5.1 surround sound.

Discussie in 'Xbox Hardware' gestart door killabee, 4 mei 2002.

1. killabee

killabee Brute Force

Leuk Bevonden:
    0
    ha ehm... wat wordt er eigenlijk bedoeld met die 5.1(van r.1 surround sound.)?

en wat heb ik nodig om mijn xbox spelgeluid af te spelen in surround sound?

alvast bedankt.

2. .:· ChirreD ·:.

.:· ChirreD ·:. ee-dee-ot

Leuk Bevonden:
    0
    5.1 staat voor 5 sattelite boxen en 1 center box

je hebt een advanced scart cable nodig waar een optische uitgang op zit, en dan natuurlijk de dolby decoder en versterker en boxen

kost wel wat duiten

3. Sindagon

Sindagon use the clumsynes

Leuk Bevonden:
    2
    Ik heb net zown setje gekocht (2 dagen geleden)

5.1 staat voor het aantal boxen:
    5 surround boxjes & 1 SUBWOOFER.

je hebt nodig:
    -Een 5.1 surround versterker met optical in aansluiting
    -5 boxjes en een subwoofer.
    -een advanced scartcable.

Ik heb zelf nu de creativelabs inspire 5.1 5700
    het mooiste is als je een setje kan kopen met DTS.
    Dit is het nieuwste op gebied van surround geluid.

4. killabee

killabee Brute Force

Leuk Bevonden:
    0
    aah hartstikke bedankt, dus ik moet een versterker hebben met optical in aansluiting? wat wil dat optical zeggen?

ja ik ben hier niet zo in thuis dus. en die boxen da snap ik wel en die advanced scart ook wel.
    maar alleen die versterker met die optical aansluiting.

5. RelaXXinG

RelaXXinG 98223 posts

Leuk Bevonden:
    0
    Re: Ik heb net zown setje gekocht (2 dagen geleden)

zijn er spellen die DTS ondersteunen?

6. Mr_Smartypants

Mr_Smartypants Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    dit is de kabel die van de dvdspeler (xbox, en in dit geval vanaf de advanced scart cable) naar je versterker/decoder loopt.

Zo'n kabel kan Coax zijn of Optisch. Optisch werkt met licht (alhoewel ik er het fijne ook niet van weet btw) en is meestal duurder. Xbox heeft alleen een optische uitgang, geen coax uitgang.

Waar je dus naar moet kijken is een versterker/decoder die een optische geluidsingang heeft. Heeft ie dit niet (maar alleen coax) dan zul je een converter moeten zoeken, dat maakt het allemaal lastiger en duurder. Dus let goed op het aanwezig zijn van een optische ingang als je een dolby digital versterker gaat kopen !

En dan nu het belangrijkste: is het het waard ??

Nou dan kan ik je verzekeren, dat is het dubbel en dwars !! Je kent het geluid in de bioscoop, met zn diepe bass (waardoor je zit te trillen op je stoel) en de surrounds (waardoor je midden in de actie zit) ? Nou, dit heb je dan ook straks bij je games, en dat is echt een hele gave ervaring ! Vooral Halo maakt er goed gebruik van, de kogels vliegen je letterlijk om de oren :9

7. Seahawk

Seahawk X-box addict

Leuk Bevonden:
    0
    Zeker weten dat het een aparte ervaring is, maar het center kanaal bij Halo is niet echt verdeelt zoals het zou moeten zijn, maar welke haan zou daar nou naar kraaien, echt een aanbeveling!!!!

Greetz Seahawk}:]

8. Mr_Smartypants

Mr_Smartypants Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    ja dat ben ik met je eens, ik moest vaak heel goed luisteren wat er nou gezegd werd, want dat was zoooo zacht. Vooral net als er allemaal geschiet en explosies aan de gang waren, verstond ik er geen reet van. Nouja verbeterpuntje voor Halo 2 zullen we maar zeggen he ;)

9. Froggie

Froggie Kwaaaaak

Leuk Bevonden:
    0
    Het verschil tussen koper en optisch is dat je geen signaal verlies hebt doordat een koperdraad altijd weerstand heeft (hoe klein ook, er is altijd signaal verlies). Nou is het natuurlijk de vraag of je het verschil in prijs tussen optisch en koper (of goud) wilt betalen (ok, bij de xbox heb je geen andere keus).

10. RelaXXinG

RelaXXinG 98223 posts

Leuk Bevonden:
    0
    ligt aan de game ja,

want hier met gewone tv boxen heb ik dat ook.

ronduit kut, want ik ben bij level 9 ofso en weet bij god niet wat er nou allemaal gebeurt is.

jammer..

11. Seahawk

Seahawk X-box addict

Leuk Bevonden:
    0
    Ja dat bedoel ik dus, het center kanaal is typisch een kanaal voor de dialogen, dus wat gesproken wordt komt daaruit.
    Bij Halo had ik die ervaring niet, wat zeker niet ten goede komt als je op easy level de verhaallijn wilt volgen. ik weet niet welk level de libary is waar je die droid(of zo) met dat blauwe licht moet volgen, en vervolgens hordes van de flood moet uitroeien, maar daar versta ik dus geen bal van. Maar gelukkig geld dat alleen voor de gesproken teksten, en niet voor de SoundFx, want die zijn lekker helder:p

Greetz Seahawk

12. BounceMeister

BounceMeister Active Member

Leuk Bevonden:
    4
    Die optische digitale ingang op je versterker wordt ook wel eens "Toslink" genoemd.

13. TSTAR

TSTAR backatthehabit

Leuk Bevonden:
    0
    5.1 staat voor het aantal boxen:
    5 surround boxjes & 1 SUBWOOFER.

je hebt nodig:
    -Een 5.1 surround versterker met optical in aansluiting
    -5 boxjes en een subwoofer.
    -een advanced scartcable.

Ik heb zelf nu de creativelabs inspire 5.1 5700
    het mooiste is als je een setje kan kopen met DTS.
    Dit is het nieuwste op gebied van surround geluid

Wil niet vervelend zijn, maar DTS is dus niet nieuw bestaat al weer zo'n 10 jaar volgens mij. Voor de dvd was er de Laserdisc waarop dit te beluisteren was.

14. killabee

killabee Brute Force

Leuk Bevonden:
    0
    ik heb nou alleen een xbox en een tv he.

wat ben ik nou kwijt aan een hele surround sound gedoe?

15. Yaz

Yaz Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Die converter (Laser-Digi, Digi-Laser) Kan een nog veel grotere inpakt hebben op je kwaliteit van geluid. Als deze barf is (wat vaak het geval is bij setjes onder de E500) dan ben je beter af met een Coax aansluiting..

Een Creative heb je wel voor E200.. een echte set (voor beginners) voor zo'n E5000.. Tis maar wat je wilt.. kwaliteit is zeker hoorbaar.

16. Opa

Opa 3d-Pépé

Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb een Dolby Digital Surround set van Sony => "DAV-S800"
    Kijk even naar hun site als je er meer over wil weten.
    Zeer tevreden over,vier Satellite speakers op een stand + 1 center speaker + 1 Subwoofer.
    Voor je Xbox te verbinden met de surround set heb je een Toslink Kabel nodig (of glasvezel / Fiber Optic) nodig die je via de Advanced Scart Kabel aansluit.
    Voor het spelen van Halo is dit gewoon de MAX !!!!!!!
    Ik heb de Dav-S800 omdat deze radio/cd-speler/Dvd-speler/Surround-systeem voor gewoon Tv te kijken alles in
    elkaar is. Een echte aanrader, + de surround boxen zijn 3-weg
    systeem.

17. BounceMeister

Leuk Bevonden:
    4
    Ik neem aan dat je in plaats van 5000 euro waarschijnlijk 500 euro bedoelt?

Ik denk dat je voor 400 euro een dolby digital versterker kunt kopen en minimaal hetzelfde bedrag aan speakers kwijt bent. Een subwoofer is meestal nogal prijzig. Probleem is hier dat je meestal toch wel een goed geluidje wilt, en dat kost nou eenmaal geld. Een beetje leuke sufwoofer kost los al 400 euro. Je hebt ook een heleboel van die alles-in-één setjes, die zijn goedkoper maar hebben niet altijd een optische ingang.

Ga eens bij b.v. de mediamarkt kijken bij die setjes, en vraag eens naar de mogelijkheden. Je moet toch vooraf eerst je budget vaststellen. Daarmee kun je dan gaan kijken wat je daarmee kunt kopen.

Ik weet overigens niet hoe duur zo'n creative set is.

18. Sindagon

Leuk Bevonden:
    2
    Re: Re: Ik heb net zown setje gekocht (2 dagen geleden)

Toen ik dat setje kocht vroeg ik mij dat ook af, en heb ff op de doosjes van de spellen gekeken.
    Het bleek dat meer dan de helft van de spellen DTS ondersteund.
    Halo ondersteund BTW geen DTS, alleen Dolbi Digital geloof ik.
    Maar ik ben er ook niet zo in thuis, tis dat mijn vader ook net een thuis bioscoop heeft aangeschaft waardoor we er samen een beetje achter komen.:+

19. Sindagon

Leuk Bevonden:
    2
    Ik was voor mijn stetje €453 kwijt, en dan komt de advanced scartkabel er nog bij voor +-€30

20. BounceMeister

Leuk Bevonden:
    4
    Zie mijn post in deze thread.

Daar staat dat de Xbox real time DD5.1 kan coderen, wat grotere voordelen zou hebben dan DTS.

Deel Deze Pagina