Thuis server maken

Discussie in 'PC, Handheld & Algemeen' gestart door *Xink*, 26 jul 2006.

1. *Xink*

*Xink* Spartan U13

Leuk Bevonden:
    0
    Mijn stiefpa heeft laatst zn pc naar ons huis toe gehaald en ik wil er iets mee gaan doen.

We hebben een oude pc voor mn zusje, voor haar BrE3zÁhHz gedoe.
    Ik heb een laptop voor alles.
    M'n 'pa' heeft een laptop voor zaken.
    +Die nieuwe pc nu.

Ik wil graag een draadloos netwerk aanleggen en die nieuwe pc als een soort server te laten draaien.

Die oude pc heeft internet rechtstreeks het modem, mijn laptop van de buren :+ , die zaken laptop via een kaartje via UMTS dinges.
    Nu wil ik graag die nieuwe pc én die oude via dat modem laten lopen(draadloos ofc) en die 2 laptops zo houden.
    Die nieuwe pc draait dag en nacht om dingen te /Mod (illegaal luchtje aan. -Arjan), of... hij draait gewoon dag en nacht ^_^.
    Dan wil ik dat ik met mn laptop(en andere laptop+oude pc) op die server in een map kunnen kijken en daar films/foto's/muziek of wat dan ook in die map(pen) staat kunnen importeren en dan gebruiken.

Heb ik hier speciale software voor nodig? Of kan dat met windows zelf?
    Ik heb gezocht naar wat routers + ontvangers maar heb er niet erg veel verstand van dus kent iemand een kwaliteid merk(of apparaat zelf) die tog niet al te duur is?

Laatst bewerkt door een moderator: 27 jul 2006
  2. DaboNL

DaboNL Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Voor zover ik er verstand van heb kan ik je vertellen dat dit mijn inziens allemaal wel mogelijk is, ook binnen windows, door middel van een thuisnetwerk aanleggen (alhoewel dit soms de nodige kuren vertoond) en kan ik je absoluut een linksys router aanraden.

Wat je ook kan doen is een soort van pc anywhere programma waardoor je de pc kan aansturen vanaf een andere pc en ook bestanden kan uitwisselen, volgens mij kan dit laatste namelijk niet via extern bureaublad wat standaard in windows pro zit.

3. *Xink*

*Xink* Spartan U13

Leuk Bevonden:
    0
    Met thuisnetwerk heeft 1 pc inderdaad kuren...
    Daarom zoek ik een programma ofzo.

En windows server editie, 2003 dacht ik, kan ik het daarmee doen? als het genoeg voordelen heeft dan.
    En moeten ze dan alle 4 server editie draaien? zoja dan kan het niet.

4. DiaL

DiaL XBW Senior

Leuk Bevonden:
    21
    Het hangt er van af waarvoor je'm wil gebruiken natuurlijk, je kan er je site op hosten, een mailserv laten draaien, ftp,... maar je wil voornamelijk bestanden erop zetten om er gewoon via het inet aan te kunnen? Of wil je hem enkel in je thuisnetwerk gebruiken want dan is het natuurlijk slechts een kwestie van te sharen en hem laten osptaan.
    Je kan misschien best een ftp prog, een deftige is bv: Cerberus, laten draaien.
    Je zei dat de pc zich achter een router bevond, dan moet je Cerberus wel nog even juist configureren;
    -ga naar config, server manager en vink daar Use different ip for PASV command aan.
    -daar moet je dan het ip adres van je router invullen
    Kijk nog even bij advanced settings, normaal staat PASV port range daar al ingesteld bij standaardpoorten 1025 tot 3500
    -ga nr je router config scherm (typ je lan ip adres in je browser) en forward poort 20, 21 en 1025 tot 3500 naar je pc en het zou moeten werken. (info over portforwarding)
    Misschien moet je je router nog wel resetten, maar nu zou je met een ftpprog je server moeten kunnen bereiken.

5. Shcaap

Shcaap Liev Gastje

Leuk Bevonden:
    4
    Filezilla voor FTP.
    TightVNC voor remote access
    µTorrent voor torrents
    En windows 2000 pro
    Meer heb je niet nodig voor een simpel ding.
    en op 2k na, is het allemaal gratis.
    en ik kies voor 2000 om dat het ouder is en de kinderziektes er uit zijn, en het werkt op zowat elke PC.
    en uiteraard mappen gaan delen :)

6. MAX3400

MAX3400 Virtualization...

Leuk Bevonden:
    0
    Je kan bijna elke Windows-versie gebruiken maar zorg dat je dan 2 netwerkkaarten hebt (wired of wireless). De ene zorgt voor het inkomende internet-signaal en de andere voor distributie binnen het huis.

Daartussen kan je een of andere software-matige router; rule-sets definieren en poorten wel/niet openzetten.

En binnen Windows maak je dan shared folders aan waar je bestanden in kan zetten of vandaan kan halen die je wil gebruiken op een andere PC in het netwerk.

7. *Xink*

*Xink* Spartan U13

Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb alles nog niet maar moet ik dus 2 draadloze recievers eraan doen? o_O
    Alles gaat draadloos uiteraart.
    Maar wat is het voordeel van FTP ten opzichte van windows gedeelde map zelf?

8. MAX3400

MAX3400 Virtualization...

Leuk Bevonden:
    0
    Waarom 2 draadlozer routers? Je inkomende verbinding is nu toch ook via een draadje, meen ik te lezen?

Met FTP kan je ook van buitenaf bij je bestanden komen, als je dat wil; met Windows Shared Folders is dat een stuk moeilijker en/of trager.

Deel Deze Pagina