Ubuntu (en andere linux-distro's)

Discussie in 'PC, Handheld & Algemeen' gestart door Kevf, 13 okt 2007.

  1. Kevf

    Kevf Hardcore poster

    Berichten:
    16.896
    Leuk Bevonden:
    983
    Was mijn eigen fout, blijkbaar moet je een externe ntfs schijf apart unmounten, zowel in windows als in ubuntu vanwege de verschillende benadering van die schijf. Dus dat probleem is opgelost.

    Echter nog steeds geen internet en ook mijn threads op de fora worden gewoon niet beantwoord.

    Ben best bereid om een andere draadloze netwerkkaart te kopen, alleen een sluitend antwoord welke je dan het beste kan halen vind ik ook niet.

    Heb trouwens eerst een usb module geblacklist...ineens was ubuntu weer snel, haal hem van die list af en hij kruipt weer.....

    beetje zonde dit en ben nog wel de topicstarter :+
     
  2. the only ego

    the only ego linux hippie

    Berichten:
    1.655
    Leuk Bevonden:
    0
    LOL, ik hoop echt voor je dat de problemen opgelost kunnen worden.
     
  3. Modder-Eter

    Modder-Eter XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    21.599
    Leuk Bevonden:
    8.702
    Door een goede pc te kopen :+
     
  4. Kevf

    Kevf Hardcore poster

    Berichten:
    16.896
    Leuk Bevonden:
    983
    Hey hey, heb een prima pc :+

    2,6 ghz intel
    250 gig hd
    512 mb ram (moet iets meer worden)
    ati chipset radeon xpress 200

    Heeft 1 van jullie een draadloos netwerk icm Ubuntu?
     
  5. Modder-Eter

    Modder-Eter XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    21.599
    Leuk Bevonden:
    8.702
    :x;)
     
  6. Kevf

    Kevf Hardcore poster

    Berichten:
    16.896
    Leuk Bevonden:
    983
    jajajaja :p

    geef me nou eerst een link met een draadloze netwerkadapter die ik aan kan schaffen ;)
     
  7. IWFH '2006'

    IWFH '2006' 35+ Good Deals

    Berichten:
    915
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik ga zometeen Gutsy Gibbons installeren, en wil met de PC weer vanuit niks beginnen om het zo te zeggen. Ben nu belangrijke gegevens op DVD aan het wegschrijven om straks weer te gebruiken. Had ik nog een paar vragen:

    - Hoe kan ik de harde schijf zo goed mogelijk leeg maken (ik las iets over FDisk die de hele schijf overschrijft met nullen).
    - Waarmee kan ik vervolgens partities maken? (Heb zonet de Live-CD van Ubuntu gedraaid en bij het installeren moest ik partities aanmaken maar aangezien alles nu op 1 staat van 233 gb en ik hem wou delen kreeg ik de waarschuwing dat alles gewist zou worden, verder kon je ook nog kiezen uit wat het moest worden, swap, fat32 en er stonden nog een stuk of 10, welke moet ik hebben?
    - Dat was het eigenlijk wel :9

    Verder nog over GG, het zag er leuk uit, ik kon alleen de extra appearance effecten niet inschakelen, zelfs niet de gewone :mad:
     
  8. bertus 2

    bertus 2 Active Member

    Berichten:
    7
    Leuk Bevonden:
    0
    Hallo ben hier voor het eerst, mijn vraag is waar vind ik Wubi met de Ubuntu 7.10.
     
  9. Kevf

    Kevf Hardcore poster

    Berichten:
    16.896
    Leuk Bevonden:
    983
    geen wubi nemen, is nl niet een echte install en zorgt alleen maar voor problemen ;)

    @IWHF: als je geen dual booit oid maakt gewoon ubuntu het werk laten doen.
     
  10. bertus 2

    bertus 2 Active Member

    Berichten:
    7
    Leuk Bevonden:
    0
    Mooi ik heb namelijk wubi geïnstalleerd en gebruik dus ubuntu 7.04 het upgrade naar 7.10 lukte niet, dus vandaar mijn vraag eigelijk.
    Ik heb wubi nog niet verwijderd ik weet dus ook niet wat me te wachten staat als ik het verwijderd.
    Ik ben al bezig geweest voor dat ik wubi tegen het lijf liep met de live cd ubuntu 7.04 te installeren op mijn tweede harde schijf maar het is voor geen meter gelukt.
    Mijn streven was om ubuntu 7.04 op mijn tweede hdd te installeren, maar ik wilde ook een partitie maken voor mijn data van windows xp, die geïnstalleerd staat op mijn eerste harde schijf.
    Kortom wat ik ook probeerde het is niet gelukt, ik loop tekens tegen de partitie manager op die in de instal cd gebakken zit, dus ook al maak ik van te voren partities aan met Gparted.
    Ik kan niet overweg met dat programma wat in de live cd is ingebakken en waar je niet omheen kan.
    Nu heb ik de laatste versie via de link die hier op het forum staat vermeld dus versie 7.10 gedowl en gebrand op cd, maar hier is ook weer dat program ingebakken om partities aan te maken, maar helaas ik snap gewoon die telling niet, wanner ik een nieuwe partitie aan maak verschijnt er een venster in dat venster is een kadertje met een groot getal en een pijltje waar op je moet klikken en zo zie je dan het getal kleiner worden, natuurlijk snap ik best wel dat hier mee de grote van je nieuwe partitie gevormd word maar ik snap de telling niet wat moet er in het scherm over blijven om zeker te weten dat je eerste partitie die je aan het maken ben bijvoorbeeld 12 gig is, als ik gok dan kom ik er gewoon niet uit. wie snap wat ik bedoel?

    Wubi word hier op het form ook als alternatief aangeboden toch.
     
    Laatst bewerkt: 21 okt 2007
  11. Kevf

    Kevf Hardcore poster

    Berichten:
    16.896
    Leuk Bevonden:
    983
    Je hebt nog windows xp snap ik uit jouw verhaal. Gebruik dan norton partition magic 8 (of hoger). Die vraag specifiek waar je je nieuwe partitie voor wilt gebruiken. Geef aan dat je hem wilt gebruiken voor linux en neem ext3 voor de '/'. Je swap twee keer zo groot als je ram en dan komt het wel goed.

    Onthou de namen die norton meegeeft aan de partities zodat je ze straks weer herkent bij het gebruik van de live cd. Aantal jaren geleden kwam ik er zelf ook niet uit, echter met norton werd het een eitje.
     
  12. Shizzel

    Shizzel Guest

    Net geprobeerd Norton Partition Magic te gebruiken, werkt niet, lees ik net dat in Vista al zo'n programma ingebouwd zit :9.
    Heb er dus net even mee geprobeerd mijn standaard schijf te verkleinen om een partitie te maken, maar ik kan hem maar met 4GB verkleinen? //edit: De schijf zelf is 250GB / 232,88GB.
    Heb speciaal zo'n 90GB (:9) aan spul van nieuwsgroepen verwijderd in de hoop dat hij kleiner kon, maar helaas. Hij kan niet meer dan 4026MB kleiner worden.

    Is dit standaard zo of doe ik iets fout?

    Edit: Een andere HDD met 160GB / 149,05GB kan gewoon verkleind worden met 54GB, alleen is dan de optie om een andere partitie te maken niet aanklikbaar...
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 21 okt 2007
  13. bertus 2

    bertus 2 Active Member

    Berichten:
    7
    Leuk Bevonden:
    0
    Hallo: voor dat je overgaat tot verkleinen van je schijf, is er wel wat werk vooraf wat moet gebeuren.
    (1) schijf defragmentatie het beste nog in veilige modus.
    (2) schijf controle.
    En dan nogmaals schijfdefragm.
     
  14. Shizzel

    Shizzel Guest

    Ohja klopt, zal ik meteen even doen.
    Maar je hebt toevallig geen oplossing voor dat probleem met het verkleinen? Of is dit ook een oplossing?
     
  15. bertus 2

    bertus 2 Active Member

    Berichten:
    7
    Leuk Bevonden:
    0
    Waarom Norton partitie magic 8, dat kan dan toch net zo goed Gparted zijn is nog gratis ook net zoals Ubuntu waarom dan geld uitgeven, en ook met Norton kom ik dat program tegen wat in de live cd gebakken zit zoals ik in mijn eerste post uitleg, en krijg ik weer te maken met die telling waar ik niks van snap.|:-
     
  16. Kevf

    Kevf Hardcore poster

    Berichten:
    16.896
    Leuk Bevonden:
    983
    Omdat norton dus in teletubbie taal aan je vraagt wat je er mee wilt en voor jou aangeeft wat voor jou de beste optie is....

    Maar dat leg ik toch ook al net uit?

    Door vervolgens de wizard van Norton te gebruiken 'snap' je vanzelf de telling en de benaming van de schijven.
     
  17. bertus 2

    bertus 2 Active Member

    Berichten:
    7
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik denk dat het ook wel een oplossing zou kunnen inhouden, waarom moet je anders schijfdefrag toe passen, om je bestanden die over je schijf verspreid geraakt zijn weer bij elkaar te zetten toch.
     
  18. bertus 2

    bertus 2 Active Member

    Berichten:
    7
    Leuk Bevonden:
    0
    Zoals ik al aangeef kan ik dat dus ook doen met de live cd van Gparted, en zo heb ik dat dan ook gedaan, maar wat er gebeurd wanneer ik met de live cd van ubuntu tot installatie overgaat dan kom ik weer dat programma van patition manager tegen en die zorg er dan voor dat mijn van te voren gemaakte partities een heel ander vollume geef, en moet ik dat weer gaan herstellen met die telling die ik niet snap.
    Afgezien of het nu in tele tubbie taal of wat voor een andere taal dan ook toch
     
  19. the only ego

    the only ego linux hippie

    Berichten:
    1.655
    Leuk Bevonden:
    0
    sda staat voor je eerste schijf.. sdb voor schijf 2 etc. de cijfers staan voor de partities sda1 is de c schijf.. en daarna volgt het op volgorde van letters.. Ik heb gewoon een stuk leeggemaakt, de grote in gigs even op geschreven, en de schijf met die grote gekozen.
     
  20. WinterBase

    WinterBase #VOTEFORRECKA XBW.nl VIP

    Berichten:
    6.594
    Leuk Bevonden:
    654
    Ey,

    Ik wou net Ubuntu op mijn laptop installeren maar ik kan bij de installatie niet kiezen om een dergelijke partitie te verkleinen. Het is of alles of handmatig instellen, als ik dat doe en op OK druk krijg ik een melding dat er geen basis ... is geinstalleerd en dat ik terug moet gaan naar het manage scherm..:confused:
     

Deel Deze Pagina