Aangifte van leden waarmee slechte deals zijn behaald in de Bazar?

Discussie in 'Xboxworld.nl : Frontpage en forum discussie' gestart door moederfietser, 3 jun 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. moederfietser

moederfietser Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Beste mensen,

Ik heb laatst een deal gemaakt met iemand hier op het Bazar voor een Strategy Guide van Halo 2. Helaas heb ik deze Guide nooit van hem ontvangen en reageert hij ook niet meer op mijn e-mails/PM's. Kan ik hier iets aan doen? Ik zie dat sommige mensen de namen waarmee ze slechte deals hebben gehad in hun naam zetten, maar ikzelf heb daar op het moment vrij weinig aan. Ik wil niet iemand aansprakelijk stellen dat mijn deal niet goed is verlopen, maar is er een oplossing voor zulke gebeurtenissen?

Alvast bedankt...

2. Gryphon

Gryphon FritsmaN

Leuk Bevonden:
    1
    Probeer het te bespreken met een moderator. In dit geval is het volgens mij Cygnum en mr. E waarmee je dit soort zaken kan bespreken.

Er valt helaas weinig aan te doen. Ik zelf heb al 35 goede deals gehad, er zat 1 matige bij. Het is toch je eigen risico.

Laatst bewerkt: 3 jun 2006
  3. Prospect

Prospect Guest

Nee :) Easy as that, als je iemand makkelijk wil naaien: dan doe je dat via internet. Ik kots alleen op dat soort figuren.

4. U Black Emperor

U Black Emperor Obscured

Leuk Bevonden:
    0
    heb je zijn achternaam en/of adres
    bel hem op, ga bij hem langs
    dat soort dingen helpt ook

5. Cygnum

Cygnum XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    0
    Jammer genoeg gaat het wel eens mis. Officieel zou je aangifte kunnen doen van oplichting. Jammer genoeg wordt dit niet bepaald serieus genomen, tenzij het om massale oplichting gaat. Wat je in ieder geval kan doen is mensen waarschuwen via je signature, en daarnaast kan je wellicht op zoek gaan naar mensen die ook een fout afgelopen deal met hem gemaakt hebben. Als er sprake is van bewuste oplichting bij meerdere personen, kan je wellicht collectief aangifte doen. In dat geval zou de politie wel wat kunnen ondernemen (als je geluk hebt ten minste). Wij van Xboxworld kunnen hier ook niet zo heel veel aan doen. Indien er meerdere gevallen bij meneer E en mij van dezelfde persoon bekend zijn, kunnen we met zijn tweeën, samen met de admins, overleggen wat we met die persoon gaan doen. Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

6. R-Y

R-Y let's pop

Leuk Bevonden:
    4
    ontopic:ik heb 1 deal gehad en die is ook goed gegaan gelukkig.

[offtopic]
    je mag die van mij nog wel hebbe :p
    ik heb ook die strategy guide , pm me maar voor intresse:D

7. Shinobi of the Wind

Shinobi of the Wind I'm Good Money

Leuk Bevonden:
    0
    Wat een triest figuur.

8. Gamersea

Gamersea Going, Going, Gone

Leuk Bevonden:
    22
    Achja, Zulk soort mensen bestaan nou eenmaal. Dit is dan ook de reden dat ik altijd mensen eerst laat opsturen en/of geld storten.
    Heb zelf namelijk ook 1 keer een slechte deal gehad niet mijn spel ontvangen en sinds dien laat ik andere dus maar eerst storten of dergelijke.

9. [2k]

[2k] XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    207
    Tja, de kans dat men je naait blijf je toch wel houden. Zo zielig zijn sommigen nou eenmaal.
    Het kan van twee kanten komen. Als je het geld overgemaakt hebt, kan de ander ook beweren het geld niet ontvangen te hebben.
    Beste oplossing is vaak directe actie ondernemen door persoonlijk contact te zoeken en niet via internet, waarbij je genegeerd wordt. Echter is dit niet altijd mogelijk ivm grote afstandsverschillen tussen beide personen.

10. Magical Elvis

Magical Elvis Active Member

Leuk Bevonden:
    7
    Er is niets tegen te doen. Ik heb via xbazar slechts 1 keer niets ontvangen, maar dat is echt niets vergeleken met bijv marktplaats. Daar is het een zeer groot risico en het blijft altijd een gok. Mocht je niets ontvangen dan kun je idd bij diegene langsgaan, maar als je iets voor bijv 10 euro koopt en die eikel woont 150 km verderop ga ik echt niet bij hem langs.
    Mocht je iemand niet vertrouwen, laat hem eerst versturen of storten, wil diegene dat niet, dan pech gehad maar dan geen deal.

11. Timmeh

Timmeh \0/

Leuk Bevonden:
    0
    Bewijzen?
    Als je daar leuk aanbelt of diegene opbelt dan helpt het ook weinig als je geen bewijzen hebt, hij kan zeggen dat hij nog nooit op xbw heeft gezeten en jou helemaal niet kent oid. En als je hem lastigvalt kan hij de politie op je afsturen._0/ Als je via internet koopt/handelt heb je nou eenmaal bewijzen nodig, vraag altijd een telefoonnummer ofzo.
    Een PB lijkt mij hier voor op zijn plaats IMO voor die persoon. Zo niet?
    Zet vooral de naam van zo'n * in je naam.

12. ErroX

ErroX Active Member

Leuk Bevonden:
    2
    Gelukkig gaat het slechts om een guide. Je moet er niet aandenken dat je je Xbox360 hebt opgestuurd ofzo/hebt gekocht.

13. mars15

mars15 Guest

heb nu 2 deals gehad op xbazar
    en beide gewoon in het echt afgesproken en daar het spel geruild
    kan ik zeker aanraden

14. Tha Ladykillah

Tha Ladykillah Tha Nudies!

Leuk Bevonden:
    0
    Misschien handig om eerst een telefoon nummer te hebben van diegene waarmee je gaa dealen.. Bel hem eerst op om zo in ieder geval zijn nummer te hebben! Helaas kan je altijd nog om adressen liegen maar misschien met een achternaam van diegene.. in een telefoonboeken na checken of die achternaam daar ook echt woont.. Daarbij kan diegene ook leigen maar in ieder geval een telefoon nummer hebben kan misschien al voldoende zijn! Maar het blijft natuurlijk altijd een gok... Beter is als je met diegene een afspraak maakt.

15. gamer18

gamer18 xboxgamer

Leuk Bevonden:
    0
    Soms kan je het ook al wel aan de taalgebruik van sommige mensen zien, dat ze als je een deal heb gemaakt met hem, wel of niet de bedoeling hebben om iets op te sturen.
    Als je ze echte naam weet, kan je ook kijken op opgelicht.nl (website) daar vind je heel veel soorten dingen van oplichting en er staan veel gegevens op van mensen die andere opgelicht hebben.

Misschien is het een idee voor je.

16. geertbargeman

geertbargeman Kampioen 2018 - 2019

Leuk Bevonden:
    308
    Gewoon bij houden in je sig met wie je goed gedeald heb. Zo kan degene waarmee jij wil dealen kijken of jij betrouwbaar bent. Vertrouwt hij/zij het niet, dan mag hij (van mij iig :9) gerust de mensen pmmen die in mijn sig staan.
    Geldt natuurlijk ook andersom. Heeft degene met wil ik wil dealen niemand in z'n sig staan (en kan ie het ook niet op een andere manier bewijzen), dan betaalt hij/zij eerst voordat ik iets op stuur.
    Na verloop van tijd kan je een hele rits namen opnoemen met wie je gedeald hebt, en ben je "betrouwbaar"

17. Joris Springer

Joris Springer Tjilper

Leuk Bevonden:
    1
    Iemand die veel dealt kan niet alle namen in zijn signature plaatsen natuurlijk, op een gegeven moment wordt je sig namelijk dan te lang.
    Verder kan je op de ene site met iemand slechte ervaringen hebben terwijl anderen alleen maar goede ervaringen hebben met diegene op een andere site.

18. Robby Bobson

Robby Bobson Die rapper.

Leuk Bevonden:
    0
    Na ruim 40 deals ben ik nog steeds niet gestuit op een mafkees die me probeerde op te lichten.. Ik kan vrij snel zien dat iemand niet helemaal kosjer is, door de manier waarop PM's worden gestuurd.

Je hebt een aantal verschillende PM's:
    Korte, ongeinteresseerde PM's
    Korte, Zakelijke PM's
    Uitgebreide PM's, met een duidelijk beeld waaraan de deal moet voldoen

Vooral de 2e en de derde zijn betrouwbaar. Je weet waar je aan toe bent, er is interesse, er is zekerheid, dat is belangrijk in een deal. Het gaat tenslotte toch vaak om een spel van rond de 60,- die je niet zomaar kwijt wilt.

De eerste moet je goed bij gaan nadenken. Je moet zoveel mogelijk door vragen over de dingen die je wilt weten. Dus als het je een veiliger gevoel geeft, vraag een mobiel nummer, vraag door over de kwaliteit, is het de goede versie, etc etc.
    Als je twijfelt, doe het niet! Ik heb 1x een deal afgeketst omdat ik het niet helemaal vertrouwde. Hoe graag je het spel ook wil hebben, je vindt er nog wel eentje.

En belangrijk is het, om bij verkoop deals, eerst het geld over te laten maken (tenslotte is hij degene die het spel wilt), en niet de helft, maar het volledige bedrag. (tenzij het om een Xbox360 gaat, dan is het voor de ander veiliger om de helft te doen, maar bij spellen, altijd het volledige bedrag)

Daarnaast moet je veel contact blijven houden. Is het geld binnen? Stuur een PM. Is het spel binnen? Stuur een PM.

En verder, tsja, is het vooral hopen op het beste van de mens..

19. Edris

Edris Gamechick

Leuk Bevonden:
    0
    Kan er niet een topic (closed sticky in Xbazaar) gestart worden met daarin enkel een lijst met de namen of nicks van die personen? Daarachter hoeveel slechte deals er al met die personen zijn gebeurd en eventueel de nick van de gedupeerden. Eigenlijk een soort van zwarte lijst.
    Een pm sturen naar de moderators (cygnum of mr. E) en dan wel een deftige uitleg eventueel met bewijsstukken (zoals oa een 'printscreen' van je online overschrijving in homebanking ofzo)
    Ben je onterecht op de zwarte lijst gekomen kan je het eventueel nog aanvechten met de moderator.
    Zo is iedereen geholpen en zullen de 'oplichters' rapper afgeschrikt worden of eerder uitgesloten worden van een deal.
    Goede deals zou ik uitsluiten tenzij die persoon al op de lijst vertoeft en zich heeft 'gedragen' dan verdient die het ook. Anders wordt het een knoeiboel, maar het hangt ook allemaal vanaf of je die 'oplichter' aangeeft of niet.

Ik heb 1 deal willen sluiten maar ik had op tijd de andere verwittigd dat extra onkosten roet in het eten strooide en ik geen geld had. Het is een kwestie van vertrouwen. En als iemand het vertrouwen schaadt tja die heeft er gelegen. IRL is dat ook zo. Lening/rekening niet op tijd betaald -> zwarte lijst -> nergens nog een lening of krediet te krijgen.
    Als een deal om 1 of andere reden niet door kan gaan meldt die persoon dat dan even. Als ik de deal niet doe via pm's hier, dan is het met mijn officieel emailadres (@telenet.be) bestaande uit naam en voornaam. Ook stuur ik een printscreen van de verzonden overschrijving via homebanking, wel met mijn saldo etc gewist ;)
    Ik doe sowieso al liever geen deals met hotmailnicks (blablabla123456@hotmail.com of msn.com) die hebben nogal eens de neiging om een mail niet te ontvangen of in de bulkmap en als die dan geleegd wordt zonder na te kijken... go figure. + je weet totaal niet met wie of wat je te maken hebt.
    Verzending gebeurt trouwens nooit vooraleer ik geld heb gezien. Anderszijds als het item niet marcheert (grafische kaart ofzo) dan neem ik hem terug en betaal ik de verzendingskosten ook zelf.

//edit: na lezen van god's gamers reply
    Ja als je iets moet verzenden heb je zijn naam en adres, dit kan je altijd checken met de naam en adres in de overschrijving. Ik weet niet of jullie giro dat ook heeft maar hier wordt dus naam+adres van de rekeninghouder weergegeven in de overschrijving. En natuurlijk alles duidelijk genoeg bespreken alvorens de deal te sluiten...

Laatst bewerkt: 3 jun 2006
  20. Robby Bobson

Robby Bobson Die rapper.

Leuk Bevonden:
    0
    Zwarte lijst is al vaker aangedragen. Is niet slim, simpelweg omdat mensen dan makkelijk er op komen door mensen die haatdragend zijn, terwijl er niks aan de hand is. En ook al kan je het aanvechten, en lukt het, om jezelf er af te krijgen, dan nog, zullen er mensen argwanend zijn..

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina