Als iemand die beide games redelijk intensief gespeeld heeft zal ik zeggen dat GW2 echt behoorlijk anders is dan WoW. Met name de combat is zeer verschillend. Je hebt inderdaad een castbar met spells en abilities, maar daar houden de overeenkomsten wel zo'n beetje op. WoW draait met name om resource management. Dingen als, hoe heal ik mijn team het meest efficiënt, ben ik voorbereid op deze damage spike, enzovoort zijn tamelijk belangrijk. Behalve Line of Sight is positioning maar weinig van belang. En behalve een kitende frost mage is er weinig combat on the move.
Guild Wars 2 daarentegen haalt de focus compleet weg van resource management. Er zijn geen attrition mechanics zoals mana. De limiterende factor in GW2 is eigenlijk alleen cooldowns en endurance. Aangezien de meeste cooldowns laag zijn en de endurance bar snel vult, wordt resource management op de lange termijn niet beloond. Daarentegen loont het wel veel meer om de juiste skill te kiezen voor het juiste moment. Om mijn Guardian als voorbeeld te nemen:
Ik speel momenteel met mijn weapon sets Sword + Focus/Shield en Hammer. Er komt een ranger op me af. Ik swap naar Sword, spring naar hem toe voor een blind, en volg daarop met Zealots Defense, waarmee ik damage doe en zijn projectielen reflecteer. Had ik gekozen om eerst mijn autoattack combo te doen dan had ik waarschijnlijk een knockback arrow voor mijn strot gekregen om vervolgens de helft van mijn HP te verliezen door een paar rake boogschoten. Zo maakt de keuze van je skills een flink verschil in het succes dat je hebt. Het gaat dus vooral om kortetermijnkeuzes en twitch gameplay (Door dodge/targeted disables). Een Melee pak ik net andersom aan: Eerst ga ik up close voor mijn blind combo zodat ik hem pijn kan doen zonder dat hij iets terug doet. Vervolgens swap ik naar Hammer, doe wat damage en sla hem vijf meter naar achteren zodat hij niet zijn combo kan initiëren. Dan zijn er nog wat meer ingewikkelde combo's zoals je Hammer Launch, Immobilize en Circle Trap combo zodat je net genoeg tijd hebt om een capture point te neutraliseren. Allemaal positioning gameplay.
Als in WoW zich een soortgelijke situatie voordoet waarin je als Ret Paladin tegen een Hunter speelt dan komt het toch vaak neer op bubble + stun en dan snel de healer nuken of een andere squishy target en hopen dat je team de healer kan interrupten/silencen. In PvE is het al helemaal generic, waarbij je afgezien van cooldowns timen en fire dodgen toch vooral bezig bent met het afwerken van je rotations. Niks mis mee, leuk om te doen maar het is voornamelijk resource management. En da's nogal wat anders.
De Dynamic Events zijn inderdaad een verkapte manier van questen en de Personal Story is niks nieuws onder de zon, maar van alle dingen die je kunt aanhalen waarbij WoW en GW2 overeenkomen sla je met de gameplay wel compleet de plank mis. Ik zou het principe van de combat waarbij die positioning zo belangrijk is eigenlijk nog eerder vergelijken met League of Legends dan met WoW.
Laatst bewerkt: 10 sep 2012