Hallo, over 1 week komt m'n nieuwe systeem dan eindelijk binnen: Core 2 Duo E6600 2,4Ghz Coolermaster iGreen 500w Asus P5W DH Deluxe 2x 1gb Corsair Cas4 PC5400 DDR2 Saphire Radeon x1900XT WesternDigital 320gb Sata300 WesternDigital 80gb schijf (uit oude pc) Nu is mijn vraag dus, hoe ik deze 2 harde schijven het beste op kan stellen, zodat mijn systeempje het beste loopt en goed beveiligd is tegen crashes. Het systeem wordt gebruikt voor heel veel gamen en downloaden. Denk bij downloaden vooral aan /Mod *knip* mag niet over gesproken worden op dit forum. -Arjan. Ik heb al 60gb aan muziek wat zoiezo op de nieuwe pc moet komen. * Kan ik het beste de spellen en windows op de 80gb schijf zetten, en alle downloads + mijn document oid op de 320 versie? * Of werkt windows juist sneller op die 320gb versie, en moet ik met partities gaan werken? * Ook met het wisselbestand zat ik laatst te kloten, ik las dat je pc sneller werd als je je wisselbestand op een andere schijf als waar windows opstond neer plaatste. Maar werkt dit 'trukje' ook als je partities maakt?
je nieuwe schijf is een SATA schijf, en aangezien je dit niet specifiek bij de oude HDD hebt gezet, moet je nieuwe HDD sneller zijn (hoewel het verschil nietheel bijster groot is). Dus games iig op die van 320 dunkt mij.
Voor downloaden en simpele dataopslag is snelheid van minder belang. Windows en games hebben meer voordeel van een snelle schijf. Ik zou persoonlijk op een van de schijven windows zetten en op de andere schijf de games. Naja partities zou ik sowieso maken .... max 20 gieg ofzo voor windows partitie. Het voordeel hiervan is dat als er iets mis is met je windows, alle data mooi op een andere partitie staat (of nog veiliger op een andere fysieke schijf, mocht je schijf kapot gaan). Mocht je windows opnieuw gaan installeren, hoef je niet moeilijk te gaan doen om je data te backuppen. Een aanradertje is dan ook om na installatie een ghost te maken en deze op een andere partitie (of cd/dvd) te zetten. Mocht er een probleem zijn, heb je je windows snel weer in de oude situatie.
Dat van dat backuppen heb ik op de pc die ik nu gebruik al toegepast, op 1 Hdd van 80gb staat windows + games, andere hdd (ook 80gb) staat muziek + mijn documenten. Games en windows heb ik zo weer opnieuw geinstalleerd. Maar is het snelheidsverschil tussen zo'n nieuwe Sata schijf en een oude Ata schijf groot? Want windows wil ik graag op snelste disc, maar games eigenlijk ook... Dus ik denk dat ik het het beste zo kan doen: : 320gb Sata Disk: - 20gb; Windows en dus ook 'program files'(Is dit voldoende als ik veel programma's zoals photoshop, adobe premiere pro, dreamweaver en sony vegas opzet?) - 100gb; Games. Spellen worden tegenwoordig steeds groter, Act of War inclusief expension is al 14gb - 200gb; Pure opslag van Muziek, Mijn Documenten, overige troep : 80gb Ata schijf: - 80gb; Geheel te gebruiken om een ghost image van de andere schijf op te plaatsen. Is dit een goede optie?
Ik denk dat jeje C schijf (windows?) gewoon groter moet nemen, als jeje program files e.d. ook wilt volzetten met de proggie's . Dan is het ook weer zo dat je Programma's zoals Dreamweaver toch niet per se hoeft te instaleren in de Program Files ( ? ) weet iemand dit. Als je echt alles netjes wilt delen in schijven ziet die C schijf met minimaal 35 gig er netter uit... Iets meer speling. *voor als je dus progs gewoon in de Program Files (moet?) gaat instaleren
Naja een ghost zal ook geen 80 Gieg innemen Dus daar kun je ook makkelijk data kwijt. Nog een tip: Je kan ook de standaardmappen veranderen van bijvoorbeeld mijn documenten, bureaublad, etc. In jouw geval naar de 80 gieg schijf wellicht. Als je dit doet voordat je de ghost maakt ... hoef je bij problemen alleen je ghost terug te zetten en niet alles te backuppen of naar andere partitie te zetten. Een programmaatje waarmee je dit zou kunnen doen is: http://dl.totalidea.com/files/public/txp4trial.exe <-- Met de trial kun je het programma 30 x opstarten, dit moet ruim voldoende zijn
Je moet 'em instellen als striping(raid 0 ofzo toch?) dan heb je de optimale snelheid. Alleen als je schrijf crashed ben je de lul (sommige programma's kunnen dit trouwens recoveren tot op zekere hoogte)
Maar raid 0 zorgt er toch voor dat je de opslag capaciteit krijgt van de kleinst geplaatste schijf, en dat dan 2 maal? En Mijn Documenten plaats ik zoiezo al op een andere partitie (heb ik bij m'n huidige pc ook), maar over bureaublad (documents en settings) heb ik nooit gedacht. Misschien wel handig, bedankt voor het progje! EDIT: Iets wat ik me net bedenk/afvraag. Als de ghost image alleen de windows map + program files bevat (want documents en settings staat al veilig ergens anders), en windows wordt teruggezet zegmaar, heeft windows er dan geen problemen mee als de documents and settings map niet op zijn standaard locatie staat? Dit ivm het ontbreken van Accounts en dergelijke...
Hmm, ik zit ook wel een beetje met dezelfde kwestie straks op mijn PC, alleen heb ik dan drie HDD's. Twee Western Digital Raptors (hele snelle van elk 150 GB), en een "gewone" Western Digital van 250 GB. Ik had al begrepen dat ik het beste Windows en software (games) op die Raptors kan gooien, en de "rest" op die wat minder snelle van 250 GB. Echter, partities maken e.d. Ik heb er geen verstand van zullen we maar zeggen
Ik ook niet veel, maar weet wel. Als je Partition Magic 8.0 ergens vandaan kan halen, dan lukt het m'n oma ook nog wel Zeer gebruiksvriendelijk vind ik.. en werkt goed imo
Als je windows er al op hebt staan, kun je gebruik maken van schijfbeheer: http://www.ivanhoejupiler.be/t33246-schijfbeheer.html Je zou het ook in dos kunnen doen met Fdisk, maar dat is voor velen al te moeilijk. Zelf gebruik ik vaak Hiren's Bootcd: http://homepage.ntlworld.com/hiren.thanki/bootcd.html http://maxt.dk/archives/2006/08/01/hirens-bootcd-83/
Als je Raid 0 gebruikt maak je gebruik van 2 schijven maar verlies je als het ware de 2de schijf. Als je 2 schijven van 250GB hebt, wordt de data geschreven naar beide schijven. De eerste 4 bits naar schijf 1, de laatste 4 bits naar schijf 2. Crasht 1 schijf dan is het over en uit voor het gehele systeem (tools zijn beschikbaar, maar lang niet altijd werken die.). In feite kun je dus ook maar voor 250GB aan data wegschrijven. De overige 250GB ben je dus "kwijt".