Eigenlijk vorig jaar al waren er plannen bij XBW om een Xbox LAN te houden (wat heb je anders aan een ethernet kaart als het online gebeuren nog niet gelanceerd is). Nu de Xbox gelanceerd is zijn we aan het kijken of een Xbox LAN ook echt haalbaar is (en dan geen LAN tussen een aantal vrienden, maar grootschaliger). je zit met een aantal problemen ; Iedereen bereid een TV mee te sjouwen? Ruimte, je hebt meer ruimte nodig aangezien niet iedereen op 20cm van zijn TV gaat zitten. Netwerk is niet echt een probleem denk ik. Zijn er mensen met al LAN ervaringen? (en dan niet het bezoeken, maar het opzetten van een LAN) en ja ik weet dat dit het verkeerde forum is, maar hier kijken de meeste mensen
Volgens mij moet ik even de admin waarschuwen dat deze thread in het verkeerde forum staat Ok 1) Ruimte is afhankelijk van het aantal deelnemers 2) Je moet weten hoelang je wilt lannen. Meeste PC lans duren 2 dagen maar daar is het spel aanbod erg uitgebreid en kan je meer dan alleen gamen, bijvoorbeeld leechen. Dus, misschien is 1 hele dag al genoeg. Maar hoelang je wilt lannen is dus belangrijk. 3 ) Stroom. Stroom is zo belangrijk! Het laatste wat je wilt is dat er stoppen uitslaan of de generator het begeeft 4) Netwerk opzichzelf is geen probleem. Er doen veel problemen voor op een PC lan maar dit is een Xbox lan. Uit ervaring met hte opzetten van de lan van 5 xboxes ging dit erg makkelijk. Geen gezeur met ip adressen, dns servers, en snelheden. Het is letterlijk click & play. 5) Voor heel Nederland? Houd het centraal. 6) Eten / drinken in overvloed That's all for now
Een grote ruimte zou wel handig zijn, jaarbeurs Utrecht als n voorbeeld, genoeg stroom en ruimte voor tv's en bijbehorende zooi Erm...2 dagen-lan is wel aangeraden ik denk dat 3 dagen toch teveel is zegmaar, vooral als er nog niet zoveel games uit zijn die de lans indersteunen, messchien een prijsuitreiking voor de winnaar van een bepaalde game ofzo
He wouter als je wat wilt weten moet je me maar mailen r_koster@msn.com, ik organiseer zelf pc lanparty's (zie hier ) Wat hierboven ook al stond je moet genoeg stroom hebben, afhankelijk van het aantal bezoekers een switch met genoeg aansluitingen ik heb er een van 24, jah en uiteraard de ruimte. greetzz
Ja ik denk opzich dat 1 dag wel voldoende is.. Tis toch heel anders dan een PC LAN, end e XBox heeft nog niet machtig veel LAN games (tegen die tijd hoop ik v wel) Nog ff vraaggie aan knakker die al kleine X LAN gehouden heeft ; Is het mogelijk om gewoon 1 groot netwerk te brouwen ofzo, of iig een boel Xboxen aanelkaar, en meerdere games te creeeren waar je uit kan kiezen? (zou wel ideaal zijn)
Je kan meerdere Hubs/Switches aan elkaar sluiten om zo een groter netwerk te bouwen. Alle xboxes zien elkaar direct. Als je een game zoals Halo opstart en multiplayer selecteert krijg je een overzicht van alle "servers" met de bijbehorende info (welke gametype enzo) te zien. Deze kan je dan gewoon zonder problemen joinen. Nou spreken we hier over ervaring met een lan met 5 xboxes. Ik weet niet hoe 25 van die dingen in praktijk met elkaar reageren maar... aangezien het allemaal 100 mbit fullduplex is en Microsoft wereldwijd een Online netwerk wil realiseren zal dit geen problemen gaan veroorzaken. Meerdere games heb ik niet kunnen testen aangezien wij alleen Halo hadden liggen en geen Tony Hawk of Nascar. Maar, omdat deze netwerk opzet identiek, zo niet beter is als PC's zal dit ook absoluut geen problemen veroorzaken. Dus in het kort: Ja
in princiepe is een x-lan-party hetzelfde als een pc-lan-party xboxen met tv's ipv pc's met monitoren maar het verbinden gaat hetzelfde. i'll be there if it's a reasonable distance
Teneerste: Wat is het doel qua hoe groot de party moet worden (op hoeveel mensen wordt gerekend)? De volgende tips zijn een beetje gericht op een 'kleine party' 30/40 man. Maar als je een hele jaarbeurs wilt vol krijgen wordt het een iets ander verhaal. Stroom is idd ook een probleem. Ligt eraan in wat voor zaaltje je komt te zitten. Als echt een hal is dat vaker voor evenementen wordt gebruikt zullen ze niet op een lullige 16A aansluiting zitten. Zorg wel voor voldoende stopcontacten. Het grootste probleem dan; tv's. Je moet ervan uitgaan dat maar een klein percentage met de auto komt/kan komen. Alleen deze mensen kunnen tv's meenemen want met je xbox en tv in de trein is niet echt een optie. Je moet kijken of je de kleine groep die met de auto komt meerdere tv's kan laten meenemen (dus even die van je zusje/broertje jatten ). Of dat je met een beetje grote auto (transporter of bestelbusje) misschien zelf langs een paar gasten in de buurt, die zelf ook naar de lanparty komen, kan rijden en bij die mensen tv's ophaalt, die je uiteraard na afloop weer bij ze langs brengt. Gisteren net het SegaEvent2k1 gehad wat weer super tof was. Daar worden door bijv 5 man meerdere tv's meegbracht. Ik denk dat er zo'n 12 tot 14 waren plus drie beamers (tip voor als je eraan kan komen; lenen/huren, misschien aanwezig in de ruimte die je huurt? Dit is leuk voor als je zelf even niet speelt om even ergens naar te kunnen kijken en het is voor eventuele tournooi-finales leuk). Alleen is het bij dit SegaEvent niet echt gericht op lan, iedereen speelt wat georganiseerde tournootjes en daarna gewoon wat ze willen en pakken daarbij de multiplayer games (virtua tennis, doa tagteams, powerstone enz.) en heb je dus 4 man per tv maar dat lijkt mij voor een lan niet echt geschikt aangezien je wel wat wilt zien met Halo en dat lukt niet echt met een 4player splitscreen. Je hebt dus eigenlijk per man een tv nodig en volgens mij red je dat puur op wat mensen mee kunnen nemen nooit. Als er bijv 40 man komen zal hoogstens 10 man met de auto komen (het is grotendeels jong publiek die meestel geen rijbewijs of auto ter beschikking heeft). Dat zou betekenen dat je per autobestuurder 4 tv's moet meenemen. Geen van deze heeft 4 tv's thuis, hoogstens 2 die ie mee kan nemen. Dus de rest zal opgehaald moeten worden bij andere mensen thuis. Of via een andere weg, sponsors of iets dergelijks die wat ter beschikking willen stellen. Verder de huishoudelijke klusjes zoals al werd gezegd door Goody: drinken(drank?), voedsel etc. aanwezig in de zaal? Misschien heeft de zaal een eigen snackbar anders moet je wat anders regelen. Ohja en netwerkkabels. Je hebt echt bergen kabels nodig als je iedereen op de hub of switch wilt hebben. Weinig mensen denk die even een utp kabel hebben slingeren van 10meter voor eigen gebruik dus voor het grootste deel zal je dat voor hun moeten verzorgen. Als ik meer bedenk hoor je het wel.
Beamer(s) zijn idd een must. Voor bijvoorbeeld een finale ofzo Vergeet niet dat er toiletten aanwezig moeten zijn Iedereen neemt een PC + Monitor mee, dus waarom geen tv. Je kan tv's huren maar dat kost aardig wat. Netwerkkabels en netwerk apparatuur zijn echt geen probleem. Dit is zo te regelen.
Is het PC-lan publiek niet net ff wat ouder? Ik weet het niet hoor want ik ben geen pc-lanner. Maar ik heb het idee dat meer 'volwassen' naar deze pc-lan's komen in tegen stelling tot een console lan aangezien jongere vaak de consoles bezitten en niet de gasten die op pc-lan's komen, maar daar kan ik me in vergissen.
dat is geen lanparty maar een computerclub, bij de lan's die ik organiseer moet je tussen de 16 en max 24 zijn maar die leeftijd heeft te maken met dat ik ze in joingerencentra organiseer
*ehm* Er zitten geen leeftijden aan lanparties. En bij de grote lanparties nemen de meeste hun monitor ook mee. En monitors zijn aardig groot. Het beste wat je nu kan gaan doen is dus een poll houden onder de bezoekers van Xboxworld om te kijken wie er interesse heeft in de lan. Hoelang ze willen lannen en of ze hun eigen tv meenemen. Je kan niets organiseren als je niet eens weet hoeveel interesse erna is. Want als je dat weet, weet je direct hoe groot de ruimte moet zijn etc.
FF aan jorrit vragen of die een uitgebreide poll pagina wil/kan maken. Als jullie nou ff neerzetten wat er allemaal gevraagd moet worden met elke opties zou ik daar blij om zijn, alvast bedankt
Ik denk dat ik toch niet snel mijn xbox met een TV mee ga lopen slepen. Een LAN-party met mijn computer vind ik wel leuk, maar met de xbox? Als ze er komen wacht ik eerst wel even af. Misschien wat om met campzone mijn xbox mee te nemen en op campzone aparte xbox compo's te houden.
- Is er interesse naar een Xbox lanparty op een grotere schaal? - Heb je de mogelijkheid om je eigen tv hierna toe mee te nemen? - Hoelang moet de lan duren? (1 dag of 2 dagen) - In welke provincie woon je? (Belangrijk, want als 80% uit ZH komt ofzo heeft het weinig zin om het aan de andere kant van brabant te gaan houden. - Uiteraard zitten er kosten aan een lan verbonden. Vragen hoeveel men is bereid te betalen. Je hebt onkosten aan je zaal, eten/drinken en misschien andere bijzaken. Cra5hKrE8OR: Je zou ook niet alleen je xbox meenemen? Bedoel hij is makelijk mee te nemen en alleen met Halo kan je al uren spelen.
daarom vermeldde ik al dat het om een jongerencentrum ging en daar zijn deze leeftijden alleen toegestaan
wat dacht je van eerst een kleine lan op XBW schaal voor ervaring, dan kun je later een grotere houden op grotere schaal dat de TV's haalt X-Lan!