zowiezo snap ik het het hele verhaal niet zo.
Is het dan erg dat GC gericht is naar een vrij jong publiek?
Laat ik het zo zeggen.
Vroeger had je sega en nintendo als grootste. lekker simpel.
Nou hadden we de zwarte sega met zeer actie gevulde games en nintendo met meer strategie games en mooie kleurrijke games als mario zelda etc.
Toevallig was ik rond de nes tijd een kind van uhmm 8 jaar ofzo.
ten eerste ik heb hem niet zelf gekocht maar me ouders. (dus de cijfers zijn altijd gebaseerd op wie hem koopt lijkt me?)
Waarom wou ik een nes???
- niet omdat sega minder was
- niet omdat sega minder bekent was (integendeel)
- niet omdat nes coolere games had (had zowiezo nog nooit een nes/sega game gespeeld)
Nou waarom dan?
omdat:
- de nes een mooi grijs rustig kleurtjes had
- de games kleurrijk waren
- de games een hoog alles in de wereld is goed gehalte hadden
- de games gewoon prettig aanvoelde toen ik 8 was
Daarom denk ik net als velen dat Nintendo zich zeker richt op kinderen onder de 12 met een hoop games en zeker de console zelf. Ik vermoed zelfs dat dit nintendo's strategie is al jaren lang met elke console die ze maken. Waarom:
- kleur. deze keuze van kleur roept bij veel kinderen een plezierige gedachte op
- games. erg toegankelijk en kleuren zien er weer prachtig uit.
- controlers. Ziet er speels uit en daar houden kinderen nou eenmaal van (kleur/uiterlijk)
Maar de belangrijkste vraag? is dit erg?
Nee integendeel. De grootste afzet markt van consoles ligt in de kids tot een bepaalde leeftijd en in de japanse markt (die net op kinderen lijken af en toe, denk aan pokemon hype etc etc) Dus in dat opzicht is nintendo veel slimmer als bijv MS die zich niet echt richt op de kids maar meer op de coole puber en hoger.
En als je doel kinderen is wil het niet zeggen dat een GC voor kiddy's is? integendeel volwassenen spelen er ook op en dat is ook prima. Hoe doen ze dat? door de games. Ze hebben niet alleen "kiddy games" nee ook volwassen games. Maar wat voor mij de doorslag geeft dat een GC meer richting kids wordt gemaakt kun je hierboven lezen. Kiddy only is ie zeker niet.
eigenlijk kan je dus concluderen dat Nintendo er zeer goed in is geslaagt om een breder doelgroep aan te spreken. Teminste ze kunnen lager dan de xbox. Of dat in de praktijk hier in "nuchtere" nederland ook zo is? dat weet ik niet.
maar hou nou eens op met dat kiddy gc gezeur. En dat je gewoon een kiddy ben als je erop speel. Gaat nergens over.
P.S. Ik vraag me af wat nintendo zijn strategie is met de GC, helaas zullen ze dit niet zomaar verklappen. Wel is het een feit dat hun strategie nauwlijks aangepast is in al die jaren (niet op hardware niveau)
Laatst bewerkt: 10 dec 2002