Ik vraag me alleen maar af of computerspellen als ze realistischer, gewelddadiger, of gruwelijker zijn de behoefte aan geweld zo sterk kunnen bevredigen dat mensen minder behoefte hebben aan echt geweld. Het kan misschien zelfs afschrikkend werken.
Stel dat je ruzie met een jongen hebt en je bent iemand die diegene wil slaan. Ik zeg niet dat jij zo bent, maar stel het je even voor. Zulke mensen zijn er. Je bent boos maar komt diegene niet tegen en je doet voordat je hem opzoekt een computerspel waarin je iemand kan slaan. Dat spel is qua realisme veel verder dan de spellen van nu. In dat spel voel je geen trilling via je controller maar echt de pijn aan je hand op het moment dat je slaat. Je hoort de omstanders vol afgrijzen reageren. Je ziet hoe de ander in elkaar zakt. Je blijkt onbedoeld zo geslagen te hebben dat de ander naar het ziekenhuis moet en daar komt te overlijden. Je ziet de kranten en het journaal. Je ziet de tranen in de ogen van zijn moeder springen als ze een tekst voorleest tijdens een plechtigheid. Je voelt de spijt. Je wilt je excuses maken aan zijn moeder maar weet niet hoe. Zulke emoties voel je nu helemaal niet bij een spel waarin je iemand slaat. Die dingen maak je er niet bij mee. Als spellen veel realistischer zijn en je dat allemaal voelt zal je erna misschien eerder geneigd zijn om alleen maar met diegene te gaan praten en niet te slaan. Je bent de woede kwijt toen je de ander virtueel sloeg, je hebt de nasleep ervan virtueel beleefd en je komt in het echt niet tot de daad.
Carmageddon komt in de verste verte niet in de buurt van de werkelijkheid. Als de ervaring die je door het spelen van Carmageddon op de werkelijkheid lijkt ben je misschien wel zo getraumatiseerd dat je nooit meer een auto durft te besturen. Misschien alleen al uit angst dat je per ongeluk zou kunnen doen wat je in het spel deed doordat je gaspedaal zou kunnen blijven hangen.
Zou het niet kunnen dat het juist onethisch is dat spellen zo onrealistisch zijn? Geweld wordt nu juist verheerlijkt. Je ziet/ervaart het nu niet zoals het echt is.
Laatst bewerkt: 15 feb 2006