PC slaat af

Discussie in 'PC, Handheld & Algemeen' gestart door X BelieveR, 13 jan 2006.

1. X BelieveR

X BelieveR Im the X priest

Leuk Bevonden:
    0
    Uhm mensen. Ik heb een vraagje. Ik heb een spel gekocht (The Movies) en die wilde ik dus gaan spelen. Nu blijkt dus dat de PC afslaat terwijl ik het spel speel. Eerst was het nu 5 minuten... nu al na 30 sec. ofzo. De PC gaat dan veel kabaal maken en wordt ook warmer en slaat uiteindelijk af.

Mijn PC specificaties zijn:

X800XT
    Intel(R) Pentium(R) 4 CPU 3.60GHz
    225 GB
    Geheugen: 1GB

Wat kan er aan de hand zijn? Bij andere spellen werd de PC ook wel eens warm enzo en schokte het beeld. IS er iets aan de hand met de koeling ofzo?
    Maar bijv HL2 speelt ie wel goed af en The Movies niet. Terwijl The Movies toch minder vergt lijkt me... En het maakt overigens niet uit of ik nu op hoge grafische kwaliteit heb staan of lage. In beide gevallen slaat mn pc af.

2. X BelieveR

Leuk Bevonden:
    0
    Waar kun je dat zien?

3. Hoosie

Hoosie The Race is ON!

Leuk Bevonden:
    1.295
    wat voor voeding heb je?? Het zou heel goed kunnen dat je voeding het niet allemaal trekt!

4. X BelieveR

Leuk Bevonden:
    0
    Weet ik niet? Waar kun je temperatur meten en waar kun je zien welke voeding je hebt?

5. X BelieveR

Leuk Bevonden:
    0
    Ok bedankt. Het iss de koeling of what evah. De pc is idd te heet. Ik heb zon programma gedowload en zelfs als ik niks doe wil ie um al afsluiten omdat de temperatuur van de CPU abnormaal hoog is. Dus laat staan als ik een spel speel... Het viel mij al op dat ondanks dat ik een super pc heb nooit spellen volluit kon spelen. Ik denk dat ik nu weet waarom...

6. Hoosie

Hoosie The Race is ON!

Leuk Bevonden:
    1.295
    nou een andere voeding regelen is wel heel erg drastisch aangezien je dan weer alles moet gaan aansluiten.
    Met het programma speedfan kun je zowel je voltages van je voeding zien, en ook de temparatuur dacht ik. Om te kijken wat voor voeding je hebt zul je even je kast moeten openschroeven;)

7. MegaHerz

MegaHerz Vitesse Arnhem 1

Leuk Bevonden:
    0
    Heb het zelf ook vaak dat ie te warm wordt als ik teveel CSS speel. Haal gewoon de zij kap eraf ;)

Mocht je toevallig een ASUS bord hebben heb je goed programma om het te kunnen zien allemaal dat heet asus probe.

Laatst bewerkt: 13 jan 2006
  8. Jradman

Jradman Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Zoals hierboven al wordt verteld, download speedfan, check de temperaturen en voltages en post die hier alsjeblieft. Ook de voeding checken kan geen kwaad, gewoon een kwestie van side-panel eraf halen en kijken :)

9. X BelieveR

Leuk Bevonden:
    0
    De resultaten:

10. Celius

Celius Guest

De temperaturen zijn wel hoog, behalve die van de HD's.

11. X BelieveR

Leuk Bevonden:
    0
    Dit is dus zonder iets noemenwaardigs te doen. Ik zst op internet + msn... thats it. Als ik een spel speel moet die dus nog veel hoger zijn...

12. Hoosie

Hoosie The Race is ON!

Leuk Bevonden:
    1.295
    tja ook de + 12v lijn is ook niet geweldig voor wat jij aan hardware erin hebt zitten. De temp's zijn idd hoog aangezien dit in idle is. Wat je zou moeten doen is even je kkast ophalen en kijken wat voor voeding je hebt. Ook zou ik als ik jou was de koeling nalopen!

13. Jradman

Jradman Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Je processor is 64 graden idle, dat is VEEL te heet. Ik raad je aan om geen games te spelen, totdat je koeling in orde is. Check of je koeler er goed op zit, voel aan de heatsink of hij heet is.

14. WiXX

WiXX Kijk uit maloot...

Leuk Bevonden:
    5
    Zeg je dat nu omdat iedereen denkt dat ze pc te warm is, of omdat je er echt van overtuigd bent?

Ik zie geen vreemde waardes staan namelijk. 60 graden op full load is niet echt abnormaal hoog.

Kan je wat meer info geven over bv. het wattage van je voeding, type moederbord, merk geheugen etc.

En slaat de PC af, of start hij gewoon overnieuw op? Anders moet je eens rechtermuisknop op mycomputer en dan eigenschappen. Dan ga je naar de tab advanced. Dan klik je op settings bij startup and recovery en vink je bij system failure -> automaticly restart eens uit.

Heb je de PC zelf in elkaar gezet (laten zetten) of is het een pre ding zoals Dell, Alienware etc?

Volgens mij is de eerste temp meting 40 graden op IDLE en de 2de temp meting op full load en die is 60, dus niks aan de hand lijkt mij.

Edit: Net mijn eigen temp gechecked op me FX-51 en die is 63 graden met winamp open, dus het is niet je proc.

Wat ik denk dat het kan zijn is of brak geheugen, of je voeding trekt het niet wanneer je vid kaart eens full power trekt.

15. X BelieveR

Leuk Bevonden:
    0
    Uhm hij slaat dus echt af en start niet meer op. Enige manier om hem weer aan te zetten is die aan/uit knop aan de achterkant in te druk en vervolgens opnieuw op te starten door de normale aan/uit knop in te drukken. Hij blaast dan heel erg en ff later ist weer ok. Ik heb hem zelf in elkaar laten zetten. Maar uh ik ga hem niet uitelkaar halen als je het niet erg vind... ik ben nie zo technisch. Weet nie eens hoe zon voeding eruit ziet. Maar waar ligt het aan dan? Aan de koeling of de voeding.

Mn moederbord is: ASUS P5GD2-X
    Geheugen:
    Memory Slot 1/4
    Installed Enabled Size 512 MB
    Form Factor DIMM
    Frequency 0.0 Hz
    Slot DIMM0 [BANK0]
    Manufacturer Manufacturer0
    Type SDRAM
    Type Details Synchronous
    Enabled Size 512 MB
    Total Bit Width 64 b
    Data Bit Width 64 b

16. McSparkle

McSparkle Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    1.189
    In de BIOS is een optie/instelling mogelijk om de pc automatisch af te laten slaan bij een X aantal ˚C. Ik denk, omdat je CPU zoals ik op de vorige pagina zag, 60˚C heet wordt, de pc hierdoor automatisch afslaat. Dit is om oververhitting te voorkomen. Je kán dit lager zetten, maar dat lijkt mij erg onverstandig omdat je CPU al een abnormaal hoge temp. heeft.

Zoals mensen hierboven/voor al melde raad ik het je ook aan om je CPU koeler eens goed na te kijken, en eventueel nieuwe koelpasta aan te brengen (kijk hier mee uit want het is erg schadelijk voor jezelf) Ik weet niet hoe lang je de pc hebt, en of je hem vaak schoonmaakt, of misschien wel helemaal niet. Maar haal de CPU fan er eens af en kijk of er misschien stof op of tussen de koelvinnen zit (stof isoleert namelijk heel erg). Het hangt er natuurlijk ook wel een klein beetje vanaf wat voor CPU fan je hebt.

Ik kan je niet echt veel verder helpen met dit probleem. Maar ik heb een tijd geleden ook problemen gehad met vastlopen, en toen heb ik de heatsink van de videokaart goed schoongemaakt. (Deze zit aan de onderkant, uit het zicht waardoor ik hem veelal vergat mee schoon te maken)

@ Post hierboven, de reden dat je hem niet meer aan kan zetten is waarschijnlijk een beveiliging voor de te hete temp. van je Cpu... denk ik :eek:

Dat had echter geholpen. Succes ermee verder !

17. MegaHerz

MegaHerz Vitesse Arnhem 1

Leuk Bevonden:
    0
    Ligt er toch ook wel beetje aan of het een AMD is of een Pentium meestal wordt een AMD wel warmer met standaard koeling toch ?

18. NL_Wouter

NL_Wouter The_Guardian

Leuk Bevonden:
    4
    mijn pc doet tenminste zijn richtingaanwijzer aan als ie afslaat!

19. Drone

Drone Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    Ik weet voor 90% zeker dat het niet de koeling is. Zóveel is 64 graden namelijk niet.

Gezien het feit dat TS geen idee heeft welke voeding hij heeft, neem ik aan dat er een B-merk met een te laag vermogen in zit. Hoe je kan zien welke voeding je hebt? Schroef je behuizing open, en kijk wat erop staat. Je voeding is dat kastje bovenin je behuizing, waar je de stekker in doet. Dus hoeveel Watt is je voeding en van welk merk (ook erg belangrijk)?

20. WiXX

WiXX Kijk uit maloot...

Leuk Bevonden:
    5
    Klopt.

Wat je kan doen is de kast eraf halen en checken of de sensors kloppen. Als je ongeveer 10 sec je koelblok kan aanraken is hij rond de 40 graden. Als je koelblokl niet eens warm is, dan mag je hem eraf schroeven en opnieuw goed erop zetten.

Deel Deze Pagina