Xbox 360 vs. Playstation 3 vs. Nintendo Wii [Deel 12]

Discussie in 'Xbox Hardware' gestart door CaptnCook, 19 jul 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kevf

Kevf Hardcore poster

Leuk Bevonden:
    983
    @ MrX

Wie bedoel je met 'wij'?

Ik heb me die vraag zelf gesteld en de pro's tegen de con's afgewogen. Ik heb zelf Sony belachelijk gemaakt vanwege het debiel lang uitstellen van de ps3, van het uitstellen van multi-games en van het verdwijnen van exclusives.

Als 360 eigenaar mag je je zeer terecht in de handen wrijven met alle mooie software die er aan zit te komen. Maar notabene jij zelf zei al dat het op dit moment gewoon TE veel is om allemaal te spelen.

Daarnaast is er dus de PS3 die idd het op de sterke punten van de 360 vaak laat afweten (Metal Gear als laatste mooie voorbeeld), maar voor een individuele gamer nog genoeg te bieden heeft.

Daar zit hem ook het verschil denk ik, jij bekijkt het misschien vanuit het grote perspectief, ik puur vanuit mijn eigen beleving en wensen.

Stel dat ik ongeveer 1,5 game per maand koop (is volgens mij echt meer dan gemiddeld, maar soi) dan heb ik vanaf november tot en met het einde van dit jaar maar 3 games nodig die interessant zijn. En ws overbodig, maar die zijn er echt wel (exclusive of niet en uiteraard ook subjectief!)

- Ratchet
    - Assassin's Creed
    - CoD 4
    - Folklore
    - Eye of Judgement
    - Warhawk
    - Uncharted

Om een paar te noemen. Genoeg gameplezier voor een individiuele gamer.

Echter als ik jou vraag een soortgelijke lijst voor de 360 te noemen is jouw lijst idd 2x zo lang. So what? Kan ik als individuele gamer weinig mee.

Die hardware-issues die je noemt worden echter lang niet altijd opgelost. Wel eens voor de grap in het defect-topic gekeken (niet in mengen als ik jou was ;)). Ook nu lopen er mensen rond die hun console net een maand terug hebben en hem weer mogen opsturen. Lijkt me niet echt een structurele oplossing en helemaal met 5 december in zicht staat er weinig goeds te gebeuren voor de mensen met een kapotte 360 (anders dan de 3 rod)

Ik weet ZEKER dat ik issues ga hebben met de ps3, maar die zijn in de trant van: Klote een 360 bezitter speelt al bijvoorbeeld CoD4 en ik moet een maand wachten. Echter dat verkies ik boven: klote Kameo zit lekker achter zijn ps3 Folklore te spelen en ik zit wederom zonder console thuis met licht beschadigde games waar M$ niks aan doet. (en een helpdesk die steeds nul op rekest geeft)

Als dit twee maanden later was gebeurd dan was er ook nog eens een reparatiefactuur mijn kant op gekomen van ruim over de 100,-

Dus wat je hypothetische vraag betreft: die had ik voor mezelf al beantwoord ;)

Ps wel leuk dat een xbox medewerker zich in de discussie mengt trouwens :thumbs:

2. Rivanov

Rivanov Apple Fanboy

Leuk Bevonden:
    559
    De hoge heren bij Microsoft (waaronder MrX) denk ik! :+

3. MrX

MrX Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Hehehehe. "Wij" zijn de mensen die hier meedoen aan de discussies. Ik vind het vaak leuk om olie op het vuur te gooien als het hier weer een beetje inkakt. \o/ }:]

Jouw antwoord gaat uit van het feit dat multiplatform games even goed zijn op beide platformen en dat exclusieve games ongeveer even goed zullen blijven op beide platformen. In dat geval doet de design/develop issue er inderdaad niet toe.

Een goed antwoord dus, niet HET goede antwoord, want dat bestaat toch niet. Het is tenslotte puur hypothetisch en houdt ook nog eens geen rekening met sentiment, marketing, PR, etc. Iedereen ziet wat hij/zij zien wil, niet wat de "waarheid" is. Vandaar mijn vraag vanuit de Lieve Heer, de enieg met de ultieme waarheid en bovendien toekomstvisie (hehehe).

Neehh, die doen maar wat. Het gaat om de mensen hier in dit forum, waar veel meer intelligentie en kennis van de markt zit dan "daar". *wijst in zo maar een richting**

Laatst bewerkt: 1 nov 2007
  4. Kevf

Kevf Hardcore poster

Leuk Bevonden:
    983
    Op die fiets :)

Maar terwijl jij je antwoord tikte heb ik snel wat vergelijkingsmateraal zitten bekijken op gametrailers van oa The Darkness, Armored Core en Oblvion.... en er zullen ongetwijfeld verschillen zijn, maar het is grotendeels lood om oud ijzer ;)

5. Rivanov

Rivanov Apple Fanboy

Leuk Bevonden:
    559
    En vertel je dat ook tegen hun als je morgen op kantoor komt? :+

6. Kevf

Kevf Hardcore poster

Leuk Bevonden:
    983
    Nou ben ik geen gameontwikkelaar, maar wel softwaretester van beroep en ik kan dan weer uit mijn ervaring spreken dat het downgraden van een stuk software vaak gemakkelijker verloopt dan het upgraden van een stuk software.

Denk dus dat het meer een keuze is die je met onze leken-kennis wel beide kanten op kan praten.

7. MrX

MrX Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Dat denk ik niet. Ik denk dat jouw software er niet beter of slechter uit kan zien, wellicht langzamer of sneller. Op een game is dat wel degelijk een huge difference: 30 frames of 20, 1080P of 720P. Maar je hebt wel gelijk: ik ben een leek die maar wat verteld wordt. Ik verschuil me ook continu achter: hypotheses, N=1, van horen zeggen, en meer van dat. Bovendien denk ik dat developers mij verhaal Xbox vertellen en mijn Sony collega's krijgen van die zelfde developers het Sony verhaal te horen.

8. MacDennis

MacDennis Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    MrX heeft al heel goed uitgelegd waarom het zeker niet onzin hoeft te zijn. Ik ben trouwens voor de volledigheid software ontwikkelaar met tevens kennis van embedded systemen zoals die ook in consoles gebruikt werden/worden.

Het originele interview ging o.a. over de verschillen in framerates en het geheugenverschil tussen de PS3 en de PC/360. Twee duidelijke kampen. Het gaat er ook niet om of de een of de ander sterker is dan de ander, het interview is daar ook heel duidelijk over, dat is gewoon ongeveer gelijk.

Echter, als multi-platform uitgever wil je je titel tegelijkertijd uitgeven en het liefst met dezelfde (visuele) kwaliteit. Het interview geeft duidelijk aan dat een PS3 versie simpelweg meer aandacht nodig heeft, men heeft meer uitdagingen te overwinnen om ongeveer hetzelfde te bereiken, iets wat we wel vaker uit andere kampen horen.

Het is tijdens een software ontwikkeling traject helemaal niet vreemd om eerst de grote uitdagingen aan te pakken. De rest van het traject is dan relatief eenvoudiger. Waarom? De uitdagingen kunnen zorgen voor ongewenste vertragingen. Tijdens een ontwikkel traject wil je zo vroeg mogelijk inzicht hebben in alle mogelijke knelpunten. Pak je pas aan het eind van het traject de uitdagingen aan dan is dit vragen om moeilijkheden, lees: een 360 en PC versie die al lang en breed klaar is terwijl men nog moet ploeteren op een PS3 versie. Dan ga je simpelweg je doelstellingen niet halen. Met andere woorden, het laat in het traject aanpakken van de uitdagingen levert een risico op, dat is precies waar het interview het ook over heeft: risico beheersing.

9. Kevf

Kevf Hardcore poster

Leuk Bevonden:
    983
    Oe weer baas boven baas, al is het wel een beetje haantjesgedrag ;)

Op zich allemaal plausibel, maar verklaar dan eens waarom de meeste ontwikkelaars het andersom aanpakken (zoals x zegt)?

Ik ben zelf toch echt van mening dat we er niet al te veel conclusies aan moeten verbinden ;)

10. Xwon

Xwon het is wat het is.

Leuk Bevonden:
    1
    Hij laat zien dat hij recht heeft van spreken omdat er ervaring in heeft, jij begon over je kennis omdat je software tester bent.... |:-

Jullie hebben beiden verstand van zaken maar een andere visie, als er al spraken is van "haantjes gedrag" dan begon je daar dus eigenlijk zelf mee ;)

11. Hordo

Hordo Wormen! XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    21
    Ook al zien ze er hetzelfde uit, Xbox Live, Gamerscore en Achievements krijg je gewoon nooit, dat zou voor mij al een rede zijn om de Xbox 360 versie te kopen, en zo denken er nog meer mensen over overigens daarom verkopen Xbox 360 versies uberhaupt al beter.

Ben sinds Xbox Live best wel gehecht geraakt aan de service

12. Fardo

Fardo Well-Known Member

Leuk Bevonden:
    224
    Vergeet ook niet de friendlist (en cross game chat). Het is gewoon handig om te zien dat een vriend Halo 3 aan het spelen is en dat je hem kan joinen

13. MrX

MrX Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    We zijn allemaal haantjes hier, anders discussieerden we hier niet O-)O-)O-)

Wel een leuke discussie hoor, tenminste ik kan er wel om lachen (toe, niet uit :thumbs: )

Dat de meeste de 360 als ontwikkelplatform hebben gekozen heeft er o.a. mee te maken dat wij al een jaar langer op de markt zijn. Maar als deze meneer gelijk heeft en meer developers gaan eerst voor ps en dan voor xbox ontwikkelen dan krijg je dus exact de situatie als met PS2 en Xbox V1, zoals hij dat ook zegt.

En dan wordt het dus allemaal eenheidsworst, wat voor ons denk ik het meest nadelig is.

14. MacDennis

MacDennis Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Juist! Het was eerst financieel gezien veel minder interessant om ook gelijktijdig een PS3 versie op de markt te knallen vanwege de geringe installed base. Er zijn multi-platform uitgevers die hier openlijk voor uit kwamen en zoiets hadden, we kijken nog wel even de kat uit de boom. De situatie begint nu te veranderen en de consument zal niet-gelijktijdige releases ook steeds minder accepteren.

Maar we kunnen de ontwikkelstrategiƫn van de developers niet allemaal over een kam scheren. Elke ontwikkelaar maakt weer gebruik van een andere strategie. Capcom doet bijvoorbeeld de 1e 60% van het traject op de PC.

Daar ben ik ook een beetje bang voor. Gelukkig zijn er nog developers zoals die van COD4 of ID Software die wel vanaf het prille begin rekening houden met de voor en nadelen van elk platform. COD4 is nog wel het beste bewijs dat een multi-platform uitgever net zo goed beste uit een platform kan halen, daar was ook niet echt een lead-SKU, de ontwikkeling vond gelijktijdig plaats.

De PS3 als lead sku kan je ook zien als minst gemene deler (zwakste schakel) vanwege het meer beperkte geheugen (feit) en de moeite die men moet doen om goeie framerates te behalen (feit). Men weet nu wel uit ervaring dat de PC/360 variant op zijn minst hetzelfde zal presteren als de PS3 versie, het geloof dat de PS3 die mytische uber-console is bestaat niet meer. En als er nog tijd over is kan men deze tijd gebruiken om meer te halen uit de PC/360 versie, daar is blijkbaar minder moeite voor nodig. Dat bewijs wordt geleverd door de verschillende 30fps PS3 en 60fps 360 games of games die in een hogere resolutie draaien.

15. Kevf

Kevf Hardcore poster

Leuk Bevonden:
    983
    Waarna jij er weer overheen klapt als nog grotere haan :+

Doelde ook op mezelf. Zoals mrX zegt zijn wel hier allemaal enigzins als haantjes aan het discussieren toch? Moest er zelf ook hard om lachen dat ik zelf als 'troef' softwaretester opgooi, waarna er vervolgens zich een softwareontwikkelaar meldt :+

Met betrekking tot de eenheidsworst:

Ik ben het er slechts deels mee eens. Natuurlijk zullen er zat grote games mp gaan. Het is gewoon voor een ontwikkelaars van games als CoD4, Half Life 2 en Assassins Creed zonde om dat niet te doen.

Echter er blijft echt wel genoeg variatie. Kijk bijvoorbeeld naar Warhawk en Eye of Judgement tov een Mass Effect en Bioshock.

Daarnaast is er in de basis natuurlijk altijd genoeg verschil. PSN met straks (hopelijk) Home wat gratis is tov xbox live met een mega-aanbod wat werkt als een trein.

Straks met de ps3 kan ik eindelijk een 'echte' vergelijking maken en wie weet heb ik over een jaartje wel weer een 360 ;)

(al verteld dat ik nul komma nul merktrouw ben?)

16. MrX

MrX Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Klopt, maar dat is uiteindelijk toch in ons nadeel. Ik gooi even met wat percentages, bekijk die niet op exacte waarde, maar meer op wat ik wil vertellen, ok?

Anyways, Nintendo moet het sinds jaar en dag hebben van zeg 75% eigen games, ofwel 1st party. Sony doet het met zeg 35% 1st party, maar wij hebben slechts 15% 1st party. Wij komen met zeg 6 games per jaar uit, die enkel bedoeld zijn om het platform te showcasen, niet eens om winst te behalen. Ons business model en dus onze winst is grotendeels gebaseerd op 3rd parties. Als die nou allemaal eender zijn, zijn wij toch in het nadeel. Vandaar dat wij zo duwen op de 360 als ontwikkelplatform en dat wij zo duwen op alle games te krijgen op ons platform.

Merkentrouw zijn gamers eigenlijk nooit. Behalve een paar die-hard fanboys.

Tot volgend jaar dan (goh, wat zal jouw gamescore onderuit gaan :b: )

_0/_0/_0/

17. MacDennis

MacDennis Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Bij deze toevallig vandaag het antwoord van Midway waarom de 360 vaak de lead SKU was ..

Eigenlijk precies zoals hier al aangegeven. :+

18. Kevf

Kevf Hardcore poster

Leuk Bevonden:
    983
    Toevallig dat idd dan het antwoord vandaag komt. Het lijkt er dus idd op dat je gelijk hebt.
    :)

@ Mrx: met de 360 als ontwikkelplatform bedoel je voor de mp games toch? Waarom heeft xbox eigenlijk die keuze gemaakt? Waarom niet meer exclusives naar de console brengen?

en mbt mijn gamerscore: dat gaan pijn doen idd, ben behoorlijk competitief ingesteld, dus punten halen vind ik altijd erg leuk ;)

19. Q-BasiX

Q-BasiX Back 2 BasiX

Leuk Bevonden:
    0
    Wil mezelf graag even quoten, omdat ik mijn ervaring gepost heb in een topic die waarschijnlijk toch niet veel bekeken zal worden en hier ook wel een plekje verdient :)

20. CaptnCook

CaptnCook Active Member

Leuk Bevonden:
    10
    In bepaalde zaken kan ik me zeker vinden!

Waarom alleen in Japan? :mad:
    Ben trouwens benieuwd wanneer Micro$oft met de videomarketplace komt in Europa? Komt ie eigenlijk nog wel? Heb het totaal niet gevolgt de laatste tijd.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina