1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

E-Sport in NL, dus?

Discussie in 'XBW Gaming' gestart door EXp3r1EnZ, 8 apr 2008.

  1. EXp3r1EnZ

    EXp3r1EnZ fLaUp3Rd

    Berichten:
    436
    Leuk Bevonden:
    0
    Hey Gamers!

    Ter info:
    - Alles wat hierin wordt besproken etc. is niet bedoelt om mensen aan te vallen in welke manier dan ook.
    - Ik heb in het algemeen over Console sport
    - Ik ben niet arrogant of dat ik wil opscheppen


    Voordat je verder leest, zorg ervoor dat als je begint, het ook afmaakt;)

    Zoals al veel mensen al achter zijn gekomen, in Nederland is niet veel aandacht besteed aan E-Sports, mee eens?
    Ik heb gemerkt tijdens mijn "game" ervaring, dat in Nederland veel te weinig wordt gedaan in de gaming NL, en dat zou drastisch moeten veranderen, maar dat ligt niet alleen aan 1 kant, een verhaal heeft natuurlijk 2 kanten.

    We beginnen met het probleem van de gamers.
    We klagen wel altijd over dat sponsors moeilijk te vinden zijn e.d., maar is in principe niet heel erg gek toch, ik bedoel als wij ooit een echt E-Sports in NL willlen hebben, moeten wij (Nederlanders) eerst zelf gaan veranderen.
    Nederland is klein, maar toch erg groot en er zijn genoeg gamers in NL, zowel op PC als consoles, maar voordat wij kunnen laten zien dat dit echt een sport is, zou iedereen een beetje energie erin moeten steken, en juist ook gezamelijk, of je nou in een clan/organisatie zit of niet.

    Het probleem kan o.a. zijn dat:

    • Gamers hebben veel tijd nodig, en dat lukt natuurlijk niet altijd in Nederland, maar het is niet zo, dat het al je tijd in beslag neemt, gamers die op school zitten moeten voor zichzelf een soort tijdschema maken, zodat ze netjes hun school doen, maar tegelijke tijd ook kunnen gamen. (Nu ben ik niet een lievertje, maar als je gewoon je les+ je HW doet tijdens je school, dan heb je ook bijna niets aan HW, maar dat ligt natuurlijk ook, aan je eigen instelling)
      Nogmaals, als je even goed nadenkt, kom je er vanzelf wel uit.

    • Veel gamers die in een clan/organisatie zitten, blijven niet lang bij elkaar, en daar ligt (mijn mening) het grootste probleem.
      Teams overwegen te snel om mensen weer uit hun team te kicken waarbij je een soort "clanhopping" reactie krijgt, tuurlijk is het niet slecht om een keertje iemand die niet presteerd en niet veel inzet geeft, hem te kicken, maar je kan het ook te snel doen, of voordat je een team maakt, dat je goed nadenkt of je op een hoog niveau wil presteren of gewoon for de fun, want daar zit natuurlijk ook verschil in.
      Denk er voortaan er goed bij na, want dit kan onze E-Sport al een stuk groter maken.
      Het is best simpel, want zo krijg je een echt competitief gamen in NL.

    • We mogen elkaar misschien haten, als we winnen/verliezen, maar denk er goed bij na dat we elkaar toch nodig hebben, om verder te komen.
      Wees dus altijd sportief, tegenover je mede "NL-gamers" en tuurlijk hebben sommige hun buien niet, maar als iemand het gewoon negeert, onstaat er ook geen haat en nijd. Wat belangrijk is te onthouden:
      Het is geven en nemen!

    We beginnen nu met het probleem van de E-Sport(bond) in NL.
    • Ik zal gelijk als voorbeeld pakken: NK-Gaming
      Ik hoop dat jullie al een beetje bekent zijn met NK-Gaming, zo niet check de link.
      De E-Sportbond.nl organiseerd (als ik mag concluderen) NK-Gaming, "Nederlands Kampioenschap Gaming" maar als je ziet wat hun doen kwa:
      - Games uitkiezen
      - Game mode (Daarmee bedoel ik, 4vs4 of 2vs2 of 1vs1 enz.)
      - Game Settings


      Ik bedoel, moet je dat dan echt het "Nederlands Kampioenschap" gebruiken, want mijn eerste indruk, is dat je NL voor paal zet.

      Ik geef je als voorbeeld:
      Console Games
      Wii Sports Tennis (Sports 1v1, Wii) Wii sports, kan ik begrijpen, lijkt me best grappig! Maar ik heb me niet daarin verdiept dus kan ik ook geen conclusie trekken.

      Guitar Hero III (Music 1v1, PS:cool: GH3, Ik moet zeggen dat het supercool is, om mensen te zien, die op het hoogste niveau spelen, en geen knop missen, ik ben hiermee wel 100% mee eens, omdat het een andere kant is, maar wel "skill vol".

      Halo 3 (FPS 1v1, X360) Halo3, Tja, ik ben benieuwd of er iets achter zit dat ze dit 1vs1 hebben gedaan, daarmee bedoel ik, dat ze bijv. naar King Tuur zijn gegaan, en gevraagd hebben, wat ze het beste kunnen spelen.
      Tuurlijk zegt hij 1vs1, want hij heeft geen team.
      Naast dat, ik bedoel 1vs1 H3, met H1 kan ik het begrijpen omdat dat gewoon heel anders is, dan H3, maar ze zullen zich er niet in verdiept hebben.


      Soul Calibur 3 (Fighting 1v1, PS2) SC3, Ik heb hier geen verstand van, omdat ik het nog nooit gezien en gespeelt heb, dus kan ik hier ook geen mening over geven.


      Als het aan mij lag, had ik ook andere games gepakt, en uitgezocht welke de beste settings zijn om het te spelen.

      Ik zal verder met Halo3 gaan, ik vraag me af hoe ze hier zijn opgekomen.
      Hier merk je gewoon al, dat ze al heel weinig verstand hebben van console's, nu weet ik niet met de PC afdeling, maar dat is een ander verhaal.
      Dit voorbeeld wil ik laten zien, omdat veel toernooien in Nederland altijd rare settings gebruiken, niet alleen NK, maar meer!
      Ik ga geen namen gebruiken, want ieder organisatie, heeft een ander doel dat ze gebruiken.
      En zo kan ik het verhaal langer maken, maar ik wil doorgaan naar mijn volgende punt.

    • Commercieel?
      Nou, je hebt een E-Sportbond, en hoor je er wat van?
      Nee nooit, sommige mensen zullen het nu voor het eerst horen, sommige mensen niet, maar er moet iets gebeuren, zodat "mensen" echt gaan denken, ipv dat het een spel is voor nerds, als een echte sport zien.
      Fariko is daar ook mee bezig, zoals in een ziekenhuis de kinderen een spelletje laten spelen, of dat effectief is, weet ik niet, maar 1 ding is zeker, als je het nooit probeerd, kom je er nooit achter.
      Verder kunnen we het samen wel gaan veranderen, maar dat bespreek ik later.

      Het komt er gewoon op neer, dat mensen wel iets proberen te organiseren, maar niet genoeg "verstand" van consoles hebben.
      Maar ze doen het gewoon, want iedereen weet dat in de toekomst de Console Gaming hoger uit zal steken, dan PC Gaming.

    Mijn "EXp3r1EnZ" in Gaming:)
    Zoals velen van jullie weten, heb ik veel bereikt in gaming. (Zie hier link van mijn awards)
    Maar ben ik er nou echt ver mee opgeschoten?
    Nou niet veel, maar wel wat natuurlijk.
    In het begin speeld ik spelletjes voor de fun, maar halverwege (einde van H2) zag ik MLG en verdiepte me erin, en wilde ook gelijk ervoor gaan, om een "pro" gamer te worden.
    Gelukkig ben ik nog nooit gestopt, en ben ik gewoon doorgegaan, ik heb gelukkig dat ik "allround" goed ben, met welke (shooting) game dan ook.
    Ik ben natuurlijk niet de enige die dit heeft, maar niet heel erg veel hebben het, en ik maak er gebruik van. Het koste veel tijd en energie stress en spanning, maar ik heb er geen spijt van gehad.

    Maar wat ik allemaal heb gezien en mee heb gemaakt, is dat ik in mijn leven niets anders wil, dan in de "gaming" branche werken of werk van maken.
    Ik probeer in Nederland alle gamers die op hoog niveau willen spelen, wijs te maken, dat als we net zoals in Amerika iets van MLG willen hebben, dat WIJ zelf iets moeten ondernemen. Het hoeft ook niet per se een MLG in NL, maar iig een event, dat je naar elk MLG event er naar toe kan worden gestuurd!

    Ik ben bereid, om veel op te geven, om onze "gaming" op een hoger pitje te zetten, maar dan heb ik natuurlijk ook jullie hulp bij nodig, en jullie mening is ook belangrijk. Voordat ik mijn post verder ga uitbreiden wil ik tot hier jullie mening dus weten, en of je mee wilt helpen in dingen die we dus later kunnen discusieren.

    Dus zet graag erbij:
    - Je mening hierover, zo kort mogelijk graag.
    bijv. of deze post je denkwijze over gaming heeft veranderd? Of hier toekomst in ziet, als wij als gamers stappen gaan maken gezamelijk.
    - Zou je eventueel willen mee helpen, bijv. met tegen iets demonstreren, of helpen met reclame maken.

    Ik zou het erg waarderen als je hier serieus reageert, en niet spamt, zodat ik makkelijk alle conclusies kan lezen.

    Tot hier wil ik het nu even laten,

    Greetz EXp;)
     
  2. niels123

    niels123 Active Member

    Berichten:
    847
    Leuk Bevonden:
    0
    Nederlanders zijn arrogant, ze denken allemaal dat ze goed zijn en verwachten daarmee dat alles wel naar hun komt, o.a tournooien en sponsors.

    helaas werkt het zo niet.
     
  3. Liquid 2k7

    Liquid 2k7 Winnezonderstrijd

    Berichten:
    30
    Leuk Bevonden:
    0
    Kijk weetje,
    Gamen = uitgevonden voor fun/entertainment


    mensen spelen het ook voor de fun, en vele willen wel 'pro' niveau gaan spelen. maar dan moet je keuzes maken. Je kan niet 'pro' gamer worden + een fulltime job (myself: werk 6/7 dagen/week)
    En persoonlijk zal ik nooit mijn real life aan de kant gaan zetten voor virtuele entertainment. Ik zou het misschien wel willen, maar ik zou nooit stoppen met school om te gaan gamen. 19 april een xbox360 toernooi in eindhoven (1st round) [PES/GoW/CoD/RBS:V2] . Het moet ergens beginnen, dit was bv voor de vorige generatie games er nog niet (H2/RB:V etc)
    dit staat wel los van dat jij het 'subliem' hebt gedaan, en je mag erg trots zijn op je bereikte dingen. maar onthoudt dat de kans om zo door te stromen erg minimaal is.

    Peace out
    edit: sorry man, korter als dit kreegk het niet
     
    Laatst bewerkt: 8 apr 2008
  4. Gdzr

    Gdzr Hmmm?

    Berichten:
    2.751
    Leuk Bevonden:
    62
    Ik wist ook niet dat er een esports bond bestond, vind het wel goed, dat er iemand meer voor wil gaan doen. Maar hele nederlands is volgens mij tegen gamers, je zegt ergens dat je gamer bent, en ze denken meteen dat je dag en nacht achter de pc/console zit, no-lifer, en dat soort dingen, en als je dat hoort en ziet, dan vinden sommige mensen het neit eens leuk om gamer te zijn.
     
  5. EXp3r1EnZ

    EXp3r1EnZ fLaUp3Rd

    Berichten:
    436
    Leuk Bevonden:
    0
    Daarom moet er wat worden gedaan, ik ben bereid om veel energie erin te gaan steken, en ben blij met jullie algemene reacties, want dat is dus precies juist, wat ik wil gaan veranderen, maar over het stukje van je "real-life" aan de kant gooien, ik heb over 2 weken een full time baantje, ik heb ook al 3 jaar een vriendin, en nog game ik veel, en heb nog eens tijd voor mijn vriendin, het ligt eraan wat je zelf doet en hoe je in plant!

    Greetz EXp
     
  6. LeGeNdaRisCh

    LeGeNdaRisCh Je ziet ons

    Berichten:
    2.453
    Leuk Bevonden:
    0
    Enigste is wat ik kan zeggen:
    1v1 h3 wtf...Ik heb een mail gestuurd naar die NKgaming onzin, kijken hoe ze reageren.

    Verder erg netjes stuk ken. Ik sta klaar als je iets van me mot.
    Btw wat voor oplossingen heb jij dan voor het probleem?
    Want die zie ik niet terug ik het betoog [/nederlandsleraar]
     
    Laatst bewerkt: 8 apr 2008
  7. EXp3r1EnZ

    EXp3r1EnZ fLaUp3Rd

    Berichten:
    436
    Leuk Bevonden:
    0
    Dat is een stuk voor later, ik wil eerst de meinngen horen, en mensen achter mij krijgen, voordat ik uberhaupt verder kan/wil gaan, kijk ik kan het niet in mijn 1tje.

    Thnx legend:)
     
    Laatst bewerkt: 8 apr 2008
  8. Liquid 2k7

    Liquid 2k7 Winnezonderstrijd

    Berichten:
    30
    Leuk Bevonden:
    0
    Natuurlijk heb je gewoon gelijk in, maar je zal zoizo een bepaalde periode volledig in gamen moeten storten. En alles is te combineren, maar bv mijn postie Ma t/m zaterdag fulltime stage/bijbaan/school, alsk daarmee klaar ben wilk ook gewoon ff naar vrienden etc. Het is wel , als je echt ECHT dedicaded ben is alles haalbaar (maar dat is met alles in het leven;))
    Dessalniettemin steun ik je actie, en ik hoop dat je er mee bereikt wat je er mee wilt bereiken.
     
  9. ReaListiQ

    ReaListiQ Active Member

    Berichten:
    933
    Leuk Bevonden:
    0
    Wow, 1v1 Halo.. dat is echt cool. Geen BR start neem ik aan.


    Edit : tja als dit allemaal haalbaar was, ik zou ook graag wat meer toernooien in NL zien, maar dat moet allemaal nog maar eens geregeld worden.
     
    Laatst bewerkt: 8 apr 2008
  10. EXp3r1EnZ

    EXp3r1EnZ fLaUp3Rd

    Berichten:
    436
    Leuk Bevonden:
    0
    Please spam/flam niet!

    bedankt voor de mensen die hier hun bedrage willen leveren. Jullie horen binnenkort zeker hier meer over!
     
  11. 12eaper

    12eaper I see no Changes

    Berichten:
    517
    Leuk Bevonden:
    0
    Dit staat ook op Gamerstyle :D. Nice post ken. :9_0/
     
  12. ReaListiQ

    ReaListiQ Active Member

    Berichten:
    933
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik denk dat dit niet haalbaar is.

    Hoeveel organisaties zijn er in NL die een GOED toernooi kunnen organiseren?

    In de UK is dit anders, kijk naar XL.

    Zoiets zou er in Nederland ook moeten/kunnen zijn, maar is er jammer genoeg niet.
     
  13. JeePee

    JeePee Guest

    Grootste probleem dat gaming hier niet van de grond komt is de leeftijd van de gamer(tjes). Velen denken wel even een clan te kunnen runnen en sponsoren te contracteren, maar als je net 13 bent geworden heb je geen idee van hoe het bedrijfsleven in elkaar steekt en hoe je een bedrijf/stichting moet runnen (want dat is wat je opzet).

    Ook is er teveel verandering in de E-wereld. Als profvoetballer kan je zo 10 tot 15 jaar op hoog niveau mee, maar hoe wil je dat doen in de E-sports als er elk half jaar een sequel uitkomt? Dat is niet te volgen voor buitenstaanders en daarom niet aantrekkelijk voor het grote geld. Om het nog extremer te maken: ik heb zelf een keer een flinke prijs gewonnen met gamen, maar ik weet geen eens welk spel dat was 8)

    En verder zie ik gamen als iets relaxgevend. Game nu een jaar of 2 met dezelfde mensen met hier en daar een E-sport toernooitje tussendoor maar no freaking way dat ik alles opzij zet voor gaming. Er zit gewoon geen toekomst in, en dat zal er ook zeer waarschijnlijk nooit in komen. Want wie ziet er nou liever Handewasser over een baantje wallbashen met geluid uit een stereo en 2D beeld, dan Kimi Raikkonen voorbij zien scheuren met 140 dB en 3x sneller dan de gemiddelde burger op de snelweg...

    Gamen is leuk voor je vrije tijd. Meer niet.
     
  14. EXp3r1EnZ

    EXp3r1EnZ fLaUp3Rd

    Berichten:
    436
    Leuk Bevonden:
    0
    @ realistiq
    je leest niet echt goed of wel?
    Dat willen we juist o.a. ook aanpakken, maar je moet niet beginnen bij de toernooien, maar waar het onstaat waarom mensen gamen?!
     
    Laatst bewerkt: 8 apr 2008
  15. ReaListiQ

    ReaListiQ Active Member

    Berichten:
    933
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik lees wel goed, maar ik ben ervan verzekerd dat dit alles niet haalbaar is in NL

    Nee maar het is wel een goed voorbeeld hoe slecht alles hier georganiseerd worden. want dat gaat echt nergens over die toernooien hier, zelfs in duitsland kunnen ze het beter ( megalan )

    En ja het is waar dat Nederlanders goede gamers hebben, maar het zijn er te weinig, te weinig om ook maar een goede community te krijgen die ze in UK/USA wel hebben, en ook zijn nederlanders zo pinnig als het maar zijn kan qua geld dusja.


    Er zijn per game gemiddelde 5 teams maximaal die in de top van Europa meekunnen, verschil met die clans is ook gelijk groot met de rest van de teams, die teams die doen niet eens moeite ervoor dusja, je kunt wel een e-sportsbond voor die 5 teams per game op gaan zetten met wat voor nut?

    Qua E-Sports op de Console zijn wij nederlanders gewoon gedwongen om met de community in de UK mee te doen, net als alle andere Landen in Europa, UK heeft meer competitie dan alle andere in EU bij elkaar.
     
    Laatst bewerkt: 8 apr 2008
  16. EXp3r1EnZ

    EXp3r1EnZ fLaUp3Rd

    Berichten:
    436
    Leuk Bevonden:
    0
    daarom maak ik ook onderscheid tussen:

    - Pro Gamers
    - Fun Gamers
    - Minderjarige gamers

    Maar nogmaals, bedankt voor je mening, hoop niet dat iedereen er zo over denkt, dan kunnen we net zo goed gelijk kappen, en nooit proberen.
    Face it, zou je dit allemaal niet willen veranderen? ipv allen fun gamen, ook "pro gaming", ik ga het proberen, ik zie het echt als een sport, en ook waar je ook betaald voor kan worden.
    Ik zal me hier volledig inzetten, en ondanks dat jullie er niet een goed gevoel over hebben, vraag ik hierbij nog: Staan jullie er wel achter? Willen jullie eventueel helpen als mogelijk is?

    maar of het haalbaar is in NL, is het zeker, alleen duurt heel erg lang.
    Hoe kan je trouwens zeggen dat gamen geen toekomst heeft? geloof het of niet, het is een onderdeel van de toekomst, alles gaat richting de "robot" kant op, denk je dat gamen er niet bij zit?
    Gr. EXp
     
    Laatst bewerkt: 8 apr 2008
  17. ReaListiQ

    ReaListiQ Active Member

    Berichten:
    933
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik ben het met een groot deel met je eens.

    Alleen de community is te klein/slecht in Nederland.


    Ik ben echt een voorstander van progaming hoor, maar als je MAXIMAAL 5 teams per game uit NL hebt die meekunnen in de top? 25 van europa?
     
    Laatst bewerkt: 8 apr 2008
  18. LeGeNdaRisCh

    LeGeNdaRisCh Je ziet ons

    Berichten:
    2.453
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik moet het helaas met realistiq eens zijn, maar dat zegt niet dat we HELEMAAL geen toernooien kunnen houden, het zal meer van de gamers moeten komen en hopen dat het aanslaat, zoals het bij MLG deed. Ik weet niet al hoe moeilijk het is om 10 man te regelen voor een JanLan, laat staan een toernooit voor +16 teams.

    Btw gamen hoeft niet alleen voor de fun te zijn.
     
  19. ReaListiQ

    ReaListiQ Active Member

    Berichten:
    933
    Leuk Bevonden:
    0
    Dat is waar, maar toernooien worden vaak geregeld door mensen die er niks vanaf weten van de gametypes,comunity etc.

    XL is exact hetzelfde, het is opgezet door gamers zelf, die zelf ook deze toernooien willen spelen, zo moet het in Nederland ook zijn.

    Maar verder dan dat kom je niet in NL, gewoon omdat er te weinig teams enzo zijn.

    Ik denk dat een "Soort" MLG/XL mogelijk is in nederland, als het goed georganiseert wordt door de spelers zelf.
     
  20. EXp3r1EnZ

    EXp3r1EnZ fLaUp3Rd

    Berichten:
    436
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik kan verder wel alles stuk voor stuk gaan beantwoorden, maar even alles samengevat:

    Als wij als nederland zelfs een heel erg groot toernooi kunnen organiseren, op europees niveau, heb je al veel teams, als je echt europees bekend staat, net als MLG in USA, dan is het geen probleem hier.
    Er moet gewoon iemand zijn die er heel veel werk van maakt, en het mogelijk kan maken, maar voordat wij die stap willen maken, moet eerst:
    - Algemene beeld veranderen over gamers.
    - De gamers zelf, hun instelling gaan veranderen, daarmee bedoel ik o.a. dat teams bij elkaar moeten blijven, en hier heb ik wel een manier op, maar dat wil ik later bekend maken, hoe we dit kunnen oplossen.

    Nogmaals, are you with me, or not?

    @ realistiq:
    "Ik denk dat een "Soort" MLG/XL mogelijk is in nederland, als het goed georganiseert wordt door de spelers zelf."

    En daar ben ik ook o.a. mee bezig!
     
    Laatst bewerkt: 8 apr 2008

Deel Deze Pagina