Groenmannetje:
Een goede optische kabel is (of: klinkt) net zo goed als een goede Coax kabel.
Wanneer je er op internet informatie over gaat zoeken, zul je zien dat 50% van de mensen een voorkeur hebben voor Optisch en de andere 50% voor Coax. De meesten die zo'n uitgesproken voorkeur hebben zijn overigens audiofiel.
Voor ons normale gamers die gewoon goed geluid willen, is zowel coax als optisch een goede oplossing om geluid op een digitale manier van bv. je DVD naar je versterker te krijgen. Je versterker moet natuurlijk wel zo'n ingang hebben. De Xbox kan alleen maar via een optische kabel, dus dan heb je niet eens de keuze.
Ik had de advanced scart cable gekocht en een optisch kabeltje, zodat ik DD5.1 kon gamen. Ik heb toen eens geprobeerd of mijn DVDspeler ook aangesloten kon worden met dat optische kabeltje ipv coax, en dat kon, want de DVD had ook een optische uitgang. Het klonk stukken beter dan het standaard (dunne) coax kabeltje wat bij de DVDspeler zat. Alleen jammer dat mijn versterker maar 1 optische ingang had, waar de Xbox op moest. De DVD moest dus op de coax ingang van de versterker. Ik heb toen een ander coax kabeltje gekocht van 13 euro. Het was dubbel afgeschermd en had vergulde contacten. Het geluid klonk nu ook stukken beter, net zo goed als met de optische kabel. Dat heb ik nog een paar keer verwisseld om een verschil te kunnen horen, maar het klonk net zo goed.
Conclusie is dus dat goedkope kabels een slecht geluid produceren en dat de duurdere kabels beter zijn ongeacht of het coax of optisch is.
Err0r:
Je hebt dus een klein tvtje met 1 scartaansluiting. Daar zit je Xbox aan dus de scart van je TV is idd gebruikt.
Je wilt de receiver met de tv verbinden? Waarom? Ik kan me wel voorstellen dat je het geluid van de TV over je 5.1 setje wilt luisteren. (Dus het geluid van je TV met je receiver verbinden) Dan moet je tv een audio uitgang hebben, of je moet een scartstekker-verloop-dingetje hebben met daarop een audio uitgang voor het geluid van je TV, maar hij moet ook RGB signalen doorgeven van je Xbox naar je TV. (RGB geven ze niet allemaal door namelijk.) Er zitten dus meerdere scartaansluitingen op zo'n ding, meestal een paar ingangen en 1 uitgang. Ik ga er dan wel vanuit dat je TV RGB ondersteunt. Wanneer dat niet zo is levert dat geen problemen op, de advanced scart cable levert ook een gewoon video signaal. Zonder RGB hoef je ook wat minder eisen te stellen aan zo'n scartboxje. Er zijn handgeschakelde en automatische scartboxjes. Dat heeft alleen nut als je meerdere scart apparaten op je tv aan wilt sluiten.
De Advanced Scart kabel heeft een optische uitgang welke je met een optisch (Toslink) kabeltje op je receiver aansluit. De receiver moet dus een optische ingang hebben.
Ik hoop dat het een beetje duidelijk was allemaal. Ik hoop ook dat dit hetgene was wat je wilde weten...
(Edit)
Misschien is dit iets, je kunt volgens mij de audio uit je TV aansluiten op je versterker en tevens de scartstekker van je Xbox erop aansluiten.
(Edit 2)
Ik weet niet 100% zeker of het onderstaande werkt, het kan namelijk zijn dat het anders aangesloten zit dan ik aanvankelijk dacht. Leest even mijn andere post hierover.
nr. Nr. 350222 bij www.conrad.nl
misschien zijn dit ook goede oplossingen:
Scart Switch Box Nr. 350249
of Scart-schakelpaneel AV-100 Nr. 350153
(Heeft geen audio uitgang vrees ik)
Bij www.conrad.nl even zoeken op de artikelnummers, dan zie je wat ze kosten en vaak kun je ook de handleiding al downloaden.
Laatst bewerkt: 16 mei 2002