hoi, ik heb na een jaar alleen maar achter de pc zitten en veel modeleren op stage rsi gekregen, en geloof me dat is niet relaxt. ik heb voornamelijk last van mijn pols als ik met de muis werk en dat is niet handig, zeker niet als je net een bedrijfje bent begonnen met het maken van 3d visualisaties voor bedrijven (zeg het door, kan altijd meer klanten gebruiken) nou wil ik binnenkort met het eerste verdiende geld dat al binnen is een tablet kopen, ik heb gehoord dat wacomb de beste heeft maar ik wou even aan jullie vragen of iemand hier er ervaring mee heeft, en wat die ervan vind. ik heb vaker met een tablet gewerkt en ik vind ze erg fijn, ik wil alleen weten welke ik zou moeten kopen. hoop dat jullie me hierbij kunnen helpen grtz sick
Wacom wordt bij ons op school aangeraden en gebruikt (wel a3 formaat, want we hebben 21" schermen). Je moet iig de goede grote kiezen de past bij je scherm (ik zou sowieso niet kleiner dan a4 kopen). Het zijn de: Intuos3 A3 Wide DTP, zo'n €600
niet kleiner dan a4? je moet niet vergeten dat ik rsi heb en mijn pols niet te veel wil bewegen, ik heb met een kleine en met een a4 gewerkt en vond de kleine toch iets fijner, ik moet eens even kijken. maar zijn die dingen echt zo duur? dat is wel een beetje extreem he dit haal ik net van de wacom site Welk formaat tablet? U wilt de mogelijkheid om de cursor op het beeldscherm nauwkeurig te bewegen en te positioneren, zonder dat u daarbij zeer kleine bewegingen en correcties hoeft te maken, waardoor u uw spieren extra aanspant en uw arm onnodig belast. M.a.w. u wilt nauwkeurig kunnen werken zonder dat u daarbij (onbewust) te hoge nauwkeurigheidseisen aan uw eigen lichaam stelt. Een groter tablet kan RSI-klachten beter helpen te voorkomen omdat de nauwkeurigheidseisen aan de plaatsing van pen, en dus uw hand en arm, omlaag gaan. Daarnaast heeft een groter tablet het bijkomende voordeel dat de bewegings- en houdings-variatie van uw arm omhoog gaan. Maak daarom nooit de fout juist voor een kleiner werkgebied te kiezen, omdat dat makkelijker lijkt. je kunt een test doen en ik kwam hierop uit http://www.wacomshop.be/product.html?ItemID=661 de meeste hebben geen scrol maar deze wel, dat vind ik wel belangrijk ik zoek nog even verder maar mischien bestel ik deze al. het is ook een aanbieding een beter pen tegen rsi is deze http://www.wacomshop.be/product.html?ItemID=591 maar die is wel een stuk duurder
ik deed een test en ik kwam hioer op uit http://www.wacomshop.be/product.html?ItemID=592 nee geef mij maar gewoon een tablet PC liefst convertable
Tja, kwestie van afwegen he. betaal je €400 of ga je het ziekenhuis betalen voor je RSI problemen? Of je probeert een trackball ipv muis, heb ik ook al veel over gehoord. Uiteraard moet je ook je desk goed hebben opgezet.
How eens A4 is echt te groot hoor als je geen tekenaar bent. 3D-en enzo gaat echt goed met een A5. Zelf heb ik de A5 widescreen versie (ook na RSI klachten) omdat me beeldscherm ook widescreen is, en als ik hem meeneem naar verschillende werkplekken dan staat daar meestal een dual setup van monitors. Doordat de tablet widescreen is blijf je altijd binnen verhouding. En hoe groot je monitor is .. mwha vind ik niet echt een motivatie voor een grotere wacom. Ik heb 24 inch en daarbij is een A5 echt wel groot zat. Als je er 1 gaat kopen neem dan wel een wacom en niet 1 van de aldi, zit echt wel een wereld van verschil in. Je hebt je eigen bedrijfje dus zo een investering in een wacom kan geen kwaad. En trouwens.. je koopt het maar 1 keer.. je hoeft niet elk jaar een nieuwe. En zoals hierboven al gezegt is.. beter 400 euro kwijt dan rsi erbij. Staat niet zo nice op je CV tho Dus heb je thuis dual screen, of widescreen neem dan de A5 widescreen. Heb je het niet.. neem dan alsnog de A5 widescreen , voor als je ergens anders gaat werken waar wel dual screen is haha. Deze dus, A5 Widescreen wacom USB: OLE !
begrijp ik goed dat als je zo,n ding gebruikt je dus met de pen op het blad tekend en het resultaat op het scherm ziet? ? En hoe doe je dan dubbelklikken? Is het ook voor links handigen?
Het blad is zeg maar je beeldscherm (uiteraard zie je het beeld niet op het blad.. kan wel maar dat is een duurdere wacom). Dus, als je met je pennetje links boven in de hoek bent, dan is je cursor van je muis ook links boven in de hoek. Schuif je naar beneden met het pennetje dan gaat je muis naar beneden.. WOW its amazing bob !! En ja ook voor links handige.. ikke ook links
Hm a5 is wel erg klein Met grote van je scherm/wacom be doelen ze dat je dan 1 op 1 kan tekenen. 3d is uiteraard heel anders. Maar tekenen (vegen/strepen die toch wel wat langer dan a5 lengte zijn )wordt anders wat moeilijk
Vergeet niet dat er nog een maat kleiner is.. dat is de A6.. die is pas klein. De A5 wide heeft een oppervlakte van ongeveer een A4tje (papier velletje), en het hele ding is zelf is net zo groot als een toetsenbord. Niet echt heel klein ofzo vind ik... En op diverse fora zie ik mensen die echt mad veel skills hebben met tekenen en die doen dat gewoon met een graphire A6 !!
ik weet dat ik eigenlijk een grotere moet kopen maar ik vind 400 euro toch net iets te duur. ik begin pas met mijn bedrijfje en heb dus nog niet veel geld, de opdrachten beginnen net pas te lopen. dus ik denk dat ik voor deze ga http://www.wacomshop.be/product.html?ItemID=661 ik weet het nog niet. ik ga binnenkort nog even naar een computerwinkel, dat scheelt weer verzendkosten enz ik kijk nog wel even, ik wil er wel eentje hebben in ieder geval
Nou als je eenmaal de techniek van digitaal tekenen in de vingers hebt is het wel ietsje makkelijker dan op papier tekenen omdat je de "undo" knop hebt en veel brushes /kleuren etc. (en layers!) Maar idd als je dan alleen nog maar stokpoppetjes kan tekenen schiet het nog steeds niet op. @Chupacabra, klopt je gamertag?
dat klopt inderdaad, van een tablet ga je niet ineens super goed tekenen, maar het is beter voor je pols, hand, arm, schouder en noem maar op om een tablet te gebruiken dan een muis. en aangezien ik al rsi heb en het niet erger wil maken wil ik graag een tablet kopen. zeker nu ik nog veel meer met de pc ga werken omdat ik nog op school zit waar ik veel digitaal ontwerp, en ik nog een eigen 3d visualisatie bedrijf heb. ik ga hem dan ook gebruiken voor programmas als: 3d max, autocad, photoshop. maar niet het tegengebeuren, meer het modeleren en fotobewerken. ik ga wel ermee proberen te tekenen, dat lijkt me wel een stuk fijner dan met de muis. haha dat worden mooie tekeningen in het paint topic.