1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Photoshop voor newbies...

Discussie in 'PC, Handheld & Algemeen' gestart door Badkiller, 16 nov 2003.

  1. Elendill2003

    Elendill2003 For those who gave

    Berichten:
    943
    Leuk Bevonden:
    0
    Als je van plan bent verder te gaan met photoshop is de pen tool een erg leuke tool om te ontdekken / gebruiken. Ik raad je aan gewoon tutorials te gaan doen en je niet te laten ontmoedigen door de enorme uitgebreidheid van photoshop.
     
  2. Reckuuza

    Reckuuza #ACHTERBUURTHOOLIGAN#LOMPEBOER#XBWSFINEST#NEKDIE

    Berichten:
    11.416
    Leuk Bevonden:
    17.515
    Weet iemand hoe je een plaatje laat overgaan in wit? Dus zeg maar de bovenkant is het plaatje, en hoe meer je naar ondergaat hoe witter het wordt totdat het helemaal wit is.
     
  3. Darkwing

    Darkwing Active Member

    Berichten:
    6.510
    Leuk Bevonden:
    25
    Je kunt een nieuwe laag aanmaken en dan met de gradient tool van wit naar transparant gaan. Je kunt ook een witte achtergrondlaag maken en het plaatje een layer mask geven, die je vervolgens met de gradient tool van zwart naar wit vult.
     
  4. Dioga

    Dioga Piraat

    Berichten:
    3.143
    Leuk Bevonden:
    52
    Of je vult de gehele layer met wit en zegt dat het verloopt van wit naar wit.
    Mensen die daarna serieus blijven staren moet je kei hard uitlachen. :+

    Darkwing geeft in principe alle opties die je nodig hebt. Er zijn nog andere opties, maar om het overzicht te bewaren zou ik voor de layer mask gaan.
     
  5. SjaccoPopino

    SjaccoPopino Stay Frosty

    Berichten:
    3.526
    Leuk Bevonden:
    86
    Hallo :)! Ik ben ook een Photoshop n00b :)! Heb vorige week namelijk pas photoshop ontdekt! Maar ben nou al verslaafd :9! Als ik zie wat sommige mensen allemaal maken, fantastisch! Ik ga deze week, of de volgende beginnen met flink wat tutorials te volgen, zo hoop ik meer en meer te leren!
    Afgelope week had ik een youtube tutorial gevolgd voor een signature, dit was het resultaat:

    [​IMG]

    Ik heb gewoon stap voor stap gedaan wat er in het filmpje gezegd werd, verder niks speciaals dus. Gisteravond wilde ik nog een tutorial volgen, maar halverwege vond ik m toch wat te ingewikkeld. Misschien ook omdat ik een Nederlandse versie heb en soms dus erg lang moet zoeken waar ik nou precies moet klikken! Ben toen zelf een beetje aan de gang gegaan, want had veel nieuwe brushes die ik eens wilde uitproberen! Dit is het resultaat geworden:

    [​IMG]

    Ik merkte meteen dat ik nog heeeeeeeeeel veel tutorials moet gaan volgen, want ik wist bijna niks meer (van wat ik überhaupt al wist ;))! Ik heb dus alleen maar wat brushes gebruikt en een paar c4d's!
    Toch zou ik graag alvast tips, adviezen en opmerking willen mbt deze twee sigs!
    Alvast bedankt :thumbs:!
     
  6. Gdzr

    Gdzr Hmmm?

    Berichten:
    2.751
    Leuk Bevonden:
    62
    Zoals je zelf al zegt, je hebt alleen brushes gebruikt. Als je een goede sig maakt, moet je wat meer met effecten enzo werken. www.good-tutorials.com is een goede site voor tutorials
     
  7. SjaccoPopino

    SjaccoPopino Stay Frosty

    Berichten:
    3.526
    Leuk Bevonden:
    86
    Bedank voor de link!! Niet normaal hoeveel tutorials daar staan! Alleen al 286 pagina's met "Effects" tutrorials 8)!!
    Dan nog ff een vraagje! Kan iemand me uitleggen (of naar een tutorial verwijzen) hoe iets op één plek voorlangs en op een andere plek achterlangs kunt laten gaan?
     
  8. Gdzr

    Gdzr Hmmm?

    Berichten:
    2.751
    Leuk Bevonden:
    62
    ik snap niet echt wat je bedoelt met die vraag
     
  9. Gerjan

    Gerjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    6.685
    Leuk Bevonden:
    221
    Dan moet je bijvoorbeeld een mask gebruiken. Zoek daar maar op! :)

    www.pixel2life.com heeft ook veel tutorials voor o.a. photoshop.
     
  10. SjaccoPopino

    SjaccoPopino Stay Frosty

    Berichten:
    3.526
    Leuk Bevonden:
    86
    OK heel simpel voorbeeld is dat als je twee poppetjes naast elkaar hebt en dan een lijn trekt en dat die lijn dan bij het ene poppetje achterlangs gaat en bij het andere poppetje voorlangs.
    (wat ik daarmee wil doen is als ik een brush met allerlei kronkels heb dat ie op de ene plek vóór de render zit en dan andere plek er achter! kan wel met heel veel layers hetzelfde krijgen lijkt me, maar wie weet kan het makkelijker?)
     
  11. Madoperator

    Madoperator Rape

    Berichten:
    937
    Leuk Bevonden:
    0
    Kijk is. :9
     
  12. Gdzr

    Gdzr Hmmm?

    Berichten:
    2.751
    Leuk Bevonden:
    62
    Nu snapk wat je bedoelt :) je wilt een beetje als je byv, kronkel brushes gebruikt, dat je bv een effect kan maken dat ze in elkaar geweefd zijn.
     
  13. SjaccoPopino

    SjaccoPopino Stay Frosty

    Berichten:
    3.526
    Leuk Bevonden:
    86
    Dat is precies wat ik bedoel ;)! En dat moet dus met een Mask? Want op die pixel2life site kan ik daar niet echt zo snel een tutorial over vinden?
     
  14. pain of salvation

    pain of salvation Tetragrammaton

    Berichten:
    1.023
    Leuk Bevonden:
    0
    Wil met gebruik van CS3 een wallpaper maken voor mijn eigen bureaublad, maar ik begrijp niet hoe ik 'm op moet slaan, zie namelijk geen jpeg, jpg bij de save as opties staan.

    EDIT: Al gevonden, save for web & devices...
     
    Laatst bewerkt: 26 jun 2008
  15. Darkwing

    Darkwing Active Member

    Berichten:
    6.510
    Leuk Bevonden:
    25
    Maak er eens een 8bit RGB van, dan kun je hem waarschijnlijk wel opslaan als JPG.


    //Edit: jouw edit niet gezien ;) Kan zijn dat save for web zelf converteert, maar normaal gesproken moet JPG wel onder Save as staan. Zo niet, dan kan dat aan bovenstaande settings liggen.
     
    Laatst bewerkt: 26 jun 2008
  16. pain of salvation

    pain of salvation Tetragrammaton

    Berichten:
    1.023
    Leuk Bevonden:
    0
    Klopt, op 8 bit gezet en nu wel jpg. Al vindt ik het vreemd dat ik dat met 16 bit niet kan, maar wel weer via save as for web... iig bedankt!
     
  17. SjaccoPopino

    SjaccoPopino Stay Frosty

    Berichten:
    3.526
    Leuk Bevonden:
    86
    Mag ik mijn vraag nog een keer stellen??

    Ik wil dus graag weten, hoe je (heel simpel) als er twee poppetjes naast elkaar staan, een lijn bij het ene poppetje voorlangs kunt laten gaan en bij het andere poppetje achterlangs?

    Wat ik namelijk wil is o.a. als ik "kronkel" brushes gebruik, die om mn render heen laten kronkelen (bijv om een arm of whatever).

    Gerjan zei een pagina terug dat ik dan een mask moet gebruiken, maar ik kon niet helemaal vinden hoe? Heb wel geleerd hoe ik clipping masks kan maken/gebruiken, ook leuk!

    Dus zou iemand me kunnen uitleggen hoe ik dat kan doen wat ik wil? Eventueel doorverwijzen naar een specifieke tutorial!

    Of is het gewoon een kwestie van gummen.....???
     
  18. Fisichella

    Fisichella swangate.nl

    Berichten:
    886
    Leuk Bevonden:
    29
    Nou omdat je zo aandringt, zal ik vertellen wat ik altijd doe. Of het de beste manier is, weet ik verder ook niet. Maar als je een layer boven de andere plaatst, liggen ze over elkaar heen en is het ene plaatje dus bedekt door de andere. Dan pak ik altijd de gum en gum ik van de bovenste layer uit wat ik er niet op wil hebben. Het klinkt misschien heel simpel, maar ik zie niet in waarom het niet zo zou kunnen als je de echte skills (die ik ook niet heb) niet bezit.

    Dat voorbeeld met die poppetjes en dat raam zou ik dus in drie layers stoppen. Twee voor de poppetjes en eentje voor het raam, al kan dit misschien ook wel in twee layers omdat je van het poppetje achter het raam wel gewoon wat kan weg gummen :)
     
  19. Darkwing

    Darkwing Active Member

    Berichten:
    6.510
    Leuk Bevonden:
    25
    Dat is dus de simpelste, maar wel de meest foute manier. Waarom? Omdat het een zogenaamd destructieve manier is. Als jij namelijk je ding opslaat en later wat wil veranderen, kan dat niet omdat je alles weggegumd hebt. Wat je eigenlijk moet hebben is een non-destructieve manier om iets weg te gummen, en die is er gelukkig, in de vorm van layer masks.

    Selecteer de laag die je wilt bewerken, en klik in het layers venster op de Layer mask knop:

    [​IMG]

    Je krijgt dan het volgende vlak in je layer te zien:

    [​IMG]

    Met dat vlak geselecteerd kun je gaan tekenen, in zwart-wit en grijswaarden wel te verstaan. Het werkt als volgt: alles wat zwart is wordt 'gewist' ofwel onzichtbaar, alles wat wit is is zichtbaar. Grijswaarden zorgen voor verschillende gradaties van transparantie. Het witte vlak betekent dat alles zichtbaar is.
    Als je nu een zwarte brush pakt, kun je net als de gumtool alles weg'gummen'. Maar met als grote voordeel dat als je een keer per ongeluk te veel hebt weggegumd, je eenvoudig met een witte brush alles er weer bij kunt tekenen.
    Wat je ook kunt doen is met de verschillende selectietools een selectie maken, en dat vervolgens met de fill tool zwart of wit te vullen en zo hele vlakken in een keer zichtbaar of onzichtbaar te maken.

    Klinkt misschien als een ingewikkeld verhaal, maar voor mij zijn Layer Masks een onmisbare en misschien wel een van de krachtigste tools van Photoshop. Ik kan iedereen aanraden om er mee te leren werken, want het is echt een verrijking van je Photoshop skills :) Als je er eenmaal aan gewend bent zul je de gum tool nauwelijks nog gebruiken ;)

    Zoek anders eens wat tutorials op over layer masks, er zijn er echt genoeg te vinden.
     
  20. SjaccoPopino

    SjaccoPopino Stay Frosty

    Berichten:
    3.526
    Leuk Bevonden:
    86
    Sorry voor de late reactie, maar thnx Darkwing! Dat was precies wat ik zocht, werkt perfect! Heb er ook eindelijk een tutorial over gevonden, klik!
     

Deel Deze Pagina