Als je veel of zelfs alleen maar tweede hands spellen koopt, hier op xbazar, of ergens anders, komt er steeds geen geld in het laatje van de makers/distributeurs/winkeliers/enz... Die effect heb je opzich ook bij kopiëren. A kopiërt voor B en C of A ruilt met B en B met C. Is dit idd slecht of zie ik dit verkeert?
Ja opzich heb je wel gelijk. Maar het is niet illegaal, ze kunnen er niks tegen doen. Maar die ruilhandel is niks vergeleken met de verkoop van de orginelen. Verder wordt er tegenwoordig niet veel meer gekopieert maar gewoon gedownload en dan gebrand op dvd. Dus tja, dat beetje ruilen is niet zo erg. We moeten ons veel meer zorgen maken over het downloaden en branden.
goeie, maar bij het kopieëren is het toch wel iets anders denk ik. Bij x-bazar zijn er al rechten over betaald en gaat het wel over originele spellen. Deze worden minder vaak verhandeld dan met illegale spellen.
ik vroeg me niet zo zeer af of het illegaal is of niet; dat weet ik zelf ook wel. En ik weet dat het downloaden een groter probleem is dan het ruilen (als dat een probleem is tenminste) <=en dat vroeg ik dus. Want het levert geen geld op. Ik heb van mijn 14 games er 7 gekocht en 7 geruilt; das toch even 50 % wat men dan misloopt toch?
Maar je hebt het spel tenminste eerst GEKOCHT in de WINKEL, dus daar zijn wel inkomsten van toch.... als je meteen zou kopieren heb je het ook nooit gekocht dus ook nooit geld aan GameBedrijf gegeven ....
Ja, maar in plaats van dat 2 mensen het spel kopen, koopt slechts 1 mens het spel, vind er na het uitspelen niks aan en verkoopt hem door... Maarja, ik zit er niet mee
Re: Re: Tweede hands niet veel beter als kopiëren? ja wel die betaalt A. maar B, C.....enz. die betalen eigenlijk niks aan de makers. Die is op zich bij kopiëren ook zo. A koopt het spel en zet het op internet, de rest haalt het er van af. Toch? Ik vroeg het me ook maar af hoor
Ja komop zeg, het ligt ook wel erg voor de hand. Natuurlijk is dit slechter als iedereen zijn eigen exemplaar kopen. doh..
Tuurlijk levert dat ook niet veel geld op, maar het levert ook geen schade op Ik bedoel; Hier wordt heel veel geruild etc, maar er wordt ook een community gebouwd en onderhouden. Indirect heb je dan dus alsnog profijt, als MS of publisher zijnde.
Doh, WouteR krijgt weer alle eer, terwijl ik dat gewoon meteen had gezegd. Deze wereld is gewoon niet eerlijk
Dit is zo een "waar gaat dat eindigen" onderwerp als je al geen games mag ruilen/verkopen, wat mag straks dan niet meer? Geen 2de hands auto's meer, Je mag zelfs je huis niet meer verkopen want dan verdienen aannemers minder geld... Je hebt wettelijk het recht je prive eigendom te verkopen, dat gaan ze je niet afpakken
Tis ook zo dat je bij het doorverkopen maar hoogstens een man of 4 aant spel helpt. Bij branden heb je al gauw 20 man ofzo.
zie sowieso niet de ernst in van het kopieeren. Kijk nou eens naar Playstation, bijna iedereen had een omgebouwde, met wel 50 spellen, tuurlijk kostte het Sony een hoop inkomsten maar dat resulteerde nooit in minder spellen, sterker nog, spellen in overvloed. Het is dat mijn Live er aangaat maar anders had ik hem allang omgebouwd
Mij maakt dat kopieeren ook niet echt uit, want de meeste mensen kopen de xbox spellen toch orgineel. Als ik zou weten waar ik gekopieerde spellen kan kopen zou ik hem ook laten ombouwen, maar dit weet ik niet.
Re: Re: Re: Tweede hands niet veel beter als kopiëren? C betaalt een gedeelte van de kosten die C aan B's volgende spel gaat hebben en B betaalt een gedeelte aan A's volgende spel en A zorgt dat de inkomsten bij de winkel terecht komen...zo hebben A, B en C dus samen een spel gekocht omdat ze het alleen te duur vonden en heeft de industrie dus inkomsten waar anders geen game verkocht zou worden Als je dit gaat opschalen kan je wel stellen dat er op deze manier waarschijnlijk meer games verkocht worden dan zonder de ruilhandel omdat de spellen anders te duur worden
Re: Re: Re: Re: Tweede hands niet veel beter als kopiëren? dat wou ik ook net posten en dan ook nog: als A een spel leent/ruilt/verkoopt aan B, die B anders nooit gekocht zou hebben. Misschien vindt B dit wel zo'n kickass spel dat hij deeltje 2 wel in de winkel koopt (en A misschien ook nog), en dus weer 1 exemplaar meer verkocht voor de makers... en wat Saaur zegt is natuurlijk ook waar /edit: je moet het dus op de langere termijn zien lijkt mij...
je krijgt met ruilen het zelfde effect als met kopiëren. Een grotere afzet van consoles maar minder gamesinkomsten. maar dit werkte ook bij de PSX->PS2.