Pc helemaal leeg maken

Discussie in 'PC, Handheld & Algemeen' gestart door SneakySpidy, 15 mei 2006.

1. MAX3400

MAX3400 Virtualization...

Leuk Bevonden:
    0
    Misschien als je een directe link hebt naar het pakket hoeven we niet die hele site door te spitten.

2. SneakySpidy

SneakySpidy Supra

Leuk Bevonden:
    0
    Hmm laat dat formateren maar zitten, allemaal teveel werk8)

Ga me pc binnen kort wel even upgraden, als ik weer geld heb:x

3. ToanToan

ToanToan nicceee

Leuk Bevonden:
    1
  4. gizmund

gizmund Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    mensen; niet zo moeilijk allemaal :)

windows XP instalatie CD erin.. het proces volgen tot je op een gegeven moment bij een scherm komt waarbij je moet kiezen waar windows geinstalleerd moet worden, daar ga je naar de huidige schijf en druk je op 'd' (ik geloof dat dit verwijderen is), je verwijdert nu alles van die schijf en je kunt vervolgens windows installeren op een schone lei O-)

5. Gerjan

Gerjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    221
    jup, gewoon tijdens de win installatie kiezen om alles te formateren.

Let er wel op dat je als niet je doc's en apps etc gebackupped heb je die allemaal kwijt bent.

en dat je alles zoals, mail (outlook) en internet weer moet instellen.

6. gizmund

gizmund Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ik denk dat het nog niet helemaal duidelijk is, maar hier heb ik een hele goede stap-voor-stap-handleiding gevonden, die ik zelfs snapte :thumbs: :

==========================================================

1. Wat is formatteren?

Als je gaat formatteren, ga je ogenschijnlijk je gehele PC leegmaken zodat je met een schone lei opnieuw kan gaan beginnen. Het is echter wel belangrijk om te weten dat dat niet echt gebeurt. Elk bestand op je harde schijf staat er nog steeds, maar wordt niet meer getoond en wordt aangegeven als vrije ruimte. Zolang er echter geen nieuwe data op gezet wordt is het dus perfect mogelijk om al je bestanden terug te krijgen na een format. Eens je data op je schijf begint te zetten na de format wordt het terugvinden van zuivere data natuurlijk steeds moeilijker totdat het uiteindelijk gewoon niet meer mogelijk is.

Data terugvinden na een format doe je met een tool zoals GetDataBack.

! Het spreekt uiteraard voor zich dat je niet kan formatteren vanuit Windows.

2. Wat is een low-level format of een zero-fill format?

Als je problemen met je PC ondervindt die na een format nog steeds niet opgelost zijn (bijvoorbeeld een virus dat zich in de bootsector genesteld heeft) kan je opteren voor een low-level format of een zero-fill format. Dit doe je meestal met software die aangeraden wordt door de fabrikant van je harde schijf en dat doe je op geheel eigen risico. Wat er gebeurt is: elk beschikbaar plekje op je harde schijf, van begin tot eind, wordt opgevuld met een 0 waarde. Het gevolg is dat er dus werkelijk NIETS meer achterblijft op je harde schijf en je dus ook geen data meer kan terugvinden na een zero-fill.

3. Aan de slag.

Dankzij volgende stappen heb je je PC geformatteerd en opnieuw geïnstalleerd in ongeveer een uurtje. Druk hem af alvorens je begint.

3.1. Data backuppen.

Belangrijk als je gaat formatteren is zorgen dat je al je bestanden die je nog wil houden op een dvd'tje of een cd'tje brandt. Denk hierbij aan documenten, muziek, films, savegames en meer van dat fraais. Doe geen moeite met het backuppen van games, want die zal je toch opnieuw moeten installeren om de nodige registersleutels in te vullen. Staat je data op een verwisselbaar medium? Mooi zo. Trek nu ook alle cardreaders en USB Sticks (Flash Drives, ...) uit.

Zorg er ook voor dat je de nodige drivers op CD hebt liggen en dat je ze bij de hand hebt. Dat werkt uiteindelijk een heel pak eenvoudiger.

3.2 Is mijn Windows CD bootable?

Om Windows XP te kunnen formatteren en herinstalleren heb je een bootable Windows XP cd nodig. Een bootable CD houdt in dat je PC er van kan opstarten. Om dat te controleren schakel je de PC uit en start je hem opnieuw op, met je Windows XP CD erin. Druk op de toets op je BIOS te openen (meestal de Delete knop) en controleer of je first-boot device op je CD-Rom speler staat en je Second Boot op de harde schijf. Sla je instellingen op en sluit de BIOS. Je PC zal opstarten en als je een bootable Windows XP CD hebt (de officiële is dat altijd - nvdr) krijg je de vraag "Druk op een toets om Windows vanaf de CD-rom op te starten...". Druk op een toets om dat te doen.

3.3 Hoe ga je je schijf indelen?

Hoe groter je harde schijf is, hoe meer baat je erbij hebt om ze op te delen in partities. Door middel van partities ga je één fysieke harde schijf schijnbaar opdelen in meerdere stukken. Twee partities is hoe dan ook een aanbevolen minimum, waarbij je een partitie van 15 GB of groter maakt voor Windows op te installeren en met de andere partitie kan je naar hartelust spelen.

Volg in het blauwe DOS-venster de instructies tot je bij een lijst komt waarin al je huidige partities staan. Om efficiënt te formatteren verwijder je de partitie die je wilt formatteren en maak je ze vervolgens opnieuw aan. Om een partitie te verwijderen selecteer je ze met de pijltjestoetsen en druk je op de D toets. Vervolgens moet je even bevestigen en kom je terug in het venster met de lijst. DAar zie je nu een onderdeeltje "Ongepartitioneerde ruimte" staan. Selecteer dit lijntje met de pijltjestoetsen en druk op C om de nieuwe partitie te maken. Geef de grootte op die je wil (of laat de standaard, maximumgrootte staan) en bevestig zoals aangegeven. Je komt terug in het scherm met de lijst en je ziet je nieuwe partitie staan met de melding <NIEUW> erachter. Dat duidt aan dat deze partitie nog niet geformatteerd is, wat normaal is aangezien ze nu net aangemaakt is.

3.3.bis Een schijf opnieuw indelen.

Om een schijf een andere partitieindeling te geven verwijder je eerst alle bestaande partities door ze een voor een te selecteren met de pijltjestoetsen en telkens op D te drukken. Vervolgens ga je zoals hierboven op het lijntje "Ongepartitioneerde ruimte" staan (het enige dat er nu nog zou moeten staan) en creëer je de partities zoals je ze wil hebben.

3.4 Formatteren

Je hebt je partitie(s) gemaakt, dus nu wordt het tijd om te gaan formatteren. Let op: je zit in de installatiewizard van Windows XP, dus je kan hier maar 1 schijf formatteren. De andere partities ga je later in Windows zelf formatteren, dus maak je daar nu geen zorgen over.

Je selecteert de partitie waarop je Windows XP wil installeren en drukt op Enter. De wizard zal je meedelen dat de partitie niet geformatteerd is, dus in het lijstje kies je Formatteren als NTFS (Snel). Waarom deze optie?

NTFS is een andere indeling dan de oude FAT32 en schijnt stabieler en sneller te werken. Waarom snel formatteren? Ervaring leert me dat het effect veruit hetzelfde is, alleen gaat het dus een heel pak sneller.

De wizard gaat nu formatteren en de installatie begint erna automatisch (na het heropstarten van de PC).

Belangrijk: Als je PC heropstart druk je uiteraard NIET op een toets als hij je vraagt of je wil opstarten van de CD-rom. Je wacht gewoon even en de installatie gaat van start.

3.5 Windows installeren.

Nadat de PC heropgestart is ben je eindelijk van dat vervelend blauw scherm af en kom je in een Windows achtigere omgeving terecht. Je volgt gewoon de instructies die zich op het scherm tonen en vult gegevens in zoals ze horen te zijn (zoals tijdzone, gebruikersnaam, evt. paswoorden, ...) De rest gaat automatisch en afhankelijk van de snelheid van je PC ben je tussen de 20 en 50 minuten van de installatie af. Je PC zal nogmaals heropstarten (je drukt natuurlijk weer nergens op als je de vraag krijgt of je van de CD-Rom wil opstarten) en Windows XP staat er weer netjes op.

3.6 Na de installatie

Eens je PC opnieuw is opgestart en je in Windows terecht komt spreekt het uiteraard voor zich dat je de nodige drivers gaat installeren. Denk hierbij vooral aan geluidskaart, videokaart, moederbord drivers (voor USB, FireWire, AGP, ...) en de nodige drivers voor randapparatuur zoals printer, scanner, fototoestel, modem, ...

Vergeet ook geen virusscanner te installeren (www.free-av.com is een persoonlijke aanrader) en een bescherming tegen spyware kan ook nooit geen kwaad (Spybot S&D zorgt samen met de ingebouwde TeaTimer -vergeet hem wel niet te activeren tijdens de installatie- een mooie beveiliging) en plaats uiteraard je bestanden terug zoals het hoort.

van: http://www.pcgamespecial.nl/forum/index.php?showtopic=2247 _O_

7. MAX3400

MAX3400 Virtualization...

Leuk Bevonden:
    0
    @gizmund: leuk artikel maar de helft klopt niet... Desondanks bedankt voor het knippen/plakken.

8. Attackio

Attackio Member

Leuk Bevonden:
    0
    Maar ik heb 2 Windows XP systemen erop XD
    Want ik heb ook zo een CD en ik had inplaats van het te vernieuwen gewoon een nieuwe erop gezet. Weet dan iemand hoe je het helemaal verwijderd?

9. Attackio

Attackio Member

Leuk Bevonden:
    0
    ......

Want ik heb op de ene kei veel waar ik niks aan heb. En aan de andere simpele effectieve dingen.

10. Ic3DFire

Ic3DFire Active Member

Leuk Bevonden:
    170
    Beetje oud zeg :eek:.

Cd erin > Installatie laten opstarten (dat mooie blauwe scherm) > Partities verwijderen (ik ga er vanuit dat je echt alles weg wil hebben en maar 1 hdd hebt) > Nieuwe partitie(s) maken > formatteren die hap!

Heel simpel uitgelegd, maar eigenlijk gaat het vanzelf, volg de instructies...

Je vraag is ook wel onduidelijk moet ik zeggen :9

Laatst bewerkt: 18 feb 2010
  11. Attackio

Attackio Member

Leuk Bevonden:
    0
    .....

Ok, bedankt!

:thumbs:

12. Attackio

Attackio Member

Leuk Bevonden:
    0
    Foutje

O, het doet het toch niet.
    Ik zag alleen maar dat je een nieuwe kon installeren en dat je een het kon repareren/herstellen.:eek:.

Hoe moet ik het dan doen?

13. Delphiki

Delphiki Active Member

Leuk Bevonden:
    467
  14. Lenny-t

Lenny-t Melted Forest XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    79
    Eerst alle bestaande partities verwijderen tot er één regel komt te staan met ongepartioneerde schijf (ofzo). Dan één of meerdere nieuwe partities maken en die worden dan automatisch geformatteerd.

Edit:
    Vergeet niet de kiezen voor NTFS als bestandssysteem, maar volgens mij kan je niet anders door limitatie van FAT.

Laatst bewerkt: 18 feb 2010
  15. Attackio

Attackio Member

Leuk Bevonden:
    0
    XD

O, ik moest op Windows XP installeren klikken :+
    Ik snap het nu XD

Deel Deze Pagina