Ik heb laatst wat "onderzoek" gedaan naar "Scart".
Scart voorziet in zowel S-Video als RGB. Wanneer jij dus een S-Video kabel aan je Xbox hebt hangen en daar een scart-verloop bij hebt, dan kun je die op de Scartaansluiting van je TV aansluiten die S-video ondersteunt. Wanneer je dan het S-video kanaal kiest, moet je goed beeld hebben. Wanneer het er slechter uitziet dan de standaard manier, dan komt het beeld niet dus goed over.
De standaard manier is via "Composite", oftewel de standaard kabeltjes die bij je Xbox zaten, met het gele, rode, en witte tulpstekkertje en de scart-verloop-stekker erbij. De Gele is dan je composite-video signaal en de andere twee zijn voor stereo geluid.
Ik neem aan dat jij een aparte S-video kabel hebt gekocht voor jouw Xbox. Ik weet niet of daar al een Scart stekker bij zit om het S-video stekkertje op aan te sluiten. Soms zit er op de voorkant van je TV ook een S-video ingang.
Ik heb een Sony TV, met 2x Scart. 1 met RGB ondersteuning, de andere met S-video. Ze ondersteunen beiden Composite signalen.
Mijn DVD speler stuurt ook RGB signalen mee over de scart, maar omdat de Xbox al op de RGB scart aansluiting van mijn tv zit, zit de DVD noodgedwongen op de S-video aansluiting. Dit is geen probleem wanneer ik het gewone composite kanaal op de tv kies wat bij die scart aansluiting met de DVD hoort. Maar wanneer ik toch het S-video kanaal kies op de TV, welke dus eigenlijk niet gebruikt wordt omdat de DVD RGB doorstuurt, zie ik wel een beeld, maar het ziet er echt zwaar verrot uit.
Je kunt overigens niet tegelijkertijd S-video en RGB op 1 scartaansluiting gebruiken.
Wanneer je alles aangesloten hebt zoals het hoort, alles ingesteld hebt zoals het hoort, en naar het juiste kanaal op je TV zit te kijken, en je ziet toch nog een slecht beeld, dan zou het aan je kabel kunnen liggen, aan je TV of aan je Xbox.
Kijk wel goed of je het juiste kanaal op je TV hebt gekozen, soms schakelt de TV wel automatisch om, maar dat is dan niet altijd naar het juiste kanaal
Ik hoop dat het bovenstaande verhaal een beetje duidelijk is en dat je er verder mee komt...
*Edit*
Sorry, ik had je post niet goed gelezen. Je hebt helemaal nog geen S-video. Dan neem ik aan dat je S-video wilt omdat de DVD al de RGB-scart aansluiting gebruikt?
Je hebt dus een probleem met de standaard meegeleverde kabel? Heb je al gekeken hoe het eruit ziet als je toch de scart aansluiting gebruikt waar nu de DVD op zit? Je moet de DVD er dan eventjes afhalen natuurlijk... En heb je al een andere ingang geprobeerd, soms heeft de TV of video aan de voorzijde een aansluiting voor composite video (het gele stekkertje)
Wanneer je de Xbox via RGB aan kunt sluiten zou ik dat aanraden, dat geeft de beste kwaliteit. Als je dan de Advanced Scart Cable koopt, kun je evt. ook gelijk dolby digital 5.1 gebruiken, maar dan moet je wel een versterker hebben die dat aankan.
Laatst bewerkt: 14 apr 2002