Dat niet alleen. HD-DVD werd alleen gesteund door Toshiba en Microsoft.
Alleen Microsoft deed eigenlijk helemaal niks om te steunen. Als zij een hd-dvd hadden geplaatst in de xbox360, dan had dit een enorme boost betekend voor deze beelddrager.
Dit heeft Microsoft expres niet gedaan zodat ze allereerst de prijs van de xbox laag wilde houden en ten tweede omdat Microsoft al heel gauw bekend maakte dat ze helemaal niets zien in hd op een schijfje, maar alles zal zetten op downloads via xboxlive.
De ps3 heeft de blu-ray wèl ingebouwd en door de aanvankelijke porductieproblemen en de hoge prijs, heeft hun dit een behoorlijke achterstand opgeleverd in de console-war.
Het heeft er echter wel voor het grootste gedeelte voor gezorgd dat blu-ray heeft gewonnen.
Blu-ray werd ook gesteund door oa Sony, Philips en zo'n beetje de rest van de electronicafabrikanten. Het overstappen van Warner was de onmiddelijke doodsteek voor hd-dvd.
Gelukkig was er vanaf toen wel duidelijkheid, 2 verschillende soorten was ook niks. Veel films kwamen exclusief uit op blu-ray en andere weer op hd-dvd!
Voor mijzelf de reden dat ik naast de hd-dvd add-on voor de xbox, ook een ps3 heb gekocht.
Vreemd genoeg was hd-dvd al veel verder in ontwikkeling en ook veel goedkoper te fabriceren. Het ombouwen van bestaande dvd productielijnen was een fractie van die van blu-ray.
Het verschil tussen een gewone dvd en een hd-dvd of blu-ray is op mijn tv schokkend groot!
Ook met upscaling van de dvd door de ps3 vind ik het beeld niet meer dan behoorlijk. Bij het kijken naar hd-dvd en blu-ray vallen de ogen uit mn hoofd, zoooo mooi!
Ik koop dus geen enkele dvd meer.
Laatst bewerkt: 14 nov 2008