Gamen in Surround/Dolby Digital [Deel 14]

Discussie in 'PC, Handheld & Algemeen' gestart door Arjan, 19 sep 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ferry34

Ferry34 games/gadgets addict

Leuk Bevonden:
    66
    Dolby D is de goede, dolby digital .
    All ch st is zeker niet goed. de naam zegt het al: All Channel Stereo en dus krijgt iedere speaker hetzelfde geluid en heb je dus geen surround.

Laatst bewerkt: 17 aug 2010
  2. averagegamer

averagegamer Active Member

Leuk Bevonden:
    13
    Ok, het hangt ook af van je DVD/Blu Ray. Toen ik gister de Blu Ray van Avatar erin deed had ik meer opties en brandde sowieso bij elke optie DTS-HD MSTR op het display en dit is dan ook een optie als je op movie/tv drukt bij listening mode. En dat is pas echt mooi surround geluid, ik zou niet weten waarom je dan andere opties zou gebruiken. Alleen de stemmen vond ik wat zacht, maar je kan de centerspeaker harder zetten natuurlijk.

Het is alleen de vraag wat de beste optie is bij films die deze optie niet hebben.

3. Ferry34

Leuk Bevonden:
    66
    Daarom zijn blu-rays ook veel beter om naar te kijken, omdat deze vaak dts hd of dolby true hd hebben!

Voor t gamen op de xbox moeten we dolby digital hebben.

4. averagegamer

Leuk Bevonden:
    13
    Klopt, maar waarom willen jullie dan nog een andere modus gebruiken?

5. Ferry34

Leuk Bevonden:
    66
    dat willen we niet ;)

6. averagegamer

Leuk Bevonden:
    13
    Ik dacht dat jullie de Pure Audio setting wilden gebruiken?

7. Arjan

Arjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    3
    Bij de 606 kan je 'm op Direct krijgen door een aantal keer op de Music knop op de afstandsbediening te drukken.

Surround mode kan ik zo snel niet vinden in de handleiding van de 606, maar bij mij kies je daarmee het standaard Dolby/DTS signaal bij een 5.1 bron, of Pro Logic e.d. bij een stereo bron. Volgens mij zou dat bij jou onder de Movie, Music en Game knopjes moeten vallen. Die indruk krijg ik tenminste uit de tabelletje in de handleiding.

Dit zegt m'n handleiding over de Direct mode:

Heb je trouwens een 5.1, 6.1 of 7.1 opstelling? Wanneer je bij een 5.1 bron in een 6.1 of 7.1 opstelling Pro Logic II of DTS Neo:6 selecteert, wordt het 5.1 signaal uitgebreid naar 6.1 of 7.1. Dus het kan goed kloppen dat dan het PLII of DTS Neo:6 lampje oplicht.

8. averagegamer

Leuk Bevonden:
    13
    Ik heb een vraagje over een instelling op mn bd-speler. Het gaat over de HDMI/Digital Output. Wat is de beste optie daar? Ik kan kiezen tussen PCM Stereo, PCM Multi-ch, DTS Re-Encode en Primary Pass-Tru. Ik kan me voorstellen dan een Blu-ray met DTS-HD het beste de laatste optie heeft, klopt dat? En hoe zit het met blu-ray of dvd's die een minder goede surround technologie hebben? Moet ie dan op DTS Re-encode?

EDIT:
    Ik ben bezig met de audiosetup. Dit is de voorkant:

De achterkant:

Ik denk dat aan de voorkant alles wel goed staat, alhoewel de 2 voorspeakers evt. hoger en verder van de gezet zouden kunnen worden, maar ik weet niet of dat voordeel op zou leveren.

Aan de achterkant is het wat lastiger. Zoals jullie zien staan de speakers meer naast me dan achter me, en er zit nog geen 1,5 meter tussen. Is het handig voor een optimaal surround geluid hier iets aan aan te passen? Echt naar achteren kunnen ze niet, maar iets opzij wel. de standaards staan op hun hoogst, maar volgens de manual moeten de surround speakers 60-100cm boven oorniveau, hoe hebben jullie dat? Ze staan in de manual iig wel naast de luisteraar, maar wel veel verder weg.

De afstand tussen de voorste en achterste speakers is ongeveer 3m.

Wat wel erg belangrijk is, als ik game, zet ik een bureaustoel vlak voor het bed, waardoor de positie anders is. Dit is ook lastig bij het instellen van de sp distance, omdat de luidsprekerpositie dan anders is, hoe doen jullie dat? Gebruiken jullie bij gamen ook andere instellingen? Ik heb die sp distance gemeten en ingesteld, de surround speakers stonden op 2.1m en heb ik nu op 0.9m gezet, betekend dit dat hun geluid een stuk zachter zal worden? Kan ik dan beter de sp distance verhogen of de speakers harder zetten in de level cal?

Ik kan de kegeldiameter van mijn speakers niet opmeten omdat ik van de buitenkant niet kan zien hoe groot die zijn, dus heb alle speakers in de sp config op small gezet (hierdoor kan ik geen double bass aan zetten), maar ik weet nu niet waarop ik de crossover(-frequentie) moet instellen. Hij staat nu op 120hz, maar kan tussen de 40 en 200hz.

Hoe is jullie ervaring met de late night functie? Dat lijkt mij wel erg handig. En CinemaFILTER?

EDIT: Ik heb nu een Blu-ray erin die TRUEHD zou moeten hebben, maar deze staat niet bij de akoestiekfuncties, wel Neo6Cinema, dan gaat ook DTS branden op het display, maar volgens de manual is dit voor 2-kanaals bron. Voor de rest kan ik alleen Direct selecteren, maar dan brandt DTS niet. Dolby D staat er niet bij, maar brandt wel. Hoe zit dit precies? Ik denk zelf dat ik het best Direct kan nemen omdat die modus weinig doet met het signaal en in het menu van de Blu-Ray kan ik wel True-HD selecteren, wordt dat dan doorgegeven als signaal en overgenomen door de receiver, ondanks dat die modus niet op het display staat?

9. averagegamer

Leuk Bevonden:
    13
  10. Arjan

Arjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    3
    Zou 'm op Primary Pass-Thru instellen. Hiermee wordt het geluid zoals het op 't schijfje staat doorgestuurd naar je receiver. DVD's met een stereo of mono soundtrack kan je dan dmv Pro Logic II of DTS Neo:6 nog enigszins ruimtelijk laten klinken.

Volgens de specificaties hebben de voor, midden en achter speakers een bereik van 80Hz t/m 20.000Hz. Je zou de crossover van de speakers om te beginnen op 80Hz in kunnen stellen, en vervolgens even luisteren hoe het klinkt. In de handleiding staat ook dat de driver een diameter heeft van 8cm, en dan kom je volgens de tabel in de handleiding uit op een crossover van 150Hz of 200Hz. Zou het gewoon even uitproberen 80Hz t/m 200Hz en vergelijken wat mooier klinkt. Double bass heb je op zich niet zoveel aan i.c.m. satelliet speakers vanwege de mindere basweergave. Met boekenplank speakers of vloerstaanders heb je er meer aan, maar persoonlijk vind ik het teveel van het goede.

Als je je Blu-ray speler instelt op Primary Pass-Thru, dan zou je receiver automatisch TrueHD moeten weergeven. Dolby Digital, DTS en de HD varianten zijn gewoon een standaard signaal. Daar hoef je geen akoestiekfuncties op los te laten om het af te spelen.

11. averagegamer

Leuk Bevonden:
    13
    Ok, PPT dus voor HD, maar hoe zit het met DVd's? Die hebben vaak wel iets van Dolby Digital oid, iig meer dan Stereo. Waar moet ie dan op? De keuzes zijn dus: PCM Stereo, PCM Multi-ch, DTS Re-Encode en Primary Pass-Tru. Pro Logic II of DTS NEO 6 kan ik niet kiezen in het outputmenu van mn bd-speler, dat zijn pas opties bij de Receiver, dat komt dan of bij de akoestiekfuncties te staan of in het display als je bepaalde akoestiekfuncties kiest.

Waar moet ik dan precies opletten? De crossover gaat toch over de overgang tussen lage tonen van de gewone speakers naar de subwoofer, dat dat mooi overloopt? er zit namelijk een test daarvoor in de THX Optimizer en dat klonk wel aardig goed op 120hz.

Ok, maar misschien was ik niet helemaal duidelijk, Primary Pass-Thru is op de BD-speler, ik heb het nu over de instelling op mn Receiver. Daar moet je altijd 1 van de akoestiekfuncties kiezen. Er zijn er een heleboel, maar het verschilt per DVD/BD welke er beschikbaar zijn. Daarnaast gaan er bepaalde functies branden op het display om aan te geven dat die geactiveerd zijn, zoals Pro Logic II, Dolby D, of NEO6. Ik kijk altijd bij de akoestiekfuncties welke het beste resultaat zou kunnen leveren, zoals Dolby D of Dolby DTS HD MSTRD. Maar deze BD had dus in het menu van de BD True-HD staan, maar deze kwam niet als optie bij de akoestiekfuncties op de Receiver, wel NEO6, maar dat is volgens mij niet echt surround toch? Kan ik dan het best Direct selecteren zodat hij de True-HD van de BD afspeelt ondanks dat die optie niet brandt op het display of in het akoestiekfunctiesmenu staat? Of moet ik dan een andere akoestiekfunctie kiezen?

Daarnaast dan nog dit:

12. dcay nl

dcay nl Member

Leuk Bevonden:
    0
    hoi, ik heb een xbox arcade en ik ben op zoek naar een leuk setje met 5.1 of 7.1 dolby.
    het liefst ook met min 2 hdmi ingangen en 1 uitgang zodat ik geluid en beeld niet apart hoef te bekabelen vanaf mijn xbox..
    heeft iemand misschien tips?
    dvd of blue ray hoeft er niet bij..
    mijn budget is max 500 euro voor de complete set.

Laatst bewerkt: 20 aug 2010
  13. Melbuuln

Melbuuln Active Member XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    4
    Kijk eens naar een setje van Onkyo of Harman Kardon.
    De set bestaat uit een losse reciever , dvd of Blu-Ray speler en 5.1 speakerset.

De setjes ondersteunen bijna allemaal Dolby TrueHD en DTS-HD.

14. Gdzr

Gdzr Hmmm?

Leuk Bevonden:
    62
    Yea.. Binnekort knallen :)

XTZ 99 W12.16 Subwoofer

XTZ Pearl White Subwoofer Cable

15. Gerjan

Gerjan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    221
    Oh toch maar wel een sub? :9

16. Gdzr

Gdzr Hmmm?

Leuk Bevonden:
    62
    In films merk je wel dat je soms iets mist, voor de echt volledige beleving van de film. Net als in Transformers.

17. dcay nl

dcay nl Member

Leuk Bevonden:
    0
  18. Delphiki

Delphiki Active Member

Leuk Bevonden:
    467
    Dat is een leuk setje voor dat geld. Het kan alles wat je tegenwoordig wil in een nieuw setje (hdmi 1.4 DTS-HD, Dolby TrueHD etc) en het enige wat er lijkt te missen ten opzicht van de duurdere onkyo's zijn wat optionele aansluitingen aan de voorkant en een rechtstreekse aansluiting voor je iPod. En natuurlijk is het vermogen wat minder dan de hele dikke Onkyo's maar al met al wat ik hier zie ziet er goed uit.

http://www.eu.onkyo.com/products/HT-S5305_.html

ik zou alleen nog even wat gebruikerservaringen zoeken over de speakers maar het lijkt me een erg mooi setje voor dat geld

19. averagegamer

Leuk Bevonden:
    13
    Is er iemand die me hier nog verder mee kan helpen? Ik zou het erg waarderen.

20. Melbuuln

Melbuuln Active Member XBW.nl VIP

Leuk Bevonden:
    4
    Bij Direct of PCM komt er geen melding van TrueHD of DTS-HD op het display te staan maar het eind resultaat is wel het zelfde ;)
    Pro Logic , NEO of Multi channel gebruik alleen als ik naar een stereobron luister , bijvoorbeeld als de radio op de achtergrond aanstaat.

Gisteren avond geluisterd naar de SACD "The war of the worlds" de effecten + subwoofer waren bij Direct fantastisch.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina