Hallo Xboxworld forum leden, Normaal ben ik nooit te vinden op forums maar heb nu een probleem waar ik hopelijk de expertise van jullie bij kan gebruiken. Heb van de week een hdmi splitter gekocht voor mijn LCD televisie om mijn dockstation voor de xoom en xbox 360 op 1 van de twee hdmi aansluiting van mijn televisie te gebruiken. De andere hdmi wordt gebruikt voor de digitale televisie. Direct nadat ik deze splitter had geïnstalleerd kreeg ik rood beeld op alle drie apparaten, xbox 360, xoom dockstation en digitale televisie. Eerste gedacht was op dat moment, televisie kapot. Naar verder onderzoek bleek de televisie geen problemen te hebben op beide hdmi poorten op moment dat de xbox niet aangesloten was. Om de hdmi kabel uit te sluiten heb ik deze eerst vervangen voor een andere, helaas zonder resultaat. Conclusie, hdmi uitgang van de xbox kapot, veroorzaakt door de hdmi splitter die ik had geïnstalleerd. De hdmi uitgang van de xbox is dus in zoverre kapot dat op moment ik deze aan de televisie koppel, geen van de hdmi aansluitingen meer werkt. Krijg dan rood beeld, ongeacht welk apparaat ik aansluit naast de xbox. Voor de duidelijkheid, als de xbox niet is aangesloten heb ik geen problemen ongeacht welk hdmi apparaat. De xbox heeft altijd gewerkt op deze televisie, totdat ik de splitter heb geprobeerd. Nu heb ik de xbox open gehaald maar zonder resultaat, op de printplaat zijn geen eigenaardigheden te vinden. Hopelijk kunnen jullie mij helpen met de expertise die jullie hebben opgedaan door de jaren heen. Waarom heeft deze splitter dit veroorzaakt en hoe is dit eventueel te repareren/ op te lossen? Groeten, Maikel
De splitter mag dan wel werken met een hele lage spanning maar als deze op de verkeerde pinnen (aansluiting) staat "kan" deze schade veroorzaken aan de chipset op Xbox360. Repareren/Vervangen van deze chipset is bijna onmogelijkheid. Zou met de Splitter terug gaan naar de winkel en deze daar laten nakijken. Eventueel kan je bij de leverancier/fabrikant de schade opeisen van de defecte Xbox360.
Heb de xbox geprobeerd met scart aansluiting, hiermee kwam er wel gewoon beeld zonder strepen of rode gloed. Het probleem zit hem dus echt in de hdmi aansluiting van de xbox. Wie heeft dit eerder mee gemaakt en kan mij meer duidelijkheid geven?
Als geen enkele hdmi-kabel werkt dan is de HDMI chipset op de moederbord van de Xbox360 overleden. Het analoge en digitale gedeelte van de videokaart staan los van elkaar.
Is deze hdmi chip dezelfde als die je al eerder genoemd hebt en zeer lastig te vervangen/ repareren. Werkt een HD component kabel wel via de analoge kant?
Wat ik nu begrijp maakt de hdmi-chip deel uit van de GPU van de Xbox360. De mogelijkheid bestaat het digitale gedeelte van de chip is overleden omdat de normale AV-kabel wel normaal werkt. Als de normale AV gedeelte nog werkt dan zouden de VGA en Component ook normaal moeten werken lijkt me.