Xbox 360 systeemcache wissen
Wat is cache?
Cache is een geheugen welke sneller toegankelijk is dan de locatie waar de gegevens zijn opgeslagen. De cache wordt gebruikt om sneller toegang te krijgen tot eenmaal opgevraagde gegevens en zowel een HDD (Hard Disk Drive) als een MU (Memory Unit) maakt gebruik van cachegeheugen.
Waarom de cache wissen?
Tijdens het gebruik van de Xbox 360 wordt continu de cache gebruikt en helaas kan de cache ook vervuild raken waardoor het systeem instabiel kan worden. Dit is meestal niet meteen merkbaar, maar in de meeste gevallen wordt het systeem trager en kan het laden langer duren. Na verloop van tijd kan het ook voorkomen dat je last krijgt van vast lopers. Als je intensief gebruik maakt van de Xbox 360 (zeker met Xbox LIVE) is de kans groot dat dit voorkomt. Je kan ook de cache wissen als je, met welke reden dan ook, een software-update wilt verwijderen.
Wat kan een vervuilde cache veroorzaken?
Een vervuilde cache kan o.a. het volgende veroorzaken:
- Traag en slecht tot niet reagerend, vastlopend Xbox Dashboard inclusief Guide
- Haperingen en vast lopers tijdens het spelen van een game
- Het langzaam tot niet kunnen laden van bepaalde data
- Problemen met de verwerking en het niet vrijspelen van Achievements
- Problemen bij het downloaden van updates en content van Xbox LIVE Marketplace
- Het niet synchroon lopen van het beeld en geluid
Gaat er iets verloren?
Nee, behalve software-updates. Dus updates die je moest downloaden voor games. Maak je echter geen zorgen, want deze worden automatisch gedownload wanneer je de game opnieuw opstart en bent verbonden met Xbox LIVE. Content gedownload van Xbox LIVE Marketplace wordt niet gewist.
Wanneer kan ik de cache wissen?
In principe alleen als je problemen ondervind zoals eerder besproken, maar periodiek de cache wissen is ook een optie om zo de prestaties van de Xbox 360 optimaal te houden. Als je hiervoor kiest hoef je het natuurlijk niet elke dag uit te voeren, maar hooguit één keer per maand.
Moet ik nog iets weten?
Ja. Ook al kan het geen kwaad en heeft het geen invloed op de garantie, wil ik toch benadrukken wanneer je besluit de cache te wissen dit geheel op eigen risico is en ik nergens voor aansprakelijk ben.
Hoe werkt het?
1. Kies System Settings (My Xbox) en selecteer Memory
2. Markeer een opslagapparaat (HDD of MU) en druk op Y
3. Selecteer vervolgens Clear System Cache
Er volgt hierna een melding of je onderhoud wilt uitvoeren. Kies voor Yes. De cache wordt nu gewist.
Belangrijk: Dit proces kan in sommige gevallen wat langer dan normaal duren. Verwijder tijdens dit proces nooit de HDD of MU en zet de Xbox 360 console niet uit.
Sinds de NXE 2.0 update is het niet meer nodig om een code in te voeren voor het wissen van de cache. Mocht je om een of andere reden niet het nieuwe Xbox Dashboard hebben, dan kun je hetzelfde uitvoeren zoals hierboven beschreven. Maar bij Device Options moet je dan de volgende code met je controller invoeren: X, X, LB, RB, X, X.
Vragen of opmerkingen?
Vragen of opmerkingen kan via deze thread.
Stuur mij gerust een privé-bericht of een bericht via Xbox LIVE (Lethal AK47) mocht je vragen aan mij persoonlijk hebben.
Laatst bewerkt: 4 jun 2008