De hdmi standaard wordt steeds aangepast/verhoogd. Toen de tv's van hdready naar full hd gingen, waren er nog hdmi kabels die dit niet konden doorgeven. Ook ging de audio van dts naar dts hd en dolby true hd (ongecomprimeerde audio etc).
Vaak kan je op de verpakking van hdmi kabels niet zien wat voor type het is, maar je mag aannnemen dat iedere hdmi kabel die je nu koopt gewoon 1080p en hd audio kan doorgeven
De kabels die Melbuuln en ik kopen van nog geen tientje kunnen dit gewoon perfect aan.
Deze standaard is er nu een jaartje ofzo. De term full hd zegt namelijk bijzonder weinig, er werden geen officiële eisen aan gesteld.
Als een tv 1080 horizontale beeldlijnen had dan was het al goed. De eerste Philips full hdtv hadden wel een 1920x1080 resolutie, maar konden een input aan van max 1920x1080 interlaced. Persoonlijk vond ik dit bedrog, maar sommige mensen vonden het raar dat ik dat zo zag.
De Hitachi met een 1024x1080 reso noemde men ook full hd.
Nu moet een hdready1080p tv de 1920x1080p resolutie zowel kunnen ontvangen alsook weergeven en moet de tv zowel 50 als 60 hz als input aankunnen.
Laatst bewerkt: 4 jan 2009