Pal 60???

Discussie in 'Xbox Hardware' gestart door Seahawk, 11 mei 2002.

  1. Seahawk

    Seahawk X-box addict

    Berichten:
    322
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik had een vraag over een evt instelling op de x-box die je kunt maken, namelijk Pal 60 aan cq uit
    Weet iemand waar dit voor staat, ik dacht altijd gewoon dat Pal de standaard was voor Europa, maar waar dit voor staat is mij niet echt duidelijk.
    Mijn X-box is aangesloten met advanced scart van MS, op een 100 Hz BB Tv, en via optical cable aan een DD5.1/DTS receiver, beeld ziet er goed uit, maar wat de aanduiding PAL 60 inhoud......Nogmaals niet echt duidelijk.

    Wie kan mij daar antwoord opgeven?

    Greetz Seahawk;)
     
  2. DesertFox

    DesertFox XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    1.560
    Leuk Bevonden:
    8
    Met Pal 60 heb je (volgens mij inzien) scherper en strakker beeld
    Dat komt omdat de tv met PAL 60 (als je tv het ondersteunt) 60 keer p/s refreshed en met PAL (50) .. 50x.

    Je krijgt een iets scherper strakker rustiger beeld.
     
  3. frankx

    frankx The Old Guy

    Berichten:
    850
    Leuk Bevonden:
    21
    Staat een heel artikel over geschreven in de UK xbox magazine van mei.

    Daar stelt men dat je het beste op PAL 60 kunt spelen. Ze hebben zelfs wat games getest:

    Halo: is niet sneller (zelfs beter op PAL 50)
    PRG: sneller
    RSC: Erg weinig verschil
    Oddword: geen verschil
    Fuzion Frenzy: Sneller
    Amped: geen verschil
    DOA3: sneller
    Boold wake: sneller
    THPS3: Sneller
    NBA Live: Geen verschil

    Advies van het magazine standaard op PAL 60 zetten, maar voor Halo weer op PAL 50.

    De meeste moderne TV's ondersteunen PAL 60. Zelf heb ik een Philips Matchline 100Hz breedbek TV en alles werkt perfect.

    LET OP:
    Met PGR wordt het PAL signaal opgeslagen in de savegame. Een PAL 50 savegame is niet te spelen in PAL 60 (en andersom)

    Groetjes
    Frankx
     
  4. Broes

    Broes x-user

    Berichten:
    849
    Leuk Bevonden:
    0
    Hoe kan je dan zien of je TV pal60 ondersteund?
    Bij mij in de gebruiksaanwijzing staat daar niks over (5,5 jaar oude sony).
     
  5. Seahawk

    Seahawk X-box addict

    Berichten:
    322
    Leuk Bevonden:
    0
    Ja dat bedoel ik inderdaad, mijn Tv Grundig is ook rond de 5 jaar, als ik Pal 60 op enable zet, doet hij het wel gewoon, zal dus inderdaad wel met de frame rate te maken hebben, heb trouwens het magazine (UK) ook gekocht, dus ff doorlezen.
    Maar bedankt voor de snelle reactie allemaal

    Greetz

    Seahawk:r
     
  6. MrSirius

    MrSirius Gamertag: Mrsirius79

    Berichten:
    65
    Leuk Bevonden:
    0
    In welke opzichten is Halo op PAL 50 beter en wat werd daarvoor als reden opgegeven in OXM?
     
  7. frankx

    frankx The Old Guy

    Berichten:
    850
    Leuk Bevonden:
    21
    Hieronde de tekst uit het magazine over HALO in PAL 60

    "Halo

    HAS THE most prominent difference between the two display modes, but it's an exeption rather than a rule.
    Choose PAL60 and you'll get the NTSC forced
    trough a PAL display, and it stutters visibly due the number of frames that have to be dropped.
    Switch over to PAL50, however, and you get the game in its optimised form. The framerate is smoother, and
    everything runs with no loss of detail or speed, In fact PAL50 may be smoother than NTSC"


    Greetz
    Frankx
     
  8. MrSirius

    MrSirius Gamertag: Mrsirius79

    Berichten:
    65
    Leuk Bevonden:
    0
    Wow, slecht! Dat is gewoon DE game die als vaandeldrager voor Xbox moet dienen! Zeer slordig naar mijn mening.

    Volgens mij moet het met een paar regels code op te vangen zijn dat die mode niet geforceerd wordt en er gewoon standaard PAL 50 gebruikt wordt. Volgens mij dient die setting in het Dashboard toch alleen als indicatie dat de Xbox gebruiker over hardware beschikt die 60 Hz. ondersteunt (lees: een switch). Dan is het toch aan de programmeur of ze die switch wel of niet gebruiken, of zie ik dat verkeerd?
     
  9. MrSirius

    MrSirius Gamertag: Mrsirius79

    Berichten:
    65
    Leuk Bevonden:
    0
    Het is inderdaad zo. Ik heb het nu zelf ook eens goed gecheckt en Halo draait zonder PAL 60 gewoon merkbaar soepeler. Blij dat ik het weet.

    Misschien kan er ergens op de nieuwe versie van Xbox World een onderdeel komen over de mogelijke instellingen van spellen en welke configuraties de beste resultaten opleveren. Hebben meer mensen daar behoefte aan?
     
  10. err0r

    err0r Active Member

    Berichten:
    1.779
    Leuk Bevonden:
    0
    ja zeker wel
     
  11. De Maki

    De Maki Active Member

    Berichten:
    723
    Leuk Bevonden:
    0
    Ja dit is idd super K*T gewoon, want ik ben dus afgelopen weekend m'n savegame van ruim 10 uur hierdoor kwijt geraakt. Ik had het probleem dat als ik m'n x-box instel op 60 Hz, het beeld afentoe verspringt naar een soort van breedbeeld achtig beeld ... Ik dacht dat het wel eens aan het aantal Hz zou liggen, dus ik ingesteld op 50 Hz om te checken en voila PGR kon ik dus mooi niet meer opstarten met m'n savegame... Noujah, ik moet zeggen dat nu ik het voor de tweede keer speel, het allemaal wel een stuk makkelijker gaat :)
     
  12. BounceMeister

    BounceMeister Active Member

    Berichten:
    1.443
    Leuk Bevonden:
    4
    We hebben hier het PAL systeem op 50 Hertz, gewoon lekker op 50 Hertz zetten dus, dan heb je ook geen problemen.
     
  13. HanTheMan

    HanTheMan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    2.536
    Leuk Bevonden:
    74
    gewoon met Halo ff switchen naar PAL60 zo gebeurd
     
  14. HanTheMan

    HanTheMan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    2.536
    Leuk Bevonden:
    74
    ik bedoel dus 50 ]:-
     
  15. MrSirius

    MrSirius Gamertag: Mrsirius79

    Berichten:
    65
    Leuk Bevonden:
    0
    Ja, maar dan moet je het wel weten. Ik denk dus dat veel mensen hierdoor nietsvermoedend zitten spelen op lagere framrates dan gewoon mogelijk is. Misschien dat ik er straks nog even een thread van maak, zodat iedereen hier het tenminste makkelijk te lezen kan krijgen (en het blijft gewoon matig). ;)
     
  16. BounceMeister

    BounceMeister Active Member

    Berichten:
    1.443
    Leuk Bevonden:
    4
    Framerate is iets anders dan de frequentie op je scherm. Je hebt PAL, dus 50 Hertz, dus zet je hem op PAL 50. Niks matig, ook geen probleem.

    Wanneer je wilt expirimenteren met PAL60 moet je dat zelf weten, maar de consequenties zijn voor jezelf. Ik vind ook niet dat je dat dan matig kan noemen.

    :)
     
  17. MrSirius

    MrSirius Gamertag: Mrsirius79

    Berichten:
    65
    Leuk Bevonden:
    0
    Wat ik matig vind is dat de PAL 50 mode beter draait dan de PAL 60 mode. Het verschil is inderdaad, duidelijk te zien/ merken, vooral bij het gebruik van voertuigen. dat is simpelweg onnodig aangezien het gemakkelijk software matig op te vangen is (zie alle andere Xbox games). Alles wat geheel onnodig is vind ik matig, zeker wanneer het een first party titel betreft die toevallig ook nog eens DE titel is die iedereen moet kopen.

    PAL 60 inschakelen noem ik zelf niet experimenteren. PAL 60 moet in theorie (en normaliter dus ook in de praktijk) gewoon dezelfde of betere resultaten kunnen opleveren als normale PAL.

    Ik vind het overigens wel goed van Bungie/ MS dat ze de moeite hebben genomen om Halo op normale PAL te optimaliseren, want dat toont dit gedoe wel aan. Iedereen moet Halo zo full speed kunnen spelen, of je TV nu 60 Hz ondersteunt ja of nee. Alleen dus een beetje jammer dat ze het opstarten van de 60 Hz. mode niet gewoon omzeilen, want dat signaal is denk ik gewoon te negeren.

    Je hebt inderdaad wel gelijk wat betreft de (interne) framerate, die blijft idd. gewoon gelijk.

    Ik leg me hier verder gewoon bij neer en ga geen woorden meer aan dit onderwerp vuilmaken. Het is niet alsof dit een ramp is ofzo of gigantische afbreuk doet aan het spel, want dat is en blijft uiteraard werelds. ;)
     
  18. Hemmik

    Hemmik Active Member

    Berichten:
    8
    Leuk Bevonden:
    0
    Bij RSC zie je het verschil ontzettend in het begin filmpje. Als je hem op pal 50 hebt staan, dan schokt het, met pal 60 niet
     
  19. De Maki

    De Maki Active Member

    Berichten:
    723
    Leuk Bevonden:
    0
    Je Hemmik hier heb ik ooit een topic over geopend, maar er zijn dus meer mensen die hetzelfde probleem hebben. Ik heb het ook en mijn neef heeft exact hetzelfde probleem.

    Echt heel erg vaag :confused:
     
  20. HanTheMan

    HanTheMan XBW.nl VIP XBW.nl VIP

    Berichten:
    2.536
    Leuk Bevonden:
    74
    Ergens moeten we blij zijn dat Pal60 eindelijk een keer ondersteund gaat worden en dat we geen crappy NTSC ports meer krijgen
     

Deel Deze Pagina