1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

[PC] Game intresse: dalend of toenemend?

Discussie in 'Games' gestart door ganontoad, 11 dec 2006.

  1. ganontoad

    ganontoad Active Member

    Berichten:
    65
    Leuk Bevonden:
    0
    Aanleiding dat ik deze thread plaats is dat ik met een 'probleem' kamp.
    Ik ben begonnen met computerspellen spelen toen ik nog redelijk jong was.
    Mijn eerste game-ervaring was toen ik de gameboy kreeg en toen pc gaming in opkomst kwam.

    Op de gameboy verloor ik na verloop van tijd intresse omdat het niet genoeg mogelijkheden bood voor mij. Toen ben ik mij alleen gaan richten op gamen op de pc. Na een aantal simpele games waar ik al snel op uitgekeken raakte kwam ik met wat betere titels in aanraking.

    Stategietoppers zoals: Command&Conquer, Warcraft II, Command&Conquer: Red alert, Z.
    Shooters: Duke nukem 3D 8) , Shadow warrior.

    Deze titels om aan te geven wat mijn intresses waren (strategie & shooters).
    In deze tijd vermaakte ik mij echt heel goed met spellen.
    Per spel heel wat uren speeltijd: In ieder geval minstens 200 uur per spel bij de echte topspellen.

    Na verloop van tijd heb ik een N64 gekocht, toen begon voor mij de console gaming. Donkey Kong 64, Zelda:eek:OT, Goldeneye, Perfect Dark en SSB. De tijd dat de console gaming echt mijn intresse wekte. Ook deze spellen speelde ik een hele lange tijd en veel plezier gehad (vooral multiplayer). Ook hier vele uren spelplezier per spel, zelfs nog veel meer dan 200 uur. Dus echt waar voor mijn geld, ook al werden de spellen wel erg duur.. 150 gulden/170 gulden.

    En toen kwam de Xbox: Ik weet nog dat ik Halo gekocht had toen een vriend van me een Xbox had gekocht en had meegenomen toen hij hier een weekje logeerde. Ik had zelf nog geen Xbox maar toch maar Halo gekocht voor het weekend en later ook de Xbox gekocht. In het begin had ik nog veel lol met mijn Xbox, maar halverwege het bestaan van de console begon mijn intresse wat te verminderen.

    Na deze wat lange 'intro' zal ik uitleggen wat ik nou wil vertellen met deze threat. Ik verlies echt duidelijk mijn intresse voor gaming. Misschien heeft het wel met mijn leeftijd te maken (9-11-84), maar zeker ook wel met het feit dat er naar mijn mening niet meer die echte 'toppers' uitkomen. Die games waar ik echt heel lang over doe en steeds blijf spelen ook al heb ik ze uitgespeeld.

    De meeste games speel ik nog geen eens meer uit, ik ben niet meer zo fanatiek als vroeger. Vaak zijn de spellen erg kort en niet vernieuwend. Het wordt allemaal een beetje gemaakt voor de 'casual' gamer.
    Spellen die aan een bepaalde licentie zijn verbonden (zoals film, serie, francise). Met in elk level een herkenbaar stukje van een film en allemaal van dat soort dingen. Het stomme is dat je ook gewoon spellen kunt maken zonder die licentie, maar omdat het bekend is wordt het eerder/meer gekocht.

    Daar richt zich nu dus de markt ook op. Was het 10 jaar geleden een beperkte groep die spelletjes speelde, nu beginnen kinderen er al jong aan en willen ze allemaal voor de kerst bijvoorbeeld een DS of Xbox360.
    De opkomst van gamen in de media is enorm toegenomen (Gears of war reclame anyone:confused: ) de laatste tijd.

    Wat heeft dat nou voor een impact op de PC game markt? Die is een beetje aan de kant gedrukt. Het liefst speel ik shooters en strategiespellen met de muis.
    Sommige mensen zeggen dat die spellen met de controller ook best te spelen zijn, maar naar mijn mening toch in mindere mate. Met toevoeging van een beetje correctie en autoaim kan het inderdaad goed te doen zijn maar wordt het desondanks toch voor mij een 'casual' game.
    En nu alle volgende generatie consoles er allemaal bijna zijn is er weer een stap gezet wat de PC zal terugdringen in de markt namelijk: online gamen.

    Zelfs strategiespellen komen al op de console uit: LOTR:Battle for middle earth. Het zal dus wel niet lang meer duren voordat de consoles de pc grotendeels van de markt zullen vegen. Mede dankzij mensen die spellen lekker makkelijk illegaal downloaden. Dankzij die mensen worden producenten van PC spellen min of meer gedwongen om diezelfde casual gamers aan te spreken door bekende francises in hun games te betrekken om daardoor de verkopen te stimuleren. Kijk alleen al naar de sequels :emo: . Een goed spel gemaakt? Gelijk 10 vervolgen en/of uitbreidingen uitbrengen. Nog niet te spreken over tycoon games :x ..WC TYCOON:'-( !

    Conclusie:

    Gamen wordt voor mij steeds minder interresant vanwege de dalende kwaliteit, stijgende prijs en korte levensduur van de spellen. Misschien ook wel omdat ik al teveel heb gespeeld en bijna niets meer nieuw voor mij is.

    Toch is er nog hoop en dat in de komst van de nieuwe Zelda \o/ !
    Die ik a.s woensdag zeker ga kopen voor de Gamecube.

    Met betrekking tot de next gen consoles:

    Ik wacht tot er echt een paar titels komen die mijn intresse wekken.
    Voorlopig gaat mijn voorkeur uit naar de Wii, maar met de wetenschap dat de Wii alleen qua gameplay nog veel verder kan groeien en niet qua graphics. Wat voor mij niet echt een bezwaar zal zijn.
    Tot die tijd kijk ik het even aan en maak ik lijstjes van games die ik wil hebben voor alle 3 de consoles. Ondertussen even nog 'n beetje PC gamen dan maar. Ik zie wel waar de 'gametoekomst' mij zal brengen O-). Misschien zelfs console generatie overslaan en wachten op de volgende generatie.
    De matige kwaliteit van vele spellen op de console beginnen echt hun tol te eisen bij mij.

    Hoe denken jullie hier op het Xboxworldforum hierover? Voornamelijk aan de leden gericht van soortgelijke leeftijd. Is de kwaliteit achteruitgegaan? Is alles in de gamewereld achteruitgegaan of juist vooruit? Hoe zien jullie de toekomst?
    Veel vernieuwingen om het nog de moeite waard te maken?:)
    Ik hoor het graag!:thumbs:
     
  2. poiuyt

    poiuyt Active Member

    Berichten:
    65
    Leuk Bevonden:
    0
    Kom die grot eens uit en ga opzoek naar een vrouwtje. Zo denk ik er over.

    /Mod Reageer dan niet -/-Kameo
     
  3. ganontoad

    ganontoad Active Member

    Berichten:
    65
    Leuk Bevonden:
    0
    \o/ Geen tekort hoor O-)
    Het valt me alleen op dat het steeds meer wordt gericht op casual.
    En dat vind ik beetje jammer, je kan ook gewoon niets posten als je niks aanvullends te melden hebt._0/
     
  4. 4sake

    4sake Active Member

    Berichten:
    463
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb ook steeds minder intresse tegenwoordig, maar ik game nogsteeds heel graag (ja het klinkt raar:p) maar ik wacht dus echt alleen op de games die me me echt aanstaan want zoals jij zegt, alles is zo duur en de levensduur is kort.. en voor die prijzen van de games tegenwoordig verwacht ik wel heel wat meer:eek:
     
  5. Jerreby

    Jerreby Active Member

    Berichten:
    2.043
    Leuk Bevonden:
    32
    Zeer mooie post.. Ik heb ongeveer het zelfde probleem. Ben inmiddels 15 jaar maar speel echt al sinds maar 5e oid.

    Mijn eerste game-evaring was de Gameboy. Heb echt ontiegelijk lang de meest nutteloze spelletjes daar op gespeeld. Naar mate ik ouder wet wilde ik ook wel eens wat anders en heb toen-der-tijd van mijn ouders een Sega gekregen en later zelf een PS1 gekocht. Helemaal de bom was dat :).

    Toen de nieuwe generatie gaming (xbox, ps2, gamecube) eraan zat te komen ben ik samen met een vriend gaan vragen welke console nou het beste was. Volgens de verkoper was dat de Xbox. Zonder ook maar te weten wat voor spellen oid erop zouden komen heb ik hem gewoon gekocht. Dit was nog vetter. Bijna elke week kocht ik wel een nieuwe game die ik dan echt avonden lang speelde. Uiteindelijk ben ik toen bij Halo 2 gestrand. Heb dit spel meer dan een jaar gespeeld zonder andere games te kopen. Dit is dan wel een uitzondering moet ik zeggen.

    De 360 heb ik gelijk bij de launch gekocht, want ja, je bent en blijft een trouwe xbox fan :D. Heb in de tussen tijd 2 spellen gekocht en beide nog niet eens 10 uur achter gezeten. Het lijkt wel of ik met tegenzin zit te gamen soms. Nu hoop ik wel dat Halo 3 echt een topper word, want daarom heb ik hem eigenlijk ook gekocht.

    Tegenwoordig speel ik World Of Warcraft op de Pc. Het begon als een leuk spelletje, maar is nu meer een verslaving geworden :emo:. Maarja, er zijn ook geen andere spellen om me hier vanaf te houden, vind dat de keuze op de 360 sowieso erg beperkt is. Zoals al eerder gezegt, het enige spel wat mij echt tof lijkt is Halo 3. Verder weet ik nou niet echt een spel te noemen die ik echt móet kopen.

    Laterzz _0/
     
  6. 4sake

    4sake Active Member

    Berichten:
    463
    Leuk Bevonden:
    0
    Vind ik ook, ik wacht ook op halo3 :)
     
  7. PBateman

    PBateman From the Shadows

    Berichten:
    4.215
    Leuk Bevonden:
    233
    Ik speel al games vanaf het Pong-tijdperk, en een Atari 2600 was mijn eerste console. (ben 28 )

    En nee, ik ben het zeker nog niet beu, het blijft de beste vorm van thuis-entertainment, en aangezien er op TV echt helemaal niets meer is wat ik percee wil zien, gebruik ik de tijd die ik normaal gesproken zou besteden aan TV kijken nu aan games.

    World of Warcraft speel ik het meeste, is mijn eerste MMORPG en ik moet zeggen dat het super is dat je met zoveel mensen tegelijk speelt.

    De hele community eromheen, het sociale gebeuren etc geeft echt een extra dimensie aan ’t gamen, en daarom heb ik voor mijn 360 ook maar Live aangeschaft een poosje geleden en ook dat heeft een extra dimensie toegevoegd.

    Spellen uit spelen doe ik nog maar heel zelden, maar dat boeit me ook eigenlijk niet meer, vroeger wilde ik eerst spel 1 helemaal uitgespeeld hebben voor ik aan spel 2 begon, terwijl ik tegenwoordig alles dwars door elkaar heen speel.

    Nee, ik denk niet dat ik ooit nog van gamen af kom, maar dat wil ik ook eigenlijk helemaal niet, het boeit me allang niet meer dat er mensen zijn die zeggen dat gamen voor nerds is of weet-ik-veel wat voor vooroordelen er nog meer zijn over mensen die gamen, zolang ik het zelf maar leuk vind is het prima.
     
  8. ganontoad

    ganontoad Active Member

    Berichten:
    65
    Leuk Bevonden:
    0
    Halo 3 wordt ongetwijfeld een mooie game :) .
    Als er echt genoeg vernieuwing is en de Xbox360 met een mooi pakket komt zal ik het misschien wel kopen, maar waarschijnlijk wacht ik het toch af met die andere consoles }:]. Eerst maar eens Zelda:TP uitproberen :+ ..
     
  9. BigSyke

    BigSyke Active Member

    Berichten:
    5.535
    Leuk Bevonden:
    1.199
    de kwaliteit van games is niet slechter geworden maar wij zijn verwend geworden.

    vroeger kocht ik voor de NES 2 spellen per jaar gemiddeld en ik bleef die spelen.

    toen ik bijbaantje had en wat meer verdiende kon ik meer spellen veroorloven en koos ik ze minder nauwkeurig uit en was ik er sneller op uitgekeken.


    Vergelijk maar met eten. als je altijd lollies eet en je krijgt dan als kind een snickers vind je het heel erg geweldig.

    maar als je jaren later op school er elke dag 1 uit de automaat trekt waardeer je ze steeds minder.

    En pc gaming is niet minder hoor, maar de consoles staan momenteel in de belangstelling en alle goede pc games zijn uitgesteld tot ergens in 2007.

    volgend jaar wint pc weer aan populariteit, er komen enkele toptitels aan.



    enemy territory quakewars, nieuwe command en conquer, huxley, hellgate london, assasins creed etc
     
  10. ganontoad

    ganontoad Active Member

    Berichten:
    65
    Leuk Bevonden:
    0
    Op dat punt moet ik je toch gelijk geven.
    Er zit een kern van waarheid in, ik kan mezelf veel spellen veroorloven en leg ze inderdaad makkelijker naast me neer als ik er op uitgekeken raak.
    Toch zou een game je aan de 'buis' gekluisterd moeten houden.
    Sommige spellen slagen daar in, zoals ik ook bij Zelda:TP hoop dat dat het weer zal doen bij mij. *)
    Als ik erop achteruitkijk heb ik sommige titels zelfs minder dan 5 uur gespeeld! :'-( .. Dat is natuurlijk zonde van het geld.
    Daar werk je immers niet voor.. over werk gesproken.. Ik moet maar eens gaan.. _0/
     
  11. Adaptor

    Adaptor Wipeout op de Xbox!

    Berichten:
    175
    Leuk Bevonden:
    0
    Mijn interesse in gamen is niet afgenomen, alleen wordt je met de jaren gewoon wat nuchterder denk ik (ben nu 27). Toen ik nog spelletjes haalde voor m'n megadrive fietste ik echt regelmatig 10, 15 kilometer om bij bepaalde speelgoedwinkels te kijken of ze iets al hadden. Als ik dan een spel had gekocht was ik zo enthousiast dat ik echt keihard naar huis ging fietsen omdat ik echt niet kon wachten om 'm te spelen. Tegenwoordig kan ik gewoon een nieuwe game een paar daagjes laten liggen en ga ik spelen als ik tijd/zin heb. Games als Oblivion heb ik al 100+ uur in zitten alleen kan het ook gebeuren dat ik maanden helemaal niet game. Ik zie het niet echt als een probleem. Het is maar een hobby.. Als je postzegels verzamelen niet meer boeiend vind dan stop je er toch ook gewoon mee. Aan je post te zien vind je al die casual games niet tof omdat je altijd hardcore gamer bent geweest. Misschien handig om te weten dat de distinctie tussen 'hardcore' en 'casual' totaal onzinnig is. Er is zo'n groot grijs gebied tussen.. Toen ik net World of Warcraft had was ik volop hardcore aan het spelen. Als ik geen zin heb om veel na te denken ga ik ff een casual Xbox Live Arcade spelletje doen. Met Splinter Cell zit ik in dat gigantische grijze gebied. Vind het een heerlijk spel, alleen speel ik vaak niet meer dan één missie op een avond.

    Mijn advies: zoek je verlies in interesse niet in allemaal externe factoren. De kwaliteit van games neemt écht niet af, over de prijzen van games spreek je jezelf tegen (55 euro nú tegen 150 gulden toen) en games worden ook echt niet alleen simpeler, meestal alleen een stuk gebruikersvriendelijker.
    Geef gewoon toe dat het je wat minder boeit en zoek er andere hobby's naast. Een beetje casual gamer zijn is echt geen ramp.
     
  12. the hammer

    the hammer goeiemorge

    Berichten:
    970
    Leuk Bevonden:
    0
    bij mij is het toenemend en ik game elke dag wel paar uur :) en in het weekend zelfs dag en nacht:)
     
  13. BigSyke

    BigSyke Active Member

    Berichten:
    5.535
    Leuk Bevonden:
    1.199
    spellen zijn niet korter geworden hoor.

    op NES,gameboy en SEGA had je geen safegames (op zelda na)

    veel NES spelllen speelde je ook in een paar uur uit.

    maar sinds de komst van de memory card vinden we dat kort.

    en prijs ben ik met die vorige poster eens.

    vroeger kostte NES games standaard 129 gulden ook al waren ze al 4 jaar uit.

    sommige spellen kostten 149 gulden en ik kan herinneren turtles 2 kostte 189 gulden!

    189 gulden dat is 90 euro!
    150 gulden= 68 euro
    129 gulden=59 euro

    kijk naar inflatie en prijsverhoging van je supermarkt of kroeg en dan valt het best wel mee
     
  14. CaptnCook

    CaptnCook Active Member

    Berichten:
    8.478
    Leuk Bevonden:
    10
    Games zijn wel korter geworden. De gemiddelde levensduur is tegenwoordig 10 uur, vaak zelfs minder. In de tijd van de SNES waren de games echt een flink stuk langer.
     
  15. BigSyke

    BigSyke Active Member

    Berichten:
    5.535
    Leuk Bevonden:
    1.199
    behalve Mario en RPG's op SNES ken ik weinig spellen die echt lang zijn. alleen de spellen van ninetendo of met typische nintendo characters waren lang, de rest was vrij kort. veel van die platform spellen zoals mickey's magical quest enzo.

    tegenwoordig zijn er ook genoeg lange spellen, alleen wij zijn erg goed in gamen geworden en rushen er sneller doorheen.

    vroeger moest je bepaalde levels wel 10 keer opnieuw doen voor je er doorheen kwam. tegenwoordig pak je een walktrough en ben je er zo doorheen
     
  16. Dominick

    Dominick Active Member

    Berichten:
    120
    Leuk Bevonden:
    0
    Tsja, ligt dat dan aan jezelf of aan het spel ?

    En voor mezelf, voor ik mijn eerste console kocht(360) was het enige spel dat ik ooit speelde Roller Coaster Tycoon, (eerste en uitbreiding). Die speel ik nu nog steeds, blijft geweldig. De 360 wordt door mij ook erg gewaardeerd, ik speel er meer op dan ooit tevoren. Ik vind dat die zeurcultuur van 'vroeger was alles beter' maar es weg moet. Okee, de commercie in spellen wordt steeds groter en dat is geen goede ontwikkeling, maar dat ligt geheel aan de consument die in dat soort grapjes trapt.
     
  17. the hammer

    the hammer goeiemorge

    Berichten:
    970
    Leuk Bevonden:
    0
    vroeger kon je nie save als je bij mario in level zeg maar wat zat je was dood kon je opnieuw beginnen. tegen woordig checkpoints enz...
     
  18. hacktic

    hacktic PSN ID: hacktic

    Berichten:
    273
    Leuk Bevonden:
    0
    om maar even te reageren op de topicstarter.

    Gamen heeft niets met leeftijd te maken.
    Het kan dat je je interesse verliest in iets, maar dat maakt toch niet uit? (je leven houdt toch niet op?)
    Ik zou zeggen.. zoek een andere hobby en wie weet denk je volgend jaar er heel anders over.. iedereen heeft wel eens een dipje. ;) Je moet ook niet teveel willen dat je het perse leuk vindt. Als je erachter gaat zitten van... ik moet nu spelen omdat het leuk is werkt dat niet.
    Soms raak ik mijn consoles een paar dagen niet aan en een andere week zit ik met vrienden achter de TV te gamen tot 5 uur in de ochtend.
     
  19. the hammer

    the hammer goeiemorge

    Berichten:
    970
    Leuk Bevonden:
    0
    ja ik ben 17 soms zegge dr een paar tege me game nerd dat is voor kleine kinderen maar ze maken niet voor niks spellen wara op staat 18+
     
  20. BigSyke

    BigSyke Active Member

    Berichten:
    5.535
    Leuk Bevonden:
    1.199
    veel vrienden van mij gamen helemaal niet meer of spelen alleen WOW.

    mis toch wel die tijd dat we bij iemand thuis hele avond goldeneye speelden
     

Deel Deze Pagina