Problemen bij formatteren Harde schijf

Discussie in 'PC, Handheld & Algemeen' gestart door Master Of Blades, 8 jan 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Master Of Blades

Master Of Blades aka BonkMeister

Leuk Bevonden:
    4
    Hallo,

Ik had de laatste tijd aardig last van Spyware, dus besloot ik Windows XP er maar even opnieuw op te zetten. Dat verliep verder zonder problemen, maar het probleem ontstond bij mn tweede stap.

Ik wilde Norton Anti-virus eerst installeren, die werkte bij mij voorheen goed en had ik diezelfde week nog succesvol bij mn zusje geïnstalleerd. Bij mij komt er altijd op hetzelfde punt dat de setup niet verder wil en dus afgebroken moet worden. Hierdoor kan ik geen Anti-virus installeren.

Toen kwam ik op het idee om de hele C-schijf gewoon helemaal te formatteren, dus echt alles eraf. Via de opdrachtprompt typ ik dus in format C: in, zoals dat moet en dan gaat het goed. Op een gegeven moment zegt die dat het station eerst ontgrendeld word. Ik zeg: ontgrendel en dat wil niet.

Ik heb dit uitgelegd aan een kameraad, die volgens mij een of andere ICT-opleiding volgt. Hij had het erover dat het kwam doordat het bestandssysteem van de schijf NTFS is en dat klopte idd. Toen had hij het erover dat ik hier een opstart-diskette voor Windows 98 voor nodig had, maar die heb ik niet meer. Hiermee moest ik het station kunnen converteren naar FAT32.

Mijn vraag is of iemand weet hoe ik dit op moet lossen (en nee, niet nieuwe computer kopen of iets dergelijks). Heeft iemand hier ervaring mee en als het verhaal van de opstart-diskette klopt, waar kan ik die vinden. Alle tips zijn welkom, want ik heb mn computer graag weer snel aan het lopen.

Nu gebruik ik trouwens snel een trial-versie van NOD32, maar ik wil graag weer mn Norton-antivirus gebruiken. Kom ook niet aan met welk virus-systeem beter is, maar mijn vraag gaat over het formatteren.

2. Hoosie

Hoosie The Race is ON!

Leuk Bevonden:
    1.295
    Je kan ook gewoon met de setup van windows xp formatteren! Ik heb het vandaag ook nog gedaan dus het moet mogelijk zijn.. Ik let alleen niet op de stappen en dergelijke dus kan het niet makkelijk uitleggen!

3. Master Of Blades

Leuk Bevonden:
    4
    Hmm, echt gewoon dat de hele schijf leeg is? Ik heb XP er tot tweemaal toe opgezet, maar hij wist de gehele C-schijf niet.

Maar is het dan niet erg of je nou FAT32 of NTFS hebt? Ik weet zo'n beetje wat er mee bedoelt word, maar daar houd het mee op.

4. Michinho

Michinho xßøX gÅm£® 300+er

Leuk Bevonden:
    0
    met welke functie formatteer je?

*quick ntfs
    *full ntfs
    *quick FAT 32
    *fast FAT 32

EDIT/ en heb je 2 harddiscs ? *

Laatst bewerkt: 8 jan 2006
  5. Hoosie

Hoosie The Race is ON!

Leuk Bevonden:
    1.295
    tja de beperking van fat32 is dat je geen bestanden groter dan 4 gigabyte erop kan zetten. Bij NTFS kan dit wel. Als ik het goed onthouden heb van vanmiddag dan kan je bij het scherm waar je partities aan kan maken je schijf formatteren.

Maar aangezien morgen mijn laptop aan de beurt zal ik morgen even opletten hoe het precies gaat en het even vertellen!

6. Master Of Blades

Leuk Bevonden:
    4
    Ik heb 1 harde schijf, opgedeeld in de C:-schijf en de D-schijf. Windows en de programma's staan op de C:confused:chijf. Mijn C-schijf is NTFS en mn D-schijf is FAT32.

Dat formatteren van schijf C heb ik op verschillende manieren geprobeerd. Via de opdrachtpromt met format C:, maar ook rechtermuisknop op de C-schijf en dan formatteren. Volgens mij heb ik alle opties gehad (FAT32/NTFS, SNEL/FULL) en dan geeft ie telkens aan dat formatteren niet gaat, omdat ie in gebruik is of iets dergelijks. Ik zal zo de foutmelding wel posten als dat nodig is.

7. Hoosie

Hoosie The Race is ON!

Leuk Bevonden:
    1.295
    uiteraard is ie in gebruik aangezien je daar windows op hebt staan. Als het goed is kan je de D partitie wel formatteren!

8. Master Of Blades

Leuk Bevonden:
    4
    toch wel? da's mooi kut. Ik dacht dat dat kon. Ik heb al mn muziek en bestanden enzo op D. staan. Ik wil juist C schoon hebben, zodat ik daar alle programma's opnieuw kan opzetten. Maja, die kan ik allemaal nog ff op CD's branden desnoods, maar is er helemaal geen optie om C even helemaal te wissen? of moet ik eerst D: wissen, dan windows daar installeren, dan C wissen en windows daar installeren?

Ik had hier btw de foutmelding ge-upload, maar daar weten we denk ik de oorzaak al van:

9. Elgee

Elgee Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    Je kunt het beste je PC opnieuw opstarten mét CD van Windows XP erin, vervolgens in de BIOS instellen (zodra je opstart komt dat ergens te staan, bij mij is dat F2 om in de BIOS te komen, dan staat er F2=SETUP ofzo) dat ie moet opstarten vanaf de CD en dan start ie weer op, dan krijg je de SETUP van Windows en kun je zeggen dat ie de hele schijf moet formatteren.
    Zo doe ik het altijd.

10. Michinho

Leuk Bevonden:
    0
    ik heb dit ook 1 keer gedaan !!

2 verschillende ..

en dit kan problemen veroorzaken ...!!! c-en d moeten zelfde hebben.. ofwel ntfs ofwel fat 32 ..:)

Laatst bewerkt: 8 jan 2006
  11. Master Of Blades

Leuk Bevonden:
    4
    Aha, alvast bedankt iedereen voor de tips, ik zal binnenkort eens gaan checken. Eerst voor de zekerheid wat back-ups maken.

12. Elgee

Elgee Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    Is handig ja, die back-ups.:p

13. Michinho

Leuk Bevonden:
    0
    je formatteert toch met CD ? :{

want zonder heb ik ook vaak geprobeerd en had ik hetzelfde errorvenstertje als u ..:)

14. killaz

killaz Active Member

Leuk Bevonden:
    43
    nee je kan geen schijf waar je windows opstaat formatteren in windows......dat is natuurlijk logisch......wat je doet is dit (al aangegeven ook ;) ) : Je moet als je net je pc aanzet meteen op DEL-knop drukken.....hiermee kom je in de bios.....daar moet je zoeken naar boot devices die zet je op je cd

dan start je opnieuw op met je windows cd.....hier moet je de optie zoeken om de c partitie volledig te formateren

klaar dat moet het doen

(sorry elgee ;) )

15. Cygnum

Cygnum XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    0
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina