1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Vragen over nieuwe pc en/of onderdelen [Deel 14]

Discussie in 'PC, Handheld & Algemeen' gestart door Lenny-t, 17 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. KevskiVD

    KevskiVD Active Member

    Berichten:
    949
    Leuk Bevonden:
    0
    Wil nu toch echt een nieuwe computer aanschaffen, nu zit ik even bij een computerwinkel bij mij in de buurt te kijken.

    Die hebben twee systemen staan die mij interessant lijken.
    Zwaarste wat ik zal gaan doen is videobewerking op 720p @ 60fps (verder webdesign e.d.)

    Deze is €679,-
    http://dewitcomputers.nl/info.asp?id=A27541
    Daar zou ik sowieso 8GB RAM geheugen in willen hebben.

    En de volgende is €899,- (eigenlijk is dat wel boven het budget dat ik wil uitgeven):
    http://dewitcomputers.nl/info.asp?id=A28691

    Voor beide systemen geld dat ik i.p.v. een Ati kaart er een Nvidia kaart in zou willen hebben i.v.m. GPU acceleration.
    Eén uit de volgende lijst:
    http://www.adobe.com/products/premiere/tech-specs.html
    Ik heb alleen geen idee welke daarvoor aan te raden is...

    Eventuele uitbreidingen als SSD en extra HDD zou pas voor later in het jaar zijn.

    Iemand tips/suggesties?
    Weet iemand of een i5-2300 al redelijk voldoende om HD video te bewerken/renderen?

    Het is wel gewoon voor de hobby (filmpjes van een motorcamera).
     
  2. Flix

    Flix Active Member

    Berichten:
    4.837
    Leuk Bevonden:
    2
    Prijs kwaliteit verhouding is niet helemaal 100 van die pc's, maar dat is altijd het geval met dit soort dingen.
    Je zult altijd het goedkoopst uitzijn met het los bestellen van spul.
    Gezien je die tweede wat boven je budget vindt, neem ik aan dat je budget rond de 600/700 ligt?
    Probleem is, uit die lijst van Nvidia kaarten die je laat zien, is de goedkoopste die nog de moeite waard is te kopen, de GTX570(top kaart! heb 'm zelf
    ook) nog ~280 euro waardoor je snel aan je budget zal zitten.

    Even snel wat bij elkaar gezocht voor je. Ben voor wat producten voor goede prijs/kwalteit verhouding gegaan. Zo zou je het goedkoopste moederbord kunnen nemen, welke 30 euro goedkoper is, maar dan heb je lang niet zo'n uitgebreid feature set.
    http://tweakers.net/gallery/428077?wish_id=279946#tab:wenslijst
     
  3. KevskiVD

    KevskiVD Active Member

    Berichten:
    949
    Leuk Bevonden:
    0
    Dank je voor het bij elkaar zoeken! Heb ik zeker wat aan!
    Sorry dat ik het er niet concreet bij had gezet, ja budget rond de €600/700.

    Lastige met het kiezen van onderdelen vind ik zelf ook om te beoordelen wat nodig is (en zelf nodig vind) om gewoon hobbymatig wat filmpjes te monteren en renderen.

    Afwegingen voor mezelf, om eventueel tot een lagere prijs te komen:
    - Moederbord: wat voor features "mis" ik met een goedkoper moederbord
    - Intel i5 3570 of i5 5300
    - Videokaart:
    -- GTX570
    -- andere goedkopere kaart met CUDA en "GPU acceleration hack" doen om niet officieel ondersteunde kaarten te gebruiken.
    -- af zien van het hele GPU acceleratie

    Bestel onderdelen liefst wel bij één bedrijf, zodat die het ook meteen in elkaar kan zetten.

    //
    Ik heb nog even het een en ander zitten lezen op oa Toms Hardware en Hardware.info
    De 3570k ziet er, voor zover ik kan beoordelen interessant uit qua prijs/prestaties.

    Ik overweeg wel om eerst voor de onboard graphics ga en evt. later voor de GTX 570 ga.
    Eigenlijk vind ik onboard een nogo, snoept van RAM geheugen weg ed, maar zoals ik het lees blijft de CPU het belangrijkste onderdeel voor encoderen van video en wil ik eerst kijken hoe het zo gaat.
    De GPU acceleratie lijkt vooral interessant te zijn bij effecten / meerdere videolagen / complexere projecten.

    De GTX 570 videokaart is wel redelijk in balans met de rest van het systeem?
    Jij gebruikt deze kaart om mee te gamen?

    // Vanmiddag nog bij die computer langs geweest. Daar kwamen we op een totaal bedrag van €1023, incl. assemblage à €75,- daar zou nog wat bij moeten voor uitgebreider moederbord.
    Niet alle onderdelen hadden ze beschikbaar, dus voor een paar iets andere onderdelen dus soms €10 to €20 duurder waren.
    Voornamelijk de videokaart hadden ze een belachelijk hoge prijs.

    Zelf nog even wat samen zitten stellen, meer op basis van wat er leverbaar is bij MyCom:
    http://tweakers.net/gallery/212840?wish_id=280342#tab:wenslijst

    Moederbord, voeding en HDD anders, dvd brander en kaartlezer toegevoegd
     
    Laatst bewerkt: 26 mei 2012
  4. Maarten00

    Maarten00 Active Member

    Berichten:
    2.160
    Leuk Bevonden:
    35
    Voor de ~15 euro extra zou ik voor de 2TB schijf van WD gaan.
     
  5. Dutch Future

    Dutch Future Spammie

    Berichten:
    695
    Leuk Bevonden:
    0
    Is de 3770K dan niet iets, vanwege Hyper Threading?
     
    Laatst bewerkt: 28 mei 2012
  6. Maarten00

    Maarten00 Active Member

    Berichten:
    2.160
    Leuk Bevonden:
    35
    Hyperthreading voegt zeker een flinke boost toe bij het renderen van video.
    Maar aangezien het om hobbymatig gebruik gaat is een 3570K meer dan genoeg, die zal ook snel zat zijn. Dan blijft het qua kosten ook binnen de perken, want de 3770K is eigenlijk belachelijk duur vergeleken met de 3570K. Houd je weer geld over om die videokaart later aan te schaffen. :)

    Ik geloof dat Adobe ook bezig is met CS6 dus wellicht zullen ze daar weer meer (goedkopere en recentere) modellen videokaarten ondersteunen voor GPU acceleration.
     
  7. KevskiVD

    KevskiVD Active Member

    Berichten:
    949
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik had inderdaad gekeken naar de 3770K, die is wel iets van €100 duurder.
    Bv. deze test:
    http://nl.hardware.info/reviews/267...benchmarks-720p-mpeg-naar-x264-video-encoding

    Nu ga ik er niet vanuit dat je volledig op statistieken moet vertrouwen, maar als ik het zo lijkt het me die

    Zou ik op zich ook nog in overweging kunnen nemen, maar zoals Maarten zegt, zou het geld liever apart houden om een videokaart aan te schaffen.

    Adobe is inderdaad bezig met het CS6 pakket. Zal eens opzoeken wat de verwachte releasedatum is, inderdaad, wellicht dat er dan meer videokaarten gecertificeerd worden.

    Ow en de voeding. Daar kom ik dus echt niet uit hoeveel WATT die moet zijn?
    550WATT voldoende (of misschien zelfs teveel) met latere toevoeging van een grafische kaart zoals bv. de GTX 570 of een recentere?
    Uitbreiding naar bv. 2 videokaarten zie ik niet gebeuren, eventueel wel een SDD + extra HDD.
     
    Laatst bewerkt: 29 mei 2012
  8. Maarten00

    Maarten00 Active Member

    Berichten:
    2.160
    Leuk Bevonden:
    35
    Het gaat eigenlijk vooral om deze test:
    http://nl.hardware.info/reviews/267...owerdirector-8---1-min-hd-video-incl-effecten

    Dat is wat jij ook zult gaan doen als ik het goed begrepen hebt, en daar merk je dus ook het verschil tussen een CPU met of zonder hyperthreading. Je zult voor jezelf moeten bepalen of je de 100 euro wilt betalen om iets minder lang te wachten bij een enkele taak, want bij de anderen zul je nagenoeg geen verschil merken.

    Verder zal 550Watt wel voldoende zijn. De GTX570 gebruikt max 219 watt, de CPU zit op 78W en voor de overige onderdelen zullen we ruim rekenen, 100W. Dan zit je dus op 400W. De meeste voedingen halen gemiddeld een efficientie van ~84%, we zullen in dit geval even uit gaan van 80%. Dan blijft er van die 550Watt dus 440Watt over, dat moet dus lukken.

    Ga je echter voor een duurdere videokaart, bijv de GTX580 zal je een grotere voeding nodig hebben. Hetzelfde geld uiteraard als je toch je PC wilt voorbereiden op een dual-GPU setup.
     
  9. Flix

    Flix Active Member

    Berichten:
    4.837
    Leuk Bevonden:
    2
    Zou minimaal 550w doen, miss zelfs wel 600w.
    Ikzelf had een 500w voeding en deze heeft het begeven dankzij de GTX570 die ik erin prikte.
     
  10. Dutch Future

    Dutch Future Spammie

    Berichten:
    695
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik heb altijd zoiets dat ik dan net wat meer uitgeef zodat ik gelijk wat beters heb. Mocht er dan nog wat gebeuren dat het meer dan een hobby word zeg maar heb je in elk geval al dat hyper threading.

    Mijn 3770k (OC) doet iets van 20 Minuten over een filmpje van 15 min. Op 720p 14312 Kbps en 30 fps, met de h.264 codec. Ik gebruik verder geen GPU acceleratie omdat sony vegas vaag doet met de GTX 680. =(
     
  11. Maarten00

    Maarten00 Active Member

    Berichten:
    2.160
    Leuk Bevonden:
    35
    Als we kijken naar de HW.info test met Cyberlink Powerdirector is de 3770K 35% sneller bij het encoderen van video. Dat betekend dat een 3570K ~27 min over hetzelfde filmpje doet in jouw geval, er van uitgaande dat Sony Vegas dezelfde perfomance heeft als Powerdirector. (Wat natuurlijk niet zo is)

    Als je echt zo min mogelijk wilt wachten is het de moeite waard, maar voor hobbymatig gebruik lijkt mij dat die 100 euro beter besteed kan worden aan de videokaart. Is geld geen probleem dan kan je natuurlijk beter gewoon voor de 3770K gaan, of gewoon de 3960X mocht je echt geld zat hebben..

    Het is dus gewoon voor jezelf afwegen of je extra wilt betalen of niet. Ik vind persoonlijk 100 euro veels te veel enkel voor Hyperthreading.
     
    Laatst bewerkt: 29 mei 2012
  12. Flix

    Flix Active Member

    Berichten:
    4.837
    Leuk Bevonden:
    2
    Precies. Dat beetje winst dat je ermee bereikt weegt niet op tegen de extra kosten naar mijn mening.
     
  13. Weecow

    Weecow Gamer

    Berichten:
    120
    Leuk Bevonden:
    0
    Ik vraag het hier maar ff.
    Ik ga binnen kort mijn pc upgrade en dus nieuwe onderdelen halen.

    1. Welke is een goede site? Als het buitenland is krijg ik dan etra belastingen erover heen?

    2. Als ik een amd Phenom AM2+ processor koop kan hij dan wel op een AM2 gemaakte moederbord socket?

    3. Kan elke videokaart op elk moederbord?

    4. Kan elke voeding (normale) in een normale computer case?

    5. Wat zijn wel goede videokaarten van prijs rond de 150 euro?

    6. Hoe kan ik weten als ik een 8 pin of 6 pin power connector nodig heb voor me nieuwe videokaart? Als ik het weet, heeft iedere pc dat ook? Of moet je die apart halen?

    7. Een goede am2/(am2+ (als het kan)) processor rond de 120 euro.

    Danjulliewel !
     
  14. MetalSonic

    MetalSonic MetalSonicNL

    Berichten:
    4.536
    Leuk Bevonden:
    0
    PC doet het niet, iets met de voeding?

    In de nacht heb ik de gewoonte om mijn computer (desktop) aan te laten staan. Lekker wat rustige muziek luisteren voor een ideale nachtrust. Toen ik echter vanochtend wakker werd zag ik dat mijn pc uit was.

    Mijn pc gaat niet meer aan, gereset etc. Er lijkt gewoon helemaal geen power meer op het apparaat te zitten.

    Brengt mij tot twee vragen:
    1) is dit nog te fixen?
    2) hoe krijg ik de game dvd uit de dvd speler
     
  15. Flix

    Flix Active Member

    Berichten:
    4.837
    Leuk Bevonden:
    2
    Schakel even alle stroom uit, koppel stroomkabel los, vervolgens alles weer vast zetten en probeer dan eens op te starten.

    Fixen valt nog weinig over te zeggen omdat niet duidelij kis waar het probleem zit. Zo aan je verhaal te horen ligt het bij je voeding.
    HEb je de mogelijkheid ergens anders een voeding vandaan te halen en deze er even aan vast te koppelen en dan kijken of ie start.

    Game zou je los kunnen koppelen en even in een andere pc aan te sluiten.
     
  16. MetalSonic

    MetalSonic MetalSonicNL

    Berichten:
    4.536
    Leuk Bevonden:
    0
    Bedankt voor je reactie Flix.
    Wat ik tot dusver heb geprobeerd is al om alles los te maken en vervolgens weer te verbinden. Helaas dus zonder het gewenste resultaat.

    Wat ik inderdaad kan proberen is om een paar voedingen van het ouderlijk huis van pc's die niet meer worden gebruikt mee te nemen en te kijken of ik hem zo weer aan de praat krijg.

    Wat mij echter zorgen baart is dat de pc in groningen een jaartje oud 10 oud is.
     
  17. Maarten00

    Maarten00 Active Member

    Berichten:
    2.160
    Leuk Bevonden:
    35
  18. MetalSonic

    MetalSonic MetalSonicNL

    Berichten:
    4.536
    Leuk Bevonden:
    0
  19. KevskiVD

    KevskiVD Active Member

    Berichten:
    949
    Leuk Bevonden:
    0
    Dank voor het meedenken allen :)

    Verrek, verkeerd gekeken. Dat is inderdaad meer de taak die ik zal doen. Dat scheelt wel wat meer.
    Dank voor de uitleg over een geschikte voeding!

    Evt zou 600Watt wel aan te raden zijn dus.


    Zat eerst nog te denken zo'n 3770k is wel interessant, het scheelt wel tijd met encoderen en door wat meer uit te geven zou ik wel wat beters hebben. Lees wel veel dat i7 aangeraden voor video encoding.
    Aan de andere kant, ik hoef geen deadlines te halen.
    Of ik nu 20 minuten of 30 minuten de Xbox aanslinger of ga lezen (om maar wat te noemen).
    Die €100 extra kan ik best wel betalen, maar de extra investering lijkt het me niet waard in mijn geval.

    Ik ga dus voor de 3570k, voeding nog even kijken voor 550 of 600watt.
     
    Laatst bewerkt: 31 mei 2012
  20. iTz FaRiiD x

    iTz FaRiiD x Hoppaaaaa

    Berichten:
    588
    Leuk Bevonden:
    6
    Wat is je maximale budget en wat zijn je doeleinden? (gamen, internetten?) Als je wilt kan ik een systeem voor je samenstellen.

    Wil je zelf assembleren of moet het bedrijf het doen (ongeveer €50,- incl. garantie)
     
    Laatst bewerkt: 31 mei 2012
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina