arg@#%grmmbl starghtposttt...nee freek lief blijven...mooi
Die 2 tulpjes zijn gesplitst uit 1 LFE-uitgang van de versterker. Daar heb je zo'n y-splitter kabel voor nodig. Heeft verder niets met links-rechts te maken.
XLR sluit je aan op de high-level output van je versterker. Oftewel gewoon de terminals waar je de speakers ook op aansluit. Het rode draadje op de + van het rechter kanaal, het gele draadje op de + van het linker kanaal, en het zwarte draadje op de - van een kanaal (maakt niet uit welke).
Vervolgens stel je de crossover in op de laagste frequentie die je fronts onverzwakt kunnen weergeven. Zo worden je speakers mooi ondersteund door de sub.
In mijn geval klinkt XLR voor stereo veel strakker dan de gewone LFE-uitgang. Ook is de subwoofer gewoonweg niet meer appart te horen. Het lijkt alsof alleen de fronts aan het spelen zijn (en dus geweldig diep gaan), totdat je de sub uitzet. Dan mis je opeens een hele hoop.
In surround heb ik dus de achterspeakers op small staan, zodat de bas daarvan wordt opgevangen door de sub. De fronts staan op large en de lagere tonen van de fronts gaan via de high level (XLR) naar de sub. Die geeft ook het LFE-kanaal weer.
Hoop dat het duidelijk is
.
Ik heb net trouwens Saving Private Ryan gekeken. Echt
. Het hele huis schudde door elkaar zo ongeveer, zonder dat de sub ook maar 1 keer niet strak klonk.
Klik om te vergroten...