Korte review van de MS Wheel:
Eerst wil ik even vermelden dat ik geen die-hard racefan ben. Ik heb Forza 1 op de Xbox gehad, die vond ik goed. Maar racespellen konden mij altijd maar even boeien. Ik hou meer van racespelletjes ala Mario Kart.
Nu met de MS Wheel ben ik echt helemaal weg van sim racen. Ik heb de racing wheel alleen nog gebruikt met Forza 2. Het stuur werkte meteen na het aansluiten. Het sturen zelf is niet zo speciaal, maar de force feedback is echt geniaal. Je voelt de auto echt tegensturen in de bocht, waardoor het corrigeren van de auto een stuk gemakkelijker wordt.
Begin wel met een D-grade auto en zet de camera op in-car. Op deze manier kan je het beste leren rijden met het stuurtje. Als je de view buiten de auto zet dan verlies je gelijk een hoop controle over de auto.
Als je de auto upgrade met andere parts dan merk je aan de force feedback van het stuurtje goed wat de upgrade doet met je auto. Als je bijvoorbeeld hoge speed hebt en een lagere handling dan met je dat erg goed met het stuurtje. Ook de acceleratie is goed te merken, als je bij de start vol optrekt dan voel je het stuurtje ook echt meetrekken.
Al met al, voegt het stuurtje echt wat toe aan de race ervaring. Of je er snellere tijden mee rijdt, dat durf ik niet te zeggen. De gameplay gaat er wel op vooruit. Je bent echt aan het werkt als je een race rijdt. Met de controller heb ik altijd het gevoel dat je hetzelfde kunstje iedere keer herhaald.
Ik gebruik het stuur gewoon op mijn schoot op de bank. Dat bevalt erg goed. Wel heb ik onder mijn beide armen kussens geplaats, zodat de vermoeidheid minder snel toeslaat. Een nadeel vind ik de pedalen, deze willen nog wel eens over de grond schuiven tijdens het racen. Ik heb al meerdere malen meegemaakt dat ik niet volledig gas aan het geven was terwijl ik dat wel dacht. Dit is makkelijk op te lossen door betere viltjes er onder te plakken, dit moet ik echter nog doen.
Is zo snel mogelijk rijden en de beste online willen zijn je ding? Haal dit stuur dan niet. Snel rijden en andere mensen aftroeven is harder werken met dit stuurtje. Maar wil je meer plezier beleven aan het rijden en ook echt voelen als je upgrades in je auto plaatst, koop dit stuur dan. Het is zeker weten de 100 euro (ik had hem voor 50 euro) waard.
Laatst bewerkt: 12 jun 2007