Inderdaad,
Een voorkeur voor een bepaalde console is een persoonlijke mening. De een vermaakt zich heugelijk met Metroid Prime en Zelda the Wind Waker, terwijl de ander zich vergrijpt aan Halo, MM3 of op de PS2 aan GTA: Vice City en Ico.
Ik heb niet echt een voorkeur voor een fabrikant, ik zou nooit een console niet kopen omdat de fabrikant me niet aan staat. Die maken uiteindelijk alleen de hardware. Het draaid voor mij uiteindelijk om de games.
De graphics kleden de game aan. Maar wanneer men zich te veel op de graphics fixeert, laat men vaak de gameplay en de replay value achterwege. Dit is toch erg jammer, want een game is niet goedkoop, en je wil voor je geld toch kwaliteit en kwantiteit.
Ondanks dat de Xbox de snelste console is van dit moment, hoeft het niet de beste te zijn. Als je kijkt naar de mening van een individu kan je zeggen dat een console voor hem/ haar de beste is. Maar wanneer je kijkt naar het grotere plaatje, is het misschien helemaal niet de beste console.
Hoe fabrikanten hun console in de markt neerzetten bepaalt ook de verkoop van de console. De Playstation trok destijds ook een bepaalde doelgroep aan, en dat kwam puur door de marketing en de mond tot mond reclame. Heel veel gebruikers van de Playstation waren dusdanig tevreden dat ze ook wel interesse hadden voor de opvolger van hun ''lieveling'' de Playstation2.
Nintendo doelt naar mijn mening toch naar een ''jongere'' doelgroep. Ik wil niet zeggen dat alle games een Kiddie-imago hebben, maar veel games wel. Maar als je van zulke games houd, is er natuurlijk niets aan de hand. Wij hebben er niet direct mee te maken dat een console een kiddie-imago heeft, de fabrikant daarintegen wel, want veel mensen luisteren toch naar vrienden/ vriendinnen en nemen dan ook vaak een besluit gebaseerd op de mening van hen.
De Xbox trekt een wat ''ouder'' publiek aan vind ik. Veel van m'n collega's hebben een Xbox voor hunzelf, en een GameCube/ PS2 voor de kids.
Toch vind ik ondanks de goede kwaliteit van deze consoles toch het games-aanbod tegenvallen. Misschien ben ik wel een zeikerd die niet snel tevreden is, maar ik voel me toch een beetje tekort gedaan. Weinig ''echte'' toppers, veel fast-food games, hap, slik en weg €70,-.
Laatst bewerkt: 4 jul 2003