release dates Europa

Discussie in 'Xbox Hardware' gestart door Locke, 14 nov 2002.

  1. Locke

    Locke Organic intellectual

    Berichten:
    184
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik weet niet of hier al veel over is gespeculeerd, maar ik zit al een tijdje te denken over de mogelijke redenen waarom xbox spellen over het algemeen in Europa later uitkomen.

    Mogelijke (en vaak genoemde) redenen:

    - PAL versie kost extra tijd om te ontwikkelen.

    Vind ik persoonlijk geen sterk argument aangezien de ontwikkeling van beide versies tegelijkertijd kan plaatsvinden en een gelijktijdige release niet in de weg hoeft te staan

    - Door grotere markt in VS willen ontwikkelaars de spellen daar eerder uitbrengen.

    Ook niet al te sterk als argument. Met een gelijktijdige release boor je natuurlijk een grotere markt aan.

    - De meertaligheid

    Vertalingen van spellen kosten inderdaad tijd. Echter, het uitbrengen van een Engelse versie hoeft dit niet in de weg te staan. Gamers van tegenwoordig zijn trouwens zeer gewend aan het Engels (dit is toch de taal van de mondialisering en internet; het is een grove onderschatting van de bereidheid tot het leren van het Engels en de huidige taalcapaciteiten van Europeanen). Ik heb trouwens vernomen dat vertaalbedrijven voor handleidingen vaak tijdens de ontwikkeling van spellen al bezig zijn met opmaken en vertalen en dit aanpassen aan veranderingen die onderweg nog plaatsvinden.

    - Importregels

    Ik kan me voorstellen dat voor het importeren van spellen bureaucratische regels gelden die tijd in beslag nemen. Echter, ik heb ook gehoord dat games in Europese fabrieken in massaproduktie worden genomen (net als xbox zelf). Aangezien we geen interne grenzen hebben, verminderd dit juist importproblemen.

    - Gebrek aan aandacht

    Tja, dit is de enige reden die volgens mij overblijft. Maar daar is toch wel waat aan te doen?


    Ik ben benieuwd wat jullie ervan denken (wellicht zijn er kenners en/of mensen die 'in the business zitten' die hier hun gedachten over hebben). Ik ben voornamelijk benieuwd naar mogelijkheden om hier iets aan te doen. Zijn er kanalen om dit aan te kaarten? Hoe kan men hier invloed op uitoefenen?


    - Locke
     
  2. * HoTShoT *

    * HoTShoT * Guest

    Omdat de meeste games gewoon in de USA gemaakt en uitgegeven zijn/worden..
    Europese games komen hier dus eerder..
    Games die Europa meer aangaat dan USA..zoals een voetbalspel..fifa 2003 was dan ook eerder hier..
     
  3. Locke

    Locke Organic intellectual

    Berichten:
    184
    Leuk Bevonden:
    0
    Alleen omdat games ergens op de wereld worden ontwikkeld, hoeft nog niet te betekenen dat ze daar eerder uitkomen. In de praktijk ben ik het wel met je eens dat het een oorzaak kan zijn, maar in de mondiale gamesmarkt hoeft dit geen praktijk te zijn. Immers, de games komen wel in andere delen van de wereld uit. Dan hoeft er dus geen verschil in releasedatum te zijn. Ik ben op zoek naar een dwingende reden.

    - Locke
     
  4. Quilibre

    Quilibre voor jou Dhr. Mol

    Berichten:
    469
    Leuk Bevonden:
    0
    Wat wou je er nou mee zeggen als er een film in de vs wordt gemaakt komt hij daar toch ook eerder uit das toch logisch
     
  5. * HoTShoT *

    * HoTShoT * Guest

    Het ligt ook aan waar het spel op gebasseerd is..
    FIFA SOCCER 2003 kwam eerder uit in europa want europa is een voetballand..

    Alle american sportsgames komen in de usa veel eerder uit...

    Het is allemaal erg logisch....
     
  6. Quilibre

    Quilibre voor jou Dhr. Mol

    Berichten:
    469
    Leuk Bevonden:
    0
    ik ben het wel met hotshot eens
     
  7. * HoTShoT *

    * HoTShoT * Guest

  8. Quilibre

    Quilibre voor jou Dhr. Mol

    Berichten:
    469
    Leuk Bevonden:
    0
    je kunt het wel proberen maar volgens mij kun je er echt helemaal niks aan doen dat die spellen eerder in de VS uitkomen
    dit gebeurd trouwens niet alleen met Xboxspellen volgens mij
     
  9. Quilibre

    Quilibre voor jou Dhr. Mol

    Berichten:
    469
    Leuk Bevonden:
    0
    jaahaa ik kan goed slijmen
     
  10. * HoTShoT *

    * HoTShoT * Guest

    Hehe..
    Dat gebeurt met alle spellen..
     
  11. Locke

    Locke Organic intellectual

    Berichten:
    184
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik begrijp wel dat de spellen ergens anders eerder uitkomen, maar ik heb nog steeds geen dwingende, noodzakelijke reden gehoord. Games komen meestal toch uit in andere landen, dus hoeft er dan geen vertraging te zijn, tenzij je de game niet in een ander land wilt uitbrengen. Er zijn toch ook games (en films) die wel tegelijkertijd uitkomen? Zoiets heet een world-wide release. Als dat mogelijk is, betekent dat toch ook dat andere games tegelijkertijd kunnen uitkomen? Ik kan nog bergijpen dat in verband met specifieke belangrijke verkoopdata en vakanties games op verschillende momenten worden uitgebracht, maar in velle gevallen gaat dat niet op, omdat veel feestdagen, etc. (kerstmis) ook in andere delen van de wereld plaatsvinden.

    Het zou toch prettig zijn als we niet altijd zo lang zouden hoeven te wachten? Is het dan niet de moeite waard om hier over na te denken? Nooit geschoten is altijd mis...
     
  12. * HoTShoT *

    * HoTShoT * Guest

    Een land als de United States spreekt mensen meer aan dan NEDERLAND whehehehe...zulke dingen spelen ook een rol..
     
  13. Tigger

    Tigger Master Chief

    Berichten:
    157
    Leuk Bevonden:
    0
    Simpelweg geld?
    net als met films kunnen producenten niet het risico lopen dat een spel flopt terwijl er miljoenen van zijn 'gedrukt', dus boor je de markt stukje voor stukje aan.
    Als een spel in de VS scoort, dan hyped het hier vanzelf, zodat hier een grote klantwens komt, je krijgt dan gratis publiciteit en je loopt minder risico. Slaat een game niet aan, dan beperk je je verlies doordat alleen de lokale versie flopt, een uitgever brand zijn vingers dan niet aan extra kosten in verweggistan.

    Waarom dan de VS eerst? simpel, de produktie en distributie is daar het goedkoopst in eerst instantie. Dit is belangrijker dan: voetbal is een europese sport dus is hij hier het eerst uit, kijk maar naar Deathrow ed. (Scandinavische ontwikkelaar). EA heeft wat betreft FIFA en F1 duie hier als eerste uitkomt simpelweg de uitzondeering op de regel, dit omdat ze steenrijk zijn, en ze weten dat die games hier toch wel zullen verkopen.

    Its all about the money!
     
    Laatst bewerkt: 14 nov 2002
  14. Locke

    Locke Organic intellectual

    Berichten:
    184
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik vind de opmerking van Tigger wel hout snijden. Zeker als het om 'kleinere' titels gaat, lijkt me de strategie die Tigger uiteenzette een logische. Maar voor AAA-titels als Splinter Cell, Unreal Championship, Ghost Recon, etc. gaat het minder op. Veel kopers zullen niet via fora en sites op internet na de release in de VS 'opeens' enthousiast worden over grote titels. Ik denk trouwens dat het aanboren van de markt, stukje bij beetje, sowieso via het in eerste instantie beperkt uitbrengen van een shipment gebeurd. Kortom, games kunnen in andere delen van de wereld eerst in beperkte oplage worden bediend om te kijken of het produkt aanslaat. Is er een voorbeeld van een game die in de VS uitkwam en nooit in Europa is verschenen? Dat zou de stelling van Tigger sterker maken, maar ten aanzien van de AAA-titels blijf ik voorlopig nog bij mijn eigen standpunt dat ik geen noodzakelijke reden zie om geen world-wide release te hanteren.
     
  15. * HoTShoT *

    * HoTShoT * Guest

    wel een beetje anti-climax zo een thread..
     
  16. Locke

    Locke Organic intellectual

    Berichten:
    184
    Leuk Bevonden:
    0
    ?

    Ik heb nog geen anti-climax gezien...

    Wat mij betreft moet het hoogtepunt nog komen:+

    - Locke
     
  17. Scotch

    Scotch Magic Tape

    Berichten:
    467
    Leuk Bevonden:
    0
    Tigger z'n post is meer een climax, hij heeft namelijk helemaal gelijk.

    Waarom een spel als Morrowind dan zo lang op zich laat wachten? Tja die uitgevers zijn gewoon lui denk ik.
     
  18. * HoTShoT *

    * HoTShoT * Guest

    Nee, Morrowind hoeft niet zonodig snel uit te komen want het is een flop...wisten de makers al...
     
  19. Locke

    Locke Organic intellectual

    Berichten:
    184
    Leuk Bevonden:
    0
    Heeft de xboxworldstaf hier nog gedachten over? Jullie zitten immers 'in het wereldje'? Of niet?

    Dit zou een interessante vraag zijn bij een interview met een developer/publisher. Het is leuk om dingen over games inhoudelijk te weten te komen, maar dit soort achtergrondinformatie zou vanuit journalistiek oogpunt zeker iets toevoegen.

    - Locke
     
  20. Tigger

    Tigger Master Chief

    Berichten:
    157
    Leuk Bevonden:
    0
    Nope daarom ligt daar nauwelijks me dan een week tussen:
    » Tom Clancy's Splinter Cell 29-Nov-2002 --- 18-Nov-2002
    » Unreal Championship 29-Nov-2002 --- 14-Nov-2002
    » MechAssault 22-Nov-2002 --- 12-Nov-2002

    morrwind is een heavy text RPG die voor 2 europese landen vertaald moest wordne. Bovendien was de US versie ook slecht geport: de game liet de memory van de xbox zwaar vollopen. ik hoppte dat dit eruit gesloopt was maar het schijnt dat dit nog steeds vrij ernstig is als ik de geluiden hier zo hoor
     
    Laatst bewerkt: 14 nov 2002

Deel Deze Pagina