Halo 2 belichting (Photon Mapping + Ray Tracing)

Discussie in 'Algemeen' gestart door Netrab, 7 apr 2003.

1. Netrab

Netrab Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Na aanleiding van het laatst geposte nieuwsbericht wat ging over een interview met de makers van Halo2 wat hier terug te lezen is heb ik het een en ander gevonden in een TeamXbox forum post wat interessant zou kunnen zijn.

In Halo 2 willen de makers "Photon mapping" en "Ray tracing " gaan toepassen. Aldus het volgende stukje uit het interview "Instead, Perez claims Halo 2 will use "photon mapping." Photon mapping is an extension of ray tracing-- it makes the graphics engine capable of efficiently simulating global illumination in complex scenes"

Het topic wat ik op TeamXbox tegen kwam gaf de volgende screenshot van een filmpje waar photon mapping wordt toegepast op een kamer. Dit filmpje is het resultaat van een ontwikkeld allogaritme voor het berekenen van globale belichting door Henrik Wann Jensen aan de Stanfrod University. Het bijbehorende filmpje is hier te downloaden. Onderstaande afbeelding is dus geen foto van een bestaande kamer.

Als ze dit soort lichteffecten gaan toepassen dan wordt Halo 2 echt een enorme eye-candy in de gamewereld. Ik ben benieuwd in hoeverre ze dit realtime kunnen gaan toepassen. Zijn er mensen die misschien wat meer kunnen uitleggen over Photon Mapping en Ray Tracing ?

Laatst bewerkt: 7 apr 2003
  2. Tigerstyle

Tigerstyle Cinematic

Leuk Bevonden:
    5
    Dat kan toch niet waar zijn???? Ik ga even het filmpje bekijken, en daarna rapporteer ik weer..
    Maargoed, 1ding is zeker, Halo 2 wordt the max

3. LaZZ

LaZZ Lord of the Rings

Leuk Bevonden:
    0
    Heb het filmpje even bekeken.. Heeft erg veel potentie maar ik betwijfel of de Xbox krachtig genoeg is.. Ze kunnen er wel deels gebruik van maken maar niet zoals in het filmpje wordt getoond en zoals op het bovenstaande screenshot.

4. Netrab

Netrab Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ik vraag me ook af of dat ze dit wel werkelijk realtime in het spel kunnen gaan stoppen, wat me haast onmogelijk lijkt.

5. The killerbee

The killerbee RoyT NL

Leuk Bevonden:
    0
    Damn die kamer lijkt net echt 8) ik durf te wedden dat als je aan iemand vraagt ( die deze topic niet heeft gelezen natuurlijk ) of deze foto echt of nep is dat ie zegt dat ie echt is 8)

6. xforz

xforz Guest

Wat is het nou precies?

Ik dacht dat het te maken heeft met hoever een licht straal in een voorwerp doordringt en weer terug kaatst, correct me if i;m wrong...

7. err0r

err0r Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    nou...als je zou kijken naar....:D

nee man, lijkt superecht ik wou dat ik de skills had om zoiets te bouwen maar goed even ontopic.

Ik heb dat stuk ook gelezen van dat interview en ik moet zeggen als dat straks er allemaal inzit dan zullen we iets zien wat we nog nooit hebben meegemaakt. Echter vond ik toch dat in de halo2 trailer niet echt veel (merkbare) veranderingen zaten in de graphics gedeelte maar goed, we zullen zien.

8. HanTheMan

HanTheMan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    74
    Zozo dat ziet er strak uit... heeft zeker wel een aantal uurtjes renderen gekost.

9. Mirik

Mirik XBW Bazin XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    3
    Je kunt photon mapping niet realtime doen. Photonmapping duurt ongeveer...(5) uur per level om te renderen, daarna is die data opgeslagen en kunnen ze werken met objecten die realtime belicht worden.

Ik weet niet precies hoe het allemaal werrt in combinatie met de dynamische realtime belichting, maar ik kan je vertellen dat radiosity en photon mapping nog een tijdje niet realtime kunnen.

10. Netrab

Netrab Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Het heeft volgens mij te maken met hoe omgevingslicht door voorwerpen/meterialen wordt weerkaatst op andere voorwerpen. Een rode muur laat bv een rode gloed achter op een witte vloer

11. Mirik

Mirik XBW Bazin XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    3
    Heb je je ogen open gedaan toen je hem afspeelde? :confused:

12. err0r

err0r Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    ja serieus ik heb gekeken, oke je ziet wel verbetering kwa scherpte van de textures maar om nou te zeggen dat het SUPER veel scheelt zie ik het niet echt.

ik wacht met spanning op volgende trailer, misschien is het dan beter te zien. (voor mij)

13. The killerbee

The killerbee RoyT NL

Leuk Bevonden:
    0
    Blijkbaar niet :D
    Maar ik wil nu wel heel erg graag een paar ingame beelden zien 8) ach ja wie niet he :p

14. Nilamo

Nilamo To Own or not to Own

Leuk Bevonden:
    1
    Holy cow, ik dacht dat ik naar een foto van een kamer keek die liet zien wat ze met photon mapping bedoelden ik wist niet dat het het niet echt was OMG UNREAL!!!!!!

15. err0r

err0r Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    tis wel al een soort ingame, wat je zag in t filmpje zal je ook in kunnen spelen met dezelfde graphics etc.

16. Netrab

Netrab Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Met de videokaarten die we over een paar jaar hebben (denk aan Xbox 2) zullen deze dingen misschien wel realtime kunnen.

17. Shriko

Shriko Gamebites.nl

Leuk Bevonden:
    4
    Ik vind dat filmpje echt super mooi! En ik denk ook dat we in de toekomst zo mooie games zullen krijgen.. sw33t :cool:

18. RoCkEFeLLeR

RoCkEFeLLeR veelveelgroot

Leuk Bevonden:
    0
    Kan het filmpje niet afspelen :'-( ( of geen zin om te wachten... )

Maarja , als dit Bungie dit in petto heeft voor ons met HALO 2...

HOT DAYUMN ... ( too much )

19. fallout

fallout Active Member

Leuk Bevonden:
    3

voor jou jah. damn, ps2ers en Cubeers vroegen zich af of het geen FMV was. die wilde gewoon niet geloven dat het ingame was.

die teaser was dus echt wel fuckin veel mooier weer dan Halo 1. als je dat niet kan zien moet je echt ff ergens een bril gaan scoren want das gewoon bullsjit.

20. T!jg3rn00tj3

T!jg3rn00tj3 Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    Laat ik het zo zeggen....de xbox kan dit helemaal niet aan. Er zit maar een gf 3 in hoor.....en wat je daar ziet is of gewoon opgepoetste shit...of je wordt belazerd....jongens kijk nou maar gewoon naar de uiteindelijke versie van het spel en stop met al die bullshit te geloven. Want zelfs de filmpjes die ik van halo2 heb gezien waren lang niet zo mooi. ennuh Doom 3 is ook niet zo mooi....Als dit werkelijk zo zou zijn zou dat misschien een mooie droom zijn voor de xbox 2 ofzo....want er zijn nog helemaal geen processors en grafische kaarten op de markt die dit aankunnen.

Deel Deze Pagina