De HDTV Thread [Deel 12]

Discussie in 'Xbox Hardware' gestart door Melbuuln, 29 apr 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zeroine 83

    Zeroine 83 Active Member

    Berichten:
    6.129
    Leuk Bevonden:
    0
    Kerel, het interesseert mij werkelijk geen reet wat die "werkelijke" reactietijd van een LCD dan ook mag zijn, noch interesseert het mij wat jij beweert dat ik zou moeten zien terwijl ik het simpelweg niet constateer. Probeer me niet iets op te dringen want dat gaat je bij mij niet lukken.

    Snap trouwens überhaupt niet waarom je op een nogal betweterige manier mijn advies (aan iemand anders !) nog even denkt te kunnen ontkrachten door te vertellen dat er op ieder scherm blur aanwezig is. En even aangenomen dat dat zo is, waarom kiest 9 van de 10 mensen hier op het forum dan voor LCD ? Nemen zij die blur dan allemaal voor lief of ben ik toch niet de enige die niks zichtbaar storends constateert ? Want als het nou echt zo verschrikkelijk was, dat LCD, dan hadden we allemaal wel ff doorgespaard voor een Plasma, toch ?

    Het ging er om dat er nogal panisch wordt gedaan over reactietijden, en ik probeerde Cybercon alleen duidelijk te maken dat je met een reactietijd van 8 ms echtwel goed zit qua gaming. Waarom ? Zie wederom bovenstaand verhaal. En ik heb ook gezegd hoe lager de responsetijd, hoe beter. Wat dan die zogenaamde "werkelijke" reactietijden volgens jou zijn staat totaal los van het punt waar het om ging.
     
    Laatst bewerkt: 16 mei 2007
  2. Gerjan

    Gerjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    6.685
    Leuk Bevonden:
    221
    40ms, lol hij weet niet waar hij het over heeft
     
  3. Cybercon

    Cybercon Guest

    Denk om je bloeddruk Zero :+

    Nee maar 4ms is in principe dus ook voldoende? O-)
     
  4. Zeroine 83

    Zeroine 83 Active Member

    Berichten:
    6.129
    Leuk Bevonden:
    0
    4 ms is prima joh ;)

    Maar als je echt op safe wilt spelen zou ik toch voor Plasma gaan. Met die 4 ms ga je hoe dan ook last krijgen van blur, you heard the man.
     
    Laatst bewerkt: 15 mei 2007
  5. JeePee

    JeePee Guest

    Haha, 40ms 8)

    Nee maar Cybercon, das meer dan voldoende. Ik speel zelf ook op 4 ms en voornamelijk racegames. Geen ghosting or what so ever :b:
     
  6. Zeroine 83

    Zeroine 83 Active Member

    Berichten:
    6.129
    Leuk Bevonden:
    0
    Nou hier, hoor je het ook nog eens van iemand anders. En als je ergens gauw ghosting in tegen zou moeten komen (als het er is), dan is het wel in racegames :eek:
     
    Laatst bewerkt: 16 mei 2007
  7. JeePee

    JeePee Guest

    Ja, die LCD's van tegenwoordig hebben daar echt geen last van hoor. Of mensen denken dat de speciaal in de game gestopte blurr (zoals MotoGP'06) door hun TV komt.

    Op de World Cyber Games wordt ook op LCD gespeeld. Daar tref je écht geen ghosting aan hoor.
     
  8. Zeroine 83

    Zeroine 83 Active Member

    Berichten:
    6.129
    Leuk Bevonden:
    0
    Dank je, dat was dus ook een van mijn punten op de vorige pagina, zoals je hierboven in de quote nog eens kan nalezen :)
     
  9. Cybercon

    Cybercon Guest

    Nou weet je ik heb nog geen definitieve keuze gemaakt tussen het kiezen van een LCD of Plasma. Lange tijd leek het er op dat ik gewoon voor een LCD zou gaan, , maar nadat onze grote vriend dude x met zijn plasma en prachtig geschoten foto's kwam (zie pagina :cool: ben ik toch weer aan het twijfelen gezet.

    Een grote dilemma, maar gelukkig heb ik nog de tijd om wat research te doen en tot een besluit te komen. De LCD/Plasma komt hier tenslotte met de zomer in huis te staan :+.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 mei 2007
  10. f4TaLNL

    f4TaLNL Marcus

    Berichten:
    1.160
    Leuk Bevonden:
    0
    Zit nu te twijfelen tussen de Samsung 32R8 en de Sharp LC-32RD2E |:-
     
  11. Romius

    Romius Active Member

    Berichten:
    290
    Leuk Bevonden:
    0
    Waarom moet iedereen eigenlijk FullHD hebben? Je ziet dat verschil pas als je een 40 inch hebt en er 1,5 meter vanaf zit. Ik neem aan dat niemand op zo'n afstand zit. LCD's worden nu wel gewoon standaard met die resolutie geleverd, maar ik heb het idee dat de plasma's als geen optie worden gezien omdat die niet FullHD zijn.
    Is naar mijn idee echt verkeerd, aangezien je al een 42 inch Panasonic plasma hebt voor nog geen 1200 euro.
     
  12. Zeroine 83

    Zeroine 83 Active Member

    Berichten:
    6.129
    Leuk Bevonden:
    0
    Krijgen we die discussie weer. Ik heb een 24" Full HD scherm en ik zie wel degelijk verschil tussen enerzijds 1280x720 en anderzijds 1920x1080. Wil jij nu ook al gaan lopen beweren dat dat simpelweg niet "kan" (omdat artikelen op internet erover schrijven or whatsoever), of zal ik toch maar eens een afspraak gaan maken bij de opticiën omdat ik schijnbaar erg aparte ogen heb ?

    Oh en even for the record : beneden hebben wij ook een 40" Full HD Bravia staan, waarop het verschil tussen 720p en 1080p ook duidelijk zichtbaar is. Niet dat mijn waarheid ook direct die van anderen moet zijn, zo bedoel ik het niet, maar wat ik mij afvraag is of jij het gegeven wat je net zelf noemt met eigen ogen hebt ondervonden of haal je die info gewoon klakkeloos van het internet ?
     
    Laatst bewerkt: 16 mei 2007
  13. Romius

    Romius Active Member

    Berichten:
    290
    Leuk Bevonden:
    0
    Uhm, een forum is om een discussie te hebben. :x
    Als je geen zin hebt om op normale wijze te reageren, reageer je toch lekker niet.
    Ik ga er verder ook maar niet op in, ik heb het idee dat dat weinig zin heeft.
     
  14. Zeroine 83

    Zeroine 83 Active Member

    Berichten:
    6.129
    Leuk Bevonden:
    0
    "Niet dat mijn waarheid ook direct die van anderen moet zijn, zo bedoel ik het niet, maar wat ik mij afvraag is of jij het gegeven wat je net zelf noemt met eigen ogen hebt ondervonden of haal je die info gewoon klakkeloos van het internet ?"

    ....is wat ik er net nog aan toe heb gevoegd. Geef maar antwoord als je zonodig wilt discussiëren :) En ik reageer toch op een vrij normale wijze dacht ik zo. Of moet ik alles wat ze op internet schrijven maar klakkeloos aannemen ? Neuh, dacht het niet. En dus ontken ik een stelling ("Je ziet dat verschil pas als je een 40 inch hebt en er 1,5 meter vanaf zit.") omdat mijn ogen het toch echt anders zien. Als jij een andere persoonlijke ervaring hebt (die je met eigen ogen gezien hebt !) dan hoor ik dat echter graag.
     
    Laatst bewerkt: 16 mei 2007
  15. Romius

    Romius Active Member

    Berichten:
    290
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik moet je gelijk zeggen, ik heb niet het directe verschil gezien, dat zeg ik heel eerlijk. Maar ik heb wel meerdere artikelen, reviews etc. gelezen over plasma's, LCD's, kijkafstanden en noem maar op. Dus niet klakkeloos iets overgenomen van 1 artikeltje ofzo. Maar ook gebaseerd op eigen ervaringen.

    Ik bedoelde meer eigenlijk meer te zeggen dat er een hoop mensen zijn die alleen maar kijken naar of een tv FullHD ondersteunt, en daarmee plasma afdoen als geen optie als deze het niet ondersteunt.

    Overigens zal je ongetwijfeld verschil zien op een LCD dat een paneel heeft van 1920 x 1080, dat is logisch. We kennen allemaal het scaling probleem, daarom ziet analoog er ook zo verrot uit op 720p paneel. Dat is hetzelfde als je weer 720p op een 1080p gaat vergelijken. Naar mij inziens heb je daar volledig gelijk in. Maar mijn vraag is dan weer aan jou, heb je 2 LCD's of plasma's naast elkaar gehad met dezelfde bron, maar de ene een 1080p en de andere 720p en dito aansturing?

    Maar het gaat er mij meer om dat FullHD gehyped wordt en er simpelweg niet meer gekeken wordt naar 720p. Terwijl je ook in gedachten moet houden dat kabeltv waarschijnlijk nooit op 1080p gaat draaien.
     
  16. Zeroine 83

    Zeroine 83 Active Member

    Berichten:
    6.129
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik had eerst een HD Ready TV, gebruikte toen dus een resolutie van hoogstens 1360x768 geloof ik. Begrijp me niet verkeerd, dat was scherp. Nu heb ik een TFT met resolutie van 1920x1200, en geloof me....dat is toch weer net een tikkeltje scherper. Waar je het uiteraard ook aan ziet is de ingame HUD, die is kleiner en dus houdt je meer beeld over voor de game zelf. Vooral dat laatste vind ik het fijne van (extreem) hoge resoluties, maar dat is persoonlijk.

    Snap jouw punt ook wel hoor. Full HD is eigenlijk alleen voor games en films interessant, op de TV zie ik het voorlopig ook niet gebeuren. Misschien dat ik daarom sowieso wat bevooroordeeld ben, daar ik totaal niks geef om TV kijken. Maar ook voor games en film liefhebbers zal Full HD echt niet de enige interessante keuze zijn. Het kost immers nog steeds een aardige duit, zo'n Full HD scherm. En Plasma is ook prachtig idd, ben ik met je eens (vriend van mij heeft thuis een HD Ready Plasma hangen).
     
    Laatst bewerkt: 16 mei 2007
  17. Romius

    Romius Active Member

    Berichten:
    290
    Leuk Bevonden:
    0
    Nouja, zelfs dan weet ik niet of FullHD echt nut heeft. Zoals ik al zei, ik heb zelf niet naast elkaar getest. In de winkel kun je zoiets ook niet goed testen, want daar klopt er vaak al helemaal geen moer van.

    Maar ik ben wel benieuwd, als je bijv. een 40 inch LCD met 720p paneel naast een LCD zet met 40 inch 1080p. Wat dan de verschillen werkelijk zijn, ik vermoed dat het niet veel gaat uitmaken, zeker als je een normalere afstand aanhoudt. Het probleem is waarschijnlijk waar je tegen aan loopt is dat wellicht het 1080p paneel beter zal presteren vanwege nieuwere technieken.
     
    Laatst bewerkt: 16 mei 2007
  18. Zeroine 83

    Zeroine 83 Active Member

    Berichten:
    6.129
    Leuk Bevonden:
    0
    Op deze manier heb ik het ook nog niet getest, opzich wel een leuk vraagstuk idd, maar ook best lastig omdat twee schermen met perfect identieke instellingen naast elkaar zetten gewoon vrijwel onmogelijk is. Maar dan zie je het bijvoorbeeld sowieso al aan een HUD of iets dergelijks.
     
    Laatst bewerkt: 16 mei 2007
  19. MacDennis

    MacDennis Active Member

    Berichten:
    1.223
    Leuk Bevonden:
    0
    Je vergeet het allerbelangrijkste te vermelden, je kijkafstand.

    En over het verschil wat jij dus ziet, was maar zo makkelijk de conclusie te trekken dat het hier om een resolutie verschil gaat. Een Full HD kan een 1080p signaal 1:1 weergeven. Een 720p beeld zal omgezet moeten worden door een scaler naar 1080p. Deze omzetting kan resulteren in een slechter beeld als wanneer je hetzelfde beeld zou vergelijken met een 720p LCD tv waarbij het signaal ook 1:1 weergegeven kan worden.

    Een duurdere Full HD tv kan ook meer technologie in huis hebben dan een 720p tv waardoor het lijkt alsof je een je meer resolutie ziet. De meest belangrijk elementen zijn namelijk nog altijd: 1) contrast ratio, 2) color saturation, 3 ) color accuracy en als laatste 4) resolution.

    Helaas is een echte test in de praktijk best lastig. Je zou een 1080p en een 720p tv van hetzelfde merk naast elkaar moeten zetten die technisch gezien erg op elkaar lijken en ook goed afgesteld zijn. En dan moet je ook nog de mogelijkheid hebben om er zo'n 3 meter vanaf te gaan staan. Je kan niet zomaar verschillende tv's naast elkaar gaan zetten vanwege de verschillen in constract, kleur, etc. Ik zie bijvoorbeeld plasma eigenaren met nog niet eens een 720p scherm vaak genoeg verkondigen dat het beeld wat ze zien mooier is dan een 720p LCD. Met andere woorden, resolutie is niet altijd zaligmakend.

    Je wuift naar mijn mening wel heel makkelijk talloze (wetenschappelijk) onderbouwde artikelen weg over het 1080p vs 720p vraagstuk. Het menselijk oog heeft simpelweg zo zijn beperkingen wat weer verschilt van persoon tot persoon. Vanaf een bepaalde afstand ga je verschillen in resolutie simpelweg niet meer zien!
     
    Laatst bewerkt: 16 mei 2007
  20. Zeroine 83

    Zeroine 83 Active Member

    Berichten:
    6.129
    Leuk Bevonden:
    0
    En nogmaals, er is geen wetenschappelijk onderzoek (hierover, of over welke kwestie dan ook) die mij van iets gaat overtuigen als ik het zelf anders ervaar. Ik heb ook al gezegd dat ik van mijn waarheid niet automatisch ook die van anderen wil maken, dus kunnen we er dan nu over ophouden ?

    Wat betreft de resolutie, dat is niet het belangrijkst nee....maar het puntje over o.a. bijvoorbeeld de HUD (het feit dat een hogere resolutie het scherm in staat stelt meer pixels voor dezelfde informatie te gebruiken) wat ik noemde zal dan voor mij nog het zwaarst wegen om altijd naar een zo hoog mogelijke resolutie te streven. Case closed ?
     
    Laatst bewerkt: 16 mei 2007
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina