1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Usenet / Nieuwsgroepen [Deel 2]

Discussie in 'PC, Handheld & Algemeen' gestart door Lenny-t, 1 sep 2009.

  1. Lenny-t

    Lenny-t Melted Forest XBW.nl VIP

    Berichten:
    12.445
    Leuk Bevonden:
    79
    [gb]Usenet / Nieuwsgroepen [Deel 2][/gb]
    [​IMG]

    [gb]Wat zijn nieuwsgroepen / usenet?[/gb]
    Nieuwsgroepen of Usenet, wat is dat nou eigenlijk? Nieuwsgroepen bestaan al heel lang en ze zijn oorspronkelijk opgericht als discussieplaats door middel van tekstberichten. De naam van de nieuwsgroep geeft aan wat het onderwerp van de groep is. Maar nieuwsgroepen kunnen ook gebruikt worden om binaries (dat is een verzamelnaam voor data zoals bijvoorbeeld programma's of muziek) in te posten, wat met de opkomst van breedband verbindingen een stuk populairder is geworden. Een binaries nieuwsgroep herken je aan het woord binaries in de naam, bijvoorbeeld alt.binaries.nl.
    Bron: www.binaries4all.nl/beginners

    [gb]Zijn binaries nieuwsgroepen een soort torrents?[/gb]
    Een veelgemaakte denkfout is dat binaries nieuwsgroepen net zoiets als Kazaa (of een ander P2P programma zoals torrentclients) zijn, maar er zitten fundamentele verschillen tussen, ook al kunnen ze beide gebruikt worden om te downloaden. Op Kazaa kan je zoeken en is het aanbod afhankelijk van de mensen die op dat moment met Kazaa verbonden zijn. Nieuwsgroepen werken anders: iemand post iets naar een binaries nieuwsserver. Vervolgens wisselen alle nieuwsservers de data met elkaar uit en op die manier kan iemand anders zijn nieuwsserver aanspreken om ervan te downloaden. Hoe lang de bestanden op een nieuwsserver beschikbaar zijn, is afhankelijk van de kwaliteit van de nieuwsserver. Sommige providers zien de nieuwsserver als een soort extraatje en besteden er weinig aandacht aan. Bij de meeste gratis providers zijn de bestanden een dag of drie te downloaden, oftewel een retentie van drie dagen. Soms staan bestanden incompleet op de server. Ook dit heeft te maken met de kwaliteit van de nieuwsserver die je gebruikt. Er zijn echter ook payservers, waar een gepost bestand tegenwoordig vaak meer dan 150 dagen op te vinden is.

    Voordelen van binaries nieuwsgroepen ten opzichte van Kazaa / Torrents:

    * Grotere kans op een hogere downloadsnelheid.
    * Groter aanbod.
    * Niet afhankelijk van andere gebruikers om te kunnen downloaden.
    * Minder zooi, Kazaa / Torrents wordt overspoeld door neppe bestanden en virussen.

    Nadelen van binaries nieuwsgroepen ten opzichte van Kazaa / Torrents:

    * Je moet er wat sneller bij zijn, bestanden blijven niet oneindig op een nieuwsserver staan. Echter, tegenwoordig zijn er zeer veel payservers met een retentie van meer dan 150 dagen. De kwaliteit bij providers verschilt sterk, prijsvechters bieden geen provider aan, sommige providers slechts een retentie van enkele dagen, andere providers zo'n 30 dagen en weer anderen hebben een overeenkomst met een payserver gesloten, wat een lange retentie garanteerd maar vaak zijn hier weer beperkingen aan gesteld, zoals een beperkte hoeveelheid dataverkeer.
    Bron: www.binaries4all.nl/beginners

    [gb]Waar te beginnen?[/gb]
    Het gebruik van nieuwsgroepen is wat omslachtiger dan Kazaa maar met deze site weet ik zeker dat je het snel onder de knie zal krijgen!
    Hieronder leg ik in het kort de basisonderdelen van het werken met binaries nieuwsgroepen uit, onderverdeeld in de twee hoofdonderwerpen: downloaden en posten.

    Belangrijk: neem je tijd! Verwacht niet dat je binnen een uur al gedownload hebt wat je zoekt. Volledig leren werken met binaries nieuwsgroepen kost gewoon wat tijd. Dit komt NIET doordat het erg moeilijk is (laat je niet afschrikken), maar enkel doordat het proces uit meerdere stappen bestaat. Nogmaals: probeer het niet in een half uurtje te snappen, volg onderstaande stappen rustig op.

    De basisstappen om te downloaden

    Hier volgt een stappenplan. Sla geen enkele stap over, en neem je tijd!

    Stap 1: Toegang krijgen tot een nieuwsserver
    Om te kunnen downloaden, moet je toegang hebben tot een nieuwsserver. De meeste internetproviders hebben een eigen nieuwsserver. Kijk op onze pagina met serveradressen om te zien of jouw provider ook een nieuwsserver heeft. Als je het adres van de nieuwsserver van jouw provider gevonden hebt (bijvoorbeeld nova.planet.nl), dan is deze stap succesvol afgerond. Biedt jouw provider geen nieuwsserver aan, of is de kwaliteit heel slecht (meer informatie), dan kan je een abonnement nemen bij een payserver (meer informatie). Payservers zijn niet gratis, maar zijn vele malen beter (bijvoorbeeld qua snelheid, retentie en compleetheid van de bestanden) dan een nieuwsserver van een provider.

    Stap 2: Een nieuwsreader uitkiezen en installeren
    Om te downloaden uit een binaries nieuwsgroep, heb je een nieuwsreader nodig. Oftewel: een programma dat een verbinding maakt met een nieuwsserver (zie stap 1) en de bestanden zal downloaden. Er zijn er meerdere en ze hebben allemaal voordelen en nadelen. Om je te helpen bij het maken van een goede keuze heb ik het volgende overzicht gemaakt: vergelijkend overzicht nieuwsreaders.

    Stap 3: Te weten komen wat er gepost is
    Er bestaan honderden binaries nieuwsgroepen. Als je iets wil downloaden, hoe weet je dan in welke nieuwsgroep je dit kan vinden? Als je niet weet óf iets gepost is, waar iets gepost is en wanneer dit is gebeurd, dan zal het natuurlijk niet lukken.

    Infeite kan dit onderverdeeld worden in drie categorieën:

    Categorie 1) Je bent op zoek naar iets en je wilt weten óf het in een nieuwsgroep gepost is. Hiervoor kan je het beste terecht bij een community zoals FTD, FTN en andere communities die op onze Links-pagina vermeld staan. In communities zeggen mensen infeite het volgende: "ik ga op die datum dit posten in deze nieuwsgroep met deze bestandsnaam". Voor het programma FTD van de gelijknamige community hebben we een uitgebreide handleiding.

    Categorie 2) Je weet dát er iets gepost is en je weet ook de bestandsnaam of een deel van de header (die zichtbare titel), maar je wilt weten wanneer het gepost is en in welke nieuwsgroep. Hiervoor kan je het beste een zogenaamd NZB-bestand aanmaken met een nieuwsgroepenzoekmachine. Diverse zoekmachines staan vermeld op onze zoekmachines-pagina.

    Een NZB-bestand is een handige uitvinding die het downloaden een stuk makkelijker gemaakt heeft. Normaal gesproken maak je een NZB-bestand aan met een zoekmachine, en laad je vervolgens je nieuwsreader dat NZB-bestand openen. Vervolgens heeft je nieuwsreader genoeg informatie om de bestanden te downloaden. Meer informatie: Wat zijn NZB-bestanden?. Ook hebben sommige nieuwsreaders zo'n zoekmachine ingebouwd.

    Categorie [noparse]:cool:[/noparse] Je ziet in een nieuwsgroep iets staan, maar aan de hand van de header (de zichtbare titel) is het niet duidelijk wat het precies is. Kijk in dat geval of er een NFO-bestand meegepost is (eindigend op de extensie .nfo). Daarin staat vaak informatie over de post. Deze kan je gewoon openen met kladblok.

    Stap 4: Leer werken met je nieuwsreader + de bestanden downloaden!
    Als we eenmaal weten waar iets gepost is, dan kunnen we het gaan downloaden. Uiteraard moet je eerst weten hoe de door jou in stap 2 gekozen nieuwsreader werkt. Voor alle populaire nieuwsreaders hebben wij een handleiding. Neem de handleiding van het programma van jouw keuze aandachtig door. Deze handleidingen vind je in het menu (aan de linkerkant van deze site) onder 'Downloaden'.

    Stap 5: Controleren of de gedownloade bestanden compleet én onbeschadigd gedownload zijn.
    Bestanden kunnen tijdens het downloaden incompleet of corrupt raken (meer informatie over de oorzaak van incomplete bestanden). Dit is echter geen ramp, we kunnen met het programma QuickPar controleren of de gedownloade bestanden compleet én correct gedownload zijn. Mocht dit niet zo zijn, dan kunnen we ze zelfs repareren! Lees hiervoor onze QuickPar handleiding goed door.

    Let op: steeds meer nieuwsreaders kunnen het controleren en repareren van gedownloade bestanden automatisch voor je doen!

    Stap 6: De gedownloade bestanden uitpakken
    De meeste grote dingen in binaries nieuwsgroepen zijn ingepakt met WinRAR (net zoiets als WinZip) en het zijn dus RAR-bestanden. Waarom wordt dit gedaan? Het is niet mogelijk om bijvoorbeeld een DVD als één bestand van 4GB in een nieuwsgroep te posten, dit is veel te groot. Daarom pakt men het in met WinRAR en wordt deze DVD gesplitst in een heleboel delen van bijvoorbeeld 50MB.

    Als het downloaden gelukt is én de bestanden gerepareerd zijn, dan kunnen we pas gaan uitpakken. RAR-bestanden kan je uitpakken met WinRAR. Het kan natuurlijk ook zijn dat je iets anders dan RAR-bestanden gedownload hebt, bijvoorbeeld MP3 of JPG. Deze hoeven uiteraard niet uitgepakt te worden.

    Let op: steeds meer nieuwsreaders kunnen het uitpakken van gedownloade bestanden automatisch voor je doen!
    Bron: www.binaries4all.nl/beginners

    [gb]Uitleg van termen[/gb]
    FTD
    FTD (Fill Threads Database) is een programma dat gebruikt wordt om te kijken wat er allemaal in de binaries nieuwsgroepen gepost wordt. Veel posters laten via FTD weten waar, wanneer en wat ze gaan posten. Zo hoef je niet alle nieuwsgroepen door te spitten om te kijken wat er is. Handige tool dus.

    NZB
    Om te snappen hoe een NZB-bestand in elkaar zit, zal ik eerst wat achtergrondinformatie geven. Elk bestand in binaries nieuwsgroepen wordt opgesplitst in een heleboel delen. Deze delen heten 'articles' en worden na het downloaden door je nieuwsreader weer samengevoegd tot het originele bestand. Je merkt hier eigenlijk niks van. Elk article heeft een uniek nummer, namelijk het 'Message ID'. Als je dit nummer hebt, is het dus al mogelijk om het article van de nieuwsserver te downloaden.

    Een NZB-bestand is een verzameling van die Message ID's samengevoegd in een tekstbestand (met de extensie .nzb). Als je zo'n NZB-bestand hebt, kan je die meteen importeren in je favoriete newsreader en meteen gaan downloaden!

    PAR2-bestanden en Quickpar
    Als je bestanden uit nieuwsgroepen downloadt, kan het voorkomen dat er stukjes ontbreken of corrupt zijn. Als je iets gedownload hebt en als er ook PAR2-bestanden bij gepost zijn, kan je hiermee controleren of de bestanden compleet en zonder fouten gedownload zijn. Ook is het mogelijk om de missende of corrupte bestanden met PAR2 te repareren! PAR2 deelt een RAR-set op in zogenaamde blocks. Met een programma zoals Quickpar kan je je downloads controleren op beschadigde of missende blocks. Zodra deze gevonden zijn, kan Quickpar deze beschadigde of missende blocks herstellen zodat je zonder problemen de boel kan uitpakken.

    Let op: steeds meer nieuwsreaders kunnen het repareren en uitpakken van gedownloade bestanden automatisch voor je doen!

    [gb]Teveel tekst voor je?[/gb]
    [yt]OTOHI6dh3Jk[/yt]​

    [gb]Bronnen / Links[/gb]
    www.binaries4all.nl - site met alles over nieuwsgroepen / usenet
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Usenet - Usenet wiki
    www.ftd.nu - Programma waar je kan zien wat er door de Nederlandse usenet community gespot wordt. Ligt momenteel onder vuur van Brein.
     
    Laatst bewerkt: 1 sep 2009
  2. Flix

    Flix Active Member

    Berichten:
    4.837
    Leuk Bevonden:
    2
    Ik snap nu hoe Grabit werkt en hoe ik dus zo'n NZB (ofzo) bestand kan openen/downloaden.

    Maar op die site die lenny net gaf lees ik ook allemaal shit over zoals; FTD, NZB, quickpar etc etc.
     
  3. Lenny-t

    Lenny-t Melted Forest XBW.nl VIP

    Berichten:
    12.445
    Leuk Bevonden:
    79
    Ben nog bezig met de startpost, komt ook een stuk in met uitleg van de termen, nog ff geduld 8)
     
  4. Alizor

    Alizor Murdaturk

    Berichten:
    2.223
    Leuk Bevonden:
    0
    Ikzelf gebruik alleen Grabit, als je dan de nzb-bestanden selecteerd en zo de andere bestanden die je wilt downloaden binnen haalt pakt hij ze meteen uit/repareert ze meteen. Dus dan hoef je ook geen quickpar te gebruiken ;).

    Ik vind het alleen irritant dat ik maar een 3mbit lijntje ofzo heb :mad:.
     
  5. Lenny-t

    Lenny-t Melted Forest XBW.nl VIP

    Berichten:
    12.445
    Leuk Bevonden:
    79
    Behalve grabit hebben tegenwoordig alle grote clients (GrabIt, Alt.Binz, SABnzbd, NewsLeecher) die mogelijkheid :).
    Ik ben blij dat ik nu 20mbit heb, schiet het tenminste wat op!

    -------
    Volgens mij is de startpost wel aardig gevorderd in de afgelopen half uur. Als er nog iets mist, roep maar!

    PS: Als het grijze gebied iets te groot wordt even melden modjes, dan pas ik 't wel aan ;)
     
    Laatst bewerkt: 1 sep 2009
  6. Danger

    Danger XBW Groentje

    Berichten:
    2.146
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik download tegenwoordig sneller dan ik decode. Dat is echt shit :+. Mooie startpost!
     
  7. Lenny-t

    Lenny-t Melted Forest XBW.nl VIP

    Berichten:
    12.445
    Leuk Bevonden:
    79
  8. Flix

    Flix Active Member

    Berichten:
    4.837
    Leuk Bevonden:
    2
    Heb zojuist dat FTD gedownload en een account aangemaakt.
    als ik nu op de update knop druk dan geeft ie aan dat mn gebruikersnaam en wachtwoord niet kloppen, terwijl dit wel het geval is. Hoe zit dit?

    ps. top filmpje lenny!
     
  9. xboxgangsta

    xboxgangsta Reëel

    Berichten:
    1.981
    Leuk Bevonden:
    2
    Flix, er zijn helaas bijna geen NFL en NCAA wedstrijden te vinden op usenet. Ben je bekend met TenYardTorrents?
     
  10. Kevf

    Kevf Hardcore poster

    Berichten:
    16.896
    Leuk Bevonden:
    983
    ik ben mbt zoeken ontzettend lui en betaal een euro in de maand voor v3.newzbin.com

    super relaxed zoeken op resolutie, bestandsformaat (veel wmv spul te vinden), indeling etc :)
     
  11. Lenny-t

    Lenny-t Melted Forest XBW.nl VIP

    Berichten:
    12.445
    Leuk Bevonden:
    79
    Wat is dit dan: http://binsearch.info

    Mag ik linken naar searchengines modjes? O-)
     
  12. Kevf

    Kevf Hardcore poster

    Berichten:
    16.896
    Leuk Bevonden:
    983
    zolang er maar niks in staat qua zoekopdracht :)
     
  13. Lenny-t

    Lenny-t Melted Forest XBW.nl VIP

    Berichten:
    12.445
    Leuk Bevonden:
    79
    Staat er nu toch wel :+

    /Mod niet :9 en nu weer braaf zijn -_- ~Kevf
     
  14. xboxgangsta

    xboxgangsta Reëel

    Berichten:
    1.981
    Leuk Bevonden:
    2
    Zoek daar maar eens, er is bijna niets te vinden.
     
  15. Shizzel

    Shizzel Guest

    Ik download nu lekker met 5800KB/s :D
     
  16. Flix

    Flix Active Member

    Berichten:
    4.837
    Leuk Bevonden:
    2
    Ja maar had beetje gezeik met mn ratio daar.
    Heb daar uiteindeljk maar een donatie gedaan zodat dat weer goed zat. Probleem is alleen dat seeden op een of andere manier niet lukt bij mij.
    Dus dat zou weer gezeik opleveren voor mn ratio, daarom ben ik een beetje opzoek naar alternatieve middelen om football games te downloaden.
     
  17. xboxgangsta

    xboxgangsta Reëel

    Berichten:
    1.981
    Leuk Bevonden:
    2
    Als je een request hebt kan ik het wel voor je op usenet zetten.
     
  18. Flix

    Flix Active Member

    Berichten:
    4.837
    Leuk Bevonden:
    2
    nog niet. zal wel tijdens het seizoen komen.
    Wel zoek ik nog de Broncos vs. Miami en 49ers vs. Miami van afgelopen jaar. is ook ergens meer te downloaden.
     
  19. pain of salvation

    pain of salvation Tetragrammaton

    Berichten:
    1.023
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik download nu lekker met 11000KB/s, dat is bijna het dubbele :D....hmz...
     
    Laatst bewerkt: 5 sep 2009
  20. HEMAw0rst NL

    HEMAw0rst NL Active Member

    Berichten:
    430
    Leuk Bevonden:
    0
    ik met 640:+..
     

Deel Deze Pagina