Bij consolegames wel. Ontwikkelaars gaan hun game niet op 30 of 60 frames laten draaien op een pal 50 televisie, want dan stottert het beeld en zit je feitelijk vijf frames overbodig per seconden te renderen, verspilde moeite. Dan stemmen ze hem af zodat het 25 of 50 is en daardoor de beeldverversing gelijkloopt met de rendering van de frames. Maar goed, dat is een non-issue omdat games nu bijna standaard PAL60 zijn allemaal en ze dus vast zitten op 30 of 60 frames per seconden.
Het verschil tussen of een game 30 en 60 frames is is natuurlijk een non-issue, daar heb ik het niet over. Feit is dat bij PAL50, het gaat om 25 of 50, in vergelijking met PAL60, 30 of 60. Dus in dat geval is bij hogere frequentie, hogere framerate mogelijk. Wat niet uitsluit dat een titel stottert en een framerate van 1 behaald, natuurlijk, dat ligt aan het spel, niet aan de TV. Ik ga nu even uit van de ideale situatie, die stotteringen zul je altijd in een spel hebben, onafhankelijk van de frequentie van je tv.
Een enkele Playstation 2 titel rendered zelfs interlaced! Die renderen de helft van je beeld (aangezien de helft van je beeld per frame te zien is op een TV set, 2 frames vormen 1 compleet beeld, door elkaar heen), effectief 320x240, per frame, om renderkracht te besparen en extra mooie beelden te krijgen om maar meer uit de console te krijgen. Heel knap! Overigens deden de jongens die Kung Fu Chaos maakte voor Microsoft (en nu Heavenly Sword ontwikkelen voor Sony) dat ook op de Xbox. Hele slimme trucs!
Klik om te vergroten...