist :)

    Met of zonder kleur zou me de reet roesten.. maarja dat is mijn mening :9
     
  15. bl0kkie

    bl0kkie pwn4tsj p0rk !

    Berichten:
    1.207
    Leuk Bevonden:
    6
    Vandaag Ipod mini 4gb zilver + dock gekocht.

    Software geïnstalleerd, ding aangesloten. En nu is hij de firmware aan het updaten..maar daar is ie al meer dan een uur mee bezig :eek: !! Duurt dat altijd zo lang? Of is ie vast gelopen ofzo? Ik durf hem er ook niet uit te trekken i.v.m. dat dan alles kapot is.

    Wie verlost mij en zegt dat dit doodnormaal is en dat ik gewoon geduld moet hebbem? :D
     
  16. Robby Bobson

    Robby Bobson Die rapper.

    Berichten:
    2.117
    Leuk Bevonden:
    0
    bij mij duurde het niet zo lang.. heb je een Mac, of gewoon Windows?
     
  17. bl0kkie

    bl0kkie pwn4tsj p0rk !

    Berichten:
    1.207
    Leuk Bevonden:
    6
    hmmm..ik had bij installeren van Itunes het ding dus WEL erin moeten doen, dan ging ie automatisch formatteren endergelijken. MAar omdat er op het hoesje van de software nadrukkelijk staat: "Instal software before connecting ipod" deed ik dat niet :+.

    Nu ff snel muziek erop zetten....en snel gaat dat wel :eek: !!
     
  18. Underdog

    Underdog Only Community

    Berichten:
    152
    Leuk Bevonden:
    0
    Macintosh zal nooit zover komen als Windows. Ze komen wel dichterbij maar zullen nooit de markt veroveren. Want mensen die hun eerste pc kochten zijn begonnen met Windows. En om dan ineens naar een Apple pc over te stappen willen ze niet. Toch vind ik persoonlijk een mac beter dan een windows bak. Want een Mac werkt gewoon, de programma's zijn op elkaar afgestemd. Bij Windows gaat het van: Bill zegt we maken nieuw programma en planten het in windows. Klaar. Daarom heb je bij een Mac nooit dat een programma ineens niet meer reageerd. Gebeurt alleen is als je over het totale geheugen gaat. Daarnaast is een Mac vooral geschikt voor het beheren van muziek, bewerken van films, beeld en het maken van muziek. Windows heeft dat natuurlijk ook wel, maar bij een mac is het uitgebreider. En een mac heeft natuurlijk nooit last van virussen, spyware en al die andere shit. Ik heb mn firewall ook altijd uit staan. Ook MS Office op een mac is uitgebreider dan op windows, eigelijk best wel raar omdat Office van MS komt. Maar als je een fanatieke gamer bent moet je niet aan een mac beginnen. Kan opzich wel, zijn honderden games voor te krijgen. En MSN is wat aan de mindere kant. Maar zo heeft een Mac gwoon heel veel van die handigheidjes die bij windows ontbreken. En om het af te maken, een mac ziet er gwoon wat gelikter uit.;)
     
  19. Rox

    Rox Marketing 2.0..

    Berichten:
    1.831
    Leuk Bevonden:
    2
    Yeuh, we gaan weer verder :cool:.

    Apple zal wel zo ver kunnen komen als Microsoft, alleen niet de komende 20/30 jaar. De huidige generatie is gewoon te veel gewend aan windows (de meerderheid dan). Het gaat dan een heel lang proces worden om dat te doorbreken. Maar het gaat er om dat ze een (jongere) generatie aan de mac moeten helpen (via scholen, hbo's, universiteiten, etc.). Vanaf daar kan het langzaam doorgroeien naar de arbeidsmarkt. Daarna zullen mensen het ook thuis willen hebben. Als ze kinderen krijgen, komen die er ook meteen mee in aanraking. En zo kan het steeds groter worden. Hiervoor moet je wel van een paar (al dan niet onrealistische) aannames uitgaan. Bijvoorbeeld: Microsoft neemt genoegen met een kleiner marktaandeel (ik denk dat ze eerder de marges zullen verlagen), software voor bedrijven moet voor de mac beschikbaar komen. Mensen moeten ervoor openstaan. Apple moet heel, heel veel geld investeren.

    Het zal er dus op neerkomen dat Apple als het ECHT heel graag marktleider wil worden, men er ontzettend veel geld, tijd en moeite in moet stoppen. En daar zie ik Apple (in de huidige vorm) niet toe in staat.

    Een bijkomend nadeel is dat mensen (het merendeel) tevreden zijn met alle zooi die je in Windows nodig hebt om goed te kunnen werken. De komende jaren zal men bij Apple ervoor moeten zorgen dat er heel veel mensen in aanraking komen met Mac OSX. Ik denk dat als ik dat krijg ook overstag zal gaan.

    Kortom, als ze zo door blijven gaan als nu kunnen ze niet groter worden dan MS. Met een andere strategie acht ik ze niet kansloos.
     
  20. Graveheart

    Graveheart Groovy XBW.nl VIP

    Berichten:
    10.384
    Leuk Bevonden:
    1.548
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina