Hydrophobia is The Poseidon Adventure meets Die Hard. Je speelt als Kate, een technicus op een groot cruiseschip dat gebaseerd is op Freedom Ship, the Queen of the World. Dit schip heeft tien dekken en beschikt over talloze casino’s , restaurants, golfbanen en zelfs stranden. In het echt is het een soort Monaco, een uitvalsbasis voor de super rijken en bedrijven die daar een appartement huren om zo wetgeving en belasting te ontduiken. In de game heeft een ontwikkelingsbedrijf dat met nanobots water zuivert de woede op de hals gehaald van de Neo-Malthusians. Zij zijn tegen alles dat mensen kunstmatig in leven houdt. De terroristen bestrijden overbevolking en vandaar, dat zij het bedrijf aanvallen. De terroristen nemen het schip over en Kate wordt ongewild gedwongen de held uit te hangen. In tegenstelling tot Lara Croft is ze geen superheldin, sterker nog, ze is bang voor water. Als gevolg van een jeugdtrauma, raakt zij in paniek als er grote muren van water op haar afkomen. Het systeem lijkt een beetje op de panic meter uit Eternal Darkness. Als ze in paniek raakt, is ze moeilijker te besturen. Laat nu net het schip zinken als gevolg van de terroristen aanval. Ze begint het avontuur in het onderste dek dat aan het vollopen is met water. Door haar hersens en lichaam te gebruiken, moet ze levend uit het schip komen, andere helpen en de terroristen verslaan.
De terroristen zijn niet haar ergste vijand, want dit is namelijk het water. Vreemd genoeg is het water ook haar beste bondgenoot, want zij kan via het omzetten van schakelaars compartimenten vol laten lopen of juist leegpompen, handig als je een paar baddies wil verzuipen. Voor de triggerhappy gamers onder ons heb ik slecht nieuws. Kate is onhandig met een vuurwapen en zal met haar verstand er voor moeten zorgen dat de snode plannen van de overvallers geen kans krijgen. De keuzes die je als speler krijgt zijn bewonderenswaardig. Als je door de stroming wordt meegevoerd, kun je vaak kiezen uit meerdere routes. De ene route is gunstiger dan de andere en het is zaak dat je de juiste kiest. Je moet er namelijk voor zorgen dat Kate kalm blijft onder spanning en niet in paniek raakt van het water. Kate kan zich aan muren vastklampen en klimmen, vergelijkbaar met het klimsysteem uit Assasins Creed. Ook kun je items meenemen in je rugzak, maar pas op! Hoe zwaarder de rugzak, des te moeilijker het is om mobiel te blijven in het water. Door de zwaarte wordt je traag en wordt het moeilijker om je koppie boven water te houden. De items die je her en der kunt vinden, zijn te gebruiken tegen de vijand. Zo kun je bijvoorbeeld een rubber eendje vullen met semtex en het af laten drijven richting de vijand. Verder kun je deuren openen zodat terroristen worden weggespoeld door een muur van water of je kunt het water gebruiken om een mijn te verstoppen. Het water is 3-D vloeistof dat accuraat reageert op de omgeving. Het stroomt vanaf de bron het maakt oppervlaktdes nat en het heeft de “body” van water. Huw Lloyd de maker van de Engine en astrofysicus heeft in een gesprek met EDGE dit toegelicht.
De claustrofobische vertrekken van het schip worden door het water steeds getransformeerd. Plafonds worden vloeren en vervolgens weer muren. Pasages worden afgesloten en meubilair drijft of zinkt als gevolg van het wassende water. Elektriciteit valt uit en muren zien er vochtig uit nadat het water is gepasseerd. Het feit dat je niet weet wat het water gaat doen, ondanks de sterke physics, maken de levels onvoorspelbaar spannend. Grafisch gezien is het water geloofwaardig, schuimkoppen, stroming, en transparantie zijn allen goed zichtbaar in de nauwe vertrekken van het schip. Kogels scheren in Hollywood stijl met een spoor van bubbels door het water. Het water reflecteert de omgeving en onze heldin Kate op realistische wijze. De nanobots hebben ook nog een rol in het verhaal. Als deze namelijk in contact komen met water, gaan ze beter samenwerken en worden ze steeds intiligenter en gevaarlijker.
Klik om te vergroten...