X-box a/v kabels

Discussie in 'Xbox Hardware' gestart door Stefan, 28 apr 2002.

1. Stefan

Stefan Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    ff een vraagje , weet iemand de beste combinatie voor mijn x-box/tv/audio set opstelling.

Ik heb een breedbeeld tv met een shit load aan aansluitmogelijkheden, waaronder; RGB-scart en s-video.
    En een stereo versterker zonder optical input, maar wel met tullip aansluitmogelijkheden.

Mij vraag is; Welke x-box kabel kan ik het best gebruiken voor het mooiste beeld en het beste geluid???

Alvast bedankt,....

2. Ikke

Ikke New Member

Leuk Bevonden:
    0
    ja ik denk dat je een keuze moet maken tussen beeld of geluid wat vindt je belangrijker. Of heb je toevallig een dvd of videorecorder met 2 scartaansluitingen?

3. Netrab

Netrab Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Er zijn al een hoop threads over dit onderwerp langsgekomen, maar vooruit dan ..

RGB scart is het beste wat jij nu kan kiezen. Koop wel een advanced scart cable, want het scart verloopje verbeterd je s video niet. Voor geluid is optical wel het mooiste, heb je dat niet dan kan bv de audio out van je TV naar de versterker sturen. Dat is dan helaas wel alleen stereo. Je kan ook proberen om S-video te gebruiken en de witte en rode tulp stekkertjes dan niet in de TV te doen, maar in de versterker ( met verlengsnoerjtes ). Dan kan je denk ik nog iets meer als standaard stereo. Dolby Prologic volgens mij??

4. Stefan

Stefan Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Zeg, ikke.
    Wat zou ik dan kunnen doen als ik een dvd of video recorder had met twee scartaansluitingen?
    M'n tv heeft namelijk 3 scartaansluitingen.
    ( 2 over als de x-box er op staat aangesloten )

5. Stefan

Stefan Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    en NETRAB, volgens mij weet jij niet wat een s-video aansluiting is..of wel???
    Uit je berichtje maak ik op dat je een gewone gele tullip bedoeld met s-video. Als dat niet zo is , hoor ik het graag van je. En weet je misschien een lijstje van alle kabel combinaties die er zijn , dan kan ik zelf de beste uitzoeken.

6. BounceMeister

BounceMeister Active Member

Leuk Bevonden:
    4
    Voor video is RGB de beste optie.

Voor Audio natuurlijk Dolby Digital, maar dat heb je niet.
    Je hebt een gewone stereo versterker, dus meer dan stereo heb je niet nodig.

Je kunt over de twee snoertjes ipv stereo ook Dolby Surround sturen. Dan heb je wel een Dolby Surround versterker nodig met 5 speakers. Een Dolby Digital versterker kan ook Dolby Surround weergeven.

S-video kun je via een speciaal s-video plugje versturen, maar ook via scart. Er zijn verloop scartstekkers waar je een S-video plugje op aan kunt sluiten. Een s-video plugje lijkt een beetje op de ps/2 plug van bv een muis of een toetsenbord.
    RGB is overigens beter dan s-video.

Je zou dus kunnen overwegen de advanced scart cable te kopen. Dan heb je mooi RGB beeld, maar er zit een optische digitale uitgang op voor Dolby Digital waar jij niets aan hebt. Je zult dan de stereo uitgang van je TV op je versterker aan moeten sluiten. De advanced scart cable heeft namelijk geen stereo uitgang via tulpstekertjes.

De kabels van MS zelf zijn goede kwaliteit. De "namaak" kabels zijn niet altijd van even goede kwaliteit.

Aangezien het hier alleen maar om een verbetering in beeld gaat, zou ik nog even bedenken of je dat 30 euro waard vind...

7. Stefan

Stefan Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    ik zou gewoon een playstation2 kopen.

8. djbokkeman

djbokkeman Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    tja als je een kut gevoel wil krijgen wel ja

9. GroenMannetje

GroenMannetje Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    DTS / dollby surround

Ik heb een DTS versterker
    Ik heb hem via tulpstekkers aangesloten en het is nu al een zeer vet geluid.
    Ik heb een DVD speler met een AC3 module en ik hoor niet echt veel verschil als ik hem nou op DTS set of op Pro logic.
    Is dit anders met de X-box?????

10. BounceMeister

Leuk Bevonden:
    4
    Je kunt de weergave wel op iets instellen, maar het hangt van de bron af of je dat ook echt aan het luisteren bent. Je kunt van een stereo signaal geen echte Dolby Pro Logic maken. En al helemaal geen Dolby Digital 5.1.

DD5.1 (Dolby Digital 5.1) klinkt beter dan gewone Dolby Pro Logic en de achterste kanalen zijn stereo in tegenstelling tot mono bij Dolby Pro Logic.
    DTS is eigenlijk DD5.1 maar dan met een hogere bitrate wat resulteert in een beter en helderder geluid.

Wanneer je een DD5.1 DVDfilm aan het kijken/luisteren bent, kan je de versterker misschien wel op DTS zetten maar dat verbetert niks, je moet dan een DTS DVDfilm hebben en de DTS geluidsweergave kiezen op die DVD. Meestal hebben DVDfilms naast DTS ook het gewone DD5.1 geluid er op staan. Wanneer ik op mijn DVD een andere "geluidsstroom" kies, schakelt de versterker automatisch om.

Met hoeveel tulpstekkers heb je hem aangesloten? Gewoon 2 voor stereo of zijn het er 6 voor (analoge) DD5.1? Ik neem aan dat de AC3 module een ingebouwde DD5.1 Decoder is? Wanneer die ook in je versterker zit zou ik die gebruiken, die is meestal beter. Je brengt dan het geluid op digitale wijze over naar de versterker met een coax kabeltje danwel met een optisch (toslink) kabeltje. Een coax kabeltje heeft overigens ook gewoon een tulpstekkertje.

Wanneer je geen verschil kunt horen tussen Pro Logic en DTS zou ik betere speakers kopen, of betere kabels.

(edit)
    om op de Xbox terug te komen, je kunt via de standaard kabel wel Dolby Surround weergeven, maar dit haalt het niet bij DD5.1 via de advanced scart cable. Wel even DD5.1 instellen op je Xbox trouwens.

Laatst bewerkt: 13 mei 2002
  11. GroenMannetje

Leuk Bevonden:
    0
    Welke Kabel??

Ik heb 2 manieren om DTS aan te sluiten een optische kabel
    en nog een andere kabel glasvezel geloof ik.
    Welke van de 2 moet ik gebruiken?
    Mijn DVD heb ik met een optisch kabel verbonden.

Ik heb hem nu aangesloten via mijn tv ( digitale TV Panasonic )
    Via s-video en 2 tulpjes.

12. BounceMeister

Leuk Bevonden:
    4
    Optisch = glasvezel = Toslink = digitaal
    Coax = ook digitaal = "electrisch"

De Xbox kun je mbv de advanced scart cable aansluiten op je TV. Dan heb je 2 voordelen: RGB, beter dan S-video en dan gewone composite video, en, een optische digitale uitgang voor Dolby Digital 5.1. Daar sluit je dan zo'n optisch (Toslink, glasvezel) kabeltje op aan en die gaat naar zo'n optische ingang op je versterker.

Mijn DVD zit met Coax, omdat de Xbox al de enige optische ingang van mijn versterker gebruikt.

13. GroenMannetje

Leuk Bevonden:
    0
    coax???

Maar wordt het geluid dan minder als je DVD op coax aansluit

14. err0r

err0r Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb ook een vraagje over dit soort dingen die ik even wil weten.

ik heb dus een klein tvtje met niet zoveel shit eraan en denk nu om dus een digitale reciever+5.1 boxjes te kopen maar hoe verbind ik de reciever met de tv aangezien mijn xbox al de scart ingang inneemt. Is het dan soms de bedoeling dat de reciever via de glasvezelkabel in verbinding staat met de tv dus dat alles wat kan in 5.1 wordt weergegeven ook wordt weergegeven. En hoe sluit je anders de reciever op de tv aan.

Hmmz wat ik dus wil weten is hoe de reciever op de tv wordt aangesloten. Ik heb dus al mijn scart volzitten van de xbox en verder heb ik alleen nog via mijn kabel tv aansluiting een ingang.

15. BounceMeister

Leuk Bevonden:
    4
    Groenmannetje:

Een goede optische kabel is (of: klinkt) net zo goed als een goede Coax kabel.
    Wanneer je er op internet informatie over gaat zoeken, zul je zien dat 50% van de mensen een voorkeur hebben voor Optisch en de andere 50% voor Coax. De meesten die zo'n uitgesproken voorkeur hebben zijn overigens audiofiel.
    Voor ons normale gamers die gewoon goed geluid willen, is zowel coax als optisch een goede oplossing om geluid op een digitale manier van bv. je DVD naar je versterker te krijgen. Je versterker moet natuurlijk wel zo'n ingang hebben. De Xbox kan alleen maar via een optische kabel, dus dan heb je niet eens de keuze.

Ik had de advanced scart cable gekocht en een optisch kabeltje, zodat ik DD5.1 kon gamen. Ik heb toen eens geprobeerd of mijn DVDspeler ook aangesloten kon worden met dat optische kabeltje ipv coax, en dat kon, want de DVD had ook een optische uitgang. Het klonk stukken beter dan het standaard (dunne) coax kabeltje wat bij de DVDspeler zat. Alleen jammer dat mijn versterker maar 1 optische ingang had, waar de Xbox op moest. De DVD moest dus op de coax ingang van de versterker. Ik heb toen een ander coax kabeltje gekocht van 13 euro. Het was dubbel afgeschermd en had vergulde contacten. Het geluid klonk nu ook stukken beter, net zo goed als met de optische kabel. Dat heb ik nog een paar keer verwisseld om een verschil te kunnen horen, maar het klonk net zo goed.
    Conclusie is dus dat goedkope kabels een slecht geluid produceren en dat de duurdere kabels beter zijn ongeacht of het coax of optisch is.

Err0r:

Je hebt dus een klein tvtje met 1 scartaansluiting. Daar zit je Xbox aan dus de scart van je TV is idd gebruikt.
    Je wilt de receiver met de tv verbinden? Waarom? Ik kan me wel voorstellen dat je het geluid van de TV over je 5.1 setje wilt luisteren. (Dus het geluid van je TV met je receiver verbinden) Dan moet je tv een audio uitgang hebben, of je moet een scartstekker-verloop-dingetje hebben met daarop een audio uitgang voor het geluid van je TV, maar hij moet ook RGB signalen doorgeven van je Xbox naar je TV. (RGB geven ze niet allemaal door namelijk.) Er zitten dus meerdere scartaansluitingen op zo'n ding, meestal een paar ingangen en 1 uitgang. Ik ga er dan wel vanuit dat je TV RGB ondersteunt. Wanneer dat niet zo is levert dat geen problemen op, de advanced scart cable levert ook een gewoon video signaal. Zonder RGB hoef je ook wat minder eisen te stellen aan zo'n scartboxje. Er zijn handgeschakelde en automatische scartboxjes. Dat heeft alleen nut als je meerdere scart apparaten op je tv aan wilt sluiten.
    De Advanced Scart kabel heeft een optische uitgang welke je met een optisch (Toslink) kabeltje op je receiver aansluit. De receiver moet dus een optische ingang hebben.
    Ik hoop dat het een beetje duidelijk was allemaal. Ik hoop ook dat dit hetgene was wat je wilde weten...

(Edit)
    Misschien is dit iets, je kunt volgens mij de audio uit je TV aansluiten op je versterker en tevens de scartstekker van je Xbox erop aansluiten.
    (Edit 2)
    Ik weet niet 100% zeker of het onderstaande werkt, het kan namelijk zijn dat het anders aangesloten zit dan ik aanvankelijk dacht. Leest even mijn andere post hierover.

nr. Nr. 350222 bij www.conrad.nl
    misschien zijn dit ook goede oplossingen:

Scart Switch Box Nr. 350249

of Scart-schakelpaneel AV-100 Nr. 350153
    (Heeft geen audio uitgang vrees ik)

Bij www.conrad.nl even zoeken op de artikelnummers, dan zie je wat ze kosten en vaak kun je ook de handleiding al downloaden.

Laatst bewerkt: 16 mei 2002
  16. GroenMannetje

Leuk Bevonden:
    0
    Bedankt

Bedankt voor je goeie uitleg.
    Ik heb ff achter mijn versterker gekeken en er zitten 3 optische ingangen op en 1 coax dus ik kan mijn DVD gewoon laten zitten.
    Dus ik ga vanmiddag maar een advance scartcabel kopen met een optische kabel. :) :)

17. BounceMeister

Leuk Bevonden:
    4
    Cool! Je zult versteld staan van het DD5.1 geluid! Laat ff weten hoe het allemaal bevalt!

PS. Vergeet niet je Xbox audio instellingen goed te zetten. :)

18. err0r

err0r Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ahhh je hebt zojuist antwoord op mijn 8e vraag hierzo gegeven, dat moest ik weten. Als ik er uits tussen moet gaan kopen nou ja dan hoeft het voor mij niet en ga ik eerst voor de breedbeeld.

19. GroenMannetje

Leuk Bevonden:
    0
    Heel Leuk

Cool! Je zult versteld staan van het DD5.1 geluid! Laat ff weten hoe het allemaal bevalt!

Het geluid is nu veel beter ik had een maat van mij op bezoek die werdt helemaal gek en gaat volgende week een X-box kopen.
    Ik kon niet echt een groot verschil zien qua beeld kwaliteit.

Ik heb mijn X-box ingesteld op dolby digital en DTS (ik dacht dat die 2 het zelfde zijn

20. BounceMeister

Leuk Bevonden:
    4
    Een ingewikkeld en verwarrend verhaal misschien, maar wel belangrijk. Het kan namelijk zijn dat het kastje niet werkt zoals wij dat willen...

Ik heb net een soortgelijk kastje als de "AV-100 Nr. 350153" (derde plaatje) geprobeerd. Deze heeft alleen audio-out, en 3 scart ingangen en 1 scart uitgang. Dit kastje geeft op de tulpstekker aansluitingen alleen het geluid weer van de ingangen. Aangezien de tv als uitgang wordt gezien, kun je dit geluid niet op de tulpstekkertjes zetten. Daarmee kunnen we dus jouw probleem niet oplossen.

Wanneer het kleine kastje op het eerste plaatje een soorgelijke werking heeft, dan zou dat kunnen betekenen dat wanneer je de schakelaar op "out" zet dan je dan het geluid van de Xbox hoort op de tulpstekker aansluitingen, en dat wanneer je hem op "in" zet dat de tulpstekker aansluitingen dan ECHT een ingang zijn geworden en dat je er dus niet het geluid van kunt luisteren. Wanneer je de termen in en out andersom beschouwt, hoor je het geluid van de TV ipv de Xbox. Snap je? Je kunt dus de tv als bron zien, maar ook de Xbox als bron. Er zittennamelijk zowel een male als een female connector op. Je zult begrijpen dat de termen in en out in elk geval op iets anders slaat. Je zou dus het kastje door moeten meten om te kijken wat er precies is aangesloten.

Mijn eerste indruk was dat je met dat eerste kastje kunt kiezen of je het ingaande of uitgaande geluid wilt horen. Het kan dus ook zijn dat dat niet werkt en dat je ECHT een ingang hebt als je "in" selecteert en dat "out" het geluid van de Xbox is, en als dat zo is, heb je er niets aan. De handleiding is daar niet duidelijk over.

Verder over de Scart:
    Pennetje 1 en 3 zijn uitgaand en pennetje 2 en 6 zijn ingaand geluid, als je naar de scartaansluiting op de tv kijkt. In mijn scartkabel van de video naar de tv zit pen 1 aan de ene kant met pen 2 aan de andere kant verbonden en 3 met 6. Ook andersom is dat zo. Dat betekent dus dat de "in" van de een verbonden is met de "uit" van de ander, klinkt logish.
    Ik heb net zitten klooien en op pennetje 2 van de scart hoor ik het geluid van de tv (rechts). Dat betekent dat pen 1 van de tv scart connector idd het rechtse geluid van de tv weergeeft. Dat zou betekenen dat 1 (R) en 3 (L) het geluid uit de tv weergeven.

Als je dan de rest van de pinnetjes doorverbindt, dan kun je zelf zo'n kastje maken. Aan de ene kant een gewone (male, pennetjes) scartstekker, aan de andere kant een (female, gaatjes) scart connector. Pinnetje 1 en 3 aan de kant van de TV (dus bij de "male" stekker) sluit je dan aan op de tulpstekker aansluitingen en die zijn dan de audio uitgang van je tv.

Het is dus onduidelijk of het kastje op het plaatje zal werken op de manier zoals wij willen. Er staat namelijk niet bij wat er precies is aangesloten en hoe dat is aangesloten.

Een breedbeeld tv met 4 scartaansluitingen en een aparte audio uitgang is het makkelijkste.

Deel Deze Pagina