Deze keer kijk ik lekker de kat uit de boom. De vergelijking die MacDennis boven mij schetst zegt al genoeg. Formaten zoals SACD, DVD-Audio en HDCD zijn (bijna altijd) stuk voor stuk superieur aan de cd qua geluidskwaliteit. Maar omdat de cd voor de meerderheid van de mensen prima volstaat hebben ze helemaal geen behoefte aan een nieuw formaat. Sterker nog, de meeste mensen kennen deze formaten niet eens... Een andere oorzaak is veelal ook de hogere aanschafprijs van de benodigde apparatuur, en de meerprijs van de software t.o.v. de cd.
Nu is het niet helemaal eerlijk om geluiddragers met beelddragers te vergelijken, maar het komt op hetzelfde neer. Voorbeeldje: De cd 'The Dark Side of The Moon' van Pink Floyd kostte mij destijds €6,99 en is van een uitstekende geluidskwaliteit. Maar nu is de SACD versie uitgebracht van dit album met een verbeterde geluidskwaliteit, en een prijskaartje van €29,99. Dat is een aardig prijsverschil voor wat extra kwaliteit.
Voor de meerderheid van de mensen volstaat de beeldkwaliteit van de DVD nog uitstekend, en die hebben ook helemaal geen behoefte aan een hogere beeldkwaliteit, voor een nog hogere prijs.
Laatst bewerkt: 3 jul 2006