JPRaceGamer De ps2 heeft standaard geen online-mogelijkheden. Je moet er namelijk los een internetadapter bijkopen omdat hij die niet standaard heeft. Buiten dat heb je ook nog een harde schijf of een memoriekaart nodig. Ik heb twijfels of Sony serieus plannen gehad heeft om online te gaan met de ps2. De ps2 heeft standaard een uitbreidingsslot maar dat wil nog niet meteen zeggen dat het slot speciaal gemaakt is voor een internetadapter. Zover ik weet had de supernintendo ook een uitbreidingslot maar dat is nooit gebruikt. Toen de ps2 uitkwam stond online-gaming bij consoles nog in de kinderschoenen en het was maar de vraag of het ook aan zou slaan omdat mensen vooral online gamen op de pc gewend waren. Verder had het er ook mee te maken dat mensen liever online games spelen op de pc met muis en toetsenbord. Vooral het spelen van shooters is op die manier veel gemakkelijker. Maar toen MS met de X-box kwam waar je online mee kon gamen, werd er hals over kop een internetadapter en harde schijf uitgebracht voor de ps2. Sony nam volgens mijn mening online-gaming niet serieus genoeg. Als Sony de ps2 vanaf het moment van de lancering al een internetadapter, dus online mogelijkheden, had meegegeven, hadden ze op dat punt een sterker front tegen de X-box kunnen vormen. Het heeft alles bij mekaar bijna twee jaar geduurd voor de ps2 online ging. MS heeft daardoor een veel te grote voorsprong gekregen. Daarbij komt ook nog eens dat de Xbox van nul af aan ontwikkeld is in voorbereiding voor online-gaming. De ps2 is daar specifiek niet echt voor ontwikkeld met het gevolg, slappe online-mogelijkheden , bugs en allerlei problemen hebben het succes van de ps2 geen goed gedaan, in ieder geval niet op dit gebied. Het ziet er tevens naar uit dat Sony met de ps3 ook weer de fout ingaat. Ze willen namelijk dat spelontwikkelaars het online-gebeuren voor de spellen zelf regelen want Sony wil geen centrale online-service hebben en dat is toch jammer want als Sony het zelf beheert ben je altijd verzekerd van kwaliteit. Omdat MS zijn service van X-box live wel zelf regelt ben je bij hen altijd verzekerd van kwaliteit en zal play online van sony altijd achter blijven op dat gebied, zeker met de Xbox 360 in het vooruitzicht.
Laatst bewerkt: 6 nov 2005