De console naast een! PART-2

Discussie in 'Xbox Hardware' gestart door Tommy Vercetti, 3 jul 2003.

1. Tommy Vercetti

Tommy Vercetti Mister V

Leuk Bevonden:
    0
    Zoals de titel al doet vermoeden, het vervolg op het eerste deel.
    Helaas werd de originele thread van Mr.Blond verziekt door een en ander........ Link naar het eerste deel

Hopelijk kunnen we de discussie voortzetten zonder weer af te wijken van het onderwerp, namelijk:

Wat maakt een console nu het beste t.o.v. de concurrentie?
    - De specs?
    - De games?

Natuurlijk speelt ook de marketing een grote rol voor succes. Afhankelijk van hoe men een console in de markt zet, kan men ''zieltjes'' winnen voor hun apparaat.

Dus geef je onderbouwde mening hierover....
    Ben je het er mee eens of juist oneens?

Hier nog een link naar de specs van de betreffende consoles.

Nog even een aantal aandachtspunten om deze discussie gezellig te houden voor degene die wel normaal willen/kunnen discussieren:

Uit de FAQ:

- Je gedraagt je tov andere users, ook de mensen die fouten maken of nieuw zijn.
    - Je gedraagt je tov de moderators en admins.
    - Discriminicatie, racisme en het uitschelden van andere users is niet toegestaan.
    - Geen fanboyism.

Laatst bewerkt: 3 jul 2003
  2. Ravage

Ravage Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    De gamez vind ik natuurlijk het belangrijkst voor je keuze van een console, je wil natuurlijk graag de beste hardware en specs, maar ik begrijp wel waarom mensen bijv een GC kopen

Ik hou zelf gewoon meer van spellen die op de XBox zijn zoals Halo, DOA3, Quantum Redshift, Red Faction 2, Steel Battallion, Midtown MAdness 3, Brute Force en in de toekomst spellen als Halo 2, Fable, BC, Ninja Gaiden, Kameo, Conker en Counterstrike

Ik vind veel spellen op de GC ook geweldig zoals Te Wind Waker, Metroid Prime, Super Smash Brother Melee en Phantasy Star Online(gelukkig heb ik die ook op m'n boxje), maar over het algemeen vind ik het aanbod toch wat minder als op de Xbox

Op de PS2 zijn maar een paar spelen die ik wel zou willen hebben en dat zijn: Kingdom Hearts, Socom, GTA3 en Vice City, Ico en MGS3: Snake Eater als die uit is, verder niet echt iets

Dus voor mij is de Xbox de beste keus

3. Saaur

Saaur Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    De specs zijn natuurlijk het belangrijkst als basis, maar als er niets mee gedaan wordt heb je daar niets aan.... als ik ze nu naast elkaar zet krijg ik (persoonlijk)

1. xbox, beste specs en er wordt nu ook gebruik van gemaakt...topgames:
    -Burnout 2
    -Midtown Madness 3
    -Halo
    -DOA3
    -RtcW (over live!)

2. Gamecube, bijna dezelfde specs maar voor mij een stuk mindere games:
    -Metroid Prime
    -Zelda
    -Super Monkey Ball (heel leuk, en 2 games in dit rijtje was zo zielig;))

3. Playstation 2, minste specs maar is dan ook 2 jaar oud. Wel een enorm game aanbod, maar qua exclusives blijven ze hangen bij:
    -GTA:VC (wat ik zelf geen eens een topper vind, maarja)
    -Grand Tourismo (hou ik ook niet van :p)
    -Die nieuwe die online kan (deze lijkt me wel super vet trouwens! alleen jammer dat 'ie op de PS2 is op de xbox of gamecube had ie nog meer tot z'n recht gekomen in mijn opinie)

Laatst bewerkt: 3 jul 2003
  4. rare_ltd

rare_ltd ~

Leuk Bevonden:
    0
    over specs gesproken, ik vind Sonic Mega Collection (Gamecube)bijvoorbeeld veel leuker dan HALO en Metroid Prime tezamen, dus 't gaat mij toch echt om de games en niet de specs

5. Ravage

Ravage Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    Om nou te zeggen dat de GC bijna dezelfde specs als een Xbox heeft nee, komt er wel redelijk dicht in de buurt.
    Met PS2 ben ik het ook wel eens, vind GTA niet zo heel goed en ben geen grote race fan dus GT4 boeit me ook niet echt, die online titel die je bedoelt is Socom: US Navy Seals, ja die lijkt me ook wel leuk.

6. Clawviper

Clawviper New Member

Leuk Bevonden:
    0
    Ok, hier ben ik het dus totaal niet mee eens. De specs maken imo niet de console maar de hardware, games. De Xbox maakt met games als Brute Force en PDO inderdaad zijn kracht realiteit, maar de gameplay van beide spellen lekt aan alle kanten. Daarbij vind ik dat de Xbox nog geen echte toppers heeft die regelrecht een aankoop waard zijn. Net als de Cube overigens, maar dat lijkt me wel duidelijk. Op Zelda en Metroid na geen noemswaardige spellen meer. Erg jammer!

PS2 blijft hangen qua exclusives? Dan zou ik eerst maar beter je feiten goed op een rijtje zetten. PS2 heeft tot nu toe de meeste en qualitatief beste exclusives van alle consoles. Klinkt in mijn ogen meer als een fanboy reactie..

7. TheWalrus

TheWalrus Guest

Wat is belangrijk aan een console voor mij persoonlijk of in het algemeen ? Vandaag wil ik er op ingaan wat er volgens mij belangrijk is voor hets ucces van een console in het algemeen.

3.Specs/Hardware
    Dit vormt de basis van de console maar is uiteindelijk bij lange na niet hetgeen wat de consoles doet tikken. Je kan geweldige specs hebben maar dan moet er wel iets mee gedaan worden.
    Wel zijn zaken als de aanwezigheid van een DVD speler belangrijk, zo bereik je namelijk een veel breder publiek.

2.Goede Games
    Zonder goede game is een consoel nergens. Een game als Halo verkoopt zichzelf. Maar als het een roepende ind e woestijn is vindt niemand het goud.

1.Marketing
    Wat is het imago van het product, staat het wel genoeg in de belangstelling ? Weet iedereen wel hoe cool het is / Slaat het aan bij de doelgroep ? Wat is de juiste doelgroep ?

Als de marketing goed is kunnen redelijk games goed verkocht worden. Een game met een hoog schow gehalte die qua inhoudt niet bijzonder is kan best wel goed verkopen als hij maar als hip bekend staat. Ik noem titels als Need For Speed, Ridge Racer, Toshinden, Final fantasy, Fifa Soccer, enz. Ze moeten aanslaan bij de grote massa, en al zijn ze niet geweldig (zegmaar een zesje of hoogstens een zeven waard) ze kunnen als goed bekend staan door de juiste marketing.

8. Alex V

Alex V V RACING

Leuk Bevonden:
    1
    wat een bullshit zeg dat BF geen goede gameplay heeft. Het speelt supermakkelijk... Als jij het irritant vindt heb je gewoon 2 hele kromme linkerhanden. En de specs zijn wel erg belangrijk aangezien het de programmeurs in staat stelt om meer te doen met een game op alle gebieden. Mooiere graphics zijn gewoon mooi en verbeteren de game zeker. Denk maar aan mgp2 60fps, dat kun je op een cube wel schudden. En door de snellere processor(die nog steeds wat aan de trage kant is) kun je de ai verbeteren.

9. Saaur

Saaur Active Member

Leuk Bevonden:
    0
    ja hoor, daar is Clawviper weer :+

een onderbouwde fanboy reactie, jij bent echt goed man :{

anyways, de specs maken in zoverre de console dat ze z'n mogelijkheden bepaalt. Hoe beter de specs hoe meer er uit te halen is. Dit is niets subjectiefs hoor. verder zeg je gewoon het zelfde als ik over de GC :confused:

En als je leest dat zie je dat de PS2 voor mij blijft hangen qua exclusives, ze hebben geen exclusives die mij boeien en ja, de multi-console games wil ik gewoon op de beste console, wat meestal de xbox is en soms de GC.....(de xbox heeft voor mij persoonlijk ook de beste controller, dus daar heb ik ze liever op)

wat jij nou loopt te zeuren over fanboy.....ongesteld worden ofzo? :+

10. Benneke

Benneke De AAP

Leuk Bevonden:
    11
    Als je de consoles gaat vergelijken op specs, dan wint de xbox met kop en schouder.
    Als je naar de spellen kijkt, dan is dat een kwestie van smaak. Wat de een, een superspel vindt, vindt de ander misschien zwaar klote.
    Ik bijvoorbeeld, ik vind niks aan GTA: vice city (3 heb ik niet gespeeld). Het was leuk voor even, maar begon mij al snel te vervelen. Ik moet wel zeggen dat ik toen al mijn xbox had, maar ik ben dus blij dat ik een xbox heb, aangezien GTA het enige spel was dat mij leuk leek.

11. Tommy Vercetti

Tommy Vercetti Mister V

Leuk Bevonden:
    0
    Inderdaad,
    Een voorkeur voor een bepaalde console is een persoonlijke mening. De een vermaakt zich heugelijk met Metroid Prime en Zelda the Wind Waker, terwijl de ander zich vergrijpt aan Halo, MM3 of op de PS2 aan GTA: Vice City en Ico.

Ik heb niet echt een voorkeur voor een fabrikant, ik zou nooit een console niet kopen omdat de fabrikant me niet aan staat. Die maken uiteindelijk alleen de hardware. Het draaid voor mij uiteindelijk om de games.

De graphics kleden de game aan. Maar wanneer men zich te veel op de graphics fixeert, laat men vaak de gameplay en de replay value achterwege. Dit is toch erg jammer, want een game is niet goedkoop, en je wil voor je geld toch kwaliteit en kwantiteit.

Ondanks dat de Xbox de snelste console is van dit moment, hoeft het niet de beste te zijn. Als je kijkt naar de mening van een individu kan je zeggen dat een console voor hem/ haar de beste is. Maar wanneer je kijkt naar het grotere plaatje, is het misschien helemaal niet de beste console.

Hoe fabrikanten hun console in de markt neerzetten bepaalt ook de verkoop van de console. De Playstation trok destijds ook een bepaalde doelgroep aan, en dat kwam puur door de marketing en de mond tot mond reclame. Heel veel gebruikers van de Playstation waren dusdanig tevreden dat ze ook wel interesse hadden voor de opvolger van hun ''lieveling'' de Playstation2.

Nintendo doelt naar mijn mening toch naar een ''jongere'' doelgroep. Ik wil niet zeggen dat alle games een Kiddie-imago hebben, maar veel games wel. Maar als je van zulke games houd, is er natuurlijk niets aan de hand. Wij hebben er niet direct mee te maken dat een console een kiddie-imago heeft, de fabrikant daarintegen wel, want veel mensen luisteren toch naar vrienden/ vriendinnen en nemen dan ook vaak een besluit gebaseerd op de mening van hen.

De Xbox trekt een wat ''ouder'' publiek aan vind ik. Veel van m'n collega's hebben een Xbox voor hunzelf, en een GameCube/ PS2 voor de kids.

Toch vind ik ondanks de goede kwaliteit van deze consoles toch het games-aanbod tegenvallen. Misschien ben ik wel een zeikerd die niet snel tevreden is, maar ik voel me toch een beetje tekort gedaan. Weinig ''echte'' toppers, veel fast-food games, hap, slik en weg €70,-.

Laatst bewerkt: 4 jul 2003
  12. Alien

Alien FreAkeD

Leuk Bevonden:
    1
    Hmmm, ik vraag me af of dit, gezien de reactie van Clawviper, wel de goede kant opgaat.

Het lijkt me wel ff zo makkelijk om te zeggen dat iedereen slechts zijn MENING geeft. Dus als iemand zegt dat er voor hem geen topgames zijn op PS2/GC/Xbox, betekent dat niet dat er geen topgames zijn voor anderen!

Nu mijn mening:

Ik vind dat de games de console maken, mits de console redelijke specs heeft. Want als je een echte topgame hebt voor een console maar de graphics zijn zo lelijk dat een bol er als een kubus uitziet dan heb je er niet zoveel aan. Gelukkig hebben alledrie wel redelijke specs.

Ik vind voor mijzelf de Xbox de beste games hebben, zoals Halo, Brute Force, DOA3, Splinter Cell.
    Ik denk ook dat het uitmaakt hoe je een console op de markt brengt. Wat Microsoft heeft gedaan vindt ik niet erg slim, hij heeft vooral laten zien dat hij met geld toch overal wel komt. Ik denk dat dat niet erg slim was, desondanks verkoopt de xbox aardig goed.
    Ik vind trouwens dat die 70/60 euro wel omlaag kan, dan worden er denkik ook meer console verkocht.

Ben ik het mee eens.

13. Tommy Vercetti

Tommy Vercetti Mister V

Leuk Bevonden:
    0
    Dat ben ik met je eens,

Maar er zijn altijd mensen die zich aangesproken voelen wanneer iemand zijn/ haar mening geeft. Dat kan je wel 100x vermelden maar dat helpt helaas zeer weinig....:'-(

Natuurlijk, wij willen nu eenmaal mooie beelden zien. Daarom is een combinatie van mooie graphics, goede hardware, strakke gameplay en goede replay value de perfecte combinatie:9.

Je slaat de spijker op z'n kop;)

14. Alien

Alien FreAkeD

Leuk Bevonden:
    1
    Helaas zien we dit maar zelden. Ik vind zelf dat voor mij Halo daar dichts bij in de buurt zit. Daarom ben ik ook zo blij met mijn XBox. Maar dat is mijn mening.

Edit:
    Nog even iets extra's.
    In mijn ogen draait het allemaal om de games. Het moeten games zijn die goede gameplay en replay hebben. Maar het moet ook mooi zijn. En daar zijn oa weer goede specs voor nodig. Ik zeg oa want ookal heb je vette specs, een game kan alsnog überlelijk zijn.
    En tjah, de Hardware doet er voor mij niet zoveel toe. Alleen een controller telt bij mij mee als ik een console wil kopen; ligt ie lekker in de hand, kan ik overal bij enz.. Hoe de console eruitziet maakt mij eigenlijk niet uit.

15. CaptnCook

CaptnCook Active Member

Leuk Bevonden:
    10
    De games zijn voor mij het belangrijks. Als een console supermooie graphics heeft, dan is het mooi meegenomen,maar ik vind het niet het belangrijkste punt.
    Neem een voorbeeld aan Driver op de PSX.
    De graphics zijn nu in deze tijd echt lelijk, maar het blijft gewoon een super goed spel.
    Naar mijn idee heeft Sony het goed aangepakt met de PS2.
    De Playstation was erg succesvol en om dan de opvolger Playstation 2 te noemen is een slimme zet, want heelveel mensen die een PSX hadden kopen ook een PS2.
    De console heeft een mooi uiterlijk, mooie en goede controller, goede hardware en natuurlijk super veel games.

16. Benneke

Benneke De AAP

Leuk Bevonden:
    11
    Ik denk inderdaad, dat als ze de playstation 2 bijvoorbeeld game-revolution (valt me gewoon zo te binnen) hij heel wat minder succesvol was geweest. Nu heeft de playstation 2 de naamsbekendheid mee. Ik denk ook dat dat een van de redenen is waarom de gamecube verkopen wat tegenvallen.
    Komt ook nog bij dat de playstation 2 ook playstation spellen ondersteunt. Dus mensen die al een playstation hadden, hoefde in feite alleen de hardware te verkopen.

17. Mr.blond

Mr.blond Active Member

Leuk Bevonden:
    1
    Smaken kan je moeilijk beïnvloeden natuurlijk. Maar wat mij betreft past de Xbox het beste bij mij. Xbox heeft ook enkele gewaagde projecten ( zoals steel batalion, N.UD.E.)
    Zelf vind ik Xbox Live! een grote troef, nu kan je lekker op de bank tegen anderen spelen.
    Maar persoonlijk vind ik de specs niet zo extreem belangrijk, het gaat er meer om hoe de technische kwaliteiten worden benut. Een console kan technisch gezien superieur zijn, maar daarom zijn de games dat niet. Want technisch gesproken kan je dan misschien wel heel mooie games maken, maar kan de gameplay achterop blijven. Ik vind dat de Xbox ( tenslotte nog steeds een debutantje) het er erg goed heeft vanaf heeft gebracht. Ondertussen heeft het een basis en kan de Xbox 2 misschien wel met winst worden verkocht.
    Dat neemt niet weg dat ik misschien wel een Playstation 3 of een nieuwe nintendo console koop als die er dan komen. Ik vind dat je neit gebonden moet zijn aan 1 console, alle consoles hebben hun troeven.

18. CaptnCook

CaptnCook Active Member

Leuk Bevonden:
    10
    Vind ik ook. Ik denk dat ik zowiezo de PS3 koop, omdat de PS2 spellen mij heel erg trekken en ik ga er vanuit dat dezelfde soort spellen op de PS3 komen.
    Ik denk dat ik geen xbox2 ga kopen. Ik VIND het gamesaanbod op de xbox nu erg tegenvallen en als ze dezelfde soort games op de xbox2 houden, dan is het niks voor mij.
    Wat de nieuwe Nintendo betrefd, dat moet je altijd effe afwachten. Die kunnen namelijk altijd met een verrasing komen.

19. Benneke

Benneke De AAP

Leuk Bevonden:
    11
    Ik vind het voorbarig om nu al een nieuwe console te gaan bekijken (die note bene, nog geeneens is onthult). Je weet namelijk niet wat de toekomst gaat brengen.

20. Alien

Alien FreAkeD

Leuk Bevonden:
    1
    Je hebt helemaal gelijk.
    En zoals Mr.Blond al zei: als zijn de specs nog zo goed, en game kan alsnog verschrikkelijk lelijk zijn en keihard zuigen.

Deel Deze Pagina